Ranska: Autolautan komentosillan ikkuna sisään aallosta

Aloittaja Juha Tuomala, 09.03.2017, 17:48:47

« edellinen - seuraava »

Juha Tuomala

LainaaIn a storm off the French Riviera on Monday, a huge wave struck the ro/pax ferry Jean Nicoli well above the waterline, smashing through her bridge windows and disabling much of her navigational equipment.

Despite the extensive damage to the wheelhouse, her crew kept her moving ahead at low speed. The Nacoli was not able to continue to Marseilles, her planned destination, and she diverted towards Toulon instead. Her crew called for assistance from the French maritime authorities, and the Prefecture Maritime dispatched the Ailette, a multipurpose salvage tug chartered to the French Navy. The Nicoli slowly proceeded to Toulon, where she docked with the assistance of several tugs. As of Wednesday, her AIS data showed her alongside a pier at La Seyne-sur-Mer
.




http://maritime-executive.com/article/giant-wave-damages-ferrys-bridge

Marko Mäkelä


Karri Koho

On tuo kyllä aika kummallista, ettei sillan ikkunat kestä. Vaikka isokin aalto olisi ollut. Toisaalta ko. aluksen keulanpäällinen rakenne kyllä johtaa aallon suoraan sillan ikkunoihin, kun sitä ei ole millään lailla porrastettu, että aalto edes vähän hajoaisi. On tietty jo melko vanha laivakin, kuinkahan noiden lasien kuntoa tarkkaillaan....

Kai Heino

Saman mallinen keula ja siltarakenne on melkein kaikissa Raumalla rakennetuissa lautoissakin.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Karri Koho - 09.03.2017, 22:34:03
On tuo kyllä aika kummallista, ettei sillan ikkunat kestä. Vaikka isokin aalto olisi ollut. Toisaalta ko. aluksen keulanpäällinen rakenne kyllä johtaa aallon suoraan sillan ikkunoihin, kun sitä ei ole millään lailla porrastettu, että aalto edes vähän hajoaisi. On tietty jo melko vanha laivakin, kuinkahan noiden lasien kuntoa tarkkaillaan....

Ei se kestänyt metallinen keulavisiirikään, joskin sitä jynkytettiin puoli yötä, ja kuka ties miten kauan aiemmilla reissuilla.

Ihme kyllä lossin nimi vaihtui pitkin juttua.

Karri Koho

#5
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 09.03.2017, 22:51:10
Saman mallinen keula ja siltarakenne on melkein kaikissa Raumalla rakennetuissa lautoissakin.

Sama yleinen perusratkaisu, mutta raumalaiset muutamalla insinööriteknisellä parannuksella.

Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 10.03.2017, 00:22:35
Ei se kestänyt metallinen keulavisiirikään, joskin sitä jynkytettiin puoli yötä, ja kuka ties miten kauan aiemmilla reissuilla.

Ihme kyllä lossin nimi vaihtui pitkin juttua.

Sellaisella oletuksella, että komentosillan lasien mitoittaminen saattoi olla helpompaa n. v. 1997 tiedoilla kuin monimutkaisten liikkuvien rakenteiden mitoitus joskus 1970 -luvun lopussa.... ja että komentosiltaa arvioitaisiin tärkeäksi laivan toiminnan kannalta, mutta hajoohan jopa Saabbi, kun sillä ajaa päin seinää....(...riittävän lujaa >7,5 km/h)

Karri Koho

http://www.meretmarine.com/fr/content/endommage-par-une-vague-scelerate-le-jean-nicoli-en-reparation-toulon

Muutamia pätkiä tekstistä:
60 matkustajaa kyydissä. Silminnäkijähavaintojen mukaan 15-20 metrinen hyökyaalto, 22 metriä vesilinjasta sijaitsevaan siltaan. (1 ruutu rikki) "_Un sabord_ a été brisé"  = sananmukaisesti on muuten tykkiportti, mutta edelleen varmaan akkunasta puhutaan. Ransk. merenkulun perinteikästä sanastoa? Porthole varmaan sujuvasti englanniksi. Peräsin, tutkat, potkurien elektroninen ohjaus pois pelistä. Vain vasen potkuri toimi, järjestelmä kytkeytyi automaattisesti manuaalille, aluksi vain 3 solmun vauhtia, mutta lopulta homma saatiin toimimaan 7 solmulla, komennot konehuoneeseen puhelimella - ja siitä sitten hinaajan avustamana kaijaan Touloniin. Korjataan siellä parhaillaan kellon ympäri. (Sillan) elektroniikkalaitteet kun kastuneet, laivan henkilökunta testailee ja tutkii, pitääkö uusia, ei tiedä vielä. Runko (teräs) ei vaurioitunut, runko on erinomaisen luja ja hyvin koestettu. (Fosen-telakka rakensi)
Laiva saataneen liikenteeseen jo loppuviikosta, jos hyvin käy.