Liikennevirasto tilaa jäänmurtajan Helsingin telakalta

Aloittaja Tuomas Romu, 27.11.2013, 16:47:10

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#60
Jos rahaa ja intoa löytyy, niin ei jäänmurtajille mitään osto- ja hallussapitolupaa tarvitse - siitä vain shoppailemaan vaikkapa Raumalle. Pääsee itse valitsemaan verhotkin...

edit: En ota kantaa näihin lehmänkauppoihin, sillä mulle riittää, että pääsen jalostamaan kolme- ja viisijalkaisia lehmiä, jotka lypsävät maitokahvia seitsemästä utareesta sekä kävelevät sujuvasti niin eteen- kuin taaksepäin ja ottavat toisinaan tanssiaskelia myös sivulle... ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

WTF: "
Livin tilaama jäänmurtaja myydään Arctialle
5.3.2015
iikenneviraston tilaama, rakenteilla oleva jäänmurtaja myydään Arctia Icebreaking Oy:lle. Valtioneuvosto antoi suostumuksensa myyntiin 5. maaliskuuta 2015. Arctia Icebreaking Oy on Arctia Shipping Oy:n tytäryhtiö.

Jäänmurtaja myydään käyvästä arvosta. Käypä arvo määritellään pyytämällä kaksi riippumatonta asiantuntijalausuntoa.

Omistusoikeus jäänmurtajaan siirtyy Arctia Icebreaking Oy:lle vasta, kun aluksen rakentamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun. Rakentamissopimuksen mukainen toimituspäivä on ensi tammikuussa."

Arctia

Hintahan on joko 125 miljoonaa tai 101 miljoonaa, jos tuet saadaan? Vai aikooko LiVi alkaa voittoa tuottavaksi?
Jos kykypuolue nyt onnistui hukkaamaan tuet ja alus kaupataan 50 miljoonalla Arctialle aiheuttaen LiVille ja veronmaksajille 75 miljoonaan tappiot, niin ollaan ko. puolueen hehkuttaman mukamuka kapitalismin ytimessä.  ;)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Sillä välin, kun Arctech hitsaa kasaan Liikennevir... Arctian uutta murtajaa, keulapodikonseptia on kehitetty edelleen:

LainaaTwo icebreakers based on Aker ARC 130 A concept developed by Aker Arctic will be constructed for assisting the tankers in the harbour and on their route to the terminal and during loading operations. The first vessel with similar concept (Aker ARC 130) is currently being built in Finland for the Finnish Transport Agency and will be the first LNG-fuelled icebreaker. The icebreakers for Gazprom Neft will be slightly different as they will not use LNG as fuel and will have a stronger hull and more power than the Finnish icebreaker.



http://akerarctic.fi/en/news/cooperation-agreement-novy-port
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Viipurin telakka sai tilauksen ja Aker Arctic suunnittelun kahdesta "super-Livistä" eli Aker ARC 130 A -tyypin murtajasta:

http://akerarctic.fi/en/news/aker-arctics-icebreaker-design-selected-gazprom-nefts-novy-port-project

Propulsioteho 21.5 MW ja jääluokka Icebreaker8.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

http://yle.fi/uutiset/liikennevirasto_ja_arctia_allekirjoittivat_myyntisopimuksen_uudesta_murtajasta/7940523

LainaaLiikennevirasto ja valtionyhtiö Arctia Icebreaking allekirjoittivat viime perjantaina myyntisopimuksen rakenteilla olevasta jäänmurtajasta.

Jäänmurtajan omistusoikeus siirtyy Liikennevirastolta Arctialle alkuvuonna 2016, kun murtaja on valmis ja tarkastettu.

Jäänmurtajan kauppahinta on 128 miljoonaa euroa.

Hallitus siunasi myynnin maaliskuussa.

Liikennevirasto sai pari vuotta sitten valtuudet murtajan hankintaan. Sittemmin talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi, että murtajan omistaminen ei kuulu viraston ydintehtäviin.

Jäihän siitä jotain käteen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#65
Klaipedasta on taas uusi satsi lohkoja tulossa...

ShipSpotting.com

© Gena Anfimov
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#66
...ja Vuosaaresta Azipod-propulsiolaitteet:

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Kosamo


Tuomas Romu

Eiköhän tuo ole Mein Schiffin keula- tai peräohjailupotkuri.

Liikenneviraston murtajan LNG-pöntöt sen sijaan olivat proomun päällä telakan kupeessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Gazprom Neft luottaa "keulapodiin", jota käytettiin ensimmäistä kertaa Liikenneviraston murtajakonseptissa:

http://www.gazprom-neft.com/press-center/news/1108490/

LainaaTest results indicate that the proposed concept of an icebreaker with three steerable propellers (with two located in the stern of the vessel and one in the bow) delivers maximum efficiency for the fulfilment of operations under the severe climatic conditions in which the vessel will have to operate. Testing of the Aker Arc130A prototype in the ice basin demonstrated that the 22 MW-capacity vessel retains maximum manoeuvrability in ice of up to two metres thick (matching that of an Icebreaker8 ice class vessel).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Miten projekti etenee? Muistinko oikein että EU-tukien ehto oli että alus olisi valmis 31.12.2015?

Ilmeisesti ei valmistu, koska sitä ei ole edes hallista "ulosvedetty" saati koeajettu (Ja ilmeisesti muistini tuista on väärä?).

Ja miksi se rakennetaan "Lloyd's Registerin" luokkaan? Aiemmat Arctian "klassatut" DNV_GL:ssä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Olli Tuominen

Viimeisimmän tiedon mukaan alus valmistuu alkuvuodesta. Vesillelaskun ja varustelulaituriin siirron pitäisi tapahtua tässä kuussa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.12.2015, 21:55:23
Ja miksi se rakennetaan "Lloyd's Registerin" luokkaan? Aiemmat Arctian "klassatut" DNV_GL:ssä?
Nyt heitän ihan arvauksen, sillä en ole tutkinut asiaa, eli voisiko johtua siitä, että aluksen tilaaja oli LiVi?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.