S/s Kalla, mikä historia?

Aloittaja Lasse Reunanen, 10.05.2007, 22:54:30

« edellinen - seuraava »

Lasse Reunanen

Törmäsin tuossa eräänä päivänä yhteen todella huonokuntoiseen vanhaan alukseen. Laiva on kunnostuksen alla, mutta ainakin nyt siinä on jopa isoja puhkiruostuneita reikiä ja kansirakenteet on täysin käyttökelvottomat. Alus on n. 12m pitkä niittirunko, jota on joskus mm. levitetty. Omistajan tietojen mukaan se on rakennettu höyryhinaajaksi 1902 Kallavedelle ja kulkenut nimellä Kalla. On kuulemma dieselöity jo 50-luvun lopulla. Minkäköhän yhtiön laivoja ja mitä tehnyt aikanaan? Antti varmaankin tietää jotain. Valitettavasti ei ollut kamera mukana, nyt kuulemma siirretty Puumalan Hurissaloon johonkin halliin kunnostettavaksi.

Oli Mikkelissä Pursialan voimalan rannassa osin pressutettuna. Onkohan Kennyllä Kuvaa?
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Wirrankosken Rami

Liekö kyseessä entinen Hallmanin Kalla Kuopiosta? ALus oli vuosia maissa kunnostettavana Joensuussa, missä sen kuvasinkin 90-luvulla.

Lasse Reunanen

Rami todella nopeaa, mahdollisesti sama alus.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Antti Aho

Ex-Hallmanin Kalla taitaa olla yhä Joensuun Penttilässä maissa ja pitäisi jonkun sieltä pelastaa. Se on liki kaksi kertaa mainitsemaasi alusta pitempi:

http://www.elka.fi/Nayttelyt/laivat/laivasivut/kalla.html

Mikähän tuo voisi olla? Muita pelkällä Kalla-niemllä olleita tuon ikäpolven aluksia ei ole. Leppävirralla on huvialus Santra Maria, josta väitetään että se oli muka entinen matkustajalaiva Kalla (siis sama kuin tuo nyt Joensuussa oleva alus), mikä taas ei todellakaan pidä paikkaansa. Santra Maria on joskus ollut Kalla III -nimisenä proomuna, mutta alkujaan kyseessä on entinen höyryalus. Mikä se sitten taas on, onkin jo eri juttu.

Tuota Puumalan Kallaa pitää hetki pohtia...

Heikki Saraste


Kuopion satamassa oli 1990-luvulla muutaman vuoden ajan valkoinen puukantinen laiva, jossa häämötti nimi "Kalla". Otin siitä muutamia kuvia. En löydä nyt näitä kuvia mistään, mutta löytyi sentään erään kuvan perusteella aikoinaan tekemäni piirros. Se on huonolaatuinen skannaus ja pieni kuvatiedosto, mutta rungon idea käy kuitenkin ilmi. Kannen yläpuoliset rakenteet ovat siis pelkkää mielikuvitusta (mallina on käytetty vuonna 1977 ilmestyneen "Höyrylaivamme" -kirjan kansikuvassa olevaa laivaa). En muista millainen "koppi" Kalla-laivassa oikeasti oli. Se oli aika pieni. Muistelen, että se olisi ollut puuta. Se oli rapistunut ja huonokuntoinen kuten koko laiva. Alus oli kuitenkin jossakin vaiheessa hiekkapuhallettu ja maalattu.

http://two.xthost.info/pohjola/kalla.jpg

Kurkistin laivan ikkuna-aukoista sisälle, ja vaikutti siltä, että laivassa ei ollut mitään sisustuksia vaan pelkkä pohja. Jonkinlainen diesel-moottori kuitenkin oli paikallaan.

Satuin olemaan juuri silloin höyrylaivaristeilyllä (Lokki tai Leppävirta tai Kallavesi), kun edellä mainittu Kalla omalla koneella ajaen poistui Kuopion satamasta ja ajoi jonnekin. Sen jäkeen en ole sitä nähnyt tai siitä kuullut.

Muistelen kuulleeni tai lukeneeni, että tämä kyseinen Kalla-laiva (mikäli on kyse samasta Kalla-laivasta) olisi samaan aikaan valmistuneen Suvas-laivan sisaralus tai ainakin lähellä sitä. Molempin piirrustukset löytyvät Elkan kokoelmasta. Suvas liikennöi myöhemmin Äänekoski II -nimellä Keiteleellä.

Kuopion satamassa 1990-luvulla ollut Kalla oli rungoltaan aika iso ja komea, joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä siitä on tullut.

Antti Aho

Tämä on juuri se nyt Joensuussa oleva Kalla. Alus on maissa, runko graffitoitu mutta viimeksi sen nähdessäni melko hyväkuntoinen. Kannella hinaaja-aikainen kansirakenne (nykyään huonokuntoinen ajohytti). Tämä linjakas, sutjakkarovinen alus on ollut silloin tällöin kaupan mm. Keltaisessa Pörssissä ja ansaitsisi tulla pelastetuksi.

Wirrankosken Rami

Jokin tässä mättää ja mitä ilmeisemmin aluksen nimi. Kyseessä lienee ns. urbaanilegenda. Joku on joskus kertonut jollekin, että "taitaa olla vanha Kalla" tms... Pitäisi nähdä tuo runko ensin...

Pekka Hömppi

Milloinkahan se on siirretty Puumalaan?
Olisikohan paikan päällä asuvilla mitään tietoa?
Tietääkö Jouni tästä mitään?

Jouni Hämäläinen

Ei Jounilla parempaa tietoa, mutta pariviikkoa sitten kyseiseen paikkaan on tullut ilmeisesti  Belkiasta tai Saksasta kyseisen mittainen "alus". Kyselään  :beer:
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Onko tästä mitään uutta?

Lasse Reunanen

#10
Alus siis nostettiin veneiden yhteislaskun yhteydessä 9.5. Pursialan voimalan ranassa pukeilta traktorivetoiselle trailerille ja oli tarkoitus siirtää Hurissaloon. Kyseessä on ilmeisesti hinaajan runko, jolla on mittaa arviolta 12-13 m. Runkoa on levitetty takapäästä ja alus on monesta kohtaa puhkiruosteessa. Aluksessa on teräs-/ vaneri-/ lasikuiturakenteiset kansirakennelmat, jotka nekin ovat purkukunnossa. Muodoltaan kansirakennelmista ja rungon levittämisestä tulee mieleen jotenkin vesibussi. Edessä ajohytti ja takana tasapaksu matkustustila. Sisältä alusta en nähnyt ja kansirakenteetkin olivat osin pressujen alla. Omistajan mukaan alus siis olisi tehty 1902 ja kulkenut nimellä Kalla.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Pekka Pirkola

No mutta lisätäänpä mausteita soppaan! Tuli tuossa mieleen eräs vaihtoehto lisää.Kallan-matkailu ky Kalajoelta on omistanut kyseiseen kuvaukseen sopivan aluksen,joka on liikennöinyt vesi-bussina kalajoki-maakalla välillä vissiin vuonna-66-67 jonka jälkeen saanut isomman seuraajan,tämän minun peräänkuuluttaman ex-hankavesi(ex-kalla II) aluksen.Tiedä vaikka sama laite.Heräsi mielenkiinto,kun luin että kansirakenteet viittaisi vesibussiin.Yritänpä laittaa lähiaikoina kuvaa tästä vaihtoehdosta. PS.olisi kiva saada kuvia tästä S/s kallasta nykytilassa.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Wirrankosken Rami

#12
Hankavesi ex Kalla II on ja oli puualus, joten se tuskin voi olla puhkiruosteessa ;)
Kalla III ja Kalla IV taasen olivat entisiä merivoimien ja merivartioston veneitä (Ahven+VMV). Mikä sitten oli pelkkä Kalla, en ole siitä ihan varma. Vuonna 1966 Päiviö Rahja osti Kalajoelle teräsrunkosien aluksen, vesibussityyppisen, joka oli nimeltään Joutsen II. Alus oli 12,3 x 3,05 metrinen. Sitä taasen ei kerrota mistä alus tuli ja minne meni. Tiedetään vain, että se tuotiin autokuljetuksena Raaheen. Olisiko tästä Jousen II:sta tullut sitten myöhemmin Kalla-niminen? Aluksesta on kuva Raahe Seutu -lehdessä 4.8.1966.

EDIT: kaikki merkit viittaavat siihen, että Joutsen II (-> Kalla?) tuotiin jostain kaukaa, Saimaalta? Ja jonnekin se myös hävisi. Saimaalle?

Antti Aho

Mitenkä minulle tulee mieleen tuon kuvauksen perusteella se Kuopion Turva...

Wirrankosken Rami

Heititpä Antti pahan! Tätä sivujuonta kannattaa vähän nyt tutkia...Yritän jossain vaiheessa skannata sen Joutsen II:n (huonon) lehtikuvan vertailua varten.