Perän lisärakennelma

Aloittaja Heikki Saraste, 08.06.2006, 18:16:12

« edellinen - seuraava »

Heikki Saraste


Moniin autolauttohin on rakennettu jälkeen päin perään ja joihinkin laivoihin sivullekin eräänlaiset laatikot tai "kellukkeet". Viking-Linen Gabriellaan ja Isabellaan on myös tehty tällaiset, mutta ei Amorellaan. Miksihän? Vai onko Amorella seuraavana vuorossa? 

Merenkulun kannalta kellukkeissa (vai mikä niinden nimi on?) voi olla järkeä, koska ei kai niitä muuten tehtäisi. Laivan ulkonäön ne (minun mielestäni - joku voi olla toista mieltä) kuitenkin pilaavat, koska ne näyttävät keinotekoisilta jälkivirityksiltä, mitä ne tietysti ovatkin. Jos asia huomioitaisiin rakennusvaiheessa, mitään tällaisia ulokkeita ei kai edes tarvittaisi.

Yleensäkin kun laivaan lisätään jälkeen päin kovin radikaaleja rakenteita, laiva ei yleensä kaunistu vaan rumenee. Tällaisia rakennelmia ovat mm. joidenkin laivojen peräkansille rakennetut lisähytit. Entinen autolautta Fennia oli tyypillinen esimerkki tällaisesta. Alunperin melko linjakas laiva oli muuttunut vuosien varrella epämääräiseksi hökötykseksi, kun sen sisätiloja oli laajennettu.

Tilaa tarvitaan ja bisnes on bisnestä. Laivan kaunis ulkonäkö ei ehkä lisää varustamon tuloja. Ylimääräiset kaljabaarit ja hytit sen sijaan lisäävät. Niinpä ulkonäkö uhrataan.


Joni Huopana

#1