Helsinki - Riika

Aloittaja Jani Tarkkinen, 26.11.2016, 17:15:48

« edellinen - seuraava »

Jani Tarkkinen

Tuli ihan ajatuksena mieleen, kun Viro nostaa alkoholiveroa ja joku virolainen politiikko manasi että turistit suuntaa Latviaan Viron sijasta sen jälkeen. Että minkäköhänlainen risteilykonsepti olisi jos laivalla mentäisiin Helsinki - Riika väliä? Google Mapsista kun kattoo silmämääräisesti matka olisi himpunverran pitempi kuin HKI - Tukholma, jos laskee pienen lenkin Maarienhaminan poikkeamiseen. Pääseekö mantereen ja Saarenmaan välistä laivalla? Entä mantereen ja hiirumaan? Entä matka aika, pystyiskö yhteen suuntaan menemään sen suurinpiirtein yössä, eli illalla lähtö ja joskus aamupäivällä perillä?

Kiinnostaa ihan ajatuksena, en usko että kukaan niitä alkaa tekemään.

S Liljeström

Matka Marianhaminasta Riikaan on pidempi kuin Helsingistä Marianhaminaan,
eli matka-ajasta tavallisin nopeuksin (n. 19) tulee liian pitkä.

SL


Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 26.11.2016, 18:41:52
Matka Marianhaminasta Riikaan on pidempi kuin Helsingistä Marianhaminaan,
eli matka-ajasta tavallisin nopeuksin (n. 19) tulee liian pitkä.

SL

Tuskin tarvitsee poiketa Maarianhaminassa?

Tauno Hermola

Eikö kellään ole Viron merikarttoja, joista näkyisi mantereen ja saarten välinen väylä? Tästä on ennenkin kyselty, mutta mitään mutua kummempaa en muista vastaukseksi saadun.   

Kalle Id

#4
Puhuimme manner-Viron ja saarien välisestä väylästä joku aika sitten kaverini kanssa, ja hänen mukaansa väylä on varsin matala ja myös karikkoinen. Silloin kuin Silja Opera ajoi Riikaan (toim. huom. suomeksi kirjoitetaan K:lla), kiersivät Saarenmaan ja Hiidenmaan, matka-ajan ollessa jotakuinkin sama kuin Helsinki-Tukholma -linjalla. Maarianhaminan kautta tuonne tuskin kannattaa kiertää, koska polttoainekulut syövät sen mitä verovapaudessa säästetään. Ja jos verolliset tuotteet ostetaan Latviasta ne saataneen ihan hyvään hintaan. Latviasta kannattanee ottaa myös miehistö jos asiaa vakavasti harkitsee.

Suurin ongelma lienee siinä, että rahdilla ei varsinaisesti ole suurta tarvetta tuollaiselle linjalle - ja siinä on sitten yksi meikäläistyylisen risteilylauttaliikenteen tukijalka poissa. Jos homma pitää saada kannattavaksi pelkillä reitti- ja risteilymatkustajilla pitää pyytää korkeampaa hintaa kuin täällä ollaan totuttu.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.11.2016, 20:05:45
Puhuimme manner-Viron ja saarien välisestä väylästä joku aika sitten kaverini kanssa, ja hänen mukaansa väylä on varsin matala ja myös karikkoinen. Silloin kuin Silja Opera ajoi Riikaan (toim. huom. suomeksi kirjoitetaan K:lla), kiersivät Saarenmaan ja Hiidenmaan, matka-ajan ollessa jotakuinkin sama kuin Helsinki-Tallinna -linjalla. Maarianhaminan kautta tuonne tuskin kannattaa kiertää, koska polttoainekulut syövät sen mitä verovapaudessa säästetään. Ja jos verolliset tuotteet ostetaan Latviasta ne saataneen ihan hyvään hintaan. Latviasta kannattanee ottaa myös miehistö jos asiaa vakavasti harkitsee.

Tarkoittanet varmaan Helsinki-Tukholma-linjaa, sillä olihan tuo HKI-Riika vähän samanlainen "päivä Riiassa"-tuote kuin päivä Tukholmassakin. Kerran sekin tuli tehtyä ja toisen kerran olin menossa, mutta Operalle oli Riianlahden ahtojäät silloin liikaa, joten käytiinkin Tallinnassa. Silja Line hyvitti toki uuden matkan kaikille mukana olleille.

Kalle Id

Joo, Tukhomaa tarkoitin. Helvetin aikaisin aamulla vauvaa hoitamaan heränneen kirjoitusvirhe.

Mikko-Oskari Koski

Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
En kuitenkaan uskoisi tämänkään kuvion olevan kovin elinkelpoinen, vaikka epäilemättä siinä olisi aavistuksen verran enemmän järkeä kuin ajatuksessa operoida risteilylautoilla päiväksi Riikaan. Sellaisessa linjassa taas olisi vielä suurempia ongelmia kuin nykyisessä Tukholman ja Riian välisessä, jossa maksava asiakaskunta tulee käytännössä täysin Ruotsin puolelta palveluiden hintatason ollessa Baltian maiden elinkustannusindeksiin suhteutettuna liian korkeita. Helsingin ja Riian välillä kun rahtipuolen tulot jäisivät varmaan nollatasolle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
Tuossa tulee ongelmaksi Hangon Länsisataman laivapaikkojen riittävyys. Jo näillä nykyisillä rahtiliikenteen vuoroilla sekä DFDS (Navirail) liikenteellä toisinaan on tilanne, ettei laituripaikat meinaa riittää kaikille kävijöille. Melkein ainoa vaihtoehto olisi, jos DFDS olisi halukas liittämään Ventspilsin käynnin nykyisen Hanko-Paldiski linjan yhteyteen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
En kuitenkaan uskoisi tämänkään kuvion olevan kovin elinkelpoinen, vaikka epäilemättä siinä olisi aavistuksen verran enemmän järkeä kuin ajatuksessa operoida risteilylautoilla päiväksi Riikaan. Sellaisessa linjassa taas olisi vielä suurempia ongelmia kuin nykyisessä Tukholman ja Riian välisessä, jossa maksava asiakaskunta tulee käytännössä täysin Ruotsin puolelta palveluiden hintatason ollessa Baltian maiden elinkustannusindeksiin suhteutettuna liian korkeita. Helsingin ja Riian välillä kun rahtipuolen tulot jäisivät varmaan nollatasolle.

Tai sitten reppureissaajat, saksasta auton tuojat. Huhun mukaan latvian ja siitä alaspäin vievät tiet on hyvin eu-rahalla kunnostettu, mutta viron tiestö ei kuulemma olekkaan sitten enää niin hyvää.

Kari Rantamäki

Jos nyt ihan hatusta vetää niin ainoa ehkä jollain hyvällä tuurilla kannattava kuvio saattaisi olla Helsinki -> Saarenmaan satama Ninasessa -> Ventspils. Tuolla reitillä saisi aikaan ainakin kesällä suomalaisia turisteja kiinnostavan kohteen, ja sen lisäksi rahtiyhteyden Ventspils-Saarenmaa-Helsinki väleille. Kuvio saattaisi toimia lähinnä jos tuohon saisi pumpattua kaikki mahdolliset tuet kaikista mahdollisista suunnista EU:sta, Virosta, Latviasta ja jne.. :D

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 27.11.2016, 18:16:21
Huhun mukaan latvian ja siitä alaspäin vievät tiet on hyvin eu-rahalla kunnostettu, mutta viron tiestö ei kuulemma olekkaan sitten enää niin hyvää.
Mun parin vuoden takainen kokemukseni oli, että tiet ovat Virossa hyvässä kunnossa, mutta Latviassa moottoritietkin ovat hirveää perunapeltoa muualla kuin ihan Riian ympärillä. Toki tilanne on voinut muuttua siitä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.

Rahti tässä yhteydessä kai tarkoittaa rekkoja ja irtoperiä. Vähän vaikea hahmottaa, mitä etuja Ventspils voisi tarjota, koska Keski-Eurooppaan kuljettaessa jouduttaisiin ajamaan E22:sta Riikaan, tai ainakin lähes Riikaan; mitään kunnollista tietä suoraan etelään ja länteen ei näytä olevan. Sama tietysti koskee automatkailijoita. Mikään erityinen turistikohde ei Ventspils myöskään ole.

Hanko on erityisen huono matkustajasatama, koska sinne matkustajat (ilman ajoneuvoa) eivät edes pääse!

Kalle Id

Aiheeseen liittyen: Silja Europa tekee ensi kesänä yhden risteilyn Helsingistä Riikaan.

Jarno Setälä

Helsinki - Riika vaikuttaa puhtaasti turisteille tarkoitetulta reitiltä, koska Tallinnasta tietä pitkin matka etelämmäs on paljon tehokkaampi.

Toisessa keskustelussa ollaan jo herätelty ajatuksia Suomi - Puola (Gdansk) -reitistä, jolloin myös rahdin kannalta reitissä olisi vähän järkeä 8)