maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Kimmo Rantanen - 12.11.2006, 00:23:20

Otsikko: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 12.11.2006, 00:23:20
Suomen kautta Venäjälle suuntautuvalle ja räjähdysmäisesti kasvavalle autotransitolle alkaa tulla rajat vastaan ainakin Kaakkois-Suomen tieverkon osalta. Venäjän tullin ansiosta rekkajono ulottuu kohtapuoliin jo Karhulan kanjoniin asti, eikä loppua liikenne-ongelmille näy, ainakaan tällä vuosikymmenellä. Kaakkois-Suomessa rikotaan jo perustuslakia, kun kansalaisten vapaa liikkuvuus estetään venäläisten käyttäessä suomalaisia teitä parkkipaikkoinaan. Hälytysajoneuvot eivät pääse rajaseudulle säädyllisessä ajassa, hengenvaaralliset ohitukset ja lain rikkominen ovat rekkajonoa ohitettaessa arkipäivää. Rekkajono pitäisi laittaa seisomaan vaikka viikon päiviksi eduskuntatalon eteen Mannerheimintielle. Yhtenäinen, pahimmillaan 50 kilometriä pitkä jono Erottajalta Hyvinkään tienoille, sillä erotuksella, että kyseinen tie olisi vain kaksikaistanen. Kuskit p-skalle Oopperatalon eteen ja trokaus käyntiin. Jokohan alkaisi liikenneministeriössä tapahtumaan? Ei muuta kuin tietullit rajalle ja varat tienparannukseen. Venäjällä kyllä osataan keksiä jos jonkinlaista maksua vaikka omavaltaisesti tullimiesten päähänpistosta. Yksi vaihtoehto on rajoittaa rekkojen pääsyä Venäjältä Suomeen, mutta turvallisin ratkaisu olisi mielestäni tietenkin saada suuri osa Venäjälle menevistä autoista junien päälle, mutta ongelmathan ovatkin ilmeisesti jälleen kerran Venäjän päässä. Kotkan Hietasen sataman (http://www.portofkotka.fi/uusi/index.php?page=10120) kenttää laajennetaan jatkuvasti ja pelkästään sen kautta pystytään valmistuttuaan täyteen mittaansa kuljettamaan vuosittain noin 300000 autoa. Haminan sataman tehdessä jatkuvasti tappiota tuleekin mieleeni kysymys olisiko Haminan sittenkin kannattanut yhdistyä Kotkan sataman kanssa samaan kelkkaan hintaa kyselemättä, eikä kilpailla samoista markkinoista Kotkan kanssa? Kotkan satamia laajennetaan joka suuntaan samaan aikaan, kun Haminassa olisi vapaata kapasiteettia mm. Venäjälle menevän transiton käyttöön. Autoja Venäjälle tuovat tahotkin alkavat tosin varmasti etsimään muitakin väyliä, jollaista ollaan jo ottamassa käyttöön Suomenlahden etelärannallakin:

Sillamäeen ensimmäinen lasti transitoautoja

Sillamäen satamaan eli Silportiin Viroon saapui sataman ensimmäinen autojen kuljetusalus viikko sitten. Grande Italia-alus toi autoterminaaliin lähes 3200 autoa. Aluksen pituus on 176 metriä ja kantavuus 13500 dw-tonnia. Silportissa on kaksi 30 metrin levyistä ro-ro-ramppia. Varastoalueen laajuus on tällä hetkellä noin 1,5 hehtaaria ja autojen varastoalueen laajuus noin 4,2 hehtaaria. Noin 10 hehtaarin laajennusalue saadaan käyttöön piakkoin. Silportin sataman laitureiden kulkusyvyydet ovat 12-16 metriä. Silportissa on seitsemän terminaalia, joissa käsitellään muun muassa nesteitä, kuivaa irtotavaraa eli bulkkia, kappaletavaraa sekä ro-ro-lasteja. Euroopasta Venäjälle menevien transitoautojen lasti purettiin Silportin sataman ilmoituksen mukaan 200 auton tuntivauhdilla. Sillamäestä on matkaa Venäjän rajalle Narvaan 25 kilometriä.

Kymen Sanomat 7.11.2006


Kuvia Grimaldin aluksen käynnistä Sillamäessä Silportin sivuilla:
Kuva 1 (http://www.silport.ee/299eng.html), Kuva 2 (http://www.silport.ee/298eng.html), Kuva 3 (http://www.silport.ee/297eng.html), Kuva 4 (http://www.silport.ee/296eng.html).

Muualla aiheesta esim:
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Rekat+veiv%C3%A4t+alkuvuonna+it%C3%A4%C3%A4n++enn%C3%A4tysm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4n+uusia+autoja/HS20060718SI1YO01hyt)
Länsiväylä (http://www.lansivayla.fi/uutiset/rekat)
Otsikko: Re: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 17.11.2006, 16:38:07
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 12.11.2006, 00:23:20
Sillamäen satamaan eli Silportiin Viroon saapui sataman ensimmäinen autojen kuljetusalus viikko sitten. Grande Italia-alus toi autoterminaaliin lähes 3200 autoa.

Ja nyt Grimaldi on tuonut Paldiskin Pohjois-satamaan 3200 Venäjän markkinoille roudattavaa (ei Transit, vaan) transito-Fordia Grand Benelux-laivalla -> KUVA (http://www.grimaldi-freightercruises.com/freighter/italia/grbespita.htm)

http://www.postimees.ee/171106/esileht/olulised_teemad/tarbija24/auto/auto/229146.php?r
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 15.01.2007, 12:00:45
Autojen tuonti Kotkan sataman kautta kasvaa sitä vauhtia, että laituripaikatkin alkavat loppua. Hätäratkaisuna ollaan nyt muuttamassa Puolanlaituria autolaivojen purkupaikaksi. Puolanlaituriin rakennetaan ensin yksi autolaivapaikka ja myöhemmin on mahdollisuus tehdä laituria jatkamalla toinenkin. Hietasen autokentälle (http://www.portofkotka.fi/uusi/imgs/gallery_hietanen_autokentta_hires.jpg) ei tule Puolanlaiturilta ajomatkaa juurikaan entistä enempää, mutta sen ilmestyksen haluan nähdä jos ja kun ainakin aluksi parituhatta autoa kulkee lähes katkeamattomana letkana yleisen tien kautta Hovinsaaren entiselle teollisuuskaatopaikalle. Ongelmana voi pitää Puolanlaiturin (http://www.portofkotka.fi/uusi/index.php?page=10303) syvyyttä (8,5 metriä), joten perinteisistä Kotkan kävijöistä sinne voisi rantautua vielä syväyksensä puolesta periaatteessa ainakin kaikki UECC (http://www.uecc.com/):n autolaivat (esim. Nobleza 8,4m ja Transgard 6,7m), mutta Torrens (http://www.faktaomfartyg.se/torrens_2004.htm) (10,5m) ja kumppanit ovatkin sitten jo liian suuria Puolanlaituriin. Toinen rajoite onkin se miten tuon kokoluokan vehkeitä saadaan turvallisesti pyöriteltyä niin pienessä tilassa. Onhan tietenkin hinaajat keksitty ja ensi kesänä onkin tarkoitus päästä ruoppaamaan kääntöallasta nykyistä syvemmäksi. Tall Ships' Racen ajaksi ruoppaus joudutaan ainakin keskeyttämään tai sitten töitä siirretään kokonaan aloitettavaksi vasta elokuun alkuun.   
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.01.2007, 13:30:57
Nooh, valmistelua pahimman varallehan nämä uudet järjestelyt Puolanlaiturilla tulevat olemaan. Naskihan painottaa aamun KySassa (viestisi ilmeinen lähde... ::)), että Puolanlaituri autojentuonnissa on vain vara-alue, jota käytetään siinä tapauksessa, että tosiaankaan Hietaseen ei kaikkia saapuvaksi odotettuja kaaralaivoja mahdu. Esim. tilanteessa, jos Torrensin kaltainen Wallenius Wilhelmsen on juuri saapunut Hietaseen, ja muut laituripaikat olisivat jo Finnlinesien, SECU-laivan ja TransAtlanticin Amerikan-vuoron sekä jo jonkun UECC:n feederin takia täynnä, voisivat saapuvaksi odotettavat ylimääräiset UECC:n laivat (tai miksei liikenteen kasvaessa jonkun kilpailevankin operaattorin) käväistä purkamassa autot Puolanlaiturille ilman laituripaikan vapautumisesta aiheutuvaa myöhästymistä. Toinen skenaario voisi olla, että Hietasessa purkaisi lastiaan useampi autolaiva yhtäaikaa - mahdollisesti taas yksi valtameriluokan paatti - jolloin autojen virta laiturilta kentälle olisi melkoisen ruuhkaista. Tällainen tilanne voitaisiin välttää ohjaamalla 1-2 feederiä Puolanlaituriin...

KySassa mainittiin myös, että nyt alueella toimivat bulkkifirmat, etupäässä Bulk Boys Oy niminen firma, sekä myös uutta suurta varastoaan jo lähes vuoden rakennuttanut Baltic Bulk Oy, valittavat, että miksei satamayhtiö kertonut heille etukäteen päätöksestä valjastaa Puolanlaituria autojentuontia varten. Laiturialueen varaaminen transitoautoille kun supistaa bulkkifirmojen tarpeita laajentaa toimintojaan entisestään.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 28.07.2007, 06:25:20
Ennätysmäärä tuontiautoja Hietaseen superviikolla
28.7. 04:00

Kaksi jättialusta toi Japanista ja Koreasta yhteensä yli 11 000 autoa Hietasen satamaan.

Tall Ships' Races -tapahtuman ja meripäivien superviikko oli superia myös autotuonnin suhteen. Keskiviikon ja lauantain välisenä aikana Hietasen satamassa purettiin kahdesta Wallenius Wilhelmsenin autojenkuljetusaluksesta yli 11 000 Venäjän markkinoille vietävää autoa.

Koskaan aiemmin Hietasessa ei yhdellä kertaa ole purettu tällaista määrää autoja. Automäärä vastaa lähes kymmentä prosenttia Suomessa tänä vuonna myytävistä uusista henkilöautoista.

Johtaja Kimmo Särmäkari Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandista arvioi yhtiön tuovan Kotkaan tänä vuonna noin 200 000 autoa. Kesäkuussa kasvua tuontimäärissä oli viime vuoteen verrattuna 80 prosenttia.

- Uskomme, että kasvu autojen tuonnissa Venäjälle jatkuu niin suurena, että Kotkalla varmasti säilyy vahva markkina-asema. Nopein kasvu Itämeren alueella on Kotkassa, Särmäkari sanoo.

Tämän johdosta yhtiö on Särmäkarin mukaan satsannut Kotkassa autojen varastointialueisiin.

- Satamayhtiö on rakentanut meille lisää alueita ja me olemme pidentäneet vuokrasopimuksia satamayhtiön kanssa. Tämän vuoden aikana kenttäalueemme tuplaantuvat Hietasessa, Särmäkari sanoo.

Hietasen autokenttä kasvaa kesän loppuun mennessä 35 hehtaarilla. Tämän jälkeen tuontiautoilla on käytettävissään noin sadan hehtaarin asvaltoitu kenttäalue. Entisen Puolanlaiturin alueella käytettävissä on noin 10 hehtaarin alue.

Satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski arvioi Kotkan kautta kulkevan tänä vuonna noin 300 000 autoa. Arvioon on suhtauduttava tietyllä varovaisuudella, sillä viime vuonna Naski joutui korjaamaan ennustetta muistamansa mukaan seitsemän kertaa.

Toteutuessaan 300 000 auton määrä merkitsisi autoliikenteen kasvua noin 50 prosentilla. - Tällä hetkellä ollaan vielä yli 70 prosentin kasvussa, Naski sanoo.

Satamayhtiölle autoliikenne merkitsee liikevaihdosta noin 12 prosentin siivua. Euroissa se on runsaat 3,7 miljoonaa euroa. Tuloja kertyy autoista saatavista tavaramaksuista, laivojen alusmaksuista ja autokenttien vuokrista.


http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=8 (http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=8)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.05.2008, 03:12:17
Yksi toistaiseksi maailman suurimmista autolaivoista, Wallenius Wilhelmsenin Faust on juuri nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Kotkassa. Ohessa hieman juttua Kymen Sanomista:

Maailman suurin autolaiva Hietasessa
11.5. 20:35

Viime vuonna Etelä-Koreassa valmistuneella Faustilla on kaksi sisaralusta Fidelio ja Fedora.

KOTKA. Kotkaan Hietasen satamaan kiinnittyi sunnuntaina yksi maailman kolmesta suurimmasta autojen kuljetusaluksesta, Wallenius Wilhelmsen Logistics -yhtiön operoima ja Wallenius Lines Ab:n omistama Faust. Alukseen mahtuu 8000 keskikokoista henkilöautoa.

Laivan pituus on 227,8 metriä, leveys 32,2 metriä ja korkeus yläkannelle 34,7 metriä. Laivan bruttovetoisuus on 71 583 GT-yksikköä. Ruotsin lipulla seilaava Faust toi Kotkaan Japanista lähes 5 000 autoa, jotka jatkavat matkaansa Venäjälle.

Aluksen syväys on 9,5-11,3 metriä ja kantavuus maksimisyväyksessä 30 383 dw-tonnia.

Tätä ennen suurin Kotkassa käynyt autolaiva oli lokakuussa Hietasessa käynyt saman yhtymän Elektra, jonka kapasiteetti on 7 200 autoa ja bruttovetoisuus 67 264 GT-yksikköä. Sen pituus ja leveys ovat kuta kuinkin samat kuin Faustin.


http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/05/11/Maailman+suurin+autolaiva+Hietasessa/200835235524/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/05/11/Maailman+suurin+autolaiva+Hietasessa/200835235524/4)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 13.05.2008, 00:52:17
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.05.2008, 03:12:17
Yksi toistaiseksi maailman suurimmista autolaivoista, Wallenius Wilhelmsenin Faust on juuri nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Kotkassa. Ohessa hieman juttua Kymen Sanomista....

Tässä vielä tuo laajempi paperiversiossakin julkaistu versio uutisesta:

Maailman suurin autolaiva toi lähes 5000 autoa Kotkaan
12.5. 04:00 Kymen Sanomat

Ust-Lugasta tulee Kotkalle ja Hangolle kilpailija jo tässä kuussa. Wallenius Wilhelmsen Logistics uskoo Kotkan kasvulukuihin ainakin tänä vuonna.

KOTKA. Kotkaan Hietasen satamaan kiinnittyi sunnuntaina yksi maailman kolmesta suurimmasta autojen kuljetusaluksesta, Wallenius Wilhelmsen Logistics -yhtiön operoima ja Wallenius Lines Ab:n omistama Faust. Alukseen mahtuu 8000 keskikokoista henkilöautoa.

Laivan pituus on 227,8 metriä, leveys 32,2 metriä ja korkeus yläkannelle 34,7 metriä. Laivan bruttovetoisuus on 71 583 GT-yksikköä. Ruotsin lipulla seilaava Faust toi Kotkaan Japanista lähes 5 000 autoa, jotka kaikki jatkavat matkaansa Venäjälle.

Aluksen syväys on 9,5-11,3 metriä ja kantavuus maksimisyväyksessä 30 383 dw-tonnia. Viime vuonna Koreassa valmistuneella laivalla on kaksi sisaralusta Fidelio ja Fedora, joka tuli liikenteeseen tänä keväänä.

Tätä ennen suurin Kotkassa käynyt autolaiva oli lokakuussa Hietasessa käynyt saman yhtymän Elektra, jonka kapasiteetti on 7 200 autoa ja bruttovetoisuus 67 264 GT-yksikköä. Sen pituus ja leveys ovat kuta kuinkin samat kuin Faustin.

Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari kertoo, että näin ison laivan kääntely on Kotkassa hankalaa.

- Sopivin kokoluokka on tämän päivän normaali standarditaso eli 6500 auton laiva, jonka pituus on 200 metriä.

Kotka ja Hanko ovat saamassa kilpailevan sataman Venäjän Ust-Lugasta, joka on Suomenlahden rannikolla noin 34 kilometriä Seiskarista etelään.

- Lisäksi siellä on 4-5 muuta autoterminaalihanketta. Autoliikenne Ust-Lugaan alkaa jo tässä kuussa. Pinta-alaltaan se on Kotkaa pienempi, mutta sen läpäisykyky nopeiden toimitusten takia on Kotkan ja Hangon luokkaa, sanoo Särmäkari.

- Autojen tuonti Kotkaan riippuu maailman markkinoiden ja Venäjän tuonnin kehityksestä, mutta uskomme tämän vuoden kokonaislukuihin vielä kasvua jonkin verran viime vuoteen verrattuna. Kotka ja Hanko ovat olleet tämän alkuvuoden transitoautotuonnissa lähes tasavahvoja. Hanko lienee edellä lähinnä Suomen tuontiautojen takia, hän jatkaa.

Särmäkarin mielestä Hietanen on tällä hetkellä jäämässä pieneksi.

Hän arvioi, että tänä vuonna Venäjän satamiin siirtyy suuri osa kasvusta samaan tapaan kuin aikoinaan Hangosta Kotkaan.

- Jos Kotka jatkaa nykyisellä ennätystasolla ja määrät kasvavat vielä enemmän, kasvu siirtyy silloin Venäjän satamiin.

Faust, Fidelio ja Fedora eivät ole maailman suurimpia autolaivoja kovin kauan, koska uusia isompia on jo tilattu.

- Autojen kuljetusalusten tärkeä ominaisuus on tekniikan monipuolistuminen. Pelkkä autokapasiteetti ei ole ratkaisevin. Parin viikon kuluttua on odotettavissa yksi suurimmista autolasteista, joita Kotkaan on tuotu. Se tarkoittaa yli 5000 autoa.

Faust

Large car truck carrier, LCTC
Omistaja: Wallenius Lines Ab, Ruotsi
Operaattori: Wallenius Wilhelmsen Logistics
Valmistaja Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering,
Korea, 2007
Pituus 227,8 m
Leveys 32,26 m
Korkeus yläkannelle 34,7 m
Syväys 9,5/11,3 m
Kantavuus max. syväys 30 383 dwt
Bruttovetoisuus 71 583 GT
Nettovetoisuus 33 546 NT
Autokansia 13 kpl
Kansien kokonaisala 67 300 m²
Autokapasiteetti 8000
Pääkone, B&W 16 000 kW


Ja tässä on pätkä toisesta Kymen Sanomien uutisesta Transito-aiheeseen liittyen:

Viro etsii satamilleen korvaavaa liikennettä
9.5. 04:00 Kymen Sanomat

Venäjän transitoliikenne putosi noin 40 prosenttia Virossa patsaskiistan takia.

KOTKA. Venäjän kanssa vuosi sitten syntynyt patsaskiista on merkinnyt transitoliikenteen selvää kutistumista Virossa. Torstaina Kotkassa vieraillut Viron talous- ja viestintäministeri Juhan Parts sanoo pudotuksen olleen noin 40 prosentin luokkaa.

Osan tästä Venäjälle ja Venäjältä maailmalle suuntautuvasta tavaraliikenteestä on sanottu siirtyneen mm. Kotkan satamaan. Parts tosin sanoi käyneensä torstaina Kotkan satamassa, jossa hän ei nähnyt mustia ja likaisia säiliövaunuja.

- En tiedä, minne ne ovat siirtyneet.

Venäjän päätöstä vetää liikennettä pois Virosta ei ole jääty murehtimaan. Parts sanoo, että tästäkin leikkauksesta täytyy ottaa positiivinen puoli irti.

- Meidän satamamme ja niiden ympärille kehittynyt toiminta oli liian keskittynyt yhteen suuntaan. Vuoden aikana on aktiivisesti etsitty vaihtoehtoisia toimintoja. Itä-länsi -suunnan lisäksi pitää kehittää pohjoinen-etelä -suuntaa.

Torstaina Kotkassa järjestetty seminaari Viron markkinoista oli Partsin mukaan yksi tapa yrittää löytää uusia mahdollisuuksia....
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 15.10.2008, 00:41:24
Tosta Ust-Lugasta tuli mieleen, kun en ole vuosiin ajellut Porkkalasta sisäväylää "Kaakonkulmalle", niin mites jos nyt paukahtaa kunnon jäätalvi? Muistaakseni toi sisäväylä on 9 metrin väylä, mutta paikoin perin kapea eli mites jonkun ison autolaivan kanssa Porkkalasta sisään ja sisäväylää Kotkaan; syväys ei taida olla ongelma, mutta tällä "liikennefreqvenssillä" ainakin kohtaamisia piisaa ja missä jääluokassa noi autolaivat yleensä on? (Jätän nyt tarkoituksella sekoittamatta luotsien riittävyyttä ja "rännisusia" tähän keskusteluun.) Voipi tulla "pieniä" viivästyksiä, mutta eipä noi autolaivat taida olla venäläisten murtajienkaan prioriteettilistan kärjessä, eli tökkii varmaan autokuljetukset Ust-Lugaankin.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.10.2008, 00:48:48
Ei taida olla valtameriautolaivoja jääluokassa. Ainoita vaan nämä Itämeren pikkufeederit ja ro-roista muutetut Boren paatit. Viime talvena yksi Wallenius (Turandot) sai tulla tietääkseni luvan turvin Kotkaan tammikuussa, mutta eihän täällä mitään jäitä ollut edes satamalaiturissakaan. Eli Suomeen ei niitä jäätalvena tuoda, venäläisten käytännöstä ei tietoa...
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Sami Saarinen - 15.10.2008, 01:12:41
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.10.2008, 00:48:48
Ei taida olla valtameriautolaivoja jääluokassa. Ainoita vaan nämä Itämeren pikkufeederit ja ro-roista muutetut Boren paatit.

Yhdyn näkemykseesi noista jääluokista. Tuli muutaman valtamerivehkeen tiedot tarkistettua ja vahvasti näytti luokkaa II tunkevan. Poikkeuksia kuitenkin löytyy (kuten totesit) noista UECC:n laivoista mm. Auto-sarjan P- ja S-luokka näyttävät olevan IA:ssa ja jäissäkulku ominaisuuksien luulisin (ihan vain perstuntumalta) olevan Russ:in laivojen luokkaa eli eivät ihan helposti jää kiinni.

Mitä taas tuohon talviväylän käyttöön tulee, niin en ainakaan itse ihan riemusta kiljuen lähtisi tuollaista 230 metristä tunkemaan Pellingistä lävitse, jollei olisi aivan pakko. Toisaalta mahtuvathan ne sieltäkin tulemaan, mutta kalsareiden pyykkäämisen ja verenpaineen osalta jättäisin mielelläni yrittämättä.  ;)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:09:35
Uutta autoliikennettä Hietaseen
20.10. 16:14  Kymen sanomat

KOTKA. Autojen käsittely Hietasen satamassa lisääntyy. UMP Seaways on tehnyt Mann Lines -varustamon kanssa yhteistyösopimuksen merituontiliikenteestä, jonka pääasiallinen lasti on henkilöautoja.

Ensimmäinen erä Kotkan kautta Venäjälle vietäviä autoja lastattiin laivaan Harwichissa Englannissa viikolla 42. Ne puretaan Hietasessa Stevecon Ro-Ro-terminaalissa tänään. Vuositasolla uuden reitin kautta arvellaan kulkevan noin 25 000 autoa. Osapuolet ovat neuvotelleet myös muusta liikenteestä ja sen operoinnista Stevecon terminaaleissa.


UPM aloittaa henkilöautojen laivauksen Hietasessa
20.10.2008  YLE Kymenlaakson radion uutiset

UPM aloittaa henkilöautojen tuonnin Hietasen satamaan Kotkaan. UPM Seaways ja englantilainen Mann Lines varustamo ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan varustamo kuljettaisi Englannin Harwichista Kotkaan noin 25 000 henkilöautoa vuodessa.

Ensimmäinen 500:n auton lasti puretaan tänään. Tähän asti Harwichin liikenteen purkusatama on ollut Turku. UPM Seawaysin yksikönjohtaja Jukka Hölsän mukaan päänavaus Englantiin on yhtiölle tärkeä ja saattaa tuoda myös jatkosopimuksia.

Hietasen kautta kulkee tänä vuonna kaikkiaan noin 450 000 henkilöautoa.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.10.2008, 23:40:51
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:09:35
UPM aloittaa henkilöautojen tuonnin Hietasen satamaan Kotkaan. UPM Seaways ja englantilainen Mann Lines varustamo ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan varustamo kuljettaisi Englannin Harwichista Kotkaan noin 25 000 henkilöautoa vuodessa.

Ensimmäinen 500:n auton lasti puretaan tänään. Tähän asti Harwichin liikenteen purkusatama on ollut Turku. UPM Seawaysin yksikönjohtaja Jukka Hölsän mukaan päänavaus Englantiin on yhtiölle tärkeä ja saattaa tuoda myös jatkosopimuksia.

Ja mainittakoon, että aluksina linjalla on - kuten UPM:n mukanaolosta jo selviää - Godbyn UPM:lle että Mann linesille rahdatut Misana ja Misida. Ratkaisu tulee myös helpottamaan alusten aikatauluja, uskaltaisin väittää. :deal:
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.10.2008, 23:43:00
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.10.2008, 23:40:51
Ja mainittakoon, että aluksina linjalla on - kuten UPM:n mukanaolosta jo selviää - Godbyn UPM:lle että Mann linesille rahdatut Misana ja Misida. Ratkaisu tulee myös helpottamaan alusten aikatauluja, uskaltaisin väittää. :deal:

Onneksi ehdin kuvata molemmat täällä, jos Turku jää jatkossa siskoilta väliin...
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 21.10.2008, 00:26:30
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:09:35
Uutta autoliikennettä Hietaseen
20.10. 16:14  Kymen sanomat

Siinä oli tällä kertaa hyvät uutiset ja tässä tulee sitten ne huonot heti perään...

Kotkan ja Hangon autosatamat tukossa
Maanantai 20.10.2008 klo 06:22 (päivitetty ma 09:24)  Kauppalehti (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15529&sort=false)

Suomalaissatamat ovat tukossa, koska noutojen määrä on jäänyt jälkeen satamiin tulevista uusia autolasteista, tänään ilmestynyt Kauppalehden Vip-liite kertoo.

Maailman suurin autojen merikuljetuksiin erikoistunut varustamo Wallenius Wilhelm Logistics hakeekin uusia, Suomen satamat korvaavia reittejä Venäjälle suuntautuvalle autotransitolle.

– Etsimme korvaavia reittejä koko ajan ja olemme jo löytäneet uusia vaihtoehtoja Itämeren alueelta. Ne otetaan käyttöön välittömästi, kertoo Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari. Tarkemmin hän ei vielä reiteistä kerro.

Henkilöautojen kauttakuljetusten rajuin kasvu alkoi taittua jo elokuussa ja syksyn aikana tilanne on dramaattisesti huonontunut.

Tilanteeseen vaikuttavat myös Pietarin satamassa avatut kaksi uutta autoterminaalia, jotka vetävät todella hyvin.

Autotransiton takkuilu on Kotkan lisäksi näkynyt Hangossa ja muissakin Itämeren satamissa jo useita kuukausia.

Särmäkari kertoo yhtiönsä etsivän siksi uusia välivarastoja eri puolilta Eurooppaa.

Itärajan takana kaikki mahdolliset paikat, kuten maahantuojien ja myymälöiden varastot ovat täynnä. Siksi tukos on vahvistunut kauttakulkuliikennettä vastaanottavassa satamapäässä, hän sanoo.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Jorma Heiniluoto - 21.10.2008, 13:07:48
Miksiköhän pitää etsiä uusia välivarastoja kun ongelman ydin on siinä, että Itänaapurissa autokauppa on totaalisesti pysähtynyt!
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.10.2008, 09:37:02
"Autolaiva Hietanen Etelässä ensimmäisen kerran
22.10. 08:07

KOTKA. Autolaiva kiinnittyi ensimmäisen kerran Kotkassa Hietanen Etelään eli Puolanlaituriin myöhään tiistai-iltana, koska Hietasen satamassa ei ollut juuri silloin tilaa.

Autojen kuljetusalus Nobleza on 164 metrin pituinen ja bruttovetoisuudeltaan 29 900 GT-yksikköä, joten se on vakituisista Kotkassa käyvistä autolaivoista vielä melko siro. Liberian lipun alla kulkeva Nobleza kantaa 11 400 dw-tonnia.

Vuoroesimies Sampo Halttunen Kotkan Sataman liikenneyksiköstä kertoo, että manööveri laituriin onnistui muitta mutkitta.

- Isompiakin aluksia Hietanen Etelässä on aikoinaan ollut.

Suurimpien Kotkassa käyneiden autolaivojen pituus on liki 230 metriä ja bruttovetoisuus yli 70 000 GT-yksikköä."


Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/10/22/Autolaiva+Hietanen+Etel%E4ss%E4+ensimm%E4isen+kerran/200836065862/4)

Tapahtuihan tuo jo jokunen vuosi sitten väläytelty ajatus sittenkin. Sitä en tosin tiedä miksi juuri NOB sinne joutui, sillä se oli jo ollut purkamassa Hietasessa, kunnes teki tilaa vastaavankokoiselle Baltic Breezelle.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.10.2008, 17:50:11
Radion paikallisuutisissa kerrottiin, että Snobileza on Hietanen Etelässä liian täynnä olevien autokenttien vuoksi, ja Hankoon laiva ei pääse jatkamaan kun siellä tilanne on vielä tukkoisempi. Laivaa ei myöskään pureta, vaan se ainoastaan makaa siellä...

Edit: Tässä vielä Kymärin uusi versio uutisesta:

Ensimmäinen autolaiva ilmestyi Hietanen Etelään
22.10. 17:00

Nobleza on ensimmäinen autolaiva Hietanen Etelässä. "Mittakeppinä" etualalla väylä- ja öljyntorjunta-alus Oili 1, jonka pituus on 24,5 metriä. Noblezan leveys on puolestaan 28 metriä.
Kuva: SEPPO HONKANEN

Nobleza odotteli osalastissa tietoja määräsatamastaan. Tuontiautojen kierto hidastuu yhä. KOTKA. Ensimmäinen autolaiva kiinnittyi Kotkassa Hietanen Etelään eli Puolanlaituriin myöhään tiistai-iltana, koska aluksen piti tehdä laituritilaa muille aluksille Hietasen satamassa.

Autojen kuljetusalus Nobleza purki Kotkan-lastinsa tiistaina ensin Hietaseen, minkä jälkeen alus siirrettiin Hietanen Etelään odottamaan mukanaan vielä noin tuhat autoa. Niitä ei saatu mahtumaan Hankoon, joka oli edellinen satama ennen Kotkaa.

Autojen kierto on hidastunut suomalaisissa autosatamissa, mutta tehtaat tuottavat autoja entiseen malliin.


Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/10/22/Ensimm%E4inen+autolaiva+ilmestyi+Hietanen+Etel%E4%E4n/200836068194/5)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Juhani Mehto - 22.10.2008, 18:03:02
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.10.2008, 17:50:11
Radion paikallisuutisissa kerrottiin, että Snobileza on Hietanen Etelässä liian täynnä olevien autokenttien vuoksi, ja Hankoon laiva ei pääse jatkamaan kun siellä tilanne on vielä tukkoisempi. Laivaa ei myöskään pureta, vaan se ainoastaan makaa siellä...

Ja Hangon tukkoisuuden takia taas Kotkasta lähtevän Baltic Breezen loppulasti puretaan Turussa Hangon sijaan. On kyseisen aluksen eka vierailu Turussa.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 23.10.2008, 10:48:47
Ja vielä Nobleza-uutisointia Kymen Sanomista. Pietariin mahtuu vielä? :D

"Autolaiva Nobleza jatkoi matkaansa Pietariin Kotkasta
23.10. 09:55

KOTKA. Autolaiva Nobleza jatkoi matkaansa keskiviikkona iltakymmenen jälkeen Pietariin Kotkasta, jossa se odotteli Hietanen Etelässä eli Puolanlaiturissa keskiviikon.

Kotkan-autolasti purettiin Hietaseen jo tiistaina. Laivassa ollut noin tuhannen auton Venäjän-lasti ei ollut mahtunut Hankoon, jossa laiva poikkesi ennen Kotkaa."


Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/10/23/Autolaiva+Nobleza+jatkoi+matkaansa+Pietariin+Kotkasta/200836071510/4)

Wallenius Wilhelmsenin aikataulujen mukaan Kotkaan pitäisi tulla vielä marraskuun alussa kaksi Walleniuksen vanhaa valtameriautolaivaa. Saapi nähdä otetaanko niiden autot sisään vai ohjataanko laivat jonnekin muualle...
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Sami Saarinen - 23.10.2008, 11:13:09
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.10.2008, 10:48:47
Ja vielä Nobleza-uutisointia Kymen Sanomista. Pietariin mahtuu vielä? :D

Hieman harhaanjohtavaa uutisointia KS:ssä tällä kertaa. Nobleza kaartaa juuri kohti Paldiskia.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 23.10.2008, 23:13:44
Autot rassaavat nyt Hangon satamaa pahimmin, kun Venäjä ei vedä
23.10. 15:32  Kymen Sanomat

KOTKA. Autokaupan hiljeneminen Venäjällä täyttää Hangon autosatamaa paljon pahemmin kuin Kotkan satamaa.

Näinä päivinä Hankoon tulevien autolaivojen lastit mahtuvat siellä maihin enää nipin napin.

Hangossa noin 500 työntekijän työpaikat liittyvät pelkästään autojen transitotuontiin.

- Assistor-yhtiö ilmoitti jo viime viikolla, ettei se pystyisi ottamaan tilan puutteessa vastaan Hangossa Venäjälle meneviä autoja.

- Siksi Kotkaan keskiviikoksi odottelemaan jäänyttä autolaiva Noblezaa ei otettu alkuviikolla vastaan Hangossa lainkaan, vaan laiva tuli suoraan Kotkaan, kertoo Hangon satamajohtaja Paavo O. Lyytikäinen.

Nobleza lähti myöhään keskiviikkona Kotkasta loppulasteineen Pietariin.

- Kädestä suuhun tässä nyt eletään, Lyytikäinen toteaa.


Kotkan Sataman Naski toppuuttelee tukkeutumispuheita
23.10. 15:35  Kymen Sanomat

Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski toppuuttelee puheita satamien tukkeutumisesta autojen säilytyksen vuoksi.

- Kotkassa eivät paikat vielä ole läheskään täynnä. Totta on, että tietyt automerkit eivät vedä ja jäävät tänne pidemmäksi aikaa, mutta niin on ollut ennenkin. Katastrofi on tästä vielä kaukana, Naski sanoo.

Yksi Kotkan sataman logistiikkayrittäjistä on SE Mäkinen Logistics Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Harri Pänkäläinen vakuuttaa, ettei heillä ole minkäänlaisia ongelmia. Yritys toimittaa Venäjälle Volvoja, Jaguareja ja Land Rovereita. Autokuormia lähtee 250-400 viikossa.

Pänkäläinen kävi viime maanantaina katsastamassa yrityksen oman säilytysalueen Kotkan satamassa.

- Neljän hehtaarin alueella oli tuolloin kolme autoa odottamassa kuljetusta. Pian tosin satamaan tulleet laivat purkivat alueelle tuhat autoa lisää. "Häkissä" on tilat parilletuhannelle autolle.

Pänkäläinen tietää, ettei kaikilla alan kuljetusyrittäjillä mene yhtä hyvin. Varsinkin keskiluokan autot miehittävät satamien varastoalueita.

- Autonvalmistajilla on erilaisia toimitusehtoja. Auto vapautuu myyntiin usein ennakkomaksua vastaan. Ehkä finanssikriisin poikanen ja asiakaskato ovat saaneet sekä autonvalmistajat että venäläiset jälleenmyyjät varovaisiksi. Autoja makuutetaan nyt siellä missä on tilaa ja missä ne ovat turvassa. STT


Turun satama valmistautuu tuhansien autojen vastaanottoon
23.10.2008  YLE Turun Radion uutiset

Turun satamaan on saapunut ensimmäinen 700 auton ylimääräinen erä Venäjälle tarkoitettuja tuontiautoja.

Turun satama kasvattaa autotuontiaan, koska Etelä-Suomen muut satamat eivät tällä hetkellä vedä. Syynä on hyytynyt autovienti Venäjälle, mikä on täyttänyt Kotkan ja Hangon satamien varastot.

Toimitusjohtaja Christian Rambergin mukaan Turun satama pystyy vastaanottamaan noin 3000 ylimääräistä autoa lähiaikoina.

Autojen lisääntynyt kauttakulku Turun kautta ei tuo satamalle suuria lisätuloja, mutta hyödyttää mm. varustamoja ja huolintaliikkeitä.

Venäjällä autokauppaa vaivaa tällä hetkellä maailmantalouden epävarmuuden lisäksi yksityisasiakkaiden ja autokauppiaiden vaikeutunut luotonsaanti.

Jos autokauppa hiljenee pitkäksi aikaa, uhkaa se täyttää myös Turun sataman kenttävarastot. Toisaalta satama toivoo saavansa uusia asiakkaita autonvalmistajista, jotka nyt siirtävät ainakin tilapäisesti kuljetuksiaan Turkuun.

Tänä vuonna Turun sataman kautta tuodaan ensimmäistä kertaa yli 100 000 autoa vuodessa.

Varjoja myös sataman yllä

Kasvaneesta autotuonnista huolimatta talouskasvun hiipuminen näkyy Turun satamankin toiminnassa. Toimitusjohtaja Rambergin mukaan vientikuljetukset ovat hiljentyneet syksyä kohden selvästi.

Satamasta lähtee päivittäin kymmenkunta rahtialusta, kun parhaimpina aikona aluksia on ollut 50-100. Sataman tämän vuoden liikevaihto on jäämässä noin kaksi miljoonaa euroa ennakoitua pienemmäksi, mutta Rambergin mukaan tuloksesta on tulossa tyydyttävä.... YLE
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Juhani Mehto - 24.10.2008, 00:05:56
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 23.10.2008, 23:13:44
Satamasta lähtee päivittäin kymmenkunta rahtialusta, kun parhaimpina aikona aluksia on ollut 50-100. Sataman tämän vuoden liikevaihto on jäämässä noin kaksi miljoonaa euroa ennakoitua pienemmäksi, mutta Rambergin mukaan tuloksesta on tulossa tyydyttävä.... YLE

Heh, milloin muka Turusta olisi lähtenyt 50-100 alusta päivässä??  ;D

Joka tapauksessa myös Turun Sanomat (http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2008-10-23,104:4:571976,1:0:0:0:0:0:) kertoo autorumbasta.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 30.10.2008, 23:51:05
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hankoa+uhkaa+suurty%C3%B6tt%C3%B6myys++autontuojien+irtisanomisten+vuoksi/HS20081030SI1YO0224g

Hankoa uhkaa suurtyöttömyys autontuojien irtisanomisten vuoksi. Maanantaina lähti 139 rekkaa, enimmillään on lähtenyt 300 päivässä

HANKO. Hangon sataman autojen maahantuojat varautuvat yt-neuvotteluihin ja irtisanomisiin autoviennin hyytymisen vuoksi. Kansainvälisen rahoituskriisin ja Venäjän talousongelmien pelätään ensimmäisenä kouraisevan laajasti hankolaisia työntekijöitä, joista mahdollisesti jopa satoja joudutaan irtisanomaan. Muutama työntekijä irtisanottiin jo keskiviikkona.

Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 02.11.2008, 02:55:26
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 21.10.2008, 00:26:30
Kotkan ja Hangon autosatamat tukossa
Maanantai 20.10.2008 klo 06:22 (päivitetty ma 09:24)  Kauppalehti (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15529&sort=false)

Suomalaissatamat ovat tukossa, koska noutojen määrä on jäänyt jälkeen satamiin tulevista uusia autolasteista, tänään ilmestynyt Kauppalehden Vip-liite kertoo.

Maailman suurin autojen merikuljetuksiin erikoistunut varustamo Wallenius Wilhelm Logistics hakeekin uusia, Suomen satamat korvaavia reittejä Venäjälle suuntautuvalle autotransitolle.

– Etsimme korvaavia reittejä koko ajan ja olemme jo löytäneet uusia vaihtoehtoja Itämeren alueelta. Ne otetaan käyttöön välittömästi, kertoo Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari. Tarkemmin hän ei vielä reiteistä kerro.


Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.10.2008, 10:48:47
Wallenius Wilhelmsenin aikataulujen mukaan Kotkaan pitäisi tulla vielä marraskuun alussa kaksi Walleniuksen vanhaa valtameriautolaivaa. Saapi nähdä otetaanko niiden autot sisään vai ohjataanko laivat jonnekin muualle...
Ja nyt Särmäkarin lupaavat väliaikaiset muutokset alkavat sitten näkyä. Wallenius Wilhelmsenin valtameriautolaiva Tristan http://www.walleniuslines.com/Global/Fleet_fact_sheets_PDF/Tristan.pdf (http://www.walleniuslines.com/Global/Fleet_fact_sheets_PDF/Tristan.pdf) on parhaillaan Itämerellä matkalla kohti Sillamäkeä, ja alunperinhän sen oli määrä tulla Kotkaan. Sillamaessa on käynyt tällä viikolla myös ainakin yksi UECC rahtauksessa ollut autofeederi. Myöskin tuo toinen Kotkaan ilmoitettu Wallenius on peruuttanut käyntinsä. Sen sijaan EUKOR lupailee vielä yhtä isoa Kotkaan kuun lopulle.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 05.11.2008, 21:50:17
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/631599

¨Toimenpiteet ovat välttämättömiä liikenneturvallisuuden lisäämiseksi Kaakonkulmalla ja Etelä-Karjalassa nyt talven kynnyksellä.¨

¨Transito on Suomen talouden ja työllisyyden kannalta tärkeää. Transitoliikenne tukee myös Suomen oman viennin edellytyksiä ja alentaa logistisia kustannuksiamme. Transito työllistää suoraan 3000 -4000 henkilöä ja tuo tuloja suomalaisille yrityksille noin 360 miljoonaa euroa, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo.¨

Kaikesta pahasta huolimatta transito on kuitenkin hyvinkin merkityksellisä varsinkin Kaakonkulman ja Hangon talouselämälle. Laman kynnyksellä merkitys korostunee entisestään.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 25.11.2008, 09:38:15
Autotransiton väheneminen jarruttaa jo pitkälle tehtyjä laajennussuunnitelmia Kotkan satamassa. Loppuvuotta kohden rekkaliikenne on viime vuosina kasaantunut ongelmiksi asti. Tuskin on enää pelkoa perinteisistä rekkajonoista joulun tienoilla, kun liikenne on kääntynyt rajusti laskuun...

Hietasen laajennus hyytyi autokaupan hiljenemiseen
25.11. 04:00  Kymen Sanomat

Rakennuslupa tippui hiipuville markkinoille.

KOTKA. Kotkan satama on päättänyt laittaa jäihin Hietasen sataman laajennussuunnitelmat. Yhtiö sai marraskuun alussa Itä-Suomen ympäristölupavirastolta luvan kiisteltyyn satamalaajennukseen. Samaan aikaan autojen vienti Venäjälle alkoi hyytyä, mikä sai sataman jäädyttämään miljoonainvestoinnin.

Kotkan satamalla on valmiina suunnitelmat rakentaa Hietaseen pohjoispäähän yli 300 metriä uutta laituria lähinnä autolaivoja varten. Laajennuksesta on valmisteltu useita versioita. Kallein niistä on lähes viiden miljoonan euron hintainen.

Kymijoen virtaamien turvaamiseksi uudet laiturit on tarkoitus tehdä pilareiden varaan. Kymijoki laskee Hietasen pohjoispuolelle Korkeakosken- ja Huumanhaarojen kautta.

Kotkan ympäristölautakunta suhtautui kriittisesti Hietasen laajennussuunnitelmiin ja vaatii useampia vaihtoehtoisia malleja lupaharkinnan pohjaksi. Itä-Suomen ympäristölupavirasto kuitenkin katsoi, että pilareiden varaan rakennettavat laiturit eivät vaikuta haitallisella tavalla virtaamiin ja myönsi luvan. Kotkan ympäristölautakunta on päättänyt tyytyä viraston ratkaisuun.

Toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan satama on karsinut heikentyneiden markkinanäkymien vuoksi muitakin investointejaan.

- Tällä hetkellä ensi vuoden investointibudjetti on suuruudeltaan kolme miljoonaa euroa, mikä on pienin luku minun toimitusjohtajakaudella, Naski kertoo.

Tänä vuonna sataman investoinnit ovat lähes kymmenkertaiset.

Epävarmojen talousnäkymien vuoksi Kotkan Satama Oy on siirtynyt nk. rullaavaan budjetointiin. Budjettipäätöksiä tarkistetaan, jos markkinat antavat siihen aineksia. Seuraavan kerran yhtiön johto ja hallitus arvioivat näkymiä helmikuussa.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 17.12.2008, 23:55:17
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/12/17404

Loppukiri meneillään.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.12.2008, 02:21:00
Mikäli Kotkan laivalistaan on uskominen, nähdään  Hietanen Etelässä (Puolanlaituri) toistamiseen UECC autolaiva odottelemassa tulevaa, nyt joulun yli. Tällä kertaa kyseessä olisi ensikertalainen Kotkan kävijä Arabian Breeze.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Juhani Mehto - 22.01.2009, 12:23:28
Mainitaan nyt tässäkin topicissa, että autoja tuodaan nyt myös Poriin.

Turun Sanomat (http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-01-22,104:4:588766,1:0:0:0:0:0:)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 28.01.2009, 20:57:27
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.12.2008, 02:21:00
Mikäli Kotkan laivalistaan on uskominen, nähdään  Hietanen Etelässä (Puolanlaituri) toistamiseen UECC autolaiva odottelemassa tulevaa, nyt joulun yli. Tällä kertaa kyseessä olisi ensikertalainen Kotkan kävijä Arabian Breeze.

Pari viikkoa sitten makasi UECC laiva Setubalin satamassa tyhjän kentän vieressä (oli sumua niin paljon ettein ssaanut nimestä selvää). Näitä taidetaan nyt makuutella ympäri satamia odotellen lasteja.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.01.2009, 06:19:36
Joo, autolaivoja, sekä feedereitä että valtamerialuksia on makaamassa useampia, muutamia aivan tässä lähelläkin. Esimerkiksi Elbe Highway on lojunut Haminassa jo joulukuun lopulta, sisar Danube Highway on ollut viime päivät ankkurissa Göteborgin edustalla, Walleniuksen Turandot myöskin ankkurissa Göteborgin edustalla aikataulun mukaan ilmeisesti noin kuukauden ajan!. Lisäksi Auto Baltic odotteli noin viikon tulevaa Kotkassa ennen kuin lähti uudelle Bremerhaven-Kotka kierrokselle viime lauantaina. Kotkalaisille tuttu Noblezakin lienee kettinki pohjassa Southamptonin edustalla...

Mutta jotain parempaakin, Wallenius Wilhelmsen avasi uuden feederreitin Göteborgista/Uddevallasta* (AIS-havainto) Kotkaan ja Pietariin:

WWL begins new feeder service to St. Petersburg
2009-01-21
WWL is building up and strengthening service products to and also in Russia.

A part of this has been to establish a reliable feeder service into St. Petersburg, which can handle both High & Heavy (H&H), NCC and cars.

This would make it possible for the Asia-Europe (AS-EU) and the Atlantic Trades to offer a reliable product directly from Asia and USA, respectively, to St. Petersburg with transhipment in Gothenburg.

Harsh weather conditions

However, due to the ice conditions in St. Petersburg, normally from end of December or early January to some time around April, or longer, and the limited availability of berths for some types of RoRo vessels in St. Petersburg, coupled with the WWL commodity mix, the choices for WWL to find the right vessel, have proven a challenge.

However, new weekly feeder service 'Vinni' arrived on the Swedish west coast last week and immediately entered the new WWL feeder service.

Vinni will be operated by the Transhipment Team in Stockholm and the Gothenburg Operations Department, with help from WWL colleagues in Finland.

The vessel will sail in a weekly service between Gothenburg, Kotka and St. Petersburg. From Gothenburg cargo will be loaded for both Kotka and St.Petersburg and after discharge in Kotka, cars which are managed by WWL's terminal in Kotka, will be loaded and taken into St. Petersburg.


Tiedote kokonaisuudessaan (http://www.2wglobal.com/www/newsFeatures/newsShowPages/show_wwwnews.jsp?newsRepository=wwwnews&oid=21206)
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 19.02.2009, 19:51:43
Liikenneministeriö haluaa heikentää lisää Suomen ja etenkin Kymenlaakson satamien kilpailukykyä:  :finger:

Venäläisrekkojen painorajoitus pöyristyttää Kymenlaaksossa
12.2. 04:00  KYMEN SANOMAT

KOTKA. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus venäläisten ajoneuvojen ylipainon kiristämisestä 42 tonnista 38 tonniin Suomen teillä tyrmätään laajalla rintamalla.

Kotkan Satama pitäisi painorajoitusta katastrofina koko Kymenlaaksolle.

Liikenneministeriö ilmoitti Venäjälle, ettei Suomi voi enää sallia yli 38 tonnia painavien venäläisten ajoneuvojen liikennöintiä Suomen tieverkolla ilman ylipainolupaa, koska se on lainvastaista.

Koko suomalaisen merenkulku- ja satama-alan sekä Kymenlaakson liiton ja Kymenlaakson kauppakamarin allekirjoittamassa vetoomuksessa vaaditaan, että liikenneministeriö peruisi heti kyseisen painorajoituspäätöksensä, koska se romahduttaisi transiton ja veisi tuhansia työpaikkoja.

Pääministeri Vanhaselle sekä viidelle eri ministeriölle osoitetun vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Kymenlaakson liitto, Kymenlaakson kauppakamari, Straightway Finland, Suomen Huolintaliikkeiden Liitto, Suomen Satamaliitto, Suomen Laivameklariliitto, Satamaoperaattorit ja Suomen Varustamot.

- Painorajoitus siirtäisi transitoliikenteen Suomen reitiltä kilpaileville reiteille, joilla tällaisia painorajoituksia ei ole. Transiton merkitys Suomelle on noin 500 miljoonaa euroa vuodessa. Se työllistää suoraan noin 4000 ihmistä ja välillisesti tuhansia muita. Jo vuodesta 2001 voimassa ollut 42 tonnin raja, joka perustuu Suomen ja Venäjän yhdessä hyväksymään tulkintaan tieliikennelaista, on yhä sallittava, vetoomuksessa vaaditaan.

- Jos Suomi vaatii ylipainolupaa, Venäjä tekee samoin. Lupien kokonaiskustannus nousisi noin 500 euroon kontilta, mitä yritykset ja Suomen reitin kilpailukyky eivät tässä taloustilanteessa kestäisi.

Vetoomuksen allekirjoittajien mukaan monet yritykset ovat jo ilmoittaneet siirtävänsä heti konttiliikenteensä muille reiteille, jos rajoitus tulee käyttöön.

- Kotkan ja Haminan satamista häviäisi heti yli 30 prosenttia transitokonteista ja loppuvuonna vielä enemmän. Se olisi kohtalokasta satamille ja yrityksille. Alue on jo nyt talouskriisin ja paperiteollisuuden rakennemuutoksen kourissa.

Vetoomuksessa hämmästellään, että liikenneministeriö tiedotti rajoituksesta venäläisille osapuolille jo joulukuussa, mutta suomalaisille vasta 29. tammikuuta.

- Lisäksi tuntuu käsittämättömältä, että hallituksen yrittäessä kaikin keinoin elvyttää liikenneministeriö on laatinut kaupan esteen, joka vahingoittaa elinkeinoelämää ja vie työpaikkoja. Lisäksi on muistettava Suomen vahvuudet, kuten pitkä kokemus ja hyvät suhteet venäläisten kanssa sekä kaupassa että logistiikassa.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Raimo Mansukoski kyselee hänkin, mitä hyötyä itäliikenteeseen kaavailluilla toimilla saavutetaan vai ammutaanko nyt vain omaan nilkkaan.

Ajoituskin on hänen mielestään kyseenalainen, koska taloudellisessa nykytilanteessa ruuhkia rajalla on vähän ja toisaalta kilpailevissa satamissa Venäjän puolella on tilaa.

Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski kauhistelee, että tällainen päätös voidaan tehdä vain hallinnollisena päätöksenä kuulematta alan toimijoita vieläpä niin, ettei siitä hyödy taatusti kukaan.

- Uskomaton päätös: korostetaan transiton merkitystä ja yhtaikaa ryhdytään potkimaan sitä alas, Naski huokaa.


Satamat menettävät konttiliikennettä
19.2. 16:27  KYMEN SANOMAT

KOTKA/HAMINA. Pelot konttiliikenteen ohjautumisesta Suomen satamien sijasta muualle sunnuntaina voimaan astuneen venäläisrekkojen ylipainomaksun rajan alentamisen johdosta ovat käymässä toteen.

Niin Kotkan kuin Haminan satamajohtajat sanovat tavaravirtojen uudelleen reitityksen alkaneen. - Tällaista viestiä tulee asiakkailta joka taholta, sanoo Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 26.02.2009, 13:16:54
Satamat menettävät konttiliikennettä
19.2. 16:27


Venäläisrekkojen painorajoitus siirtää liikennettä muualle.
KOTKA/HAMINA. Pelot konttiliikenteen ohjautumisesta Suomen satamien sijasta muualle sunnuntaina voimaan astuneen venäläisrekkojen ylipainomaksun rajan alentamisen johdosta ovat käymässä toteen.

Niin Kotkan kuin Haminan satamajohtajat sanovat tavaravirtojen uudelleen reitityksen alkaneen. - Tällaista viestiä tulee asiakkailta joka taholta, sanoo Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski.


Kuten jo aikaisemmin sanoin, vielä joskus itketään niiden rekkajonojen perään kun on kävynpotkijoita maa täynnä ja satamat tyhjinä...
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.05.2009, 13:39:17
Yksi naula transiton arkkuun lisää:

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/884754

Taidetaan päästä rekkaruuhkista lopullisesti.
Käpyjenkerääjien prikaati tosin saa vahvistusta.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.11.2009, 15:37:29
Kuinkahan iso osa tosta on Venäjän transitoa?

" The amount of cargoes handled at the Freeport of Riga this year has increased by 2.7% ( 11/16/2009 , RBP )


11/16/2009

The amount of cargoes handled at the Freeport of Riga this year has increased by 2.7%

During the first ten months of this year 24.95 MLN tons of cargoes were handled at the Freeport of Riga which is by 2.7% more than during the respective period of 2008.

The largest increase has been in liquid cargo segment, where the amounts of cargoes handled during the first ten months have increased by 27.4%, reaching 5.513 MLN tons. 5.482 MLN tons of oil products were handled at the port this year, which is by 28.1% more than last year. Meanwhile the amount of liquid gas handled at the port this year have decreased by 49.9% reaching 23 000 tons.

The amount of bulk cargoes handled has increased by 0.9% reaching 15.944 MLN tons.

Regarding the bulk cargoes at the Freeport of Riga, coal was handled the most – 12.073 MLN tons which is by 9.5% more than during the first nine months of 2008. Additionally, 1.606 MLN tons of chemical cargoes were handled which is by 0.2% less than during the respective period of last year.

452 800 tons of wood chips were handled, which is by 31.1% less than last year, and 265 700 tons of construction materials which is by 57.9% less than during the first ten months of last year.

The turnover of general cargoes has decreased by 15.8% reaching 3.494 MLN tons.

The number of containers handled has decreased by 15 % to 147 402 TEU.

During 2009 the Freeport of Riga has also serviced 613 787 passengers, including 135 133 cruise passengers. The total number of passengers at the Freeport of Riga has increased by 40.6% if compared to 2008. "

Onko Virosta siirtynyt patsasjupakan seurauksena liikenne Latviaan?

Harvoin vuonna 2009 saa lukea kasvulukuja; kasvu tosin hyvin maltillinen, mutta kasvua kuitenkin.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Timo Tuomivirta - 27.11.2009, 17:35:10
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.11.2009, 15:37:29
Kuinkahan iso osa tosta on Venäjän transitoa?


Tai voisi(ko) jopa arvailla että Valko-Venäjän transitoa? Latvialla ja VV:llähän on monennäköistä kytkykauppaa menossa tällähetkellä, satama ja terminaali yhteistyötä, rahtijuna infran kehitystä yms. ->

http://www.gudok.ru/transport/zd/?pub_id=333435

http://www.data.minsk.by/belarusnews/112009/206.html

http://translate.google.fi/translate?u=http%3A%2F%2Finforail.pl%2Ftext.php%3Fid%3D28639%26from%3Dmain&sl=pl&tl=en&hl=fi&ie=UTF-8

Onko jollakin muuten aikaa seikkaperäisesti selittää, että paljon suomi hyötyy siitä, kun tavara kulkee suomen satamien kautta?


Ymmärrän toki, että rekkamiehet, junamiehille ja satamamiehille riittää puuhaa, mutta tuleeko rahaa muustakin kuin noista työllistävistä vaikutuksista? Miten raha liikkuu satamissa/ operaattoreillla/lle?

En todellakaan tiedä miten tuo logistiikka bisnes pyörii ja olen aina miettinyt, että miksi ihmiset valittaa pitkistä rekkajonoista.. kaipa siitä jotenkin suomi oy:lle on hyötyä enemmän kuin haittaa?

Kiitos ja kumarrus jos joku jaksaa vääntää tämän asian rautalangasta.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 03.03.2011, 09:50:37
KySa:sta saksittua. Sanompahan vaan että vielä tulee ikävä rekkajonoja! Mutta kovasti on autoliikenne Ust-Lugaan lisääntynyt. Melkeinpä kaikki mikä ennen tuli Kotka-Haminaan, menee nyt suoraan kohteeseen...

Autorekkojen pitkät letkat eivät palaa
Talvikuukaudet toivat maanteille jonkin verran lisää autorekkoja. Niiden määrän arvioidaan kuitenkin vähenevän kevään koittaessa. Venäjän tuontiautot menevät jatkossa yhä useammin laivalla Ust-Lugan ja Pietarin satamiin.

Autojen transitokuljetusten muutos näkyy Suomen satamissa ja maanteillä. Autorekkojen määrä on noin neljännes huippuvuodesta 2008, jolloin Venäjälle vietiin Suomen kautta lähemmäs 800 000 autoa.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.03.2011, 22:19:30
Tallinnalainen tapa hankkia transitoa:

"Hope for Russian containers in Muuga
The Port of Tallinn has chosen the Russian Rail Garant group to operate the new container terminal in the port of Muuga. It is located next to Muuga Container Terminal (Muuga CT), which offered a higher price for operating the new terminal. The Russian group was chosen because it promises to start shipments of Russian export containers through the terminal. The port is counting on the container shipping companies being more interested in calling at Muuga when there is cargo available in both directions."

Hiukan sama liike kuin myydä Hietalahden telakka venäläisille eli venäläinen operaattori houkuttelee venäjälle suuntautuvaa konttiliikennettä.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 10.10.2014, 21:26:58
http://www.kymensanomat.fi/Online/2014/10/10/Enn%C3%A4tyksellinen%20alumiinisavilasti%20testaa%20Haminan%20satamaa/2014318027892/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2014/10/10/Enn%C3%A4tyksellinen%20alumiinisavilasti%20testaa%20Haminan%20satamaa/2014318027892/4)

Brasiliasta Venäjälle suuntaavaa 42 000 tonnin alumiinisavilastia puretaan tällä hetkellä Haminan satamassa. Aluksena CY Thunder (http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/9104603/vessel:CY_THUNDER) -bulkkeri.
Otsikko: Vs: Transito
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.08.2017, 11:23:50
Kotkan Hietaseen saapui aamulla muistini mukaan lähes viiden vuoden tauon jälkeen autoja tuova valtameriluokan autolaiva Aphrodite Leader. Tässä välillä melko tarkalleen kaksi vuotta sitten Kotkassa kävi kylläkin yksi varsin suurikokoinen valtameriautolaiva Morning Laura, mutta tietääkseni se vain lastasi venäläisten hylkäämiä autoja pois vietäväksi.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/08/08/Lähes%20200-metrinen%20autolaiva%20saapui%20Hietaseen%20-%20sataman%20liikennemäärä%20edelleen%20kasvussa/2017322547479/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/08/08/L%C3%A4hes%20200-metrinen%20autolaiva%20saapui%20Hietaseen%20-%20sataman%20liikennem%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%20edelleen%20kasvussa/2017322547479/4)