Äänestä Silja Europan ja Festival kohtalosta

Aloittaja Ville Halonen, 19.04.2007, 09:54:43

« edellinen - seuraava »

Mitä sinun mielestäsi pitäisi Silja Europalle ja Festivalille tehdä?

Molemmat jatkavat Turun linjalla
15 (22.1%)
Molemmat siirtyvät Riian linjalle
7 (10.3%)
Molemmat tai vain toinen Helsinki-Tallinna reitille
9 (13.2%)
Molemmat tai vain toinen myyntiin
19 (27.9%)
Vain Europa jatkaa Turun linjalla
34 (50%)
Vain Festival jatkaa Turun linjalla
6 (8.8%)
Europa Riian reitille
8 (11.8%)
Festival Riian reitille
24 (35.3%)
Jokin muu ratkaisu, mikä?
8 (11.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 68

Ville Halonen

Asian ajankohtaisuuden vuoksi ajattelin kartoittaa foorumilaisten ajatustenjuoksua
kyseisen äänestyksen avulla. Eli olkaa hyvät ja antakaa äänenne näkyä ja tällä kertaa
voitte myös käytää ääntänne kahdesti johtuen vaihtoehtojen määrästä.

Toivoisin voivani myös lukea perusteleluita äänestysratkaisuistanne.  :deal:


Itse toivoisin Europan pysyvän vielä pitkään Turussa, tosin pienoinen kasvojen kohotus olisi paikallaan.
Europa on yksi suosikkilaivoistani Itämerellä, joten siitä en kyllä haluasi luopua vielä pitkään aikaan.
Festival sen sijaan voisi siirtyä mielihyvin Riian reitille. Onhan sitä jo tuossa yli kaksi vuosikymmentä katseltu.

Juha-Matti Harjumäki

#1
Ei tähän osaa vastata, no Tallink päättää vain asiasta.

Bisnes on bisnestä. Molemmat myyntiin jos on hyvä vaihtoehto saatavilla ja tulevaisuus näyttää hyvältä kyseisellä linjalla. Jos nykyiset toimivat niin ei tarvitse myydä ellei haluta uutta linjalle. Jos nykyisille löytyy parempi linja jostain ei tarvitse myydä.




2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kalle Id

Ovathan nuo jo näillä vesillä aikansa luuhanneet, minun puolestani saavat vaikka myydä pois molemmat (ei sillä että Turun linjan laivat minua muutenkaan hetkauttaisivat kun en yleensä jaksa vaivautua Turkuun asti laivalle päästäkseni... ::)).

Mutta muutamia yleisiä pointteja eri vaihtoehdoista:

Molemmat jatkavat Turun linjalla - Tämä ei joka tapauksessa tule tapahtumaan...
Molemmat siirtyvät Riian linjalle - Molempien siirtämisessä Riian linjalle korostuisi alusten koko- ja tasoero, joka toisella lähdöllä olisi 1000 matkustajapaikkaa vähemmän. Jos molemmat Riikaan siirrettäisiin, tämä olisi todennäköisesti vain väliaikaisratkaisu ja pitkällä tähtäimellä jompi kumpi tai molemmat laivoista korvattaisiin niin että linjalle saadaan tasapainoisempi kaksikko.
Molemmat tai vain toinen Helsinki-Tallinna reitille - Tallinkilla tuskin on tarvetta tuoda linjalle vanhoja aluksia kun uusia pukkaa sitä vauhtia että laivat vaihtuu joka tapauksessa muutaman vuoden välein.
Molemmat tai vain toinen myyntiin - Itse veikkaisin yhä että DFDS ja/tai Stena Line olisivat kiinnostuneita Europasta jos se laitettaisiin myyntiin. Yksi mahdollisuus voisi olla Europan myynti ja Festarin laittaminen Riikan linjalle ReBan pariksi, jolloin saataisiin ihan suht tasapainoinen kaksikko tuolle reitille. Myöhemmin molemmat voitaisiin korvata uudemmilla laivoilla.

Wirrankosken Rami

Viimeinen vaihtoehto ja kuten J-M H:kin asian totesi: yhtiö varmaan päättää asian aivan itse... ::)

Santeri

Eiköhän nämä laivat ole jo nähneet päivänsä Turun reitillä. Vuodet vierii ja maailma muuttuu. Silja Europakin on sahannut Turun reittiä jo 12 vuotta ja on 14 vuotta vanha. Sen voisi ajatella niinkin, että Silja Europan syntyessä, vuonna 1993, internet alkoi yleistymään vasta kirjastoissa ja langattomasta netistä ei ollut tietoakaan. Nykyään eletetään 3G/wlan -aikakautta, joten sukupolven vaihdos laivamaailmassakin on pikkuhiljaa tarpeen. Minunkin elinaikanani laivat tulevat vaihtumaan vielä monta kertaa Turun reitillä. Nykyiset ovat aikansa eläneet ja sillä hyvä. Onhan Silja Europa oman aikakautensa legenda jo eläessään, mutta vielä paremmaksi se muuttuu siirryttyä pois Turun reitiltä.

Tosin spekulointia Silja Europan kohtalosta on turha miettiä, koska se on menettänyt parhaan vetovoimansa näillä vesillä.   

Niko Viirret

#5
Festarin pitäisi jatkaa Turun reitillä tai edes jäädä Itämerelle. "Liikkuva Sämpylä" eli Europa pitäisi myydä pois, mutta kumminkin Eurooppaan, koska olisi hauska nähdä livenä miltä se näyttää esim. DFDS:n väreissä.

Voihan sen vanhankin laivan uudistaa ja eihän 14 vuotias laiva ole edes vanha. Ei semmosia Tallinkin "joulukuusia", kun esim. Galaxy, tänne kaivata tai jos nyt ihan pakko on vaihtaa niin rakentaisivat uuden "siljamaisen" laivan.

Mutta kuten tässä on moneen kertaan todettu, niin Tallink tästä asiasta päättää.

Jarkko Sydänmaanlakka

Pois vaan molemmat. Joko myyntiin tai muille reiteille. Europa ja Festari on jo puhki seilattu, ei jaksa enää vaikka itse harvemmin
Turusta tulee laivalle lähdettyäkin.
Moni Turkulainen on kyllä valitellut kun ei reitille saada uutta laivaa Europan tilalle, alkaa ihmiset olemaan suht kyllästyneitä.
Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Niko Viirret

#7
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 19.04.2007, 18:29:52

Moni Turkulainen on kyllä valitellut kun ei reitille saada uutta laivaa Europan tilalle, alkaa ihmiset olemaan suht kyllästyneitä.


Enemmän olen turkulaiset kuullut kehuvan Europaa. :o

Miran Hamidulla

En kyllä ymmärrä tätä foorumilaisten ajattelua. Ensin itketään vuosikaudet kuinka Viikkarille ja Siljalle saisi tulla uusia laivoja. Nyt kun sellaisia sitten on tulossa Siljalle, niin valitellaan, ettei vanhoja kunnon Festaria ja Europaa saisi viedä pois Turun linjalta. Pois vaan, ja uutta rautaa tilalle siitäkin huolimatta, että näiden Romantikaan pohjautuvien uudisrakennusten lisääntyminen tekee Tallink Siljan laivastosta kohta yhtä "monipuolisen" kuin Viikkarilaivasto jo on...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

x25

Otin ekan vaihtoehdon. Molemmat kuuluu turun linjalle!

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.04.2007, 18:34:43
Pois vaan, ja uutta rautaa tilalle siitäkin huolimatta, että näiden Romantikaan pohjautuvien uudisrakennusten lisääntyminen tekee Tallink Siljan laivastosta kohta yhtä "monipuolisen" kuin Viikkarilaivasto jo on...

Ken tietää millaisia muutoksia Galaxyn kolmas -edition saa. Toivottavasti paljon. Sellaista tietoa on annettukin, mutta se jää kyllä nähtäväksi kuinka massiivia muutokset ovat. Sitä nyt saadaan kuitenkin odottaa niin kauan kunnes laivaa aletaan markkinoimaan tai tietoa tihkuu muualta.

Timo Selkälä

Koska otsikossa lukee "Äänestä Silja Europan ja Festival kohtalosta" nioin totesin pettymykseksi että tärkeimmät vaihtoehdot puuttuivat, eli päätyvätkö Alangiin vai Aliagaan, ja minä vuonna...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Markus Myllymäki - 19.04.2007, 19:30:31
Tallinkin laivoilla palvelu on usein ollu aivan perseestä........ siljalla ja vikingillä saa sentää parempaa palvelua............ Jos tulee ajamaan turusta niin tuskinpa siellä tulee olemaan suomalaista miehistöä...

Turun laivojen miehityksestä löytyy jo toisesta topicista.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

als

#13
Olen Miranin kanssa samaa mieltä! Älkää valittako Tallink palveluista ym, vaan katsokaa asiaa valoiselta puolelta! Kohta on taas uusia aluksia tutkittavana ja testattavana. Ja arvelisin, että jos te tekisitte uusien lavojen testaamisen ja huonon palvelun toteamisen jälkeen valituksia, olettaen, että muutkin ovat todenneet saman ja valittaneet. Niin uskoisin, että Tallink tekisi jotain parantaakseen matkustajien oloja.. ;) Tiedä sitten.. Ja kuten tuolla jossain käsiteltiin, niin suomalainen, eikä virolainen miehistö varmaan aluksille tulee.. Enkä minä ainakaan alkaisi vetämään virolaista mentaliteettiä tähän mukaan, koska kansoilla on eri aatteet ja ihmisillä eri tavat. Tuskin me niille mitään mahdamme.

Itse äänestin, Europaa ja Festivalia Riikan reitille, että saadaan uusi kalusto ruotsalaisille ihailtavaksi! Uskoisin, ettei turkulaiset kauhean kauan jaksaisi itkeä Europan tai Festivalin perään, vaan alkaisivat ihmetellä näitä uusia laivoja. Tai noh, kyllähän niitäkin ihmisiä tietysti löytyy. Hyvähän se on Etelä-Suomalaisena sanoa.

Varmasti joku tarttuu taas tähän ja alkaa vineemään..

Kristian Lampio

#14
Minäkin olen samaa mieltä Miranin ja Antonin kanssa. Festival on jo wanha lousku joka joutas muualle. Minulla ei ainakaan tule Festaria niin ikävä eikä laivojen perään tule haikailla joskus ne kumminkin lähtee ennemmin tai myöhemmin. Europa on ihan suht hyvä laiva. En ole vielä Galaxyllä käynyt enkä rupea vertailemaan kumpi on parempi ja kummalla on parempi palvelu. Europa sopii oikein hyvin Riian reitille. Europaa on turha laittaa Tallinna reitille kokonsa vuoksi ja Luxury telee ajelemaan tätä väliä. Festival sopisi hyvin Tallinna reitille mutta sitä on sinne turha pistää muiden paattien vuoksi. Tai vaikka Helsinki-Riika reitille  :D  ;) . Hyvä juttuhan se on että uutta terästä tulee Turkuun 12 vuoden jälkeen. Europa on liian iso ja siinä on paljon hyttejä joten voi olla parempikin että pienempi alus tulee. Joidenkin mielipidehän on että kun se laiva siinä menee niin se tulee siinä aina menemään. Ja eikös se ole aina hyvä asia että saadaan uutta rautaa (myös pilviä?  ;) ) Ainakin kun olen tutuilta kysellyt tätä niin heidän mielestä hyvä asia että tulee uutta laivaa. Ja riippuu tietenkin ke(i)tä ollaan korvaamassa. Ja muutenkin nämä kaikki ruotsin laivat on jo vanhoja verrattunaTallinnan laivoihin. Mutta onhan nämä vanhat Ruotsin laivat hyviä laivoja jotkut ainakin  :beer: Kohta taitaa olla Amorellan ja Isabellan vuoro. Onneksi Seree ja Symppaa ei ole ollut vielä suunnitelimissa korvata  :)
Tässä vähän omia aatteita.