Tuli ihan ajatuksena mieleen, kun Viro nostaa alkoholiveroa ja joku virolainen politiikko manasi että turistit suuntaa Latviaan Viron sijasta sen jälkeen. Että minkäköhänlainen risteilykonsepti olisi jos laivalla mentäisiin Helsinki - Riika väliä? Google Mapsista kun kattoo silmämääräisesti matka olisi himpunverran pitempi kuin HKI - Tukholma, jos laskee pienen lenkin Maarienhaminan poikkeamiseen. Pääseekö mantereen ja Saarenmaan välistä laivalla? Entä mantereen ja hiirumaan? Entä matka aika, pystyiskö yhteen suuntaan menemään sen suurinpiirtein yössä, eli illalla lähtö ja joskus aamupäivällä perillä?
Kiinnostaa ihan ajatuksena, en usko että kukaan niitä alkaa tekemään.
Matka Marianhaminasta Riikaan on pidempi kuin Helsingistä Marianhaminaan,
eli matka-ajasta tavallisin nopeuksin (n. 19) tulee liian pitkä.
SL
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 26.11.2016, 18:41:52
Matka Marianhaminasta Riikaan on pidempi kuin Helsingistä Marianhaminaan,
eli matka-ajasta tavallisin nopeuksin (n. 19) tulee liian pitkä.
SL
Tuskin tarvitsee poiketa Maarianhaminassa?
Eikö kellään ole Viron merikarttoja, joista näkyisi mantereen ja saarten välinen väylä? Tästä on ennenkin kyselty, mutta mitään mutua kummempaa en muista vastaukseksi saadun.
Puhuimme manner-Viron ja saarien välisestä väylästä joku aika sitten kaverini kanssa, ja hänen mukaansa väylä on varsin matala ja myös karikkoinen. Silloin kuin Silja Opera ajoi Riikaan (toim. huom. suomeksi kirjoitetaan K:lla), kiersivät Saarenmaan ja Hiidenmaan, matka-ajan ollessa jotakuinkin sama kuin Helsinki-Tukholma -linjalla. Maarianhaminan kautta tuonne tuskin kannattaa kiertää, koska polttoainekulut syövät sen mitä verovapaudessa säästetään. Ja jos verolliset tuotteet ostetaan Latviasta ne saataneen ihan hyvään hintaan. Latviasta kannattanee ottaa myös miehistö jos asiaa vakavasti harkitsee.
Suurin ongelma lienee siinä, että rahdilla ei varsinaisesti ole suurta tarvetta tuollaiselle linjalle - ja siinä on sitten yksi meikäläistyylisen risteilylauttaliikenteen tukijalka poissa. Jos homma pitää saada kannattavaksi pelkillä reitti- ja risteilymatkustajilla pitää pyytää korkeampaa hintaa kuin täällä ollaan totuttu.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.11.2016, 20:05:45
Puhuimme manner-Viron ja saarien välisestä väylästä joku aika sitten kaverini kanssa, ja hänen mukaansa väylä on varsin matala ja myös karikkoinen. Silloin kuin Silja Opera ajoi Riikaan (toim. huom. suomeksi kirjoitetaan K:lla), kiersivät Saarenmaan ja Hiidenmaan, matka-ajan ollessa jotakuinkin sama kuin Helsinki-Tallinna -linjalla. Maarianhaminan kautta tuonne tuskin kannattaa kiertää, koska polttoainekulut syövät sen mitä verovapaudessa säästetään. Ja jos verolliset tuotteet ostetaan Latviasta ne saataneen ihan hyvään hintaan. Latviasta kannattanee ottaa myös miehistö jos asiaa vakavasti harkitsee.
Tarkoittanet varmaan Helsinki-Tukholma-linjaa, sillä olihan tuo HKI-Riika vähän samanlainen "päivä Riiassa"-tuote kuin päivä Tukholmassakin. Kerran sekin tuli tehtyä ja toisen kerran olin menossa, mutta Operalle oli Riianlahden ahtojäät silloin liikaa, joten käytiinkin Tallinnassa. Silja Line hyvitti toki uuden matkan kaikille mukana olleille.
Joo, Tukhomaa tarkoitin. Helvetin aikaisin aamulla vauvaa hoitamaan heränneen kirjoitusvirhe.
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
En kuitenkaan uskoisi tämänkään kuvion olevan kovin elinkelpoinen, vaikka epäilemättä siinä olisi aavistuksen verran enemmän järkeä kuin ajatuksessa operoida risteilylautoilla päiväksi Riikaan. Sellaisessa linjassa taas olisi vielä suurempia ongelmia kuin nykyisessä Tukholman ja Riian välisessä, jossa maksava asiakaskunta tulee käytännössä täysin Ruotsin puolelta palveluiden hintatason ollessa Baltian maiden elinkustannusindeksiin suhteutettuna liian korkeita. Helsingin ja Riian välillä kun rahtipuolen tulot jäisivät varmaan nollatasolle.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
Tuossa tulee ongelmaksi Hangon Länsisataman laivapaikkojen riittävyys. Jo näillä nykyisillä rahtiliikenteen vuoroilla sekä DFDS (Navirail) liikenteellä toisinaan on tilanne, ettei laituripaikat meinaa riittää kaikille kävijöille. Melkein ainoa vaihtoehto olisi, jos DFDS olisi halukas liittämään Ventspilsin käynnin nykyisen Hanko-Paldiski linjan yhteyteen.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
En kuitenkaan uskoisi tämänkään kuvion olevan kovin elinkelpoinen, vaikka epäilemättä siinä olisi aavistuksen verran enemmän järkeä kuin ajatuksessa operoida risteilylautoilla päiväksi Riikaan. Sellaisessa linjassa taas olisi vielä suurempia ongelmia kuin nykyisessä Tukholman ja Riian välisessä, jossa maksava asiakaskunta tulee käytännössä täysin Ruotsin puolelta palveluiden hintatason ollessa Baltian maiden elinkustannusindeksiin suhteutettuna liian korkeita. Helsingin ja Riian välillä kun rahtipuolen tulot jäisivät varmaan nollatasolle.
Tai sitten reppureissaajat, saksasta auton tuojat. Huhun mukaan latvian ja siitä alaspäin vievät tiet on hyvin eu-rahalla kunnostettu, mutta viron tiestö ei kuulemma olekkaan sitten enää niin hyvää.
Jos nyt ihan hatusta vetää niin ainoa ehkä jollain hyvällä tuurilla kannattava kuvio saattaisi olla Helsinki -> Saarenmaan satama Ninasessa -> Ventspils. Tuolla reitillä saisi aikaan ainakin kesällä suomalaisia turisteja kiinnostavan kohteen, ja sen lisäksi rahtiyhteyden Ventspils-Saarenmaa-Helsinki väleille. Kuvio saattaisi toimia lähinnä jos tuohon saisi pumpattua kaikki mahdolliset tuet kaikista mahdollisista suunnista EU:sta, Virosta, Latviasta ja jne.. :D
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 27.11.2016, 18:16:21
Huhun mukaan latvian ja siitä alaspäin vievät tiet on hyvin eu-rahalla kunnostettu, mutta viron tiestö ei kuulemma olekkaan sitten enää niin hyvää.
Mun parin vuoden takainen kokemukseni oli, että tiet ovat Virossa hyvässä kunnossa, mutta Latviassa moottoritietkin ovat hirveää perunapeltoa muualla kuin ihan Riian ympärillä. Toki tilanne on voinut muuttua siitä.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.11.2016, 16:53:53
Jos Latvian edullisempaa hintatasoa hyödyntämään haluttaisiin Suomesta asti suora laivalinja, joka voisi jotenkin palvella myös rahdin etuja, taitaisi ainoa edes jotenkin teoriassa mahdollinen olla Hanko-Ventspils. Sen ehtisi normaalilla aluksella vuorokaudessa edestakaisin, ja Stenan jatkoyhteys Saksaan saattaisi palvella rahtiasiakkaita, miksei matkustajiakin, sen verran, että linjan ajaminen voisi olla perusteltua.
Rahti tässä yhteydessä kai tarkoittaa rekkoja ja irtoperiä. Vähän vaikea hahmottaa, mitä etuja Ventspils voisi tarjota, koska Keski-Eurooppaan kuljettaessa jouduttaisiin ajamaan E22:sta Riikaan, tai ainakin lähes Riikaan; mitään kunnollista tietä suoraan etelään ja länteen ei näytä olevan. Sama tietysti koskee automatkailijoita. Mikään erityinen turistikohde ei Ventspils myöskään ole.
Hanko on erityisen huono matkustajasatama, koska sinne matkustajat (ilman ajoneuvoa) eivät edes pääse!
Aiheeseen liittyen: Silja Europa tekee ensi kesänä yhden risteilyn Helsingistä Riikaan.
Helsinki - Riika vaikuttaa puhtaasti turisteille tarkoitetulta reitiltä, koska Tallinnasta tietä pitkin matka etelämmäs on paljon tehokkaampi.
Toisessa keskustelussa ollaan jo herätelty ajatuksia Suomi - Puola (Gdansk) -reitistä, jolloin myös rahdin kannalta reitissä olisi vähän järkeä 8)
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 26.11.2016, 19:55:07
Eikö kellään ole Viron merikarttoja, joista näkyisi mantereen ja saarten välinen väylä? Tästä on ennenkin kyselty, mutta mitään mutua kummempaa en muista vastaukseksi saadun.
Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.
Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.
Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?
Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 28.11.2016, 17:33:17
Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?
En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.
Iltalehti ja Iltasanomat :"Tallink tutkailee viinaristeilyjä Riikaan".
"Yhtiö kuitenkin kertoo, ettei sillä ole toistaiseksi suunnitelmia avata reittiä Helsingistä Riikaan, vaan se vasta tarkkailee tilannetta."
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 28.11.2016, 20:36:09
En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.
Eipä juuri missään muussa tapauksessa, paitsi siinä, että Viro suunnittelemiensa alkoholiverouudistuksien myöta muuttuisi suomalaisille vähemmän kiinnostavaksi matkakohteeksi. Viron talous tosin käsitykseni mukaan pyörii edelleenkin tosiasiassa melko pitkälti suomalaisen alkoholiturismin ympärillä, joten hiukan oudolta vaikuttaa tämänsuuntainen verouudistus, vähän kuin itseään jalkaan ampuisivat... ???
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.11.2016, 21:09:22
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
Totta, mutta kuinkahan suuri osa kokonaisuudesta mahtaa olla se "muu"? Mahtuisikohan yhteen päivittäiseen laivavuoroon? Siis matkustajaliikenteen osalta. Rekkalautta tosin varmaan tarvittaisiin lisäksi.
HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.
Kumpaakaan näistä ei voi pitää kovinkaan todennäköisenä skenaariona, siitäkään huolimatta, että Venäjä on toimissaan arvaamaton. Ja tuon vaihtoehdon toteutuessa ei varmaan liikenteeseen tarvittaisi sitä yhtäkään laivaa.
Se, että matkoilla ostetaan viinaksia, saa monet unohtamaan liikkeellä oltavan pääasiassa jollain muulla motiivilla.
Tallinkin visio HEL-RIX-linjasta saattaisi olla varustamolle ns.tyylikäs tapa päästä tappiollisesta STO-RIX-linjasta eroon luopumatta Riian keskustan tuntumassa sijaitsevasta hyvästä terminaalista ja sanomatta latvialaishenksaa irti. Ja kaikkeahan voi, saa ja pitääkin aina tutkia... ::)
En jaksa uskoa, että toteutuisi muuta kuin joku "kerran kesässä -risteily Riikaan".
Todelliset viinaturistit ajelee Latviaan pari tuntia Tallinnasta autollakin ja rahti kulkee baltiaan ja toisinpäin Hki-Tll välillä. Hinnatkin olisi varmaan risteilylle korkeahkot, jos rahti ja reittimatkaajat eivät tuo tuloja.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 27.11.2016, 22:18:46
Aiheeseen liittyen: Silja Europa tekee ensi kesänä yhden risteilyn Helsingistä Riikaan.
Mistä löysit tiedon risteilystä? Ja mikä olisi risteilyn ajankohta?
Riian-risteilystä kerrottiin medialle järjestetyssä Silja Europan esittelytilaisuudessa, jossa olin työni puolesta paikalla. Tarkkaa päivää ei ole vielä julkistettu, mutta loppukesää lupailivat. Matka tulee myyntiin ensi vuoden puolella.
Viikonlopun iltasanomat kertoo tutkailuista...
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000004885508.html (http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000004885508.html)
Lainaus käyttäjältä: Anders Isaksson - 28.11.2016, 16:43:24
Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.
Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.
Virallinen kulkusyväys näytti olevan matalimmillaan 4,5m eli oikein muistelit. :) Ei oikein riitä autolautoille ;D
Mutta Delfin Clipper/Caravelle menisi 4.38 m syväyksellä läpi! :D
Eivät tainneet tuota reittiä kuitenkaan koskaan liikennöidä.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.11.2016, 01:06:06
HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.
Ensimmäinen vaihtoehto näistä olisi ehkä kuitenkin todennäköisempi, vaikkei mielestäni toki millään muotoa toivottu.
Suomenlahden tunneli puolestaan on aivan pähkähullu ajatus, sinänsä sääli, että sellaisen suunnitteluun on uhrattu jopa julkisia varoja, joille epäilemättä löytyisi huomattavasti järkevämpiäkin käyttötarkoituksia. Kustannukset tunnelin rakentamisesta olisivat aivan järjettömät, jos yleensäkään olisi edes teknillisesti mahdollista. Hyvän vertailukohdan tunnelin rakennuskustannuksista saa esimerkiksi toisesta varsin kiistellystä hankkeesta, Guggenheim-museosta, eli Helsinki-Tallinna tunnelin arvioiduilla rakennuskustannuksilla(jotka hyvin todennäköisesti vielä huomattavasti ylittyisivät....) pystyttäisiin rakentamaan Guggenheim-museo Suomen JOKAISEEN! kaupunkiin.
Eli eipä liene ihan ajankohtainen, toivottavasti...
(Vaan mistäpä sitä tietää noista Suomen herroista, mihin "Karjalan mäntyyn" vielä lähtevätkään päätään lyömään...)
Onko Tallink Silja Line suunnittelemassa reittiä Suomesta Latviaan? Olette varmaan nähneet esimerkiksi Tallink Silja Linen YouTube kanavan videoiden kommenteissa että "Tehkää Helsinki-Riika reitti". Olen sitä mieltä että saisi joku laiva siirtyä sinne reitille uudestaan. Silja Opera meni muistaakseni joskus suoraan Riikaan Helsingistä. Useilla on muistoja tästä reitistä, kun taas jotkut haluaa kokea sen.
Ensi kesänä Europa tekee yhden Helsinki-Riika risteilyn. https://www.tallinksilja.fi/riika
Mutta on kyllä niin rasvainen hinta, että jos laivalla välttämättä tahtoo mennä, kannattaa käydä Tukholman kautta. Tai jatkaa Tallinnasta bussilla matkaa :-X
Lainaus käyttäjältä: Sami Elokorpi - 19.02.2017, 09:33:25
Tai jatkaa Tallinnasta bussilla matkaa :-X
Hyvin toimii myös omalla autolla ja paluumatkalla rajalta juomat kyytiin.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.11.2016, 21:09:22
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
Toisaalta osa rekoista saattaisi hyötyä siitä. Ei tarttisi ajaa Tallinnaan saakka vaan voi hypätä Riikassa laivaan.
Vaikea tuo on pyörillä liikkuvan rahdin osalta laskea kotiin, matka Riikasta Tallinnaan on reilu 300km ja meriteitse Riikasta Helsinkiin vajaa 300 merimailia, Vuosaareen jopa hiukan ylikin.
Eli jos rekka ajaa maanteitse Tallinnaan noin 4-5 tuntia ja siihen lisätään jonkinmoinen ventta satamassa plus laivamatka niin realistinen aikaarvio lienee noin 8-9 tuntia ennen kun auto on Helsingissä. Merimatka kestänee vähintään 15 tuntia ja ajoitus Riikassa lienee vaikeampi jos lähtöjä on 1/vrk Tallinnaan verrattuna jossa lähtöjä on ihan eri tavalla. Kuskien lepovaatimukset saattavat tuon tasoittaa omalta osaltaan mutta saako niitä järjestettyä sitten niin että aina päästäisiin Riikaan asti laivalle lepäämään, epäilen ettei käytännössä saisi.
Väittäisin että rahdin tarpeista tuollainen ei synny eikä matkustajia ole nykytilanteessa riittävästi kantamaan tuollaista linjaa siltäkään pohjalta.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 29.11.2016, 13:50:39
Riian-risteilystä kerrottiin medialle järjestetyssä Silja Europan esittelytilaisuudessa, jossa olin työni puolesta paikalla. Tarkkaa päivää ei ole vielä julkistettu, mutta loppukesää lupailivat. Matka tulee myyntiin ensi vuoden puolella.
Nythän tuo sitten on, ensi viikonloppuna; ei näytä olleen täällä aikaisemmin esillä, joten tässä viime hetken muistutus:
Lainaa
Tänä kesänä on mahdollisuus matkustaa Helsingistä Riikaan ainutlaatuisella risteilyllä! 30.7.2017 Europa liikennöi Helsingistä suoraan Riikaan. Lue alta lisää Riika-risteilystä ja varaa paikkasi myyntipalvelustamme puh. 0600 157 00.
https://www.tallinksilja.fi/riika (https://www.tallinksilja.fi/riika)
Ylekin asiasta eilen uutisoi:
Tallink kokeilee risteilyä Helsingistä Riikaan (https://yle.fi/uutiset/3-9744750)
Erinomaisen hyvin on asiasta tiedotettu, pointsit siitä. Ihanhan tuossa jäi päivä tai pari aikaa varata matka jos mukaan halusi ellei sitten ole sattumalta Tallinkin sivuilta mainintaa tästä sattunut löytämään. Lieköhän laivalla paljonkin matkustajia kun markkinointi tätä tasoa...
Itsekin lähdössä tänään Europalla testaamaan risteilyä. Taitaa olla aika hyvin loppuunmyyty, kun viikko sitten kokeilin vaihtaa A-hyttiä Deluxeen niin vastauksena: vain c-luokan hyttejä vapaana. Mutta pianhan se nähdään...
Toivottavasti on kaikesta huolimatta loppuunmyyty ja siten saamme ehkä jatkoa näille matkoille. Riika kohteena on varmaan ihan mielenkiintoinen tuttavuus näiden riittävän monia kertoja nähtyjen Tukholman ja Tallinnan rinnalle.
Riika on matkailukohteena näistä kolmesta ylivoimaisesti paras, mutta risteilyillä on vain se paha ominaisuus, että niillä ollaan perillä kovin vähän aikaa. Ja jos tavoitteena on viedä suomalaisia paikalliseen viinakauppaan, ei perilläkään tarvitse välttämättä olla koko päivää, niin suotavaa kuin se olisikin -Riian vanhakaupunki kun on todella käymisen arvoinen paikka. :thumb:
Koska Helsingin ja Riian väli tuskin saisi rahtiasiakkaita eikä luultavasti latvialaisia matkustajiakaan, sen jatkuva ajaminen tuskin olisi kovin hyvää bisnestä. Eihän Riian ja Tukholman välikään tunnu Tallinkille olevan muuta kuin pakkomielteinen kuvio pitää linjasta kiinni, ettei kukaan edullisemmalla kustannustasolla ja linjalle paremmin sopivin aluksin operoiva varustamo pääsisi sitä valtaamaan. Tosin merkittävä osa Baltian ja Ruotsin välisestä idästä tulevasta tarvematkustuksesta kulkee nykyäänkin Paldiskin ja Ventspilsin linjoilla, joilla liikenteen idea on toisenlainen, ja joissa päivällinen ei maksa viikon keskipalkkaa...
Varmastikaan nämä risteilyt eivät ole kannattavia ympäri vuoden -tuskinpa itsekään tavipakkasilla kun vesiräntää vihmoo vaakatasossa viitsisin Riikaan lähteä.
Mutta kesällä tilanne on varmaan toinen joten voisihan Tallink tehdä risteilyjä Riikaan jatkossa samaan tyyliin kuin nyt Visbyyn, eli joitakin kesässä.
Olen M-O Kosken kanssa samaa mieltä siitä, että Riikaa ei vaan muutamassa tunnissa voi nähdä!
Olin itse tänä keväänä Riiassa pari päivää ja huomasin, että tänne sananmukaisesti kyllä täytyy
tulla!
Pelkästään 1800-luvun lopun arkkitehtuuri on tutustumisen arvoinen!
Tavallista on, että Tallinnasta ajetaan Puolan rajalle yhtä kyytiä - tai päinvastoin, eikä siinä juuri
Riialle jää aikaa.
Arkkitehtuuriin tutustuminen edes osittain vaatii tietenkin hyvää opasta, mutta kokemuksen
mukaan sellaisia kyllä löytyy jos 10-20 hengen ryhmä löytyy.
SL
Riika on varmasti sopiva kohde Europalle esim. kerran viikossa myös off season. Kyllä Suomessa on niin paljon viinalle persoa porukkaa, että alhaisemmat hinnat ovat hyvä tekosyy matkalle vaikka itse säästö jäisikin pieneksi. Tallinkin täytyy tietysti saada alkoholin ostajien logistiikka toimimaan. Ensimmäisellä matkalla piti kävellä ulos autokannen kautta.