Viro ja Ruotsi haluavat jatkaa Estonian tutkimusta

Aloittaja 2709, 09.03.2006, 19:40:58

« edellinen - seuraava »

2709

Verkkouutiset

Viro ja Ruotsi haluavat jatkaa autolautta Estonian tutkimuksia
STT-IA, 9.3.2006


--------------------------------------------------------------------------------

Viron ja Ruotsin parlamenttien tutkintalautakunnat haluavat jatkaa autolautta Estonian uppoamiseen johtaneiden syiden selvittämistä.

Lautakunnat haluavat tarvittaessa myös tutkia meren pohjassa makaavaa laivan hylkyä. Onnettomuus sattui syksyllä 1994, ja siinä sai surmansa 852 ihmistä.

- Liian paljon on kysymyksiä, joihin ei ole vielä saatu vastausta, perusteli tutkimusten jatkamista Viron lautakunnan puheenjohtaja Margus Leivo torstaina lautakuntien yhteisessä tiedotustilaisuudessa Tallinnassa.

Ruotsalaislautakunnan jäsen Lars Ångström kertoi, että Ruotsin hallitus haluaa selvittää muun muassa, miksi Estonia upposi niin nopeasti.

Onnettomuuden syitä pohdittaessa on jatkuvasti esitetty epäilyjä, että laivalla olisi ollut sotatarvikkeita. Tutkijat eivät kuitenkaan ole löytäneet mitään todisteita väitteille.

Onnettomuutta tutkivien lautakuntien toimikausi päättyy 1. heinäkuuta, jolloin niiden on määrä esittää loppuraporttinsa maiden parlamenteille.


Mikko Tuominen

Hylky pintaan ni loppuu nää jossittelut!!!!! ei pitäis olla mikään amerikantemppu. Kursk oli suunnilleen samankokoinen ja paljon syvemmällä hankalemmissa olosuhteissa, mutta niin vaan sekin sieltä nostettiin  :beer: Okei palaishan tohon rahaa aivan tolkuton määrä, mutta sen jälkeen kun hylky on kuivilla selviäis ihan kaikki. Onko autokannella aseita, onko rungossa reikä... Saatas vihdoikin piste tälle soutamiselle ja huopaamiselle. Niin kauan kun se siellä makaa, jengi jatkaa näiden salaliittoteorioiden viljelyä  :finger:

Joni Huopana

Hylyn nosto olisi varmasti yksi varmimpia ratkaisuja. Kunnon sukellustutkimukset olisi vähintä, mitä täytyisi tehdä. Lisäksi olisi ehdottoman tärkeää, että uudesta tutkimuksesta vastaisivat eri tahot (ja henkilöt) kuin alkuperäisessä. Asia pitäisi jättää jonkun puolueettoman tahon käsiin.

Tietysti voidaan kysellä, onko tämä mukavaa omaisille ja pelastuneille. No, onko se paljon pahempaa kuin se, että aika ajoin uudestaan ja uudestaan asia tulee esille eikä uudella teorialla juuri kummene.

Mikko Tuominen

Sen verran pitää vielä jatkaa, jos nää hommat menee siihen, että uusia sukelluksia aletaan tekemään, on ensiksi tehtävä kunnon sukellukset ja JOS sieltä jotain aseita löytyy ne pitää tuoda pintaan! jotta saadaan konkreettisia todisteita. eihän tästä mitään tule, että sukeltajat napsivat pari valokuvaa, ja sen jälkeen iltapäivälehdet alkavat mässäilemään että kattokaa pommi! samperi "pommit" pintaan ja tutkimuksiin! tosin koskaan kuullu että räjähtämätön pommi olisi laivaa upottanut  ;D

Kenny Leong

Kannattaisin myös Estonian ylös nostamista. Näin saataisiin kaikenmaailman pommi/sotakalusto/"[kapteeni pakeni pelastusveneellä]"/ydinmateriaali/salaliittoteoriat sysättyä roskikseen ja siten myös mielenrauhaa omaisille. Teknisesti hylyn nosto saattaisi olla mahdollista mutta insjinöörit tietävät asiasta tarkemmin... ::) ...taloudellisesti nostaminen olisi taas vähän niin ja näin.

Esa Elo

Ylös vaan, sitä mieltä oon ollu aina. Jossittelu ei tosiaan tuu loppumaan koskaan, aina joku keksii jotain ihme syitä, varsinkin vuosipäivinä..
Takana loistava tulevaisuus

Jani Nousiainen

Luuletteko tosissanne, että se loppuisi edes hylyn nostamiseen. Kun eihän hylystä kuitenkaan voisi mitään turisti nähtävyyttä tehdä ,jossa kaikki voisivat käydä tekemässä omia tutkimuksiaan teorioidensa tueksi.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

Miksi sitä kannattaisi nostaa? Se on hauta, levätköön rauhassa. Ruotsissa kohu on sen takia yhtä kova kuin Palmen murhan takia koska maa ei ole kokenut isompia katastrofeja, kuten sotia, sitten vuoden 1809. Koska edelliset sukupolvet ovat saaneet elää rauhassa niin heilläkin oli tämä "ei meille mitään pahaa tapahdu"-mentaliteetti. Ja kun tuossa kuoli satoja ruotsalaisia...

Tämä kaikki on mahdollista vain sen takia että kaikki saivat tuosta tehdystä tutkimuksesta poliittisen kuvan. Ehkä olisi ollut parempi ostaa se yhteisrahoin NTSB:ltä?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

iskrat

 En kyllä oikein ymmärrä mikä tässä kaikessa on niin epäselvää. Laiva upposi koska keulavisiirin kiinnitykset pettivät. Pettivät siksi että alus oli rakennettu Ahvenanmeren olosuhteisiin, ei Suomenlahden syysmyrskyyn. Komentosillalta ei ollut suoraa näköyhteyttä keulavisiiriin joten siellä ei tiedetty sen puutuvan kun käänsivät laivan tuuleen (ihan oikea oppisesti). Kun vesi pääsi sitten autokannelle niin ei siinä kauaa mennyt kun alus kaatui ja upposi (vapaa nestepinta).

Syyt löytyvät kyllä jo ensimmäisestä tutkintaraportista. Salaliittoteoriat ovat kivoja, itsekin niitä harrastan mutta tästä tapauksesta en kyllä keksi mitään outoa. Faktat on faktoja.

Joni Huopana

Nimeomaan faktat osoittavat onnettomuustutkintalautakunnan raportin kyseenalaiseksi. Puutteista on keskusteltu mm. täällä.

Mika Bister

Kun asiaa aletaan tutkia tarkemmin ja laiva nostaa mahdollisesti, kohta tulee entisen kgb:n agentit mukaan peliin ja tutkinta loppuu siihen. ;D

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 10.03.2006, 17:41:43
Nimeomaan faktat osoittavat onnettomuustutkintalautakunnan raportin kyseenalaiseksi. Puutteista on keskusteltu mm. täällä.

Mitkä faktat? Sen verran olen noita Björkmanin tekstejä silloin tällöin lukenut, että niiden kohdalla pitää ihan oikeasti miettiä, mitä tarkoittaa lähdekritiikki. Kaveri osaa kirjoittaa hyvin ja saa tekstinsä näyttämään uskottavalta. Faktoiksi niitä ei kuitenkaan pidä käsittää. Tai ainakin niiden kanssa pitää olla hyvin kriittinen.

Ruotsalainen mentaliteetti taitaa olla niin kansankodin hoivayhteiskunnan vesittämä, ettei heillä ole mitään kykyä käsitellä järkevästi mitään katastrofeja. Ihan samoja piirteitä näkyy nyt tsunamikatastrofin jälkipuinnissa.

Toisaalta, jos keulaportista tulevalla vedellä ei saa Estoniaa upoksiin, niin miten ihmeessä jollain kyljessä olevalla reiällä? Ja minne suuntautuisi räjähdyksen voima, jos siellä oikeasti joku pommilastissa ollut auto oli mukana tms? Ja minkä kokoinen reikä pitäisi olla

Tapasin pari vuotta sitten kaverin, joka oli pitkän linjan merimies ja ollut töissä samassa laivassa muistaakseni silloin, kun se ajeli Vaasan laivojen väreissä. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että virolaiset ajoivat sen laivan rikki. "Kyllä se mersukin hajoaa, kun sen tarpeeksi monta kertaa kiviseinää päin ajaa."

Estonia lähti turmayönäänkin satamasta keulaportti auki. Saivat sen vasta myöhemmin kiinni. Lisäksi kapteeneilla oli kiire luotsikokeeseen. Viis kelistä, perillä piti olla ajoissa. Jotenkin tuli sellainen neuvostoliittolainen fiilis tuosta touhusta. Sitäpaitsi olihan autokannella kameravalvonta, joten kyllä kai homma oli tiedossa jo aikaisemmin, että autokannelle tulee keulasta vettä.

Minun mielestäni Estonia olisi pitänyt nostaa saman tien. Nyt se lienee jo varsin turhaa. Ja jos nyt päästään se nostamaan ja kun sieltä ei mitään muuta reikää löydy, niin sitten on nämä björkmanit huutamassa, että se on käyty salaa paikkaamassa ennen nostoa. Ei tämä vatvominen siihen lopu.

Mikko Tuominen

Sen verran pitää vielä puuttua tähän, työkseni olen tekemisissä raskaiden metallituotteiden kanssa (joista osa menee mm.meriteollisuuteen) niin kyllä se 20-30 millinen rautakin yllättävän helposti antaa periksi kun sitä aikansa väsyttää  ;) miks rakennevika on niin vaikea hyväksyä?

jonas

No, koska se liian usein viittaa (rakennevika siis) siihen tosielämästä tuttuun faktaan, että kaikkea ei yksinkertaisesti voi hallita. Ruotsalaisten tyyli käsitellä onnettomuuksia on varsin inhimillinen, eli haetaan vaihtoehtoisia syitä ja paremmalta kuullostavia salaliittoja ja syyllisiä. Tosi asiassa kyse ei taaskaan ole muusta, kuin tuollaisesta onnettomuudesta toipumisesta, mikä heidän julkisessa tavassa käsitellä asioita tarkoittaa usein valtion tai jonkin muun, "suuremman" tahon apuunhuutamista.

Helpointa olisi tietysti jo vihdoinkin hyväksyä, että onnettomuuksia sattuu ja monet huolimattomuudet yhdessä yhdistettynä vaikeisiin olosuhteisiin ja rakenteellisiin puutteisiin johtivat suurella todennäköisyydellä ilman mitään suurempia juonitteluja ikävään tapahtumaan. Täytyy muistaa tässä asiassa, että verrattuna vaikkapa tähän hetkeen vuoden 1994 virolaisten toimintatapa tai sen puutteet perustuivat ennen kaikkea tarpeellisten varojen ja järjestelmien puuttumiseen ja haluun todistella, että kaikki hoituu kyllä, mikä sitten osoittautui kohtalokkaaksi virhearvioksi.

Arne Wallen

no enpä aiemmin ole tähän asiaan kantaa ottanut,enkä nytkään isommin,laivoja uppoo,näin on aina käynnyt,meidän suvusta löytyy uhreja mutta nämä asiat on vain hyväksyttävä.
joku tuossa aiemmin sanoikin että ruotsissa ei eletä ongelmapäiviä ennenku nyt,ajatelkaa,estonia sitten tsunami.kansankoti järkkyy,jos vielä suomalaiset ja eestit sekoittavat pakka,eihän tuollainen ilman harry potteria toimi.
oikeesti,aina on laivoja uponnu,tavalla tai toisella,ei siihen aina salaliittoa tarvita,rauta murtuu,heikoin lenkki pettää,näin vain on. ::)