maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Juha Pitkänen - 01.10.2010, 22:02:18

Otsikko: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 01.10.2010, 22:02:18
Onko tietoa missäpäin nämä entiset Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen hinaajat nykyisin ovat .......jos ovat enää käytössä?

http://kuvablogi.com/blog/1458/65/
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 01.10.2010, 22:20:43
Lohi on Enonkoskella huvialuksena, saanut hyvän huolehtijan. Aaro on Savonlinnassa,huvikäytössä.  Matti uittohommissa linjalla Kuopio- Varkaus. Nyt Varkauden Taipaleen telakan rannassa,nippulautat vähenevät syksyn tullen.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Ilari Hatakka - 02.10.2010, 08:56:10
Panka J-SU:lla työlautan kanssa Pielisjoella, pääasiassa taitaa olla Kuhasalossa keräilemässä irtopuita. Norppa hinaa Pielisjoella Vesistökuljetus Laukkasella. Kulho myyty muutama vuosi sitten huvialukseksi Savonlinnaan.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 02.10.2010, 18:29:28
Jynkkä ja Arvo Puumalassa
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 02.10.2010, 20:24:46
Pentti on Pihka-nimisenä Leppävirralla, Panu Varkaudessa uittotöissä, mutta missähän Karali on nyt? Oli pari vuotta sitten myynnissä. Viimeksi olen nähnyt joskus 2002 paikkeilla Laitaatsillassa. Entä Nilos, joka on samaa sarjaa kuin Utra ja Norppa?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Pekka Hömppi - 02.10.2010, 20:33:53
Karali oli vielä kesällä Soskuan sulun yläpuolella, http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2729304.jpg
Sen jälkeen telakoitiin Kanavansuun telakalla, nyt on telakkaa vastapäätä olevan saaren rannassa ja on edelleen myynnissä.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 02.10.2010, 21:24:32
Eero taitaa olla Ruotsissa?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 03.10.2010, 08:38:20
Tämä http://www.tugboatlars.se/Eero.htm on kyllä entistä Savon Uittoyhdistyksen kalustoa, oli Kallaveden hinauksissa ja tässä Varkauden väylälläkin paljon, vielä Savo-Karjalan Uittoyhdistyksenkin aikaan.
Kulho on rakennettu 1952 Haminassa (korvasi samannimisen Lehtoniemessä rakennetun höyryhinaajan) mutta missä Axel ja Aimo, jotka molemmat valmistuneet 1959?

Pentti eli nykyinen Pihka samoin kuin Lohikin ovat Enso-Gutzeitin Lypsyniemessä itselleen tekemiä ja melko pian uittoyhdistykselle siirtyneitä. Olihan P-KU:lla myös toinen Pentti, tosin silloin jo Pamilo-nimisenä.
Pohjois-savon Wanhojen laivojen sivustolta löytyvissä Pamilon historiatiedoissa on sikäli väärää, että P-KU:lla alus oli vasta vuodesta 1956 ja sitä ennen Enso-Gutzeitilla 1950-luvun alkuun Pentti-nimisenä höyryhinaajana ja muutaman vuoden moottorihinaajana. Sisaralus oli Matti, nykyään Mikkelin liepeillä Oskari-nimisenä, molemmat Sotasaalis Keskus-Osaston kautta Gutzeitille kulkeutuneita.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 03.10.2010, 09:51:54
No vot. Siinähän se Eero nyt on, "ruatsin lipun alla". Olenkin monesti miettinyt että missähän se on, kun ei ole vastaan tullut Saimaalla. Tieto Eerosta kiinnostaa muutaman yhteen nivoutuvan asian takia. Savon Uittoyhdistyksen hinaajat Aulis ja Eero olivat tuttu näky Leppävirrassa 1960 luvun alkuvuosina. Nerkoon katsastus papereissa lukee "Hinaaja Eeron apu-alus". Muistaakseni vuoden 1987 katsastuspöytäkirjassa näin mainitaan. Nerkoo on kuitenkin valmistunut vasta 1963 ja alkuvuodet "kuluivat" Iisalmen seutukunnalla. Kummallisen hytin värityksen on naapurimaan miehet valinneet. Mutta missä on Aulis, siinähän oli koneena "tuttu jumputtaja Burmaisteri". Ei ollut epäselvää mikä hinaaja nippua kiskoo Leppävirrassa Unnukalle kun Aulis kesäyönä ohitti kirkonkylän. Koneen ääni kuului hyvin kuultavana noin 5 kilometriä joka suuntaan.
PS. Hinaaja Eerosta löytyy hyvät kuvat Kantapuun kuvastosta hakusanalla "Hinaaja Eero".
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 03.10.2010, 10:05:50
AXEL JA AIMO ovat täällä Joensuun puolessa

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1345103.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1345193.jpg

ja samat vielä PKU:n väreissä

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img121379.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1580423.jpg
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 03.10.2010, 20:20:10
Mikähän on noiden kahden rakennuspaikka, siis Axelin ja Aimon? Tuo Savon Uittoyhdistyksen Aulis on muistaakseni jossakin Ahvenanmaan suunnalla, koneeksi vaihdettu MB Wizeman ja kansirakenteet siitä modernisoitiin joskus 1970-luvun lopulla. Eerossahan ne ovat vielä alkuperäiset, kone tosin siitäkin vaihdettu jo ajat sitten.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 09.10.2010, 19:29:39
Karali  (S-395)          Pentti (S-407)
Aaro  (S-396)           Matti  (S-409)
Aimo  (S-398)          Nilos   (S-698)
Axel   (S-399)          Utra   (S-699)
Jynkkä  (S-400)       Norppa (S-875)
Arvo  (S-401)          Panka
Panu  (S-402)
Pasi   (S-403)
Lohi  (S-404)
Kulho  (S-405)
Pielisjoki (S-406)

Löytyykö vielä lisää?
Lista vuodelta 1973 ?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 09.10.2010, 20:20:17
Miltä vuodelta on luettelo? Pamilo ei enää siinä esiinny, myytiin 1978 yksityiskäyttöön. Osanneeko joku valaista tässä yhteydessä, oliko Enso-Gutzeitin entinen Hovinsaari vielä P-KU:n korsteenitunnuksella ajossa ja milloin? Alus seisoi Utrassa vielä niinkin myöhään kuin 1970-luvun loppupuoliskolla. Jotenkin ihmeen kaupalla säästyi höyrylaivana.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 09.10.2010, 21:57:34
Oli miten oli, mutta Pamilo on nykyisin hyvässä huomassa Riistavedellä huvialuksena. Oli Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksen "hommissa" vuosina 1921-1978. Katso Kuva ja muut lisätiedot Googlesta Pohjois-Savon Wanhat Laiwat.
SS Hovinsaari on nykyisin Porvoon seudulla huvialuksena.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 09.10.2010, 22:38:14
Suur-Saimaan Wanhojen laivojen sivulta alustiedoista löytyy alus nimeltä Laimi ja sen kerrotaan ollen PKU:n entinen. Vai onko nimi uudistunut?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 09.10.2010, 23:04:47
Pamilo tuli Pohjois-Karjalan Uittoyhdistykselle 1956 Enso-Gutzeitilta Pentti-nimisenä ja muutettiin juuri tuolloin Pamiloksi. Oli dieselöity Laitaatsillassa muutama vuosi aiemmin. Pohjois-Savon Wanhojen Laivojen luettelossa ja nettisivuilla on tästä väärää tietoa. Pian Enso-Gutzeit myi Pohjois-Karjalan Uittoyhdistykselle toisenkin Pentin, 1956 Lypsyniemessä rakennetun, joka oli Pentti-nimisenä niin kauan kuin uittoyhdistystä palveli ja nyt löytyy Pihka-nimisenä Leppävirran laivalaiturista.

Hovinsaaren vaiheet ja nykytilannehan ovat täysin selvät, mutta sitä vaan kyselin että koska oli viimeinen katsastus työkäytössä, sillä tällä kohtaa minulla on sivistyksessä aukko. Sen taas tiedän koska se katsastettiin uudelleen eli toukokuussa 1984 Lieksassa Reijo Pasasen ja Heikki Martikaisen omistuksessa. Minulla kun ei ole aluksen kattilasta ammattiliikenteen ajoilta sen tuoreempaa katsastustodistusta kuin keväältä 1932, vaikka vielähän se 1960-luvulla käytössä oli. Taitaa olla muuten maamme nykyisistä toimivista höyrylaivoista ainoa alunperin polttomoottorikäyttöiseksi rakennettu.

Laimin myi Enso-Gutzeit Saimaan Lauttausyhdistykselle 1929 ja kun Pohjois-Karjalan Uittoyhdistys siitä muodostettiin (samassa saumassa kuin Savon Uittoyhdistyskin) 1930, siirtyi Laimi P-KU:lle, muutettiin 1961 proomuksi ja eri vaiheiden jälkeen päätyi 1984 Kosti Homasen omistukseen.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 10.10.2010, 18:57:26
Laimin tietoihin lisää tarkennusta. PKU myi Laimin 29.4.1983 Tapio Kauppiselle. Aluksen kunnostukseen koottiin neljän miehen laivaisännistö. Laimi nostettiin kuiville Joensuun syväsatamaan jossa se isännistön toimesta hiekkapuhallettiin. Suoritetussa runkotarkastuksessa todettiin rungon vedenalainen osa kaipaavan uuden "pellityksen". Näin ollen laivaisännistö päätti laittaa Laimin myyntiin. Laivan osti Imatralle 15.12.1983 Kosti Homanen. Hän aloitti laivan kunnostuksen Niskalammen satamassa ja sai aluksen hienoon kuntoon. Muut tiedot ja kuva  Suur-Saimaan Wanhojen Laiwojen sivulla.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 10.10.2010, 19:38:41
...ja onkos mainitulla Kauppisella omistuksessaan Don Camillo -niminen huvipursi, joka on Pohjois-Karjalan Uiton entinen höyryvarppaaja Tyrjä? Nettiveneessä oli jokin aika sitten samaisella Kauppisella myynnissä Koitere, joka on niin ikään entistä Pohjois-Karjalan Uiton kalustoa, alun perin Gutzeitin Väliväylän varppaaja Jänkö (rak. 1891 Stenberg, Helsinki). Seisoi lopuksi pitkään Varkaudessa asuntoproomuksi muutettuna. Sitten Pohjois-Karjalan Uitolla oli Telkkä, alun perin Lehtonimessä rakennettu matkustajalaiva, sekin lopuksi proomu ja seisoi maissa Kuopion Kelloniemessä 1990-luvun puolivälistä aina 2000-luvun alkuun kunnes romutettiin.

Ja sitten on tämä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=9296.0

Ja myös Fredrika http://www.saaristolinja.com/alukset.php eli Lypsyniemessä rakennettu höyryvarppaaja Höytiäinen.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 10.10.2010, 20:05:55
Sama mies on kyseessä ja kaikki Antin mainitsemat asiat on oikein "päivitetty". Don Camillo on  Savonrannalla huvialukseksi muutettuna, tarkempi paikka jääköön tässä mainitsematta.  
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jari Laukkanen - 19.10.2010, 19:39:55
Aimo ja Axel on kumpikin valmistettu vuonna 1959 Enso- Gutzeit Osakeyhtiön Lypsyniemen konepajalla Savonlinnassa.
Aimo No: 12228/1
Axel  No: 12228/2
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 19.10.2010, 19:42:06
Ok! Kiitokset! Vielä kysyisin, mitkä olivat alkuperäiset koneet ja mitkä ovat koneet nyt?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 10:20:09
Veikaisin, B&W alpha 343 tarkistan
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 16:52:16
Alkuperäiset koneet vm. 1959
Aimo, B&W Alpha 343 FKO N:o 8375
Axel, B&W Alpha 343 FKO N:o 8376
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 18:20:26
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 03.10.2010, 09:51:54
No vot. Siinähän se Eero nyt on, "ruatsin lipun alla". Olenkin monesti miettinyt että missähän se on, kun ei ole vastaan tullut Saimaalla. Tieto Eerosta kiinnostaa muutaman yhteen nivoutuvan asian takia. Savon Uittoyhdistyksen hinaajat Aulis ja Eero olivat tuttu näky Leppävirrassa 1960 luvun alkuvuosina. Nerkoon katsastus papereissa lukee "Hinaaja Eeron apu-alus". Muistaakseni vuoden 1987 katsastuspöytäkirjassa näin mainitaan. Nerkoo on kuitenkin valmistunut vasta 1963 ja alkuvuodet "kuluivat" Iisalmen seutukunnalla. Kummallisen hytin värityksen on naapurimaan miehet valinneet. Mutta missä on Aulis, siinähän oli koneena "tuttu jumputtaja Burmaisteri". Ei ollut epäselvää mikä hinaaja nippua kiskoo Leppävirrassa Unnukalle kun Aulis kesäyönä ohitti kirkonkylän. Koneen ääni kuului hyvin kuultavana noin 5 kilometriä joka suuntaan.
PS. Hinaaja Eerosta löytyy hyvät kuvat Kantapuun kuvastosta hakusanalla "Hinaaja Eero".
Molemissa oli tai on? B&W alpha vm. 1958 Aulis m. N:o8377 ja Eero 8418 343 FKO
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 20.10.2010, 21:23:51
Tämä nyt poikkeaa aiheesta, mutta nuo B&W Alphat kiinnostavat. Eeron ja Auliksen sisaraluksessa Ahlströmin Otossa oli myös, mutta Tehdaspuun aikaan vaihdettiin Scaniaan (ei ole enää Eerossa ja Auliksessakaan noita koneita ja tuskin Axelissa ja Aimossakaan). Enso-Gutzeitin hinaajista ei B&W Alphaa tainnut olla kuin Sölvessä ja myöhemmin Kaipaassa.

J.F. Hackmanissa oli Burmaister ja Tehdaspuun Voikkaassa ja myöhemmin taisi olla Rotevassa myös. Ja Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksellä siis Aarossa, Aimossa, Arvossa, Axelissa ja Kulhossa. Siinäpä ne taitavat Saimaan hinaajien osalta ollakin. Perämeren dieselöidyissä höyryhinaajissa (Oulu, Kemi, Veitsiluoto) noita oli enemmänkin, mutta se on taas toinen juttu.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 20.10.2010, 21:58:57
No olikos hinaaja Juha minkä firman "laeva". Lumiahon Ristohan sillä Kuopiossa ajeli. Koneena siinä oli Burmaister vielä silloinkin kun hän sen Tammisaareen myi. Oliskohan ollut heinäkuuta 2000
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 20.10.2010, 22:10:59
Juha 2 oli entinen Kymi 55, Kymin Oy:lle tehty, hyvin samanlainen kuin Otto, Eero, Aulis ja lisäksi Keiteleen puolella kulkenut Myllykoski I (missähän lienee nyt?) ja Pellonraivaus Oy:n Pera 2. Kaikki Ahlströmin Varkaudessa tekemiä.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 22:11:48
Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 20.10.2010, 21:23:51
Tämä nyt poikkeaa aiheesta, mutta nuo B&W Alphat kiinnostavat. Eeron ja Auliksen sisaraluksessa Ahlströmin Otossa oli myös, mutta Tehdaspuun aikaan vaihdettiin Scaniaan (ei ole enää Eerossa ja Auliksessakaan noita koneita ja tuskin Axelissa ja Aimossakaan). Enso-Gutzeitin hinaajista ei B&W Alphaa tainnut olla kuin Sölvessä ja myöhemmin Kaipaassa.

J.F. Hackmanissa oli Burmaister ja Tehdaspuun Voikkaassa ja myöhemmin taisi olla Rotevassa myös. Ja Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksellä siis Aarossa, Aimossa, Arvossa, Axelissa ja Kulhossa. Siinäpä ne taitavat Saimaan hinaajien osalta ollakin. Perämeren dieselöidyissä höyryhinaajissa (Oulu, Kemi, Veitsiluoto) noita oli enemmänkin, mutta se on taas toinen juttu.
Saimaalla olleita lisää, joku saattaa vielä puuttua?
Kaukas-Hagman, Yrjö 342 F N:o 5185- Poistettu. Kymi oy, Mikkeli Kymi 55 343-Vo N:o 8419. EG, Rutola 403-FLO N:o 5215.Veljekset Issakainen Anna (josta aijemmin käyty keskustelua) 343-F N:o 8513. Oy Kaukas Ab, Vili 342-F N:o 4816 Ja tietysti Arvo. Arvossa Ilmeisesti vanhin B&W Alpha käytössä olevista? Vm- 1952.
Ja jos jollain on tietoa että jossain lojuu tarpeettomana 300 sarjan B&W koneita, niin allekirjoittaneelle voi laittaa s- postia.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Pekka Hömppi - 20.10.2010, 22:16:03
Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 20.10.2010, 21:23:51
Tämä nyt poikkeaa aiheesta, mutta nuo B&W Alphat kiinnostavat. Eeron ja Auliksen sisaraluksessa Ahlströmin Otossa oli myös, mutta Tehdaspuun aikaan vaihdettiin Scaniaan (ei ole enää Eerossa ja Auliksessakaan noita koneita ja tuskin Axelissa ja Aimossakaan). Enso-Gutzeitin hinaajista ei B&W Alphaa tainnut olla kuin Sölvessä ja myöhemmin Kaipaassa.

P-KU:n hinaajista ohi mennään, mutta.
Gutzeitin entisistä hinaajista Rutolassa,(Kaipaan sisaralus), on nykyään B&W Alpha. Asennettu -80 luvun alussa, mikä sitten siinä oli alkujaan?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 22:20:16
Rutolassa nykyisin? Norskan kone 403- F Kotkasta. Alkuperäinen ilmeisesti B&W eli samanlainen.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 20.10.2010, 22:31:04
Lauritsalassa on yksi Yrjö, Joutsenosta Hagmannin laivaston edustaja. Lieneekö tuo numero342. Pituutta noin 12m. Siinä oli Burmaister jonka nykyinen omistaja romutti ja vaihtoi "kevyemmän" dieselin tilalle. Nimeä en uskalla maita ettei mene huhupuheiden osatolle nämä jutut.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 22:34:59
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 20.10.2010, 22:31:04
Lauritsalassa on yksi Yrjö, Joutsenosta Hagmannin laivaston edustaja. Lieneekö tuo numero342. Pituutta noin 12m. Siinä oli Burmaister jonka nykyinen omistaja romutti ja vaihtoi "kevyemmän" dieselin tilalle. Nimeä en uskalla maita ettei mene huhupuheiden osatolle nämä jutut.
Kyllä sama Yrjö josta mainitsin. Ja tarina jatkuu "henkilö halusi kun avaimesta kääntää niin lähdetään eikä halunnut 10 min odotella!
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 20.10.2010, 22:38:30
Aikaisemmasta listasta puuttuu vielä nykyinen Jermac. Kone vaihtui 90- luvun alussa Cumminsiin. Vanha kone taisi mennä jollekkiin nykyisin "isolle" hinaaja varustamolle?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 20.10.2010, 22:45:42
Lähtiköhän 10 minutissa. Rituaali oli seuraavanlainen. Konemestari keitti ensin aamupuuron ja kahvit. Tankkasi niillä itsensä. Siirtyi konehuoneeseen ensin tupakin poltettuaan kannella. Käynnisti kammesta vääntäen 6 hv. dieselin joka alkoi pyörittämään 110 voltin tasavirtaa tuottavaa "sähkölaitosta". Seuraavaksi käyntiin sähkömoottori joka pyöritti kompressoria joka kehitti 27 bar.in ilmanpaineen
jolla tankattiin ilmapullot. Aikaa kului jonkin verran riippuen mikä oli pullojen lähtöpaine. Sitten kone paaksaten merkit kohilleen. Ilma ja polttoainehanat auki ja "ryskis ryskis" sekuntaattori seis. Taisi mennä jopa puolituntia.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Heikki Imeläinen - 20.10.2010, 23:06:51
Niin, ja B&W se on Tikassakin. Tosin 70 luvulta että ei enää tarvirtse paaksailla.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 21.10.2010, 06:06:41
Pitää vähän Erkin tarinaa kommentoida. Ei kompuraa pyörittänyt 110 sähkömoottori vaan samaisesta apukoneesta hihnanvälityksellä.
Ja lisätään vielä B&W koneita, Kaukaan Ilo 343-F N:o 4271. Kemi oy Kemi IX nykyinen Armas 343-F N:o 5365 ja on edelleen käytössä.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Pasi Veikkolainen - 21.10.2010, 09:11:09
 LAINAUS JOUNI HÄMÄLÄINEN:
"Ja lisätään vielä B&W koneita, Kaukaan Ilo 343-F N:o 4271."

Onko tietoa milloin Iloon (Nykyisin Viljo) on vaihdettu 11 L Scania, joka siinä nykyisin on. Ilo entinen "Saimaan Kanavan Höyryhinauveneyhtiön 17" on tietojen mukaan ensimmäisiä Kaukaan dieselöityjä hinaajia yhdessä "1:"n eli nykysen Yrjön kanssa.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jari Laukkanen - 21.10.2010, 16:43:07
Yksi Burmaisterin koneista on Jakokosken museokanavalla. Kyltissä kylläkin lukee virheelliseti että se on Kulhon entinen kone. Kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin Axelin entinen Burmaister. Kulhossa oli nimittäin 2 sylinterinen Burmaister ja museolla oleva on kolme sylinterinen.

Axelista ja Aimosta Burmaisterit ovat poistuneet 1970 luvun puolivälissä.

Tällähetkellä Aimossa on Caterpillar 3406 B moottori vuosimallia 1989

Axelissa on Scania DSI 11  40   Variant M 20 S  Vuosimalli taitaa olla 1990

Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 21.10.2010, 17:18:53
Lainaus käyttäjältä: Jari Laukkanen - 21.10.2010, 16:43:07
Yksi Burmaisterin koneista on Jakokosken museokanavalla. Kyltissä kylläkin lukee virheelliseti että se on Kulhon entinen kone. Kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin Axelin entinen Burmaister. Kulhossa oli nimittäin 2 sylinterinen Burmaister ja museolla oleva on kolme sylinterinen
Kulhossa oli kaksipyttyinen 342-F N.o 5247. Jos joku käy Jakokoskella ja ottaisi moottorin numeron selviäisi sekin.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 21.10.2010, 18:30:16
Kyllä hyvin huomaa että syksy sää on ajanut miehet konehuoneista "tuvan puolelle". No ei se mitään. Hyvä näin. Tässä  mennään taas "rimaa hipoen" yllä olevan otsikon hengessä, pitäiskö kohta vaihtaa uusi aihe esim. Wanhat laivamasiinat tai jotain sinne päin.
Se Yrjö jonka käynnistysrituaalin kerroin oli Hagmannin kalustoa, ainakin viimeisinä ammattiliikenne kesinään.  Sen verran vielä palaan aiheeseen että siinä Yrjössä joka nyt on Lauritsalassa oli tosiaan tuo nelivaiheinen käynnistys. Muitakin "variaatioita" on tietysti ollut, kuten jäsen Jouni Puumalasta kommentoi. Kun Burmasteria poistettiin Yrjön konehuoneesta huikkasi nosturimies ikkunasta "joku runkoputtti on vielä kiinni, laiva nousee mukana". Arvaatte kyllä mistä oli kysymys.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 22.10.2010, 12:22:22
Lisätään listaan vielä Rauma-Repolan Sulka 5 342-F N:o 5246. Repola 7 344-VO N:o 5128 poistettu 1973.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Pasi Veikkolainen - 24.10.2010, 16:56:34
LAINAUS ERKKI TIRKKONEN "Se Yrjö jonka käynnistysrituaalin kerroin oli Hagmannin kalustoa, ainakin viimeisinä ammattiliikenne kesinään.  Sen verran vielä palaan aiheeseen että siinä Yrjössä joka nyt on Lauritsalassa oli tosiaan tuo nelivaiheinen käynnistys."

Joo kyllä Yrjö viimeisinä työvuosinaan oli Hackmanin laiva- sitä en kiistä. Dieselöinti toteutettiin Kaukaan toimesta. Lainaus Martti Vainion mainiosta kirjasta Hackmanin Laivat: Moottorihinaaja Yrjö
"Aikaisemmin Yksi... Hinausyhtiön purkuvaiheessa 1948 alus joutui Kaukaalle, joka dieselöi aluksen ja antoi sille uuden nimen Yrjö. Se siirrettiin Haminaan hoitamaan Hackman - Kaukas - laivausyhtiön kuljetuksia. 1950 luvun alkuvuosina Kaukas myi Yrjön Hackmanille, joka siirsi sen takaisin Saimaalle." Hackmanin lipun alla Yrjö toimi vuoteen 1980 jolloin se myytiin yksityiselle.

M/S Rutolan sisällä jytkyttää 50 L kolmisylinterinen  Burmeister & Wain Alpha kuten keskustelussa on aiemmin jo kerrottukin.

Terveisin Pasi
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Jouni Hämäläinen - 24.10.2010, 17:31:29
Lainaus Pasi Veikkolaisen tekstistä:
"Aikaisemmin Yksi... Hinausyhtiön purkuvaiheessa 1948 alus joutui Kaukaalle, joka dieselöi aluksen ja antoi sille uuden nimen Yrjö. Se siirrettiin Haminaan hoitamaan Hackman - Kaukas - laivausyhtiön kuljetuksia. 1950 luvun alkuvuosina Kaukas myi Yrjön Hackmanille, joka siirsi sen takaisin Saimaalle." Hackmanin lipun alla Yrjö toimi vuoteen 1980 jolloin se myytiin yksityiselle.

B&W:t uittokalusteen moottorilistassa marraskuu 1964 asti Yrjön omistajaksi merkitty Kaukas/Hacman. Tuntuu vähän oudolta tai on mahdollista, Kaukas v. 1948 osti ja dieselöi ja möi sitten Hcmannille. Oliko kuitenkin 60- luvun alussa milloin Yrjö olisi siirtynyt Hacmannille?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Pasi Veikkolainen - 24.10.2010, 17:38:46
Morjensta!
Varma en ole kun en itse ole paikalla noihin aikoihin ollut. Vainion Masan kirjan mukaan kaupat Kaukaan ja hackmanin välillä on tehty 1954. Dieselöinti 1949.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 24.10.2010, 20:08:56
Vielä on yksi laiva mainitsematta jossa on viime aikoina paljon "palstatilaa" saanut "Burmaisteri". Sehän on tämä ent. KEMI 6 nykyinen EMI 6 jota kunnostetaan kuntoon parempaan Leppävirralla. Nähdään liikenteessä mahdollisesti jo kesällä 2011. Koneesta on savut otettu ja nyt keskitytään "prykän" ja konehuoneen välisten yhteyksien kuntoon saantiin. Nyt konekäskyt toimivat kännykän avulla. Muutakin "pientä viimeistelyä" tuntuu vielä olevan, kertoi puuhakas uusi omistaja.

Myös Vehmersalmen Lapinsalmessa on ms Paavo jossa on Burmaisteri. Muutakin erikoista nähtävää Paavosta löytyy. Suuntaa pidetään peräsimellä jossa on kolme levyperäsintä vierekkäin. Minkähänlainen lienee vivusto siellä konehuoneen puolella.
Paavo on siirtynyt "eläkkeelle" 1983 Rauma-Repola oy:ltä, nimi oli silloin Repola 2 ja aiemmin Jorma
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Antti Aho - 29.10.2010, 20:57:11
Tuossa Paavossa eli entisessä Repola 2:ssa on höyrykoneen tilalle asennettu saksalainen MWM-dieselmoottori, ei siis Burmeister. MWM asennettiin Pääskyniemessä myös nykyään Tampereella olevaan Flinkiin ja myös Wilh. Schaumaniin.

Mutta vielä Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksen puheena olleista hinaajista: eikös tuo Axel (legendaarisen uittopäällikkö Lönneströmin mukaan nimensä saanut) siirretty Järvi-Suomen Uittoyhdistyksen aikana Päijänteen puolelle vai peräti Keiteleelle, ja sieltä se palasi vajaa vuosikymmen sitten takaisin vanhoille kotivesilleen?
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 11.04.2011, 20:25:39
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 01.10.2010, 22:20:43
Lohi on Enonkoskella huvialuksena, saanut hyvän huolehtijan. Aaro on Savonlinnassa,huvikäytössä.  Matti uittohommissa linjalla Kuopio- Varkaus. Nyt Varkauden Taipaleen telakan rannassa,nippulautat vähenevät syksyn tullen.


Tässä kuva.......

http://www.henry54.kuvat.fi/kuvat/Saimaan%20Wanhat%20Laivat%202009/17.7.09+084.jpg
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 01.04.2013, 17:31:44
Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 02.10.2010, 20:33:53
Karali oli vielä kesällä Soskuan sulun yläpuolella, http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2729304.jpg
Sen jälkeen telakoitiin Kanavansuun telakalla, nyt on telakkaa vastapäätä olevan saaren rannassa ja on edelleen myynnissä.

Tietoa kenelläkään minne myyty?

http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/475014
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 21.05.2015, 19:14:40
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 10.10.2010, 18:57:26
Laimin tietoihin lisää tarkennusta. PKU myi Laimin 29.4.1983 Tapio Kauppiselle. Aluksen kunnostukseen koottiin neljän miehen laivaisännistö. Laimi nostettiin kuiville Joensuun syväsatamaan jossa se isännistön toimesta hiekkapuhallettiin. Suoritetussa runkotarkastuksessa todettiin rungon vedenalainen osa kaipaavan uuden "pellityksen". Näin ollen laivaisännistö päätti laittaa Laimin myyntiin. Laivan osti Imatralle 15.12.1983 Kosti Homanen. Hän aloitti laivan kunnostuksen Niskalammen satamassa ja sai aluksen hienoon kuntoon. Muut tiedot ja kuva  Suur-Saimaan Wanhojen Laiwojen sivulla.

Pitävätkös nämä vuodet varmasti paikkansa? Minulla kun on valokuva keväältä 1984, jossa Utra, Hovinsaari, Ponteva, Laimi ja joku muu vielä seisovat vedessä Utrassa.. Voi toki olla, että tämän minun kuvani päivämäärässä on virhe.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Anne Haikonen - 20.04.2016, 06:23:36
Ompa mukava tietää että Axel vielä edelleen hommissa.Olin keittäjänä Axelissa 1988 ja 1989.Aivan upeaa aikaa nuo kesät,kaiholla muistelen.
Otsikko: Vs: Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 02.03.2018, 19:25:35
Hinaaja Aimo myytävänä.

Myydään puutavaran hinaamisen vähenemisen takia.

https://www.nettivene.com/tyovene/omavalmiste/690926