Kemi-Tornion edustalla merivesi on 11 asteista. Keskimäärin jäätä alkaa kertymään Perämeren pohjukkaan lokakuun viimeisinä päivinä. Edelleen Perämeren vesi jäähtyy noin asteen viikossa. Tällä kaavalla merivesi olisi 31.10.2016 noin 6 asteista ja jäätalvi 6 viikkoa myöhässä. Keskimäärin eka murtaja suuntaa Perämerelle marraskuun kolmannella viikolla. Tällä kaavalla eka murtaja suuntaisi Perämerelle uudenvuoden ja loppiaisen välipäivinä?
Tietysti Kenraali Talvi voisi ryhdistyä, mutta sitä ryhtiliikettä ei olla nähty liki kolmeenkymmeneen vuoteen.
Kyllähän tälläkin vuosituhannella muutama "normaalitalvi" on ollut, mutta valitettavasti nyt näyttää kyllä kovin heikolta ja kenraali Talvi lienee siirtynyt eläkkeelle virkaintoisen kapteeni LoskaPaskan tieltä.
Ilolla odotan sitä paskamyrskyä, joka nousee, kun joku tajuaa että valtio hankki juuri 125 miljoonan euron jäänmurtajan, vaikka vanhoillekaan ei riitä töitä...
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.09.2016, 16:47:42
Kyllähän tälläkin vuosituhannella muutama "normaalitalvi" on ollut, mutta valitettavasti nyt näyttää kyllä kovin heikolta ja kenraali Talvi lienee siirtynyt eläkkeelle virkaintoisen kapteeni LoskaPaskan tieltä.
Ilolla odotan sitä paskamyrskyä, joka nousee, kun joku tajuaa että valtio hankki juuri 125 miljoonan euron jäänmurtajan, vaikka vanhoillekaan ei riitä töitä...
Ja eikös tuo uusi murtaja ollut vielä sellainen, että vihreän ministerin vaikutuksella murtajasta jätettiin pois "monitoimialuksen" varusteet, eli soveltuu käytännössä vain jään murtamiseen? Tämä taisi perustua siihen, että murtajaa ei haluttu operoimaan kesäkausina arktisille vesille öljy-yhtiöiden laskuun.
Polariksessa on toki öljynkeräysvarustus ja sitä voidaan käyttää hätähinaukseen myös avovesiaikana, mutta mikään offshore-murtaja se ei tosiaan ole. Veikkaisin kuitenkin, että suurin este Polariksen hyödyntämiselle Itämeren ulkopuolella liittyy EU-rahoitukseen. Luokitusasioihin en ota kantaa kun en yksityiskohtia tiedä, mutta käsittääkseni laiva on rakennettu Lloydsin luokkaan toisin kuin aiemmat "yksitoimimurtajat", joten kaipa sillä kansainvälisillekin vesille voisi teoriassa seilata. Ihka oikea polaariluokkakin ("Polar Class 4 Icebreaker(+)") löytyy.
Sattumalta Ilmari Aro kirjoitti Polariksen hankinnasta tänään Länsi-Suomessa:
https://ls24.fi/artikkelit/j-slash-m-polariksen-hankintaideologiat (https://ls24.fi/artikkelit/j-slash-m-polariksen-hankintaideologiat)
Tuo uuden jäänmurtajan hankinnasta näin vaikeina aikoina nouseva lantahurrikaani masentaa, koska Polaris kuitenkin tulee tarpeeseen ja on päätehtäväänsä varsin erinomainen alus. Eiköhän niitä koviakin talvia vielä nähdä, mutta valitettavasti siihen asti joudutaan kuuntelemaan kvartaalitaloudessa elävien kadunmiesten kitinää.
Onko tietoa milloin Voima lähtee Naantalin telakalta kohti Helsinkiä?
Voiman saapuminen Helsinkiin 29.10.2016
https://drive.google.com/open?id=0B-L0e2Ay8lf3S3puX1lPbEo3VUE
Toivoa on:
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf
Vain viikko normaaliaikataulusta alkaa Perämeren rannoille nuodostua jäätä, joten teoriassa eka murtaja voisi suunnata sinne joulukuun alkupäivinä?
Lauhtumista on kuitenkin ennustettu noin 20.11.2016? joten saattaa aloitus siirtyä?
Kova jäätalvi on yhä mahdollinen, mutta jääkansi tulisi lämpimän meriveden päälle, joten se sulaisi varhain. Eli kova jäätalvi on yhä mahdollinen, mutta kova ja pitkä jäätalvi ei ole mahdollinen.
Suunnilleen samma på finska eli Ilmatieteen laitoksen Jääpalvelun jääkartta n:o 2 tänä vuonna ilmestyi eilen 7.11.2016:
http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/269599844
Rajoitukset Pohjois-Saimaalle perjantaista:
Siilinjärvi
No restrictions
2016-04-28
II 1300
2016-11-11
Puhos
No restrictions
2016-04-28
II 1300
2016-11-11
Joensuu
No restrictions
2016-04-28
II 1300
2016-11-11
Saa nähdä sulkeutuuko Saimaa ennen vuodenvaihdetta?
Liikennekausi Saimaan kanavassa päättyy 15. päivä tammikuuta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 08.11.2016, 16:50:06
Liikennekausi Saimaan kanavassa päättyy 15. päivä tammikuuta.
Olosuhteiden niin salliessa ja ennustetun lauhtumisen toteutuessa? Joskus on suljettu joulukuussakin viimeksi sulkuvaurion vuoksi.
Suurin rajoittava tekijä lienee venäläisten murtajien kyky/halu avustaa kanavallemenijät Viipuriin. Prioriteetti on kuitenkin Uuraan/Koiviston crudelaivojen avustuksessa.
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 08.11.2016, 14:05:52
Suunnilleen samma på finska eli Ilmatieteen laitoksen Jääpalvelun jääkartta n:o 2 tänä vuonna ilmestyi eilen 7.11.2016:
http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/269599844
Ja tänään julkaistiin kauden ensimmäinen jäätiedotus:
http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Iso-Pukki saapunut jo Saimaalle.
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 12.11.2016, 10:41:00
Iso-Pukki saapunut jo Saimaalle.
Saimaan talvi etenee:
Kuopio
No restrictions
2016-04-28
II 1300
2016-12-04
Varkaus
No restrictions
2016-04-24
II 1300
2016-12-04
Perämerelle varmaan eka murtaja noin joulukuun puolivälissä, jos pidemmät ennusteet edes suurinpiirtein oikeassa?
EDIT: Meteor saapunut Saimaalle: "Meteor avustaa Saimaan kanavassa ja Saimaan eteläosassa". Samalla 05-12-2016 alkaen rajoitus II 1300 koko Saimaalle ja kanavaan.
Rajoitukset Perämerelle:
"Liikennerajoitusmuutokset: Joulukuun 10. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, I ja II yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 2000 tonnia"
Saimaallakin DWT nousee.
Ruotsin puolelle ei ole asetettu rajoituksia vaikka tilanne karttojen mukaan sama.
Voisi ennakoida ekan Arctian murtajan aktivoitumista ensi viikolla. Siihen asti kai sopimusmurtajat (mukaan lukien Ahto) tarpeeksi tilanteen hoitamiseksi?
(Jos ei niin ainakin osa Ahto:n "hankintaideologiaa" oli puppua kuten kaikki murtoon liittyvä 1990-, 2000- ja 2010-luvulla.)
Hiukan toi "murtotarve" Saimaalla kummastuttaa: "Saimaalla ja Saimaan kanavassa on 2-10 cm paksua jäätä."? Tarvitaanko 2-10 cm jäähän avustusta?
[quote author
Hiukan toi "murtotarve" Saimaalla kummastuttaa: "Saimaalla ja Saimaan kanavassa on 2-10 cm paksua jäätä."? Tarvitaanko 2-10 cm jäähän avustusta?
[/quote]
Pyhäselällä Joensuussa vajaa kymmen senttiä jäätä ja samoin Kallavedellä Kuopiossa.
Lisäksi viime yön lumimyräkkä toi 20 senttiä lisää lunta, niin tuskin jäät ainakaan kovin paljon vahvistuvat.
Jos lämpötila on pakkasen puolella ja liikenne on säännöllistä, jääpuuron (insinööritermi) paksuus ränneissä (=laivaväylillä) kasvaa nopeammin (lähes lineaarisesti) kuin ympäröivän tasaisen jään paksuus (joka hidastuu sitä mukaa kun jää muuttuu paksummaksi). Lumikerros jäällä kasvattaa niin ikään kulkuvastusta: esimerkiksi 30 cm jäätä + 30 cm lunta vastaa 40 cm lumetonta jäätä.
Tavallista pitemmän liikennekatkoksen aiheutti vaikea jäätilanne Kyrönsalmessa.
— Siltoja pidettiin tavallista pitempään auki, koska laiva oli jäissä kiinni. Kyrönsalmessa on hyvin hankala jäätilanne. Paikalle piti kutsua murtaja auttamaan, kertoo Joona Jäntti siltapäivystyksestä.
Jäntti korostaa, että silloissa ei ollut mitään teknistä ongelmaa.
Katkos kesti Jäntin arvion mukaan puolisen tuntia. Laivaa ei saatu siinä vaiheessa liikkeelle, vaan läpät laskettiin välillä alas ja nostettiin taas ylös yhdentoista maissa, ja laiva pääsi murtajan auttamana salmesta läpi.
Itä-Savo
http://www.ita-savo.fi/uutiset/lahella/kyronsalmessa-odoteltiin-jaihin-juuttunutta-laivaa-357341
http://www.liikennevirasto.fi/-/talven-ensimmainen-jaanmurtaja-kohti-peramerta (http://www.liikennevirasto.fi/-/talven-ensimmainen-jaanmurtaja-kohti-peramerta)
Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämeren kaarelle. Jäänmurtaja Otso lähti matkaan torstaina 8.12.2016 klo 01.30 ja se on perillä perjantaina.
Kulunut loppusyksy on ollut edellisiä vuosia kylmempi ja ennusteiden mukaan myös alkutalvesta on tulossa aiempia vuosia kylmempi. Avustustarve on pian käsillä. Otson toiminta-alue tulee olemaan aluksi Tornion, Kemin ja Oulun väylillä, tälle alueelle tulevat ensimmäiset liikennerajoitukset voimaan 10.12.2016.
http://arctia.fi/2016/12/08/otso-jaanmurtoon-peramerelle/
"Viime vuonna ensimmäinen jäänmurtaja lähti liikenteeseen 29. joulukuuta. Arctian satamajäänmurtaja Ahto aloitti viime vuonna työnsä 14. joulukuuta. Tänä vuonna Ahto aloitti alusten avustukset jo 22. marraskuuta Tornion väylällä."
Ruotsissa tilanne jääkartan mukaan suunnilleen sama; ei rajoituksia; ei murtajan aktivoitumista.
http://sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
Protector saapui tänään Saimaalle.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.12.2016, 15:43:02
Jannelle Ruotsin rajoituksista:
"From 16 december 2016
Karlsborg - Luleå
Lägst isklass IA och 2000 dwt"
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Aloittivat "reippaasti" I A:lla.
Protector Mälkiällä tänään, klikkaamalla kuvaa löydät lisää kuvia.
(http://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/9.12.2016%20Protector%20M%C3%A4lki%C3%A4ll%C3%A4/IMG_3626-2.jpg/_smaller.jpg) (http://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/9.12.2016%20Protector%20M%C3%A4lki%C3%A4ll%C3%A4/)
Joka vuosi sitä jännittää, että onko irtokeulasta luovuttu, mutta niin se vain pysyy käytössä.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.12.2016, 16:25:06
Aloittivat "reippaasti" I A:lla.
Tavallinen I ja II 2000. Sjöfartsverketillä on sivuillaan kirjoitusvirhe. Oikea rajoitustieto löytyy kaikista muista lähteistä.
Joka vuosi sitä jännittää, että onko irtokeulasta luovuttu, mutta niin se vain pysyy käytössä!
Ja taitaa tulevaisuudessakin pysyä? Mutta minkä keulassa 2018? uusia virityksiä.
Kontio lähti kohti Perämerta tänään noin klo 10:
http://arctia.fi/2016/12/16/kontio-liikkeelle-kauden-toisena-jaanmurtajana/ (http://arctia.fi/2016/12/16/kontio-liikkeelle-kauden-toisena-jaanmurtajana/)
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf
"Kivasti" länsituuli jälleen kerran "rutannut" jäät Oulu II:lle. Ruotsilla ei vieläkään murtaja-aktivointia (mikä on ymmärrettävää jääkarttaa vilkaistaessa).
Sohjovyökin muodostunut 2-6 mpk jäänreunasta.
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Farledarbete i Kvarken
Atle: Förtöjd i Luleå
Ymer: Förtöjd i Luleå
Frej: Förtöjd i Luleå
Oden: Förtöjd i Luleå"
Eli ilmeisesti edes murtajaa st.byssa.
Otsolla ja Kontiolla toki lienee saatettavaa ja hyvätkin kulkijat esim. Transpulp, Transpaper etc. (vanhat nimet) saattavat olla sohjovyössä vaikeuksissa??
1C:n ja II:n DWT raja nostettu 3000 DWT:n.
Vaasan saariston ulkoreunan riitteessä tiistaina 20.joulukuuta 2016. Taitaa mennä ensvuoden puolelle ennenku ulkosaaristo jäätyy kunnolla?
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgaEXaYZigjU18CJCxw
Onkohan Atle Luulajassa nyt stand-by? Näkyy ilmestyneen molemmille jääkartoille, mutta on yhä laiturissa. Jäätähän ei Jannen mainitsemasti Ruotsin puolella vielä paljoa ole...
YLE Savo kertoo Siilinjärven sulkeutuvan ensi viikolla ja Kuopion pian sen jälkeen.
Jäätiedotuksessa ei tästä mainintaa, mutta Raaheen rajoitus 30.12.2016 alkaen.
Edelleen YLE Savo kertoo Saimaan kanavan muilta osin sulkeutuvan 15.01.2017 kuten täälläkin on kerrottu.
Sen sijaan YLE Savon ilmoitus Protectorin, Meteorin ja Iso-Pukin siirtymisestä Suomenlahden jäänmurtoon lienee ilmeinen värinkäsitys.
Hinaaja Kronö on tänään siirtynyt Holmsundista Rundvikiin, joten sen jäänmurtokausi on avattu. :) Ais:n mukaan avannut rännin/särkenyt jäitä Nordmalingin lahdella. Siellä on nyt laiturissa NBP Cruiser niminen alus. Oisko sitten vähän heikompi "jäissäkulkija" kun ei itse ole avannut ränniä? Voi toki olla että tuuli on pakannut pienen sohjovyön satama edustalle/lahden pohjukkaan?
Edit: Kronö on nyt menossa takaisin kohti Holmsundia.
Kolmas murtaja liikkeelle viikon kuluessa?:
"Tammikuun 3. päivästä alkaen:
Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, I ja II yli 2000 tonnia."
Siilinjärven ja Kuopion sulkemisesta ei mainintaa.
Koskahan muuten Polariksen jääkokeet ajetaan? Vuodenvaihteen pakkasten jälkeen taitaisi olla jäätäkin riittävästi siihen tarkoitukseen?
Vaasassa tasaista jäätä (jota jopa jo kiintojääksi voisi kutsua) "sisäsaaristossa" noin 40-minuutin matkan verran Vaskiluodosta. Jäänraja on aika tarkkaan Nygrund eteläisen ja pohjoisen ulkopuolella/paikkeilla kuitenkaan ulottumatta Östergrunnanille tai Enstenille.
Ränni pysyy hyvin auki kun Wasa Express avaa sen joka päivä. ;D
Ei ihan hetkeen edelleenkään tarvita muuta murtajaa Vaasan väylälle, vaikka sinne pieni rajoitus tuleekin.
NORDICA lähti Raumalta pari päivää sitten. Lähestyy nyt Tanskan Skagenia. Minne on menossa?
Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 02.01.2017, 14:53:51
NORDICA lähti Raumalta pari päivää sitten. Lähestyy nyt Tanskan Skagenia. Minne on menossa?
Grenåhon romutettavaksi?
Janne: Unohditko, että Grenå on Skagenin eteläpuolella. Kevennyksesi ei kelpaa Maikkarin Kymmenen uutisiin. ;)
Sjöfartsverketin sivuilta Ruotsin tulevista rajoituksista (lähdesivun kirjoitusvirheistä.en mene takuuseen):
"From 3 januari 2017
Ångermanälven
Lägst isklass II och 2000 dwt
From 5 januari 2017
Haraholmen
Lägst isklass II och 2000 dwt
From 7 januari 2017
Skellefteå - Örnsköldsvik
Lägst isklass II och 2000 dwt¨
Mälaren
Lägst isklass IC och 1300 dwt
Lägst isklass II och 2000 dwt"
Mälarenilla ei karttojen mukaan vielä näytä olevan muodostunut paljoakaan jäätä.
Arctia lähettää jäänmurtajan Tyynellemerelle – valtio joutuu vuokraamaan korvaajan Ruotsista
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3150827/Arctia+lahettaa+jaanmurtajan+Tyynellemerelle++valtio+joutuu+vuokraamaan+korvaajan+Ruotsista
Lainaus käyttäjältä: Sami Penttilä - 03.01.2017, 11:15:06
Arctia lähettää jäänmurtajan Tyynellemerelle – valtio joutuu vuokraamaan korvaajan Ruotsista
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3150827/Arctia+lahettaa+jaanmurtajan+Tyynellemerelle++valtio+joutuu+vuokraamaan+korvaajan+Ruotsista
Tämä on kerrassaan erikoinen juttu. :o No kaipa Arctian toimari on jostakin selvänäkijän pallosta nähnyt ettei Nordicaa tarvita kotovesillä... Toivottavasti Nordican vuokraaminen kattaa sitten vuorostaan Ruotsalaisilta vuokraamisen tai muuten olisi kirveelle töitä...
Kauppalehdessä vähän positiivisempaan sävyyn kirjoitettu juttu:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaismurtajalle-merkittava-yllatysurakka-sahalinille/EEkXuXHS
G. Nevelskoy on siis myöhässä, joten tämä on ilmeisimmin korvauskeikka, mikä selviää tuosta Kauppalehden artikkelista. Juttujen sävy taas selittynee toimittajien taustoilla, eikös tämä Haapavaara ollut mukana sekä Koillis- että Luoteisväylien läpiajoilla tekemässä raportaasia reissuista?
Jos tuo Turun Sanomien saama tieto Frejstä pitää paikkansa, niin PolarIs ei korvannutkaan Voimaa eikä Frejtä, vaan Nordican. Yksinkertaista eikö vain? :) Silti, vaikuttaa järkevältä tilanteelta, sillä talvea 2011 lukuun ottamatta viime vuosina ei olla tarvittu koko kalustoa moniin talviin eli hyvin suurella todennäköisyydellä "Rauman murtajat" eivät välttämättä edes aktivoituisi tulevanakaan talvena. No, sehän nähdään pian. Kuitenkin tuntuu vähän siltä, että.joku nostaa tästäkin poliittisen debaatin...
HILMAn mukaan jäänmurtopalveluita on ostettu Ruotsista kuudella miljoonalla eurolla:
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-030440 (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-030440)
Itse suhtaudun Nordican "yllätysrahtaukseen" positiivisesti. Tuleva jäätalvi tuskin tulee olemaan niin vaikea, että koko kotimaista jäänmurtajalaivastoa tarvittaisiin Suomen aluevesillä.
Keskustelua Nordican Sahalinin seikkailusta voinee jatkaa kesäkeikkalangassa (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=3753), vaikka talvikaudella tällä kertaa ollaankin liikkeellä.
Ylläpito päättänee mitkä viestit siirretään vai siirretäänkö yhtään mitään. Mietin vaan vielä sitä, että jos paluumatka olisi toukokuussa, niin voisiko tulla Koillisväylän läpi? VSS alukset palasivat päättyneenä vuonna - tosin parempaan aikaan loppukesästä ja alkusyksystä - Sahalinilta sekä Skotlantiin (Brage) että Uddevallaan (Vidar) juuri sitä kautta.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.01.2017, 15:25:36
Mietin vaan vielä sitä, että jos paluumatka olisi toukokuussa, niin voisiko tulla Koillisväylän läpi?
Teoriassa kyllä, koska aluksen jääluokka (DNV POLAR-10 Icebreaker) on varmasti riittävä ja venäläiset edellyttävät joka tapauksessa, että alus tulee osana ydinmurtajan vetämää saattuetta. Pohjoisessa kevät tulee kuitenkin myöhään ja talvi on tuolloin vasta taittumassa kevääksi, joten jääolot ovat varmasti haastavat ja matka pitkä. Viikko takaperin Koillisväylällä oli tällaista:
http://www.upstreamonline.com/live/1202332/yamal-lng-to-get-module-delivery (http://www.upstreamonline.com/live/1202332/yamal-lng-to-get-module-delivery)
40 jalan kontit näyttävät aika pieniltä noiden vallien rinnalla...
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 03.01.2017, 11:38:35
Tämä on kerrassaan erikoinen juttu. :o No kaipa Arctian toimari on jostakin selvänäkijän pallosta nähnyt ettei Nordicaa tarvita kotovesillä... Toivottavasti Nordican vuokraaminen kattaa sitten vuorostaan Ruotsalaisilta vuokraamisen tai muuten olisi kirveelle töitä...
Jäätalven kovuudesta ei voi todeta muuta kuin että kovaa ja pitkää jäätalvea ei saada.
Jos nyt tulisivat pysyvät pitkät pakkaset, niin jääkansi tulisi lämpimän veden päälle.
Huolimatta parin päivän paukkupakkasista 10-15 vrk ennuste lupaa plussaa ainakin Etelä-Suomeen ensi viikon lopulle.
Hetkellisesti voidaan kova jäätilanne saadakin, mutta tämä sulaa joka tapauksessa aikaisin.
Atle avaa kauden Ruotsin puolella:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Atle-inleder-isbrytarsasongen/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Atle-inleder-isbrytarsasongen/)
Atle lähti vasta nyt aamulla Luulajasta. Frej on jo aiemmin lähtenyt Perämerelle, mutta onko vielä koeajolla, vaiko aloittaako ensin ruotsalaisten omaan laskuun?
Finnpilotin liikenneluettelossa on muuten tuttuja nimiä ennakoissa eli kohta tapahtunee jälleen...
Ale käsittääkseni valmiudessa Holmsundissa. Ainakin sen Twitterin mukaan. "Odotellaan jäätilanteen kehittymistä". Voipi olla että Vaasan rännikin kutsuu ennen Holmsundia jos sinne joku pikkukippo " eksyy" ilman Wasa Expressin apua". ;)
Polaris seuraava liikkeelle lähtijä perämerelle. Poikkeaa Porissa lng:tä tankkaamassa. Juttua Satakunnankansan sivulta http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/poriin-arctian-ylpeys-maailman-ensimmainen-lng-jaanmurtaja-14037633/ (http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/poriin-arctian-ylpeys-maailman-ensimmainen-lng-jaanmurtaja-14037633/)
Arctian tiedote:
http://arctia.fi/en/2017/01/09/worlds-first-lng-icebreaker-polaris-heads-to-icebreaking-duty-today/
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.01.2017, 16:08:39
Arctian tiedote:
http://arctia.fi/en/2017/01/09/worlds-first-lng-icebreaker-polaris-heads-to-icebreaking-duty-today/
Onhan siellä suomenkielinenkin tiedote. :P
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.01.2017, 18:03:36
Onhan siellä suomenkielinenkin tiedote. :P
No niinpäs olikin. Sattui vain olemaan tuo kansainvälisempi linkki puhelimen leikepöydällä valmiina. Tässä kuitenkin myös suomenkielinen juttu:
http://arctia.fi/2017/01/09/maailman-ensimmainen-lng-jaanmurtaja-polaris-jaanmurtotyohon-tanaan/
Sjöfartsverket ei sen sijaan tarjoa suomenkielisiä versioita, mutta kuitenkin tietoa Frejstä. Koeajolla sekä bunkraa. AIS mukaan Haraholmenissa.
"Frej: Provtur & bunkrar"
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Eva-316 aloittaa Pärnunlahden murtotoiminnan tänään:
"Pärnu ja Liivi lahel hakkab riik 10. jaanuarist jääd murdma
09.01.2017
Kuna Pärnu lahel on 15 miili ulatuses rüsijääd ning pidevate miinuskraadide tingimustes on merejää kasv intentsiivne, otsustas Veeteede Amet alates teisipäevast, 10. jaanuarist alustada seal jäämurdetöödega. Praeguseks on juba neli Pärnu sadamasse suunduvat kaubalaeva jäämurdeteenuse riigilt tellinud.
Jääd hakkab riik murdma Veeteede Ameti mitmeotstarbelise laevaga EVA-316, mis suundus esmaspäeva õhtul Tallinnast Hundipea sadamast Pärnu suunas. Soome lahel jäämurdetöid teha pole vaja, sest meri ei ole jäätunud.
Veeteede Ameti peadirektori käskkirjaga nõutakse, et alates 18. jaanuarist Pärnu sadamasse sisenevatel ja sealt väljuvatel jäämurdja poolt teenindatavatel laevadel peab olema vähemalt jääklass 1C (Lloyd`s Register) või samaväärne teiste klassifikatsiooniühingute jääklass ja peamasina võimsus mitte vähem kui 1600kW.
Riigi poolt korraldab jäämurdetöid Veeteede Amet. Eelmisel aastal algasid jäämurdetööd Eesti vetes 9. jaanuaril ja kogu talvise navigatsiooniperioodi jooksul murti mullu jääd vaid Pärnu lahel, sest Soome laht ei kattunudki jääkaanega.
Vastavalt kehtivale korrale tellib jäämurdeteenuse abi vajava laeva kapten laevaagendi või reederi kaudu Veeteede Ametilt vähemalt 12 tundi enne planeeritavat väljumist sadamast või hiljemalt 24 tundi enne saabumist määratud kogunemispunkti. Riigi poolt jäämurdjatega teenindatavateks sadamateks on talvisel navigatsiooniperioodil Muuga sadam, Tallinna ja Kopli lahe sadamad, Paldiski Põhjasadam, Paldiski Lõunasadam, Kunda sadam ja Sillamäe sadam. Neis sadamais murrab riik jääd kuni sadama akvatooriumini. Pärnu sadamat teenindatakse avamere poolt kuni kohani, mis on määratletud koordinaatidega 58º 21',4 N ja 24º 27',0 E. Sadama akvatooriumis korraldab jäämurdetöid sadama valdaja ise.
Veeteede Ameti kodulehel on avaldatud ka jäämurdetööde alustamist puudutav käskkiri.
Jäämurdja asukohta reaalajas saab jälgida www.marinetraffic.com rakendusest."
http://parnu.postimees.ee/3974071/parnu-lahel-algavad-jaamurdetood
baltice.org Viron suhteen päivittämättä.
Rajoitus voimaan vasta 18.01.2017: 1C 1600 kilowattia.
Tavan mukaan PP:n juttu+video: http://parnu.postimees.ee/3974627/video-ja-galerii-jaamurdja-joudis-parnu-sadamasse
Iso-Pukki on tullut pois Saimaalta, on nyt Håkun tukikohdassa Kotkassa.
Sen verran ollut jäätä Holmsundissa, että tuuli oli kasannu jääkalikat satama-altaaseen. Wasa Express pääsi laiturista väylälle hinaaja Kronön avustamana hieman myöhässä.
http://www.vk.se/1905481/wasa-express-kom-inte-ut-ur-hamnen
Kesäkuva jutussa ;D
Viimeisetkin murtajat ja alukset poistuneet Saimaalta ja Saimaan kanavasta.
Venäjän kuvioista jääkartan, Baltice.org ja AIS:n perusteella: Sankt-Peterburg näyttää jääneen passiin Viipurinlahden suulle eli avustaisi tämän mukaan Vysotskin liikennettä. Primorskiin on lähetetty uudempi Vladivostok, ja myös Kapitan Sorokin näyttää aktivoituneen.
Vladivostokin uusi sisar Novorossiysk sen sijaan on Norjan etelärannikolla matkalla Murmanskiin. Liekö silläkin sisartensa tapaan edessä jääkokeet polaarijäissä? Myöskin Sankt-Peterburgin sisar Moskva on pohjoisessa, avustamassa Sabettan liikennettä.
Sarjan kolmannelle laivalle tuskin tehdään omia kokeita. Voi olla matkalla Sabettaan auttamaan Moskvaa; nuo uudemmat ovat jäissäkulkukyvyltään huomattavasti parempia.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.01.2017, 11:46:51
Kauppalehdessä vähän positiivisempaan sävyyn kirjoitettu juttu:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaismurtajalle-merkittava-yllatysurakka-sahalinille/EEkXuXHS
Hokku ei oikein pitänyt kun Liikennevirasto Arctian kautta meni rahtaamaan Frej:n ilman kilpailutusta Nordican tuuraajaksi. Asiasta olisi voinut tulla pahimmillaan oikeusprosessi, mutta lopuksi Hokku luopui kanteesta, ettei kauppalaivastolle koituisi harmia... :thumb:
Eli Sjöfartsverket (jäänmurtosopimus niiden kanssa) sekä Liikennevirasto ovat kumpikin Hokun asiakkaita (Zeus...) ja sitten käytännössä toista omaa asiakasta vastaan olisi pitänyt jättää kanne kun Liikennevirasto/Arctia ei kilpailuttanut Frej:n rahtausta kevääseen 2017 asti... :deal: ;D
Asiasta kertoo tarkemmin toisella kotimaisella kielellä lätäkön toisella puolella Sjöfartstidningen:
http://www.sjofartstidningen.se/alfons-hakans-drar-tillbaka-besvar/
Jutun lopussa mainitaan, että Sjöfartstidning on yrittänyt tavoittaa Liikennevirastoa ko. asian tiimoilta. Eivät ilmeisesti olleet saaneet ihan heti vastausta kun juttu loppuu tohon? ;D
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 08.01.2017, 15:21:42
Ale käsittääkseni valmiudessa Holmsundissa. Ainakin sen Twitterin mukaan. "Odotellaan jäätilanteen kehittymistä". Voipi olla että Vaasan rännikin kutsuu ennen Holmsundia jos sinne joku pikkukippo " eksyy" ilman Wasa Expressin apua". ;)
Johonkin Enstenin, Sommarogrundin ja Norr Grynnanin paikkeille Vaasan väylällä on Ale nyt sitten poteroon mennyt. :D Tai sielläkin voi olla jo jääkenttä pienessä liikkeessä?
Ymerkin on aktivoitunut ja on Luulajan väylällä. Lounaistuulet liikuttelevat jääkalikoita...
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.01.2017, 14:42:46
Sarjan kolmannelle laivalle tuskin tehdään omia kokeita. Voi olla matkalla Sabettaan auttamaan Moskvaa; nuo uudemmat ovat jäissäkulkukyvyltään huomattavasti parempia.
Valkoiselle merelle menossa.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.01.2017, 14:38:15
Valkoiselle merelle menossa.
Eikös sitä kansankielellä kutsuta Vienanmereksi aivan niin kuin vaikkapa Öresundia Juutinraumaksi?
Minkähän laivan se Kauppalehden toimitus lähetti Atlantille, Nordica ainakin näkyy olevan aivan toisella suunnalla? ;)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.01.2017, 15:34:01
Eikös sitä kansankielellä kutsuta Vienanmereksi...
Täällä Siamissa ja Burmassa lomaillessa jää- ja muiden asioiden käsitys hämärtyy...
Mutta tosiaan, Arkangelin ja Kantalahden suunnalle taitaa olla menossa tuo Venäjän uusin murtaja. 50 Let Pobedy sen sijaan kävi yllättäen Sabetassa asti, vaikka omien tietojeni mukaan niillä main syvyys ei ole riittävä ainakaan täydellä teholla ajamista varten. Muistan lukeneeni, että kölin alla pitäisi olla yli viisi metriä vapaata vettä, jotta reaktorin jäähdytys toimisi. Suomessa rakennetuille matalakulkuisille riittää vähempikin.
YLE Radio Suomi vierailee Polariksella tänään klo 12:12 ja uusinta maanantaiyönä pikkutunneilla. Lähetysajat ja alueellinen kuuluvuus näkyy linkistä. Kuultavissa Areenassa sen jälkeen:
http://areena.yle.fi/1-3904285 (http://areena.yle.fi/1-3904285)
Itämeressä on jäätä ennätyksellisen vähän, kertoo YLE:n uutinen (http://yle.fi/uutiset/3-9431469). Kovat tuulet ovat kuitenkin tehneet jäänmurrosta haastavaa.
Puristavan sohjovyön vuoksi nelipotkurinen Sisu korvaa toistaiseksi Kontion:
http://arctia.fi/2017/01/31/jaanmurtaja-sisu-peramerelle/ (http://arctia.fi/2017/01/31/jaanmurtaja-sisu-peramerelle/)
#jannejanelipotkuristenylivoima
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.01.2017, 19:41:16
Puristavan sohjovyön vuoksi nelipotkurinen Sisu korvaa toistaiseksi Kontion:
http://arctia.fi/2017/01/31/jaanmurtaja-sisu-peramerelle/ (http://arctia.fi/2017/01/31/jaanmurtaja-sisu-peramerelle/)
#jannejanelipotkuristenylivoima
Vihdoinkin tosiasiat tunnustetaan.
Miten kolmipotkurinen Polaris on pärjäillyt?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.01.2017, 23:37:11 Miten kolmipotkurinen Polaris on pärjäillyt?
Tuon ylempänä olevan radiohaastattelun perusteella ilmeisen hyvin. Enempää en ole lukenut tai kuunnellut. On kuitenkin jostain syystä ollut Oulussa laiturissa pari päivää.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.02.2017, 00:02:12
Tuon ylempänä olevan radiohaastattelun perusteella ilmeisen hyvin. Enempää en ole lukenut tai kuunnellut. On kuitenkin jostain syystä ollut Oulussa laiturissa pari päivää.
Azipodista tai podeista öljyt pihalla?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.02.2017, 17:13:18
Kontio ja Sisu paiskovat Baltice.org mukaan molemmat täysillä hommia. PolarIs makaa edelleen Oulussa, eli korvasiko Sisu sittenkin Polariksen? ???
Samapa tuo, mitä nyt vaan tässä hämmästelen...
"JÄÄTIEDOTUS 03.02.2017
Jäänmurtajat: Otso, Kontio, Polaris ja Sisu avustavat Perämerellä."
Polaris makaa Oulussa viidettä päivää.
Miksi ei kerrottu Sisun korvaavan Polariksen, koska podista lensi öljyt mereen ja Polaris on "out of action"?
Kirjoittaako Janne nyt tarua vai totta?
Asiasta toiseen: Sjöfartsverketin Vintersjöfart-osion mukaan Atle on tullut takaisin rantaan ja Ymer jatkaa:
"Atle: Förtöjd i Luleå
Ymer: Assisterar i Bottenviken"
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.02.2017, 18:15:17
Kirjoittaako Janne nyt tarua vai totta?
En tiedä vielä, kun en ole saanut "virallista vahvistusta" huhuun.
Venäjän kuvioita:
Päivän jääkartan mukaan Murmansk ja Kapitan Nikolaev olisivat korvanneet Vladivostokin ja Sankt-Peterburgin. S-P näkyy AIS mukaan olevan edelleen Viipurinlahdella, Vladivostok sen sijaan on Pietarissa laiturissa.
Edit: Baltice.org mukaan myös vanha kunnon Ermak on Primorskin edustalla passissa. Jääkartalla sitä ei vielä mainittu.
Polariksen satamassa makaamisesta spekuloidaan jo kaikkien alojen korkeimmassa auktoriteetissa, vauva.fi:n keskustelufoorumilla (http://www.vauva.fi/keskustelu/2780689/suomen-uusin-hienoin-ja-ymparistoystavallisin-jaanmurtaja-polaris-vaurioitunut-ja), todennäköisesti Jannen tänne kirjoittaman viestin pohjalta. Lienee vain ajan kysymys, milloin MV-Lehti ja muut laatujulkaisut tarttuvat tähänkin - viime kuussa tuntuivat jo tietävän kaiken Nordican rahtauksesta (ja erityisesti siitä miten se on jotenkin huono diili Suomelle)...
Itse en viitsi spekuloida sen enempää kun mitään faktatietoa ei ole, mutta jos laivassa todellakin jokin tekninen vika on ilmennyt, niin parempi nyt kun talvi on suhteellisen helppo (reservissä on korvaavaa kalustoa) ja telakan sekä laitetoimittajien takuut ovat vielä voimassa kuin joskus vuosien päästä "väärällä hetkellä". Azipodien prototyyppiongelmiin en kuitenkaan oikein usko - johan VI1600 on ollut "hyllytuote" jo vuosia (vrt. Botnican podit jotka olivat vielä proto-/esisarjaa).
Edit: Mukava nähdä Nikolaev liikenteestä. Välillä olen pelännyt, että alus on siirretty pysyvästi reserviin. Kyseisessä laivassahan on Wärtsilän erikoiskeula, jolla pyrittiin maksimoimaan slamming (ja sivutuotteena saatiin jäänmurtaja, jonka jäävastus on äärimmäisen pieni ja "jäänmurtohyötysuhde" erinomainen).
Politiikassa on sanonta että jos mikään muu ei auta, niin kokeile totuutta.
Jotenkin olen saanut mielikuvan ettei ko. sanontaa muistettu Sisua koskevassa uutisoinnissa (siis Sisun pohjoiseen suuntaamista koskevassa uutisoinnissa) vaan sotkeuduttin "omaan näppäryyteen".
No eilisiltainen ennakkokaan Oulun sataman listoilla (ETS klo. 17.45) ei sekään stemmanut Polariksen suhteen eli separaattorissa lienee käpy tjsp.?
Spekulaatiot välttää muistamalla alun sanonnan. Laituria on kuitenkin pystynyt shiftaamaan.
MarineTrafficin lähialueiden rasittavin kuvaaja (= tyypillä kymmeniä eri profiileita käytössä) nähnyt Nikolaevin ajankohta huomoiden ilmeisesti koeajolla:
http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=2571319 (http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=2571319)
Hinaaja Viscaria ja sen omistaja LKAB aikoo näköjään ryhtyä tekemään sivubisnestä "jäänmurtoristeilyillä = isbrytarsafari = jäänmurtosafari" Karlsborgin satamasta viimeistään seuraavalla jäänmurtokaudella 2017-2018. Nyt menossa "koe jäänmurtosafarit" :D Ja onpa nimellä heitetty. Safari viittaa lähinnä Afrikkaan, eikä Perämeren jääkalikoiden sekaan. ;D
Onhan toki aika yleisessä käytössä Ruotsissa myös "snöskotersafari = moottorikelkka safari", vaikka tässäkin tapauksessa ajetaan jään ja lumen päällä moottorikelkalla eikä leijonien seassa ;D
Safareiden takana on Laponia Rederi niminen "saaristoristeily" varustamo Luulajasta, joka siis rahtaa LKAB:n Viscariaa safareillensa.
http://karlsborgshamn.blogspot.se/2017/02/isbytarsafari-i-lulea.html
Alkaako Perämerellä jo kohta olemaan ylitarjontaa näissä "safareissa", kun siis myös Polar Explorer risteilee samoissa ränneissä? https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:376384/mmsi:266450000/imo:7415137/vessel:POLAR_EXPLORER
Lisäksi Sampokaan ei ole kaukana. Piteåssa on sitten myös vielä Arctic Explorer saman varustamon kuin Polar Explorer.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:320047/mmsi:265259000/imo:6520442/vessel:ARCTIC_EXPLORER
Kyllä Suomen Lapissakin on ainakin poro-, moottorikelkka- ja huskysafareita.
LainaaAlkaako Perämerellä jo kohta olemaan ylitarjontaa näissä "safareissa",
Ei tietenkään, siinähän olisi vielä Joakimillekin bisnestä Hermekselle tai Thetikselle. ;)
Polaris näkyy MarineTrafficin mukaan olleen viime yönä liikekannalla.
Lapissa riittää takuulla markkinoita useammalle kuin yhdelle turistimurtajalle, mutta minua hieman masentaa tuo kaikenlaisten hinaajien ja vanhojen offshore-raatojen "sampoilu" Ruotsin puolelta. Sampo sentään on oikea jäänmurtaja, joskin ruunattu sellainen.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.02.2017, 06:26:27
Polaris näkyy MarineTrafficin mukaan olleen viime yönä liikekannalla.
Polariksen keikka näytti lähinnä AIS:n mukaan "koeajolta" tai perusrännin murtamiselta Oulusta Kemiä kohti. Mitään alusta se ei avustanut ulos Oulusta tai sinne. Unohdin toki katsoa oliko Polarikselle merkitty avustus Baltice:ssä. ::)
Loviisaankin on tulossa rajoitus (huomenna) ja Hamina/Kotkaakin nostettu, joten Voima varmaankin liikkeelle parin päivä kuluessa?
Oulun satamalistan mukaan lähtenyt vähän ennen puoltayötä, tullut takaisin aamulla ja lähtenyt jälleen puolen päivän jälkeen. Baltice.org ei kertonut lisätietoja.
Edit: Näkyy olevan takaisin tositoimissa. Nyt merkattu Doggersbankin avustuskin.
Nyt Kontio on Torniossa laiturissa ja puuttuu päivän jääkartalta. Ilmeisesti alkuperäinen tarkoitus oli todellakin korvata Kontio Sisulla, mutta Polar Is ehti hajota siinä välillä. Nyt kun Polar Is on taas toiminnassa, niin Kontio sai luvan huilata (tai joutua remppaan whatever).
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.02.2017, 15:36:37
Nyt Kontio on Torniossa laiturissa ja puuttuu päivän jääkartalta. Ilmeisesti alkuperäinen tarkoitus oli todellakin korvata Kontio Sisulla, mutta Polar Is ehti hajota siinä välillä. Nyt kun Polar Is on taas toiminnassa, niin Kontio sai luvan huilata (tai joutua remppaan whatever).
Ennen Sisun lähtöä oli Polaris maannut 37 tuntia Oulussa, joten kyllä Polariksen hajoaminen oli tiedossa ennen Sisun lähtöä. Homma vaan haluttiin selitellä kuin olisi Kontion korvaamisesta kyse Polariksen ongelmien sijaan.
No nyt on Sisu korvannutkin Kontion, mutta Sisua olisi tuskin ilman Polariksen ongelmia matkaan laitettu.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.02.2017, 17:33:00
No nyt on Sisu korvannutkin Kontion, mutta Sisua olisi tuskin ilman Polariksen ongelmia matkaan laitettu.
Hyvä että Sisu lähetettiin matkaan. :thumb: Lätäkön toisella puolella olisi ollut tällä hetkellä myös 4-potkurinen rahdattuna ilma työtä... ::)
Satamahinaaja Castor avustaa Haminan syväväylällä sahatavarabulkkeri Solentia, jonka eteneminen näyttää AIS perusteella olleen melko haastavaa. Aktivoituukohan Voima nyt viikonloppuna, kun alueen rajoituksia tiukennetaan?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.02.2017, 17:33:00
Ennen Sisun lähtöä oli Polaris maannut 37 tuntia Oulussa, joten kyllä Polariksen hajoaminen oli tiedossa ennen Sisun lähtöä. Homma vaan haluttiin selitellä kuin olisi Kontion korvaamisesta kyse Polariksen ongelmien sijaan.
No nyt on Sisu korvannutkin Kontion, mutta Sisua olisi tuskin ilman Polariksen ongelmia matkaan laitettu.
Onhan tässä kieltämättä selittelyn makua. Otso ja Kontio ovat olleet käytössä reilut 30 talvea ja melkein aina Perämerellä. Joukkoon mahtuu noin puoli tusinaa kovaakin jäätalvea. Sikäli tuntuu aika uskomattomalta, etteivät Otso ja Kontio näin leutona talvena Perämerellä pärjäisi.
Tai sitten Kontiossa on myös jotain vikaa, joka tarvii remppaa laiturissa. Jokunen talvi takaperin (kyllä se haulla täältä löytyy) Otsossa oli vikaa ja Fennica lähetettiin korvaamaan. Kuitenkin melko pian Fennican saavuttua alueelle Otso olikin taas kunnossa, niin Fennica sai jäädä makaamaan Kokkolaan.
Frej AIS mukaan lähtenyt merelle. Onko sininen valo mastossa vai koeajo?
Edit: Frej mainitaan päivän jäätiedotuksessa.
No, nyt on ainakin Perämerellä rautaa ja neli, kolmi ja kaksipotkurisia murtajia laiturissa seisotettavaksi asti, jos vaikka talvikin (ihan oikea sellainen) tulisi.
Hyvä vai huono jäätalvi - taitaa olla arvostuskysymys! ;D
(http://www.hermola.net/images/Jaatalvi.gif)
Pohjanmerellä tosin ei jäätä ole laisinkaan toisin kuin Perämerellä. ;)
Thetis matkalla Merenkurkkuun.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.02.2017, 02:11:11
Thetis matkalla Merenkurkkuun.
Taitaa mennä Vaasan väylälle? Vaasan majakka-Norra Gloppet-Ensten-Grynge ei näköjään pysy auki vaikka Wasa Express sen päivittäin murtaakin. ;) Ale on siellä avustanut pikkukippoja.
Ilmeisesti sitten Ale palaa Holmsundin edustalle ja mahdollisesti Nordvalenille jos alkaa taas pakastumaan. :)
Edit1: Tai sitten Ale pysyy Vaasanväylällä ja Thetis Holmsund/Nordvalen?
Polariksesta juttua:
http://yle.fi/uutiset/3-9456550 (http://yle.fi/uutiset/3-9456550)
Ari-Jukan ensimmäinen arvaus pitänee paikkansa näin alkuun Thetiksen ja Alen liikkeistä.
Vladivostok näkyy jälleen aktivoituneen Venäjällä.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.02.2017, 04:35:02
Ari-Jukan ensimmäinen arvaus pitänee paikkansa näin alkuun Thetiksen ja Alen liikkeistä.
Thetis, destination:Icebreaking ch 68 näkyy ais:iin laitetun :D
Vihdoin Voiman vuoro:
http://arctia.fi/2017/02/15/jaanmurtaja-voima-avustustyohon-suomenlahdelle/ (http://arctia.fi/2017/02/15/jaanmurtaja-voima-avustustyohon-suomenlahdelle/)
Thetistä ei mainita vielä millään jääkartalla (Voima sen sijaan jo mainitaan) saati jäätiedotuksessa. Ilmeisesti lienee Sjöfartsverketin operoima, kuten alunperin väitettiinkin. Tai sitten sekin on matkailukäytössä... :P
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.02.2017, 14:54:35
Vihdoin Voiman vuoro:
http://arctia.fi/2017/02/15/jaanmurtaja-voima-avustustyohon-suomenlahdelle/ (http://arctia.fi/2017/02/15/jaanmurtaja-voima-avustustyohon-suomenlahdelle/)
Aiheesta Kymäri: http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/02/15/J%C3%A4%C3%A4nmurtaja%20Voima%20avustusty%C3%B6h%C3%B6n%20Kymenlaakson%20rannikkolle/2017321909011/4
Thetiksellä murrettavaa Vaasan väylällä. :D Jopa Wasa Expressillä pari kertaa täydet tehot nyt illalla käytössä? Ainakin Norrskärin paikkeilla ennen Vaasan majakkaa yhteenajautunutta paikoin raskaskulkuista jäätä sekä pari sohjovyötä. Ennen Gryngeä lyhyt raskaskulkuinen sohjovyö. Wasa Express läpi siitä 4-7 solmua. Thesiksen avaamassa rännissä menty. Hyvin näkyy jäätilanne keulabaarista. :beer:
Vielä täällä Vaasanväylällä ainakin Thesis pärjää, mutta jos kylmenee ja tuulee niin riittääkö Thesiksen tehot ja tai rännin leveys? Vaasaan tulossa pikkukippo nimeltä Belizia huomenna aamulla.Thesis jäi odottelemaan Norra Gloppstenin majakalle.
Sinänsä kumma juttu, että missään ei mainita, että Thesis avustaa Vaasan väylällä? ??? Sehän on Sjöfartsverketin sopimus murtaja? Zeushan täällä pitäisi olla, mutta näin nämä sopimus/yhteistyö kuviot tällä hetkellä näköjään menee. ::)
Onko sitten Sjöv vai LiVin rahtauksessa, niin Thetis mainitaan nyt päivän jäätiedotuksessa.
Polaris oli eilen päivän Oulun satamassa ja pienen lenkin jälkeen taas siellä. Mahtaako olla jotain vikaa kun Kontiokin näkyy olevan liikkellä. Mistä muuten näkee tiedon, onko kyseessä suunniteltu pysähdys tankkauksen ja miehistön vaihdon merkeissä? Kiitos.
http://www.tunturisusi.com/arktis/jaanmurtajat.htm
Laitan tähän oman jäänmurtajani, kun olen suppeasti esitellyt tuon Arktikan. Venäläisiä kulutustuotteita ei kai lännen kaupoissa ole lainkaan, mutta näitä järeitä tuotteita he osaavat tehdä. Heillähän on suunnitelmissa jäänmurtajia, jotka näyttävät avaruusaluksilta.
PS. Jos olen väärässä ketjussa, niin siirtää saa mutta ei poistaa ;)
Lainaus käyttäjältä: Jani Pekkola - 23.02.2017, 10:49:30
Polaris oli eilen päivän Oulun satamassa ja pienen lenkin jälkeen taas siellä. Mahtaako olla jotain vikaa kun Kontiokin näkyy olevan liikkellä. Mistä muuten näkee tiedon, onko kyseessä suunniteltu pysähdys tankkauksen ja miehistön vaihdon merkeissä? Kiitos.
Baltice.org ei näytä enää noita tietoja, ennen Sjöfartsverketillä oli oma palvelunsa balticice.cloudapp.net, josta näki nämä bunkraukset ja miehistönvaihdot, mutta palvelu lopetettiin pari vuotta takaperin. Satamalistoja seuraamalla joko satamien omilta sivuilta tai PortNetistä voi ainakin aavistaa jotain.
Sisulla näyttää olevan vastaava käynti tänään Kemissä. PolarIs voi olla muussa käytössä (vieraita tai koulutustoimintaa) tai sitten siinä on ilmennyt vikaa, tai on muuten vain huilivuorossa. Kontio näyttää aktivoituneen ihan jäätilanteen vuoksi. Löytyy sekä jäätiedotuksesta että jääkartoilta.
Viron kuvioita: Botnica Sillamaessä stand-by? Mainitaan jopa jääkartalla.
Edit: Polar Is näkyy juuri lähteneen Oulusta.
Sopisi tietysti siihen toiseenkin ketjuun, mutta kun kyse on "talvikesäkeikasta" ja kun aiheesta puhuttiin täällä, niin maailmanmatkaaja näkyy saapuneen Kholmskiin. Vieressä kököttää AIS mukaan sopivasti Helsingin tekele SCF Sakhalin.
Oden liikkeellä, mutta Kontiolla taas huilivuoro Torniossa. Ei mainintaa Ilmatieteenlaitoksen jääkartalla saati jäätiedotuksessa.
Pisti tuossa nettiä selaillessa silmään kun Magne Viking ja Tor Viking II painelevat Ahvenanmeren pohjoisosassa pohjoista kohti, suuntana "Bay of Bothnia" ja eta huomenna aamulla.
VSS:n talous on tuskin sellainen että olisivat puhtaasti huviretkellä vaan täytyyhän tuolla jokin tarkoitus olla. Mistään ei ole kuitenkaan kuulunut mitään siitä että Liikennevirasto tai Ruotsalainen sisarorganisaatio olisivat jonkin diilin tehnyt VSS:n kanssa. Vai onko mennyt minulta kokonaan ohi? Ei olisi toki ensimmäinen kerta...
Edit: on näköjään VSS:n kotisivuilla merkattu keikka 24/2-26/3 rahtaajana Statoil eli ei olisi varmaan sen perusteella kuulunut tähän ketjuun ylipäätään.
Niin, jotain Statoilin projektia suorittamassa ovat. Magne Vikinghän on jäissäkulkukykyinen AHTS, johon ei varmastikaan ilman erityisiä muutoksia saa haarukkaakaan. Toisaalta kuulemma Zeuksen haarukka olisi jotenkin saatu asennettua Thetikseen, väittivät turkulaiset...
Ale taas "jokatalvisella pakollisella keikalla" leikkaamassa Capellaa (Ex Jurmo II Finferries) irti Holmö väylän ahtojäistä.
En tiedä onko Capellalla 1A jääluokka, mutta tätä Holmön lauttaa siis käydään kuitenkin avustamassa joka talvi.
www.holmon.com
EDIT1: Vk:n webbi kertoo aiheesta lisää
http://www.vk.se/1952930/holmons-isolering-ar-bruten
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 06.02.2017, 11:24:37
Alkaako Perämerellä jo kohta olemaan ylitarjontaa näissä "safareissa", kun siis myös Polar Explorer risteilee samoissa ränneissä? https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:376384/mmsi:266450000/imo:7415137/vessel:POLAR_EXPLORER
Lisäksi Sampokaan ei ole kaukana. Piteåssa on sitten myös vielä Arctic Explorer saman varustamon kuin Polar Explorer.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:320047/mmsi:265259000/imo:6520442/vessel:ARCTIC_EXPLORER
Tässä muutama kuva tästä "jääsafari" Polar Exploderista Kalixin vanhassa öljysatamassa 5.3 2017. Alus oli juuri tehnyt "safarin" ja Suomen puolelta oli ollut bussilastillinen turisteja "safarilla".
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgbVQQSAhr2nhhX7SPw
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgbVCagpwgLjE5TGSbQ
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgbVAjRqi5PQnecMXCA
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgbU9-ytztL9bRVC55A
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgbU7HOFPGkk074X2jg
En kyllä itse kokeilisi samaa mitä Duudsonit... ;D
Kuvattu tänä talvena Pohjanlahdella, Sampon luona. :D
https://www.youtube.com/watch?v=6a7vIs1Pupg
Frej on ollut Luulajassa laiturissa nyt ilmeisesti pari päivää, ja Kontio on aktivoitunut eilen puoliltapäivin. Lienevätkö vaihtaneet paikkaa?
Edit: Frej liikkeellä.
Thetiksen kausi on näemmä ohi ja alus palaa Turkuun.
Sjöfartsverketin mukaan Atle olisi nyt vuokrattuna LiVi:lle. Frej on yllä mainitusta Kontion aktivoitumisesta astien näyttänyt olleenkin Ruotsin puolella.
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
YLE:n saamien tietojen mukaan seuraavasti:
..."Jäämassojen liikkuminen ahtauttaa laivaväyliä ja aiheuttaa väylillä kulkeville laivoilla puristusta. Pahimmista paikoista laivat etenevät Vainion mukaan vain murtajan hinaamina.
– Raahe–Luulaja linjan pohjoispuolella käytännössä jokainen alus tarvitsee avustusta, Vainio sanoo.
Perämeren laivaliikennettä ovat tällä hetkellä avustamassa jäänmurtajat Kontio ja Polaris Torniossa ja Kemissä, sekä Sisu, Otso ja ruotsalaiset Atle, Frej ja Oden."
http://yle.fi/uutiset/3-9519987 (http://yle.fi/uutiset/3-9519987)
Ymer on nyt oleskellut Luulajassa laiturissa, tuossahan sitä ei enää mainita.
PolarIs poistunut jääkartoilta ja jäätiedotuksesta. Näyttäisi tekevän nyt jääkokeita, ainakin AIS:ssa lukee niin.
Edit: Taas avustushommissa, vaikkei jäätiedotuksessa mainittukaan.
Venäjällä Vladivostok on lopettanut kautensa jo jokin aika sitten, ja nyt on matkalla pohjoiseen, Sabettaan.
Kaakonkulmalla rajoitukset minimiin, joten Voiman kausi lienee paketissa tällä viikolla?
Eteläisellä Perämerelläkin ilmeisen helppoa, tosin pohjoistuuli voisi muuttaa tilannetta (sellaista ei liene luvattu).
Varsinainen syväväylä merelle asti aukeaa vasta vapun tietämillä.
— Viimeisin tieto on, että Mälkiän sulku valmistuu aikaisintaan 28. huhtikuuta. Sulkuremontti määrää tahdin kanavan avaamisessa tänä vuonna. Jonkun viikon tavallista myöhemmäksihän se menee.
Mopro aikoo seilata Savonlinnasta pohjoiseen päin jo aikaisemmin.
— Varkauteen asti käydään katsomassa, ei sielläkään pitemmälle pääse ennenkuin Taipaleen sulun remontti valmistuu arviolta puolivälissä huhtikuuta.
Itä-Savo
http://www.ita-savo.fi/uutiset/lahella/vesien-karhut-herailevat-talviunilta-tyrsky-ryski-jaissa-savonlinnan-lahivesilla
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.03.2017, 19:30:46
Kaakonkulmalla rajoitukset minimiin, joten Voiman kausi lienee paketissa tällä viikolla?
Eteläisellä Perämerelläkin ilmeisen helppoa, tosin pohjoistuuli voisi muuttaa tilannetta (sellaista ei liene luvattu).
Siltä näyttää, ainakin suuntaamassa takaisin Helsinkiin.
Ruotsissa taas Sjöfartsverketin sivuilla luki, että Atle lopettaisi nyt keskiviikkona.
Tämän päivän (29.3.2017 klo 10.15 UTC) satelliittikuvasta saa harvinaisen hyvän jäämaiseman nimenomaan Perämeren ja Merenkurkun jäätilanteesta. Sen sijaan Suomenlahdella Suomen rannikon yllä on kaikenlaista hattaraa niin, ettei juuri mitään erotu.
http://fmiarc.fmi.fi/satkuvat/true_250m.jpg
Tyrsky avaa Saimaan syväväylän ensi viikolla. Saimaan kanava avataan myöhemmin, tarkka avauskohta päätetään viikon 17 alussa.
http://www.esaimaa.fi/Online/2017/04/06/Saimaan%20syväväylä%20avataan%20liikenteelle%20ensi%20viikolla%20—%20väylä%20Kaukaalle%20murretaan%20tiistaina%20ja%20keskiviikkona/2017746/4 (http://www.esaimaa.fi/Online/2017/04/06/Saimaan%20syv%C3%A4v%C3%A4yl%C3%A4%20avataan%20liikenteelle%20ensi%20viikolla%20%E2%80%94%20v%C3%A4yl%C3%A4%20Kaukaalle%20murretaan%20tiistaina%20ja%20keskiviikkona/2017746/4)
Sisu matkalla Helsinkiin.
Edit: http://arctia.fi/2017/04/13/jaanmurtaja-sisu-palasi-jaanmurrosta/ (http://arctia.fi/2017/04/13/jaanmurtaja-sisu-palasi-jaanmurrosta/)
Kontion kausi paketissa, matkalla tiistaiksi Helsinkiin.
Hiukan outo kuvio: "Jäänmurtajat: Otso ja Frej avustavat Perämerellä. Protector ja Meteor avustavat Saimaan pohjoisosissa."
Tuliko Polarikselle jotakin suunnitelemattomia kuvioita?
Eittämättä, näin Sjöfartsverket:
"Frej: Åter på isbrytningsexpedition, finska sidan av Bottenviken"
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.05.2017, 15:24:21
Hiukan outo kuvio: "Jäänmurtajat: Otso ja Frej avustavat Perämerellä. Protector ja Meteor avustavat Saimaan pohjoisosissa."
Protector menossa jo Helsinkiä kohti.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.05.2017, 16:33:48
Eittämättä, näin Sjöfartsverket:
"Frej: Åter på isbrytningsexpedition, finska sidan av Bottenviken"
Nyt Frej lienee lopettanut kautensa.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.05.2017, 15:56:47
Nyt Frej lienee lopettanut kautensa.
Ymer på finska sidan av Bottenviken.
Ei murtajaa ruotsin puolella.
Ymer lopettanut; Otso jatkaa viimeisenä.
OT, en jaksa toiseen ketjuun kirjoittaa, mutta Nordica jo kolmatta viikkoa Busanissa ankkurissa.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.05.2017, 19:12:37
Ymer lopettanut; Otso jatkaa viimeisenä.
Ymer lähti loppuiltapäivästä Luulajasta vielä uudelle alueloukkaus... ei kun kaukopartioreissulleen.
Edit: Ymer lopettanut viikonloppuna:
"Ymer: Avslutat isbrytningsexpedition. Förtöjd Luleå"
Ilmatieteen laitos (http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne) kertoo tänään:
JÄÄTIEDOTUS 26.05.2017
Jäiden sulaminen jatkuu.
Perämeren pohjoisosassa on saaristossa haurasta jäätä sekä paikoin hyvin tiheää ajojäätä. Muuten on avointa. Linjalta Oulu yksi - Malören lounaaseen on jäätöntä.
Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt. :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 26.05.2017, 15:06:12 Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt.
Otso saapui aamulla Katajanokalle; ja Sjöfartsverket taasen ilmoittaa Ruotsin jäätalven päättyneen:
"Sjöfartsverket informerar:
Vintersjöfart till svenska hamnar är avslutat för denna säsong.
Interaktiv hemsida om hela Östersjöns isbrytning:
www.baltice.org
Gällande restriktioner:
Karlsborg
Upphör
Nästa uppdatering:
När vintern närmar sig igen.
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/ (http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.05.2017, 15:01:20
Otso saapui aamulla Katajanokalle; ja Sjöfartsverket taasen ilmoittaa Ruotsin jäätalven päättyneen:
Ja saman tien puretaan Otson 1:1 vuorottelu ja siirrytään normaaliin murtajavuorotteluun. Voisiko tämä antaa osviittaa kesähommista tai niiden puutteesta?
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 26.05.2017, 15:06:12
Ilmatieteen laitos (http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne) kertoo tänään:
JÄÄTIEDOTUS 26.05.2017
Jäiden sulaminen jatkuu.
Perämeren pohjoisosassa on saaristossa haurasta jäätä sekä paikoin hyvin tiheää ajojäätä. Muuten on avointa. Linjalta Oulu yksi - Malören lounaaseen on jäätöntä.
Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt.
Nyt lähti rajoituksetkin:
"Liikennerajoitukset: Tästä päivästä alkaen Tornion, Kemin ja Oulun liikennerajoitukset poistetaan."Edit: http://arctia.fi/2017/05/30/jaanmurtokausi-2016-2017-paattyi-28-5-2017/ (http://arctia.fi/2017/05/30/jaanmurtokausi-2016-2017-paattyi-28-5-2017/) > Komea kuva Otsosta artikkelissa! :thumb: