Scandlines tilaamassa lauttoja (Gedser-Rostock)

Aloittaja Timo Selkälä, 18.11.2009, 16:23:07

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

#15
Kenellekään ei ole yllätys se että BERLIN ja COPENHAGEN ovat myöhässä, eivätkä ehtineet kesäksi liikenteeseen. Alukset ovat liian raskaita ja siksi ilmeisesti liian hitaita ja nyt yllättävää kyllä Scandlinesin sivusto jossa aluksia on esitelty tarkkaan on poistettu. Tiedetään neuvotteluja käydyn pitkin kevättä korvauksista. Onkohan peruttu kokonaan vaiko onko sivut poistettu vain siksi että ilmeisesti aikaisintaan syksyllä on toivoa luovutuksesta ja kesällä 2013 on toivoa että ne toimisi jotenkuten?
http://www.scandlines.com/de/neue-faehren-2012/willkommen
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Littunen

#16
Scandlines ilmoitti eilen irtisanoneensa sopimuksen lauttojen rakentamisesta. Yhtiön lehdistötiedotteen mukaan syynä on se, että lauttoja ei ole saatu rakennettua sopimusten mukaisiksi eikä ongelmiin ole löydetty ratkaisua. Nyt etsitään uusia vaihtoehtoja, jotta linjalla voitaisiin liikennöidä uusilla laivoilla mahdollisimman nopeasti. Toistaiseksi linjalla jatkavat siis Kronprins Frederik ja Prins Joachim, joilla tehdään ensi vuonna jonkinlaista sisätilaremonttia.

Tiedote löytyy Scandlinesin sivuilta osoitteesta http://www.scandlines.com/about-scandlines/press/pressreleases/pressreleases-2012

Timo Selkälä

En tiedä jutun paikkansapitävyydestä, mutta tämän mukaan alukset on myyty DFDSlle. Jotakin mainitaan 40 MEUR summasta ja että kaupan allekirjoitus vielä edessä:
http://www.seefahrt-aktuell.de/dfds-uebernimmt-ehemalige-neubauten-fuer-scandlines/
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Selkälä

No niin - selvisi sentään edellisen jutun totuus. Se koske DFDSn tilaamia ja perumia ARK-aluksia samalta telakalta, eli ei Scandlinesin lauttoja. Rorojen rakentamista valmiiksi siis suunnitellan. Nuo kaksi Scandlinesia ovat sen sijaan yleisessä myynnissä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Minkähänlainen jäissäkulkuvalmius Berlinissä tai Copenhagenissa olisi? Kävi vaan mielessä, että kapasiteettinsa puolesta ei yksi tällainen lautta välttämättä olisi väärin mitoitettu Merenkurkkuunkaan...
Muuten on kyllä melko hankalaa kuvitella mistään päin maailmaa ostajia yhdellekään tuon kaliiberin alukselle. Lyhyelle matkalle, yksisuuntainen, ei nopea ja vain peruspalvelukonsepti. Tuskin edes Faergeniä kiinnostaa, jos Bornholmin ja Sassnitzin linjalle jotain kaivattaisiin. Ja Baltian puolellakin tällainen olisi Hiidenmaan lisälautaksi ylimitoitettu.
Olisikohan Buquebusilla Rio de la Platan suiston vesillä jokin sopiva linja..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Paulavuo

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.01.2013, 14:52:56
Minkähänlainen jäissäkulkuvalmius Berlinissä tai Copenhagenissa olisi? Kävi vaan mielessä, että kapasiteettinsa puolesta ei yksi tällainen lautta välttämättä olisi väärin mitoitettu Merenkurkkuunkaan...


Molemmat jääluokassa 1C

Kalle Id

Toisaalta kuten Finlandian tapauksesta näemme, ei jääluokituksen korottaminen ole mitenkään mahdoton homma. Minua mietityttää enemmän se, onko noissa laivoissa otettu mitenkään huomioon 2015 ja sen jälkeen voimaantulevia päästörajoituksia? Koska jos ei, ei tälläisiä kannata lähteä hankkimaankaan...

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.01.2013, 14:52:56
Minkähänlainen jäissäkulkuvalmius Berlinissä tai Copenhagenissa olisi? Kävi vaan mielessä, että kapasiteettinsa puolesta ei yksi tällainen lautta välttämättä olisi väärin mitoitettu Merenkurkkuunkaan...

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.01.2013, 17:15:08
Toisaalta kuten Finlandian tapauksesta näemme, ei jääluokituksen korottaminen ole mitenkään mahdoton homma. Minua mietityttää enemmän se, onko noissa laivoissa otettu mitenkään huomioon 2015 ja sen jälkeen voimaantulevia päästörajoituksia? Koska jos ei, ei tälläisiä kannata lähteä hankkimaankaan...

Se on kyllä totta että aluksen jääluokitusta pystytään nostamaan. Muistutan kuitenkin että:
1. En tiedä koskeeko Berlinin ja Copenhagenin tapauksessa jääluokka 1C koko pakettia, vai vain koneistoa. Runkohan voi olla korkeampaa jääluokkaa. Jostakin syystä näin nimittäin on joissakin aluksissa.
2. Juuri tässä tapauksessa puhumme aluksesta joka on jo jäänyt telakalle siksi että se on liian raskas jo nyt = ui liian syvällä = rahtikyky ja vakaus on rajoitettu. Eli vahvistaminen laskisi sitä ennestään.

Aluksen ympäristöominaisuuksista en tiedä mitään. Sen sijaan tiedän ettei tämä parivaljakko täytä uusia safe-return-to-port määräyksiä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Mehto

SST:n mukaan (ruotsiksi) Scandlines aloittaa aivan uuden uudisalusprojektin, koska Berliniä ja Copenhagenia ei oteta vastaan. Alusten pitäisi olla valmiina kesällä 2015. Uusien alusten pitäisi olla LNG-käyttöisiä ja alusten bunkraukseen suunnitellaan uutta innovaatiota lyhyiden satama-aikojen takia: LNG-tankki on mobiilialustalla ja ajetaan aluksen kyytiin samalla kun tyhjä tankki viedään pois. Toivottavasti Suomen telakoiden LNG-osaamisesta olisi hyötyä tilauksen kilpailutuksessa...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.02.2013, 19:55:10
SST:n mukaan (ruotsiksi) Scandlines aloittaa aivan uuden uudisalusprojektin, koska Berliniä ja Copenhagenia ei oteta vastaan. Alusten pitäisi olla valmiina kesällä 2015. Uusien alusten pitäisi olla LNG-käyttöisiä ja alusten bunkraukseen suunnitellaan uutta innovaatiota lyhyiden satama-aikojen takia: LNG-tankki on mobiilialustalla ja ajetaan aluksen kyytiin samalla kun tyhjä tankki viedään pois. Toivottavasti Suomen telakoiden LNG-osaamisesta olisi hyötyä tilauksen kilpailutuksessa...

Tässä olisi juuri sopivan kokoinen urakka Rauman telakalle tähän kohtaa. Työt pystyttäisiin aloittamaan heti, mutta rahat taitaa olla lopussa ja viimeiset rippeet menee Turkuun kaiketi niin kaun, kun jotain selvyyttä tulevaisuuden suunnitelmista tulee julki. Osaamista varmasti olisi Raumalla ja Suomessa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tuomas Romu

#25
YLE: STX Finland ja Scandlines solmivat "satojen miljoonien" aiesopimuksen - Rauman telakalle töitä

LainaaSTX Finland Oy ja Scandlines ovat tänään allekirjoittaneet aiesopimuksen kahden uuden lautan rakentamisesta Rostock – Gedser reitille. Alukset on määrä luovuttaa tilaajalle keväällä 2015. ... Molemmissa laivoissa on tilaa 1 300 matkustajalle, 72 rekalle tai 382 henkilöautolle. Lautat operoivat maakaasulla.

STX Finland ja Scandlines jatkavat sopimusneuvotteluita. Tavoitteena on solmia lopullinen sopimus vielä tämän kesän aikana.

Ilta-Sanomat sen sijaan on hieman optimistisempi ja kuuluttaa otsikossaan tuhatvuotista valtakuntaa:

IS: STX Finland sai kahden lautan tilauksen - tuhannen työvuoden sopimus

Hieno juttu joka tapauksessa. Toivotaan, että aiesopimus johtaa tilaukseen. Muuta mahdollisuutta Rauman telakalla ei taida ollakaan.

edit: edellisistä linjalle suunnitelluista aluksistakin löytyy kuvia:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1610867
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Aivan loistava juttu. Kävi mun ajatukset helmikuulta toteen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalevi Lehto

Hieno juttu, mutta toivottavasti myös toteutuu, kun, kuten tiedetään, STX:n talous on kai edelleenkin aika "kuralla"...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.07.2013, 17:37:50
Hieno juttu, mutta toivottavasti myös toteutuu, kun, kuten tiedetään, STX:n talous on kai edelleenkin aika "kuralla"...

Nää tilaukset vaan kummasti vaikuttavat siihen, että raha maailma on paremmin mukana. Eipä sitä juuri kiinnosta joku Suomen telakat joilla ei edes ole tilauksia. Itse vielä odotan tämän vuoden puolella uutisia Vikingiltä XPRS:än pidennyksestä tai muuttamista LNG laivaksi ja lisäksi Gracen option tilaamista. Kumpikin urakka sopisi  mainiosti STX:än toimiin.

On mielenkiintoista nähdä miten toteutetaan toi LNG säilijöiden vaihto Saksan tai Tanskan päässä. Onko kenelläkään tietoa lähimmistä LNG terminaaleista?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 06.07.2013, 11:29:51
Nää tilaukset vaan kummasti vaikuttavat siihen, että raha maailma on paremmin mukana. Eipä sitä juuri kiinnosta joku Suomen telakat joilla ei edes ole tilauksia. Itse vielä odotan tämän vuoden puolella uutisia Vikingiltä XPRS:än pidennyksestä tai muuttamista LNG laivaksi ja lisäksi Gracen option tilaamista. Kumpikin urakka sopisi  mainiosti STX:än toimiin.

On mielenkiintoista nähdä miten toteutetaan toi LNG säilijöiden vaihto Saksan tai Tanskan päässä. Onko kenelläkään tietoa lähimmistä LNG terminaaleista?

Vaan milläkös rakentaa kun innovaatiotukia ei ainaakaan Gracen sisareen ole saatavilla, ellei purjeita tule... Viking ei maksa ja eipä niillä juuri ole rahaa millä tilatakaan. Telakat tarvitsevat rutkasti rahaa toimiakseen - sillä maksut tulevat heille aina myöhässä.

Mikä säiliöiden vaihto? Ei nämä mitään grillejä ole johon huoltikselta haetaan säiliö. Tosin Flensburgin telakka tunnetusti tutkii perävaunujärjestelmää jossa laivaan tuotaisiin LNG suoraan autokannelle, mutta he ovat olleet siitä aika hiljaa, luultavasti siksi että se voi olla sääntöjen vastaista.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.