Rullaportaita muilla kuin Viking Sagalla/Songilla

Aloittaja Miran Hamidulla, 03.04.2005, 01:22:58

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 03.04.2005, 01:14:10
Onko noita rullaportaita nykyäänkään muissa laivoissa?  Sagan ja Songin rullaportaathan olivat jotain aivan erityistä aikanaan, lieneekö ex-Songin edelleen jotain erityistä?  Maisemahissit taitavat olla enemmän ajan henkeen.


Kreikassahan rullaportaat lautoissa ovat hyvinkin yleisiä, koska alukset ajetaan satamissa perä laituria vasten, ja myös jalkamatkustajat poistuvat peräportin kautta, joten monissa aluksissa on peräportin luota matkustajatiloihin vievät rullaportaat. Täkäläisillä vesillä Regina Baltican rullaportaat sensijaan ovat yhä harvinaisuus.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Liukuportaat (!!!) kreikkalaislaivoissa ovat yleensä peräisin Japanista - siis ne laivat. Japanilaislaivoilla tuollainen matkustajien kansien välillä kuljettamisratkaisu on ollut sangen yleistä jo tuolta 1970-luvulta.

Kenny Leong

#2
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.04.2005, 01:22:58
Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 03.04.2005, 01:14:10
Onko noita rullaportaita nykyäänkään muissa laivoissa?
Kreikassahan rullaportaat lautoissa ovat hyvinkin yleisiä, koska alukset ajetaan satamissa perä laituria vasten, ja myös jalkamatkustajat poistuvat peräportin kautta, joten monissa aluksissa on peräportin luota matkustajatiloihin vievät rullaportaat. Täkäläisillä vesillä Regina Baltican rullaportaat sensijaan ovat yhä harvinaisuus.

Löysin surffaillessani sisäkuvia Kreikan vesillä seilaavasta M/s Athinasta, jossa on rullaportaat. Pienehkö laiva mutta rullaportaat. Mielenkiintoinen yksityiskohta...

Kuvia >> http://www.faktaomfartyg.com/athina_1980_inr_1.htm

Wirrankosken Rami

Tästä asiasta on keskusteltu jo aiemminkin, vaan en nyt tähän hätään löytänyt otsikkoa. Muistan silloin maininneeni, että lähes kaikissa japinilaisvalmisteisissa lautoissa oli rullaportaat, ihan pienimmissäkin.

Hannu Haaponiemi

Norwegian EPIC aluksella on rullaportaat ja on varmaan muillakin uudemmilla risteilijöillä.

Mikko-Oskari Koski

Onhan tuolla Eckerön uudella investoinnillakin vielä ainakin toistaiseksi liukuportaat. Eri asia on, ovatko vielä Suomenlahdellakin ja jos ovat, niin missä kohden.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kim Helle

Laiva saattaa mennä pieleeen mutta muistelen nähneeni dokumentin QE 2 jossa tarjoilijat kulkivat annosten kanssa rullaportaita byssasta salin puolelle.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Joonas Vähämäki

#7
Nostelen tälläisen vanhan ketjun ylös, kun katselin etsin ihan muuta, ja sattumalta törmäsin Stena Germanican (nyk. Vision) tuosta surullisen kuuluisasta Puolan 80-luvun tilausnelikosta, kuviin FoFissa. Myös Germanicassa on olleet lyhyet rullaportaat 8- ja 9. kansien välillä alunperin. Ei siis lainkaan ihmisten ulosvientiin, kuten aiemmin tässä ketjussa mainittujen Song/Saga ja japanilaisvalmisteisten laivojen, vaan ihan kauppa- ja ravintolakannen välillä.

Sitä en tiedä, löytyvätkö portaat myös Scandinavicasta ja El Venizeloksesta (ainakaan HHVFerryn kansikartoissa en tälläisestä löytänyt todisteita), näiden kesken kun saattaa olla suuriakin eroja, sillä rakentaminen oli tosiaankin erittäin takkuista. Germanican sisäkuvat ja kansikartat löytyvät tuolta ->

http://www.faktaomfartyg.se/stena_germanica_1987.htm