Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Tarmo Hurskainen

Avaan uuden topicin, jossa sitten jatkossa voi käsitellä tämän vesistön laivoja. Jos modet katsovat tämän kuitenkin sopivan paremmin johonkin vanhaan ketjuun, niin siirretään sitten.

Olen tähän koonnut tietojeni mukaan listan Kokemäenjoen vesistön laivoista. Nimen perässä matkustajamäärä. Löytyykö listaan täydennystä? Tarvitsisin mahdollisimman täydellisen listan erääseen raporttiin. (No, varmaan jo monet arvaavatkin, että johonkin kanaviin liittyviin hommiin minä niitä tarvitsen. Ihan oikein arvattu!)

Kokemäenjoen vesistön laivat:
Tampere 200
Silver Moon 250
Silver Star 200
Silver Swan 60
Tammerkoski 199
Ratina 185
Kulkuri 80
Rosendahl 40
Tarjanne 150
Intti 60
Wellamo 99
Wellamo 25
Katrina 80
Aure 12
Näsijärvi ?
Kotvio ?
Näsi 3 12
Wanaja III 77
Viikinsaari (?)
Elias Lönnrot 150
Purimo 75
Liekovesi ?
Lempi 12
Merenhuiske I ?
Eerika 30

Jarkko Ruusulaakso

#1
Ei pidä myöskään  unohtaa Kokemäenjoen alajuoksun laivoja:
M/S Charlotta 100
M/S Tyrni 100?*
(* Matkustajamäärästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta pelastusliivejä on ainakin 100 kpl.)

Tuossa on linkki Porin Vesibussiristeilyt Oy:n sivuille -> http://www.porinvesibussit.com

Tarmo Hurskainen

Oliskohan kenellekään heittää infoa tuosta m/s Katrinasta - lähinnä sen historiasta? Kiitos.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 03.05.2006, 13:12:58
Oliskohan kenellekään heittää infoa tuosta m/s Katrinasta - lähinnä sen historiasta? Kiitos.

Henkilökohtaisesti en tunne Katrinan historiaa, mutta firman kotisivuillakin on jotain tietoa:
http://www.mskatrina.cjb.net/

Listasta on "unohtunut" ainakin Runoilijan tien M/S Pyynikki II (50),  :o Röyttä ,  :o ja Tampereen Mustalahtea kotisatamanaan pitävä höyrylaiva Flink.

Onhan Laukontorilla myös ravintolalaiva Suvi, jossa ei tosin muistaakseni ole edes minkäänlaista koneistoa, mutta ulkomuoto muistuttaa hyvinkin laivaa.  ::)
Tammer Linesin entinen M/S Teemu lienee saanut uuden nimen "Tyyne" ollessaan ravintolalaivana Hämeenlinnassa.  ???
M/S Freyja ei enää tästä päätellen risteile Näsijärvellä. Mitähän sille kuuluu?
Ainakin viime vuosituhannella Mustalahdessa lojui myös jonkun "uskovaisporukan" "nuorisoharrastuslaiva" "Krinuola", jolle kävi vuosia sitten joku onnettomuus. Missähän sekin luuraa nykyään?
Lisäksi täytyy mainita vielä ilmatyynyalus Hiivari, vaikkei se varsinaisesti laiva olekaan, http://www.ilmatyynyal.us/, sekä invalideillekin sopiva Vesipääsky-lautta (65), joka liikennöi Parkanon Käenkoskella. http://www.kaenkoski.net/

Juha Paulavuo


Antti Aho

Flinkistä sen verran, että alus on ollut höyrylaiva vuodesta 1909 aina 1960-luvulle, jolloin se sai uumeniinsa MWM-dieselin. Nyt se vain näyttää höyrylaivalta, kun Juhani Valanto suunnitteli siihen vajaa vuosikymmen sitten oikeanmallisen korsteenin antamaan alukselle ryhtiä.

Lasse Reunanen

Antti varmaan ainakin tietää, onko Flink entinen Schaumanin Flink. Asia sinänsä kiinnostaa, sillä Puumalan ukkini kipparoi aikanaan noita Schaumanin pieniä, Flinkia ja Framia. Fram lienee yhä Savonlinnassa.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Antti Aho

Kyseessä on Schaumanin entinen hinaaja, jonka Schauman tilasi Lehtoniemestä Pietarsaareen ja siirsi Oulussa 1900 rakennetun Framin kanssa yhdessä Savonlinnaan 1929. Alus dieselöitiin tietääkseni Pääskyniemessä ja siirrettiin takaisin Pietarsaareen, mistä Sakari Ahlberg toi sen Kuopioon 1980-luvun lopulla ja sieltä aluksen matka jatkui parin vuoden jälkeen Näsijärvelle.
Fram dieselöitiin Pääskyniemessä 1953 ja telakkamestari Väinö Väkevä suunnitteli sen silloin moottorihinaajaksi. Alus on yhä Savonlinnassa voimanlähteenä yhä Wickströmin diesel.
Onko sinulla kuvia Flinkistä ja Framista?

Lauri Pakkanen

Tälläisellä Näsijärven rautalaivat-sivustolla on kuva Flinkistä ja monesta muustakin Kokemäenjoen vesistön laivasta.

Minusta oikein hieno koonti, näitä nettiin lisää.  :thumb:

http://kotisivu.mtv3.fi/nasijarven.rautalaivat/
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 05.05.2006, 13:10:28
Alus dieselöitiin tietääkseni Pääskyniemessä ja siirrettiin takaisin Pietarsaareen, mistä Sakari Ahlberg toi sen Kuopioon 1980-luvun lopulla ja sieltä aluksen matka jatkui parin vuoden jälkeen Näsijärvelle.

Vähän off topic, mutta onko kyseessä sama Ahlbergin Sakke, joka aikoinaan pelasi Ilveksessä jääkiekkoa ja jonka poika Sami pelasi myös?

Tarmo Hurskainen

Krinuolasta olisi mukava tietää enemmän. Sehän oli nuorisopastori Näykin projekti, johon hän antamuksella keräsi varoja vuosikaudet. Mutta mika laiva alunperin oli kyseessä? Krinuola (=Kristillinen nuorisolaiva) ei ollut kovin tyylikäs ilmestys, sillä kansirakenteita tehtiin mm. vanhojen linja-autojen koreista.

Antti Aho

Krinuola on entinen hinaaja Metsä ja sitä ennen matkustajalaiva Längelmäki, vaiheet ovat Tampereen höyrylaivamiehillä tarkkaan tiedossa. Flinkin ex-omistaja Ahlberg on sama jääkiekkomies. Hän on omistanut Flinkin lisäksi mm. entisen Savon Uittoyhdistyksen Sakarin.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 17.05.2006, 13:37:33
Krinuola on entinen hinaaja Metsä ja sitä ennen matkustajalaiva Längelmäki, vaiheet ovat Tampereen höyrylaivamiehillä tarkkaan tiedossa. Flinkin ex-omistaja Ahlberg on sama jääkiekkomies. Hän on omistanut Flinkin lisäksi mm. entisen Savon Uittoyhdistyksen Sakarin.

Kiitos tiedoista.

S/s Pohjolasta ollaan nyt ainakin pelastamassa höyrykone. Tampereen satamamestari Matti Joki on tarttunut asiaan. Kone on tarkoitus siirtää kunnostettuna Mustalahden sataman vanhassa makasiinissa toimivaan ravintolaan nähtävyydeksi ehkä joskus vuoden kuluttua.

S/s Aure jättää ikiaikaiset kotivetensä Näsijärvellä ja se kuljetetaan Päijänteelle. Aluksen omistajayhtiön on ostanut Lauri Partanen Jämsästä. Surkea juttu, kun 80 vuotta Näsijärvellä seilannut laiva lähtee muualle.

Näistä kertoo tänään ilmestynyt Aamulehden Moro-liite.


Antti Aho

Katrinan tietoja kyseltiin. Täytyy tunnustaa, että olen sen alkuperän kyllä muutamaankin kertaan kuullut, mutta en nyt yksinkertaisesti saa sitä päähäni...

Kimmo Rantanen

#14
Päivän matka Silver Moonilla Hämeenlinnasta Tampereelle ja vähän muutakin asiaa sisävesiltä:

http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=36968&main=54

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 04.05.2006, 00:11:29
Tammer Linesin entinen M/S Teemu lienee saanut uuden nimen "Tyyne" ollessaan ravintolalaivana Hämeenlinnassa.  ???

Teemun omistanut City-Boat oy on näköjään mennyt konkurssiin jo vuonna 2001:

http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=37099