Lotjat ja proomut

Aloittaja Lauri Pakkanen, 09.01.2014, 16:06:52

« edellinen - seuraava »

Pertti Nuottimäki

Pitää kevyesti  kenttäreagoida kun tuo Erkki Tirkkosen "pitänee paikkansa" on vähän kuohautti. Olen omin silmin katsellut näitä proomuja/soimia Lappeenrannan satamassa. Lamposaari lähtöpaikkana ei silloin 7-8 vuotiaana ollut ihan tarkkaan tiedossa. Hinaajan arvailin, mutta itse soimat WAHL-teksteineen ovat niin täyttä faktaa kuin voi.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

Nuo Erkki Tirkkosen vinkkaamat Kantapuun kuvat ovat sikälikin mielenkiintoisia, että ne olivat jostain Pohjanlahdelta; tuollainen katettu soima ei siis näytä ainakaan olleen käytössä pelkästään Saimaan alueen vesistöissä. (Aikaisemmin linkittämäni pieni kuvahan oli Uuraan satamasta.)

Erkki Tirkkonen

No niin , sieltähän se vahvistus tulikin Saimaan soimien käytöstä.  Ja mainittu hinaaja Ville on nykyisin Riistavedellä hyvin varustettuna huvialuksena. Lienee Suomen kauniimpiin wanhoihin laivoihin kuuluva alus.

Pertti Nuottimäki

Kiitos Erkki tuosta Ville-vinkistä. Muistikuvani sen osalta siis piti paikkansa.  Olin todella aika epävarma, että kannattaako siitä ollenkaan mainita. On se kumma että tuommoista muistaa yli 60 vuoden takaa. Mutta jos asia kiinnostaa, niin hitsautuu se ilmeisesti jonnekin aivokuoreen.
Myös Kotkan satamakuvissa näitä soimia näkee. Lappeenrannasta en muista nähneeni kuvia, en kyllä muutenkaan kovin monta kuvaa Lappeenrannan satamasta, muuten kuin matkustajalaiturin tiimoilta.
S/s Mary, Å/f Runn

Erkki Tirkkonen

#64
Käänsin kirjahyllyn "laiva-osaston" kirjat lattialle ja aloin selaamaan niitä. Käteen sattui Tehdaspuun kalenteri vuodelta 1987. Siinä on joka kuukauden kohdalla laivan kuva.  Tammikuun kuva: Ahlströmin hinaaja Carmen hinaa sahatavaralla lastattua proomua Varkaudessa 1920- luvulla. Syyskuun kuva: Kaukaan pieni hinaaja Donna vetämässä sahatavaralotjaa Kaukaan telakan edustalla Lappeella 1920-luvulla, sanotaan kuvateksteissä. Nyt tarkkana. Molemmissa kuvissa on lotja, siis keula kuten laivassa yleensä. Lisäksi kuvista on selvästi havaittavissa ettei niissä ole kannen yläpuolisella osalla mitään "tolpitusta" tai lautaseinää. Laudat ja lankut ovat lastattu aluksen runkoon nähden poikittain. Välissä on "pirkkalankut" aluksen kölin suuntaisesti. Muistaako Pertti oliko niissä apualuksissa joita hinattiin Lamposaaresta Pikisaareen tasa vai laiva keula. Jos oli tasakeula. Kyseessä on soima, mutta jos on laivakeula on nimi proomu. Samaa "virkaa" molemmat alustyypit tekivät.  Kukas tarkentaa mikä ero on proomulla ja lotjalla?

Tauno Hermola

Ei tuo laivakeulaisuus ainakaan yleisesti taida kelvata proomun tunnusmerkiksi: esim. englanninkielisen Wikin artikkelissa 'Barge' näkyy useitakin tasakeulaisia proomuja ilman, että niitä millään erityisellä nimellä kutsuttaisiin.

Pertti Nuottimäki

#66
Erkille tässä vielä vahvistus, että Lappeenrantaan sahatavaraa  Villen vetäminä kuljettaneet alukset nimenomaan olivat tasaperäisiä ja keulaisia, liki neliskanttisia ylhäältä katsoen.Mökki oli sangen korkea, punamullalla vedetty näissä vehkeissä. Ja tavara lastattiin päästä ja pituussuuntaan. Taunon  näytille asettamissa kuvissa näkyi joku tämmöinen soima, mutta aika kaukaa kuvattuina.
Olen poikana ollut Päijänteellä joskus lotjia hinaamassa ja suluttamassa niin että käsitys sen laitteen näöstä on. Yllättävän kevytkulkuisia tyhjinä, 30 hv Perkins hinausmoottorissa antoi tyynellä ihan siedettävän vauhdin.
S/s Mary, Å/f Runn

Erkki Tirkkonen

Sitten vielä yksi wanhan ajan laivamiesten käyttämä sana, ponnikka. Kuka haluaa veikata mikä on ponnikka.

Tauno Hermola

Veikattavaa tuo kuva kyllä vähän jättää ;)

Erkki Tirkkonen

#69
No just. Siinä se on ponnikka, eli höyryhinaajan "eväskontti" jota nimeä on myös käytetty. Siis puulotja joka kulkee hinaajan kyljessä, siitä höyrykattilan lämmittämiseen tarvittavat halot kätevästi konehuoneeseen. Sitten vielä lisämaininta keskusteluun lotja / proomu /soima. Löysin eräästä kirjasta maininnan samasta asiasta.  Nelikulmainen proomu on parkka??  Lappeenrantaan Saimaalta tullessa on paikkanimi Parkkarin mutka. Olen aina ajatellut että kyseisessä paikassa on keväällä kuorittu propsia, eli parkattu. Väylän pohjoisrannassa  on muistona wanhoista-ajoista rantaveteen uponnut puinen lotja. Vähän sekava juttu.

Pertti Nuottimäki

Useinhan eväskontti oli terästä tai rautaa, tehty vanhasta höyrylaivasta. Näin ainakin höyryhinaukssen loppuvuosikymmeninä.
Parkka on tuttu nimi. Suorakaiteen muotoinen lotja joka, tietämissäni tapauksissa toimi lastuuväen asuntona - asuntoparkka.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

#71
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 03.03.2017, 09:14:28
Nelikulmainen proomu on parkka??  Lappeenrantaan Saimaalta tullessa on paikkanimi Parkkarin mutka. Olen aina ajatellut että kyseisessä paikassa on keväällä kuorittu propsia, eli parkattu. Väylän pohjoisrannassa  on muistona wanhoista-ajoista rantaveteen uponnut puinen lotja. Vähän sekava juttu.

Nelikulmainen proomu se voi hyvinkin olla, mutta tuskin sillä mitään tekemistä parkkaamisen kanssa on. Tuolla http://www.jukkajoutsi.com/laivakuvat.html puhutaan maa-aineksen ja kivien kuljetukseen käytetystä proomusta:

LainaaPARKKA, SPARKKA, KIVIPARKKA = rakennustöissä maa-aineksen ja kivien kuljetukseen käytettyjä proomuja, jotka sopivat mm. Saimaan kanavaliikenteeseen. Proomun pituus oli noin 16 syltä. Venäjän jokireiteillä ja Laatokan kanavilla purjehti jauhoja kuljettavia leipäparkkoja ja halkolastissa seilaavia halkoparkkoja.

Arvailuksi menee sanan alkuperä, mutta voisi tietysti olla ihan barge tai ehkä todennäköisemmin venäjän баржа.

Pertti Nuottimäki

Anteeksi Tauno, mutta miltä tuo vennään sana näyttäisi transkribeerattuna. Nuo kyriliset aakkoset kun ovat minulla hakusessa.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

Wikin https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_translitterointi mukaan tuosta tulisi 'barža'; neljäs kirjain on siis jonkinlainen z, kuten paikannimessä Železnodorožnyi (Железнодоро́жный).

Pertti Nuottimäki

Voisi vääntyä vaikka purreksi suomalaisessa suussa.
S/s Mary, Å/f Runn