Royal Caribbean tilaa jälleen maailman suurimman risteilyaluksen

Aloittaja Teijo Niemelä, 06.02.2006, 10:28:36

« edellinen - seuraava »

Ville Taavitsainen

eiks nyt kuitenki parempi toi kun että tekis tappiolla tuonkin vain siksi et on ihmisille työtä.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Rami Kristian Wirrankoski

Kansantalouden kannalta yksinkertaisesti: EI. Kyllä jokaisen pitäisi sen verta olla huolissaan Turun(kin) seudun työllisyydesta ja valtion nyt menettämistä suurista vero- yms.tuloista. Tuollainen pikkulaina olisi ollut kuin pisara Itämeressä kaiken nyt menetetyn rinnalla.
Kysehän ei ole pelkästään siitä, että tilausta ei saatu, vaan myös siitä, että nyt osaava työvoima taas menee muualle ja koko risteilybisness-osaaminen pikku hiljaa katoaa Suomesta :/

Mikko-Oskari Koski

Suomen telakkateollisuudessa on kaksi valuvikaa. Ensinnäkin omistajapohjassa ei ole mukana riittävästi (=ollenkaan) eurooppalaista pääomaa ja toisekseen suomalainen työvoima on kallista. Sama laatu saadaan muualla aikaan halvemmalla, näin se vain on. Saman ongelman kanssa painivat pohjoiset varustamotkin, kun työvoimakustannukset henkilöstön kotimaan korkean elinkustannusindeksin takia ovat globaalissa kilpailussa liian korkeat. Se, mitä Suomen tai Ranskan hallitukset tällaisessa yksittäistapauksessa päättävät tai ovat päättämättä, on lopulta toisarvoista, tilauksen saaminen Suomeen olisi vaatinut pientä isompaa ihmettä, eikä tämä henkilöidy vain kelvottomiin porvaripoliitikkoihimme (puoluekantaan katsomatta).
Oikeastaan edes ajatus STX:n konkurssista ei tässä tilanteessa tuntuisi hullumalta. Silloin päästäisiin ulkomaisesta sairaasta omistajasta eroon ja aloittamaan puhtaalta pöydältä, vähän samaan tapaan kuin Saarikangas vuonna -90. Samalla voitaisiin järkeistää Suomen telakkateollisuus osaksi pohjoiseurooppalaista teollisuusklusteria. Tai sitten ei -todennäköisempää kuin että kotimainen pääoma (vaikka yhdessä naapurien kanssakin) lähtisi isosti näihin telakoihin sijoittamaan, olisi koko teollisuudenalan ajaminen pienimuotoisempaan suuntaan eli Ukin Työveneen, Algots Varvin, Olkiluodon tai Teijon telakoiden suuntaan, mikä kierrätys- ja remonttitarve huomioiden saattaa olla jatkossa hyvin merkittävä osaamisalue sekin.

Ja tätä ei nyt missään tapauksessa pidä lukea niin, että olisin jotenkin hyvilläni RCC:n tilauksen lipumisesta ohi. Realiteetit huomioiden tämä nyt vain ei ollut mikään erityinen yllätys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

STX Francen telakanjohtaja sanoo telakan haluavan tehdä yhteistyötä Turun telakan kanssa, sanoo Ilta-Sanomien nettisivut.

Vapaavuori puolestaan aikoo selvityttää EU:lla, noudattiko Ranska kilpailulakia (IS). Mutta maito on jo kaatunut...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#394
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288527590058.html

LainaaSuomi ottaa hänen [Vapaavuoren] mukaansa kuitenkin yhteyttä Euroopan komissioon varmistaakseen, että Ranska noudatti laivatilauksessa kilpailulakia. Hallitus ei tiedä, miksi tilauksen sai Ranska.

Mielestäni on turha itkeä kun maito on jo maassa. Turun tilanne ei muutu mitenkään, vaikka ranskalaisten toiminnasta löytyisikin myöhemmin jotain sanottavaa. Korkeintaan Suomi saa hankalan nipottajan maineen ja joutuu selittelemään omia tukitoimia ja valtion "kilpailutettuja" hankintoja.

edit: Juhani ehti ensin :D

Oma kommenttini STX Francen ja Turun telakan yhteistyöhön on lyhyesti ja ytimekkäästi "eipä yllätä". Turun telakalla on Oasis-luokan valmis suunnitteluaineisto ja sen saaminen helpottaisi huomattavasti ranskalaisten urakkaa ja auttaisi näitä välttämään pahimmat sudenkuopat. Vaikka itse näkisin mieluummin ranskalaistelakan munaamassa itsensä haastavan projektin suhteen, lienee suunnitteluaineiston ja -avun myyminen ranskalaisille silti kannattava kauppa, koska muuten ei saada mitään.

Suomalaiset laitevalmistajat kuten ABB ja Wärtsilä voittavat joka tapauksessa, sillä RCCL tuskin suostuu vaikkapa Rolls-Roycen surullisenkuuluisiin Mermaideihin...

edit 2: Turun Sanomien mukaan tilaus on toki edelleen ehdollinen, mutta eiköhän tämän laivakaupan osalta Alain Prost johda jo kahdella kierroksella ja Jyrki Järvilehdon vauhti alkaa hiipua.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Paulavuo

Onko tuo suunnitteluaineisto Turun telakan vai STX Europen "omaisuutta"?

Juha Paulavuo

Myös STX:n Turun telakan kahden muun laivatilauksen rahoitus on yhä auki. Saksalaisyhtiö TUI Cruises on tilannut Turusta kaksi risteilijää. Turun telakan johtaja Jari Anttila sanoo, että rahoituksesta keskustellaan edelleen. Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera on asettanut myös TUI:n laivakauppojen takauksen ehdoksi, että telakkayhtiön korealaisomistaja pääomittaa yhtiötä ja hankkeelle saadaan kaupallista rahoitusta. Finnvera on varautunut takaamaan TUI:n tilauksia noin 350 miljoonalla eurolla.

Suomen STX:n toimitusjohtaja Jari Anttila myöntää, että myös TUI:n alusten osalta on kyse samantyyppisestä pääomittamisen ongelmasta kuin Ranskaan menneessä loistoristeilijätilauksessa.

Jos TUI:n tilaukset kaatuvat, työt telakalla loppuvat maaliskuussa.


yle

Ville Taavitsainen

Aika epätoivoisia ovat ranskassa olleet kun ovat suostuneet ottamaan vanhan Atlantic Starin osamaksuna kaupassa. Mitähän STX France silläkin romulla tekee?

"The newbuild contract includes the transfer of Pullmantur's Atlantic Star as part of the consideration."

SOURCE Royal Caribbean Cruises Ltd.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.12.2012, 15:48:12
Suomen telakkateollisuudessa on kaksi valuvikaa. Ensinnäkin omistajapohjassa ei ole mukana riittävästi (=ollenkaan) eurooppalaista pääomaa ja toisekseen suomalainen työvoima on kallista. Sama laatu saadaan muualla aikaan halvemmalla, näin se vain on. Saman ongelman kanssa painivat pohjoiset varustamotkin, kun työvoimakustannukset henkilöstön kotimaan korkean elinkustannusindeksin takia ovat globaalissa kilpailussa liian korkeat. Se, mitä Suomen tai Ranskan hallitukset tällaisessa yksittäistapauksessa päättävät tai ovat päättämättä, on lopulta toisarvoista, tilauksen saaminen Suomeen olisi vaatinut pientä isompaa ihmettä, eikä tämä henkilöidy vain kelvottomiin porvaripoliitikkoihimme (puoluekantaan katsomatta).
Oikeastaan edes ajatus STX:n konkurssista ei tässä tilanteessa tuntuisi hullumalta. Silloin päästäisiin ulkomaisesta sairaasta omistajasta eroon ja aloittamaan puhtaalta pöydältä, vähän samaan tapaan kuin Saarikangas vuonna -90. Samalla voitaisiin järkeistää Suomen telakkateollisuus osaksi pohjoiseurooppalaista teollisuusklusteria. Tai sitten ei -todennäköisempää kuin että kotimainen pääoma (vaikka yhdessä naapurien kanssakin) lähtisi isosti näihin telakoihin sijoittamaan, olisi koko teollisuudenalan ajaminen pienimuotoisempaan suuntaan eli Ukin Työveneen, Algots Varvin, Olkiluodon tai Teijon telakoiden suuntaan, mikä kierrätys- ja remonttitarve huomioiden saattaa olla jatkossa hyvin merkittävä osaamisalue sekin.

Ja tätä ei nyt missään tapauksessa pidä lukea niin, että olisin jotenkin hyvilläni RCC:n tilauksen lipumisesta ohi. Realiteetit huomioiden tämä nyt vain ei ollut mikään erityinen yllätys.

Halpaahan Suomessa työn teettäminen ei ole. Halvempaa työvoimaa saa esim. entisistä itäblokin maista, eikä esim. suomalainen inssi ole erityisen kallis. Alkaa olla melkein edullinen jo. Silti risteilijät tehdään pitkälti Suomessa, Italiassa, Saksassa ja Ranskassa. Koreassa kustannukset kohoavat ja heillä onkin kova paine päästä korkeamman jalostusasteen (risteilijät) tuotteiden kimppuun Kiinalaisten nielevän yhä enemmän kontti- ja tankkeritilauksia. Saksan Meyer Wert on ollut menestyksekäs ja kenenkä mielestä Saksa on halpa maa? No ei Saksassakaan sitä vain saksalaisten voimin rakenneta. Osaltaan varmasti auttaa Schröderin aikana tehdyt palkan alennukset ja joustot joiden (osin) tuomasta kilpaiukyvystä Merkel nyt nauttii. Eli en näe perusteita miksi Suomessa ei voisi tuottaa kannattavasti, mutta se vaatii uudistumista ja toivottavasti vahvaa omistuspohjaa.

Mitä puhuit varustamoista, niin jos pelkät työvoimakustannukset ratkaisisivat niin työmarkkinat olisivat kovasti toisen näköiset. Se että _koko_ miehistön ollessa esim. Scandeja on kilpailukyky heikompi ei ole uusi asia. Merenkulku on ollut globalisaatiossa muuta taloutta huomattavasti edellä. Onneksi tekniikka monimutkaistuu ja operointikustannusten noustessa osaava henkilöstö on yhä tärkeämpää kokonaiskustannusten kannalta.

Teemu Malinen

LainaaOnko tuo suunnitteluaineisto Turun telakan vai STX Europen "omaisuutta"?

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 28.12.2012, 23:00:32
Aika epätoivoisia ovat ranskassa olleet kun ovat suostuneet ottamaan vanhan Atlantic Starin osamaksuna kaupassa. Mitähän STX France silläkin romulla tekee?

"The newbuild contract includes the transfer of Pullmantur's Atlantic Star as part of the consideration."

RCCLn kommentti siitä, että "Ranskalaisten tarjous oli vastustamaton" saa nyt katetta:
- Otettu vastaan vanha laivan romu :)
- Suunnitteluaineisto on ainakin periaatteessa Suomen telakoiden. Tosin firmat on muuttaneet nimeään niin monta kertaa, että toivottavasti patongit eivät saa jotenkin sitä ongittua.
- Vanha Oasis ei ole SRTP (safe return to port), eli vanha suunnitteluaineisto ei käy lähellekään suoraan
= Halvempi hinta jostain mikä on kalliimpaa kuin aiemmin, mistä ei ole kokemusta entuudestaan. Tää projekti tulee kusemaan.

Tuomas Romu

Tuo SRTP on mielenkiintoinen pointti. Toisaalta aluksessa on jo nyt kaksi erillistä konehuonetta, joten kovin suuria muutoksia noiden vaatimusten täyttäminen tuskin edellyttää...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teijo Niemelä

Muistaakseni oli SRTP, kuten oli jo vuotta aikaisemmin valmistunut Solstice-protokin.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teemu Malinen

#402
Ne laivat ei ole SRTP. Ero on vähän samanlainen kuin telkkareissa jotka on HD-ready tai taysin HD. SRTPn kanssa ei voi olla vain vähän raskaana, joko olet tai et ole. Se näyttää siltä, mutta ne yksittäiset järjestelmät ei ole varmistettuja. Eli kaikki pitaa luokittaa uudelleen..

Linkissa SRTP ohjeet, lisäksi tehdään luokan ja tilaajan kanssa tuohon pohjautuva dokumentti siitä, että miten tuota sovelletaan. Kannattaa myös huomioida päiväys tuossa lapussa, vrt. Ossi ja Allu.
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=29555&filename=1369.pdf

Risteilijäthän perinteisesti on olleet suht' redundanttisia jo kauan. Toiset enemmän, toiset vähemmän, mutta SRTP on vaatimuksiltaan jo todella raskas esim. viereisten osastojen vaurioitumisen suhteen jne.

Jani Nousiainen

Muistelen että kolmas Oasis sarjalainen on ollut ainakin virtuaalisesti ollut olemassa jo kahden ensimmäisen aikaan. Eli toisin sanoen joku rautapalkin pätkälle on haettu rekisteriin tiedot ja imo numero , joten alusta koskee silloin sen aikaiset säännökset vaikka rakentaminen " viivästyykin" . Muistelen nähneeni jo aikoja sitten kolmannen Oasiksen imo numeron jossain listalla.   
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tuomas Romu

Kyllähän huhujen mukaan Turun telakalta löytyisi ylimääräinen Freedomin kölikin, joka laskettiin aikoinaan "varmuuden varalta"...
All information and details given in good faith but not guaranteed!