Scandlines tilaamassa lauttoja (Gedser-Rostock)

Aloittaja Timo Selkälä, 18.11.2009, 16:23:07

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.02.2013, 19:55:10
Uusien alusten pitäisi olla LNG-käyttöisiä ja alusten bunkraukseen suunnitellaan uutta innovaatiota lyhyiden satama-aikojen takia: LNG-tankki on mobiilialustalla ja ajetaan aluksen kyytiin samalla kun tyhjä tankki viedään pois. Toivottavasti Suomen telakoiden LNG-osaamisesta olisi hyötyä tilauksen kilpailutuksessa...
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 06.07.2013, 18:13:28
Mikä säiliöiden vaihto? Ei nämä mitään grillejä ole johon huoltikselta haetaan säiliö. Tosin Flensburgin telakka tunnetusti tutkii perävaunujärjestelmää jossa laivaan tuotaisiin LNG suoraan autokannelle, mutta he ovat olleet siitä aika hiljaa, luultavasti siksi että se voi olla sääntöjen vastaista.

Kyllä mä saan tästä sen vaikutelman, että "grilli" toiminnolla mennään. Olen kai käsittänyt jotain väärin, jos näin ei ole. Olisko jollain ideoita miten tää homma voisi toimia???
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

#31
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 08.07.2013, 14:22:39
Kyllä mä saan tästä sen vaikutelman, että "grilli" toiminnolla mennään. Olen kai käsittänyt jotain väärin, jos näin ei ole. Olisko jollain ideoita miten tää homma voisi toimia???

Kuten Flensburgin projektin kanssa ongelmia on monia. Yksi ongelma on se että missään ei ole käytetty siirrettäviä polttoainesäiliöitä, joten säädökset eivät sellaisia tunne. Näin ollen säiliöiden kytkentä ja sen putket ovat kriittisiä, ja vaatii hiukan tenkkapoota -sekä materiaalilta vaaditaan paljon. Kuvien perusteella aluksella on yksi LNG-tuuletusputki.

Miten tämä voisi toimia? Rahalla. On varmistettava että tuon siirrettävän säiliön - eli perävaunun - lämpötila pysyy oikeana koko ajan. Se on oltava kytkettävissä hetkessä ja sen kytköksen on oltava kestävä ja turvallinen. Autokannella on oltava jonkin sortin laipiot tämän ympärillä, eli se vie lastitilaa. Sen on sijaittava B/5 raamien sisällä, joten käytännössä autokannella - vaihtoehto olisi tietenkin alaruuma, mutta mielikuvitukseni ei riitä selittämään miten saisivat hyväksyttyä kaiken ylläolevan ja hissin. En väitä sen olevan mahdotonta. Sanon sen vaan maksavan rahaa koska sitä ei ole tehty ennen, ja näin ollen säädökset eivät tätä tunne. Ja jos joku pitää kaasusäiliöitä vaarallisina, nämä voivat ollakin, sillä sen irrottaminen ja kiinnittäminen sekä kuljettaminen lisää riskiä kummasti.

Siitä siis kommenttini että nämä eivät ole mitään grillejä. Sen grillisäiliön saat huoletta heittää auton takakonttiin kunhan venttiili on kiinni. Missään mieleen tulevissa normaaleissa olosuhteissa se ei räjähdä. LNG-säiliön lämpötilan on sen sijaan oltava oikea.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

Rauman telakan lähtölaskenta alkanut?

LainaaSTX Finland Oy ja Scandlines solmivat heinäkuun alussa aiesopimuksen kahden uuden lautan rakentamisesta Rostock – Gedser reitille. Varatoimitusjohtaja Timo Suistio kertoi tuolloin Yleisradiolle, että tilaus tuo täystyöllisyyden Raumalle.

Rauman telakan työnvoimalle on kerrottu tällä viikolla, että tilaus menee aiemmin kerrotun sijasta Turkuun.

http://yle.fi/uutiset/stx_finlandissa_isoja_muutoksia_-_raumalla_ulosmarssi_-_tilaukset_turkuun/6804602
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalevi Lehto

No, eikös tässä kuitenkin tärkeintä ole, että tilaus pysyy Suomessa, eikä siirry vaikka Ranskaan, tai Koreaan?
(tosin siitäkään ei kai mitään takeita ole...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.08.2013, 18:46:02
No, eikös tässä kuitenkin tärkeintä ole, että tilaus pysyy Suomessa, eikä siirry vaikka Ranskaan, tai Koreaan?

Yritäppä perustella raumalaisille tuleville työttömille telakkatyöläisille, että miksi pitäisi olla onnellinen siitä, että edes turkulaisilla on töitä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Oiva Kettu

itse kylä ihmettelin kun kevään härdellien aikana kerrottiin että turulla ja raumalla on omat alihankkijaverkostot ja tuotannpon sunniitelut on täysin erillään...minusta aika turhan itsenäistä toimintaa.
Kaksi noinkin lähekkäin olevaa tehdasta pitäis olla ehdottomasti yhdessä ja samassa tuotannonohjauksessa.

Toki ketkä tietää paremmin kertokoo jos siellä on jokin selvä ulosnäkymätön syy joka puoltaa kahdenkertaista organisaatiota

Tuomas Romu

TS: Päätös lauttatilauksesta Turkuun lähipäivinä

LainaaVarustamo Scandlines kertoo lähihetkinä, vahvistaako se lauttojen tilaamisen Suomesta. Alukset rakennettaisiin Turun telakalla.

...

Ustrup Svendsenin mukaan Scandlines haluaa laivat ehdottomasti liikenteeseen vuoden 2015 sesonkiin.

Kovalla aikataululla aikovat nuo rakentaa...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

#37
Hiljaista ollut!

Maritime Dammark'in sivulla on kuitenkin tämänpäiväinen uutinen, jossa lainataan Scandlinesin varatoimitusjohtaja Claus Nikolajsen'ia: Sopimus ei ole vielä valmis. Kysymyksessä on melko iso asia. Mutta olemme päässeet lähemmäksi ja olemme luottavaisia, että pääsemme yksimielisyyteen.

(Vähän epäselväksi jäi, oliko se "iso asia" hankinta sinänsä vai neuvotteluissa avoinna oleva kohta.)

Nye Scandlines-færger klar i 2015

Maritime Dammark'in artikkeli pohjautuu Folketidenden eiliseen uutiseen:

Aftale om nye Gedser-færger rykker nærmere

Molemmissa uutisissa on havainnekuvat laivasta, mutta kuvien alukset poikkeavat kyllä jossain määrin toisistaan ;)

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.10.2013, 23:36:30
Molemmissa uutisissa on havainnekuvat laivasta, mutta kuvien alukset poikkeavat kyllä jossain määrin toisistaan ;)

Ensimmäisessä uutisessa on  Scandlinesin Helsingborgin lautta kuvassa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Markus Myllymäki

#39
Turun Sanomien tämänpäiväinen paperilehdykkä kertoo, että Scandlines-lauttatilauksen varmistuminen näyttää yhä epävarmemmalta.

- "Turun Sanomien saamien tietojen mukaan esisopimuksen mukaisten laivojen rakentamista on valmisteltu eiliseen saakka, mutta nyt suunnittelu- ja valmistelutyöt ovat loppumassa, sillä tilauksen rahoitusta ei ole saatu vieläkään kuntoon".

- STX Finland sai Scandlinesin tilauksen jo heinäkuun 3. päivä. Myös tilaaja alkaa olla asiassa yhä kärsimättömämpi. Viestintäpäällikkö Anette Ustrup-Svendsen Scandlinesilta toistaa kuitenkin edelleen, että varustamo luottaa yht STX Finlandin lupaamaan aikatauluun.
Ustrup-Svendsenin mukaan laivojen rakentamisen pitäisi kuitenkin alkaa niin pian kuin mahdollista. Scandlinesin olisi erittäin kova tarve saada lautat valmiiksi kauteen 2015.

- Meille on tärkeää että saamme juuri sellaiset lautat kuin haluamme, mutta emme tietenkään ole sulkeneet pois muitakaan mahdollisia telakoita, niitä, joiden kanssa aluksi neuvottelimme, Ustrup-Svendsen sanoo.


Samassa jutussa kerrotaan, että TUI Cruises haluaisi tilata Turun telakalta kolmannen risteilijän. TUI olisi ilmeisesti jo ilmoittanut tilauksesta, mutta epävarmuus rahoituksesta jarruttelee tilauksen tekemistä.





Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Markus Myllymäki - 23.11.2013, 12:13:30 Samassa jutussa kerrotaan, että TUI Cruises haluaisi tilata Turun telakalta kolmannen risteilijän.

Toteutuessaan tämä tilaus sekoittaisi kyllä pakkaa hieman - kolmas risteilijä kun olisi telakalle todennäköisesti parempi diili kuin kaksi pienempää matkustajalauttaa, ja sopisi hyvin sarjan jatkeeksi. Jos TUI haluaisi laivansa mahdollisimman pian, olisi vaarana, että Scandlinesin tilaus torjuttaisiin aikataulukonfliktin takia nyt kun Rauman telakkakin mentiin sulkemaan...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juha Paulavuo

Scandlines on alkanut etsiä uutta valmistajaa kahdelle autolautalle, sanoo yhtiön Tanskan-viestintäjohtaja STT:lle. Viestintäjohtaja Anette Ustrup Svendsenin mukaan Scandlines tarvitsee lautat eikä voi vain odottaa tekemättä mitään.

Sopimus STX:n kanssa on silti yhä mahdollinen. Scandlines aikoo jatkaa neuvotteluja STX:n kanssa, jos yhtiö saa rahoituksen kuntoon muutaman päivän sisällä.

aamulehti

Juhani Mehto

Turun Sanomien mukaan STX etsii edelleen rahoitusta Scandlinesin tilaukselle. Varustamon mittaa alkaa kuitenkin olla täynnä ja uusi telakka valitaan hyvin lähiaikoina jos rahoitusta ei saada kuntoon.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juha Paulavuo

STX:n Turun telakka on menettämässä lopullisesti Scandlinesin kaksi lauttatilausta.
Tanskalaisvarustamo on ostamassa kaksi jo kerran hylkäämäänsä lauttaa Saksan Stralsundin telakalta. Viestintäpäällikkö Anette Ustrup Svendsen Scandlinesilta Tanskasta vahvistaa varustamon tehneen tarjouksen Stralsundin telakkaa hallinnoivalle konkurssipesälle.

Scandlines päätyi tarjouksen tekoon, koska STX Finlandin Turun telakka ei saanut järjestettyä rahoitusta lauttojen rakentamiseksi. Scandlines haluaa lautat Saksan ja Tanskan väliseen liikenteeseen kaudelle 2015. Stralsundissa keskeneräisenä makaavat lautat ovat tuttuja Scandlinesille, koska yhtiö on alunperin tilannut ne. Saksalaistelakka rakensi lautat liian painaviksi ja Scandlines perui tilauksen ja telakkayhtiö ajautui konkurssiin.

Mikäli konkurssipesä hyväksyy Scandlinesin tarjouksen, lautat pitää Svendsenin mukaan rakentaa aivan uuteen kuosiin. Myös paino-ongelma on ratkaistava.

turun sanomat