Liikenneasiat mepeille toissijaisia

Aloittaja Janne Koskinen, 09.07.2009, 11:00:59

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"JUURI NYT >
Mepeiltä unohtui Suomen edun ajaminen liikenneasioissa
8.7.2009 20:48

A A
Annamari Sipilä

Helsingin Sanomat

BRYSSEL. Suomen kansallisille eduille erityisen tärkeä EU-parlamentin liikennevaliokunta uhkaa jäädä vaille suomalaista euroedustajaa.


Suomen mepeille selvisi vasta EU-diplomaattilounaalla tiistaina, että liikennevaliokunnassakin olisi hyvä olla jonkun kotimaan etua vahtimassa.

Liikennevaliokunta käsittelee monia harvaanasutulle Suomelle tärkeitä asioita. Myös raideleveyksiin liittyvät kiistat kuuluvat liikennevaliokunnalle.

"Kukaan ei ole vaikuttunut olevan liikennevaliokunnasta kiinnostunut", euroedustaja Liisa Jaakonsaari (sd) sanoi keskiviikkona.


Jaakonsaari uskoo, että liikenne ei ole tuntunut tarpeeksi seksikästä, kun nyt pitää olla kiinnostuneet ilmastosta ja finanssikriisin hoidosta.

Itse hän pyrkii työllisyys- ja sosiaaliasioiden sekä talous- ja raha-asioiden valiokuntaan aikaisemman kokemuksensa takia.


Diplomaattien varoituksen jälkeen niin Ville Itälä (kok) kuin Carl Haglundkin (rkp) kertoivat harkitsevansa hakua liikennevaliokuntaan ainakin varapaikalle.

"Minulla liikennevaliokunta on yhtenä vaihtoehtona. Olen ollut siellä ennenkin, ennen kuin menetin paikkani uusien jäsenmaiden mepeille", kertoi puolestaan keskustan Hannu Takkula.


Keskustan Riikka Manner pitää kuitenkin edelleen maatalousvaliokuntaa Suomen kannalta tärkeämpänä kuin liikennevaliokuntaa.

"Maatalousvaliokunnan merkitys vain kasvaa, jos Lissabonin sopimus tulee voimaan", Manner sanoi keskiviikkona.

Valiokuntapaikkojen jako oli kuuma puheenaihe, kun euroedustajat aloittelivat viisivuotista työtään EU-parlamentissa Brysselissä keskiviikkona."

Niinpä niin vaikka maatalous toki Suomessa yhä suuri työllistäjä onkin kiitos pientilavaltaisuuden, niin tehokkaista liikenneyhteyksistä lienee riippuvainen paljon suurempi osa suomalaisista työpaikoista kuin maatalouden tukipolitiikasta. Itämeren erityisasema huomioiden tätä kautta lienee vaikutusta myös ympäristöasioihin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama