Kirjoittaja Aihe: Australialaismiljardööri suunnittelee Titanic-kopion rakennuttamista  (Luettu 37220 kertaa)

Juha Paulavuo

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 565
Australialainen kaivosmiljardööri Clive Palmer suunnittelee 21. vuosisadan kopion rakennuttamista Titanic-loistoristeilijästä. Laivan on tarkoitus matkata Englannista New Yorkiin Kiinan laivaston saattamana loppuvuonna 2016. Palmer on solminut aiesopimuksen Nanjingilaisen CSC Jinling Shipyardin kanssa Titanic-kopion rakentamisesta osana suunniteltua loistoristeilijälaivastoa, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Palmerin kaavaileman aluksen mitat ovat samat kuin sen esikuvan: pituus 270 metriä ja korkeus 53 metriä. Siihen tulee 840 hyttiä yhdeksällä kannella, ja lisäksi kuntosaleja, uima-altaita, kirjastoja ja ravintoloita.

Palmer on Australian viidenneksi rikkain henkilö. Hänen omaisuutensa arvo on noin neljä miljardia euroa. Hänen mukaansa kiinalaiset telakat haluavat laajentaa toimintaansa risteilyalusten rakentamiseen, joka on tähän asti ollut eurooppalaisten hallinnassa.

tekniikka&talous

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
Kiina, Jinling... Onko tavoitteena oikeasti upottaa tämäkin laiva neitsytmatkallaan? Telakan referenssejähän ovat mm. Nesteen 2000-luvun alkupuolella tilatut tankkerit...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4631
Kiina, Jinling... Onko tavoitteena oikeasti upottaa tämäkin laiva neitsytmatkallaan? Telakan referenssejähän ovat mm. Nesteen 2000-luvun alkupuolella tilatut tankkerit...
Tai Grimaldi/Finnlinesin uudisrakenteet ja Spliethoffin D-tyypin multipurposerahtilaivat. OK, Nesteen rakenteet ja ruotsalaisvoimin tilatut ensimmäiset Finnlinesin kiinattaret ovat kärsineet ongelmista, mutta... Varustamon rakennusvalvontahan kuitenkin vaikuttaa varsin paljon lopputulokseen. :)
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2247
    • kships.blogspot.com
Ei ole ensimmäinen kerta, kun Titanicia on joku rakentamassa uudelleen. Vaan mitenköhän tuo käytännössä onnistuu? Alkuperäisen Titanicin piirustuksiin pitää tehdä erittäin laajoja muutoksia, jotta siitä saadaan nykyisten SOLAS-vaatimusten mukainen. Onko tuollainen laiva sitten kuitenkaan "kopio" Titanicista... saman tien voisi vetää johokin geneeriseen risteilyalusmalliin (vaikka Vista-luokkaan) White Star Linen maalit ja Titanic-nimen. En ihan rehellisesti usko tästä tulevan mitään, mutta jos tulee niin lopputulos on kyllä erittäin mielenkiintoinen nähdä.

Varustamon rakennusvalvontahan kuitenkin vaikuttaa varsin paljon lopputulokseen. :)

Ja kun on kyse miljardööristä, jolla ei mitä ilmeisimmin ole kauheasti kokemusta laivanvarustuksesta...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Samu Rautiainen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 219
  • The Greatest Grace
Onko tuollainen laiva sitten kuitenkaan "kopio" Titanicista...
Todennäköisesti alus vain tulisi vain perustumaan Titaniciin. Siitä tulisi varmaan ihan erilainen sisältä ja ulkoa, kuin aito Titanic. Minkäköhän alus saisi nimekseen? Titanic II vai Cinatit, mikä kuulostaisi hyvältä?  :D

(Cinatit on siis Titanic toisinpäin)
« Viimeksi muokattu: 10.05.2012, 17:37:19 kirjoittanut Samu Rautiainen »
Samu Rautiainen: Hiusten halkomista - jo vuodesta 1999.

Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia
TULEVIA MATKOJA: Viking XPRS (Heinäkuu?)

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
Todennäköisesti alus vain tulisi vain perustumaan Titaniciin. Siitä tulisi varmaan ihan erilainen sisältä ja ulkoa, kuin aito Titanic. Minkäköhän alus saisi nimekseen? Titanic II vai Cinatit, mikä kuulostaisi hyvältä?  :D

Chinatic?

Mikäli aluksesta halutaan tehdä ulkoisesti ja jossain määrin sisäisestikin kopio alkuperäisestä Titanicista nykyaikaisella tekniikalla, jää mm. kattiloiden jäljiltä paljon tyhjää tilaa. Mietin ohimennen, että mikäli kaikkea tilaa ei haluta käyttää hyteille - kukapa nyt syvällä rungossa haluaisi asua - saattaisi tuo mahdollistaa jonkinlaisen mielenkiintoisemman koneistoratkaisun soveltamisen. Alkuperäisessä Titanicissa sivupotkureita pyörittivät mäntähöyrykoneet, joiden tilalle voisi sijoittaa taloudelliset pitkäiskuiset hidaskäyntiset dieselit, jotka tekisivät esimerkiksi Atlannin ylittämisestä kannattavampaa. Keskipotkurin höyryturbiinin tilalle taas sopisi sähkömoottori, jolloin laiva olisi ikään kuin semi-dieselsähköinen ja osa konejärjestelmästä toimisi voimalaitosperiaatteella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1810
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Nyt myös suomalainen Deltamarin on pestattu hommaan mukaan.

Ilta-Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1934
Kieltämättä todella kiinnostava. Mutta toivottavasti eivät liian modernia tee alemmista kansista  tai muuten  on melko turha keksintö koko alus ja  miten tuo oikeiden ja replica pelastusveneiden sijoittelu tulee onnistumaan.   
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jyrki Kallunki

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Jotenkin vaan tuntuu "höpöltä" koko homma. Titanicin hylky on löydetty ja elokuva tehty. Vanhat Titanicin haverista tehdyt pitkät kronikat, jotka lapsena äidiltäni kuulin, säilyvät mielessäni sekä kertomukset hänen pikkuserkuistaan, jotka laivan mukana menivät. Titanic oli ja meni.

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
Titanic oli ja meni.

Valitettavasti ympäri maailman ihmiset ovat eri mieltä. Titanic tuntuu olevan jatkuvasti pinnalla (no pun intended) erilaisissa medioissa - esimerkiksi englanninkielisessä Wikipediassa RMS Titanic -artikkeli on aina ollut suosituin laiva-artikkeli. Uusia matkustajalaivoja, onnettomuuksia jne. verrataan aina Titaniciin, joka tuntuu olevan ainut yleisesti tunnettu laiva, kiitos James Cameronin elokuvan. Toisaalta jotkut eivät edes tiedä, että kyseinen laiva on oikeasti ollut olemassa ja uponnut...

Itsekään en ymmärrä joidenkin ihmisten Titanic-obsessiota, mutta ei sitä silti kannata aliarvioida.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ove Sjöblom

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Valitettavasti ympäri maailman ihmiset ovat eri mieltä. Titanic tuntuu olevan jatkuvasti pinnalla (no pun intended) erilaisissa medioissa - esimerkiksi englanninkielisessä Wikipediassa RMS Titanic -artikkeli on aina ollut suosituin laiva-artikkeli. Uusia matkustajalaivoja, onnettomuuksia jne. verrataan aina Titaniciin, joka tuntuu olevan ainut yleisesti tunnettu laiva, kiitos James Cameronin elokuvan. Toisaalta jotkut eivät edes tiedä, että kyseinen laiva on oikeasti ollut olemassa ja uponnut...

Itsekään en ymmärrä joidenkin ihmisten Titanic-obsessiota, mutta ei sitä silti kannata aliarvioida.

Jonkinlaista nykyjan extreme-urheilua: Kuka on niin rohkea, että uskaltaa lähteä uuden Titanic-aluksen neitsytmatkalle...  ;)

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 228
Miljardööri Cliven konsepti-ideat koskein Titanic kahta tuntuvat yhä olevan hieman keskeneräisiä tai vähän hassujakin. Laivaan tulee eläkeläisiltä kieletty kasino ja atlantin ylitys risteilyllä ollaan 2 yötä ensimmäisessä luokassa, 2 yötä toisessa luokassa ja 2 yötä kolmannessa luokassa. Mitenköhän sellainen käytännössä käy päinsä kun hyttien määrä ja kapasiteetti ei ole sama kaikissa luokissa ja miten mahdollinen matkustava miljojääri /varakas pariskunta sopeutuu kahden päivän ensimmäisen luokan sviitti kokemuksen jälkeen jakamaan 6.5-7 m2 hytin ilman wc.täja suihkua   2- 6  vieraan kanssamatkustajan kanssa.  Blue Star Line sivuilla Miljardööri Clive kyllä puhuu yllä esitetyistä asiaoista yleisesti  ideoina eikä päätettyinä konseptiyksityiskohtina, mutta jotenkin tuntuu siltä että, ei hän ihan kovin paljon ole ihan kunnolla asioita loppuun asti miettinyt ole.

Edit: Blue Star Line sivuilla ei ollut Titanic 2 konseptipohdintoja sisältävää haastattelua ,mutta täältä löytyy sellainen. http://www.smh.com.au/travel/travel-news/palmer-prepares-titanic-ii-for-sail-but-pensioners-beware-20120717-227j0.html
« Viimeksi muokattu: 21.01.2013, 21:34:38 kirjoittanut Juhani Gronlund »

Daniel Kosk

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 31
BSL:n FB-sivujen mukaan kuukauden päästä lisää suunnitelmista;

https://www.facebook.com/BlueStarLine

2013: Viking Grace, Baltic Princess, Mariella, Gabriella, Silja Serenade, Silja Symphony

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 228
Ei Titanic 2 niin kovin kummalliselta näytä vaikka pelastusveneet eripaikassa ja räikeän värisinä .http://bluestarline.com.au/?page_id=1607  lisää kuvia sekä sisäkuvia klikkaamalla click painiketta.

Vaarallisen valkeita eli helposti likaantuvalta näyttää  portaikkojen sekä portaikkoaulojen matot . En kylläkään tiedä ovatko värilliset sisäkuvat nyt tehtyjä BSL tekemiä suunnitelmia  vai orinaaleja 1910 luvun tekeleitä .
« Viimeksi muokattu: 21.02.2013, 22:12:51 kirjoittanut Juhani Gronlund »