El Faro

Aloittaja Tauno Hermola, 20.10.2015, 23:30:21

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

USA:n rekisterissä oleva, vuonna 1975 rakennettu, rahtialus "El Faro" upposi myrskyssä lähellä hurrikaani Joaquin'in keskustaa 1.10.2015 matkalla Jacksonvillestä San Juaniin, Puerto Ricoon. NTSB:n tämänpäiväinen lehdistötiedote NTSB Issues Update on Investigation Into Sinking of Cargo Ship EL FARO kuvaa tutkinnan etenemistä ja onnettomuudesta tähän mennessä kerättyä tietoa. Hylkyä ei ole paikannettu ja NTSB onkin pyytänyt USA:n laivastolta apua etsintään ja meren pohjassa olevan hylyn dokumentointiin ja 'mustan laatikon' ("voyage data recorder") noutamiseen aluksesta. Lyhyt alustava raportti Preliminary Report Marine DCA16MM001 on julkaistu jo aikaisemmin.

Tauno Hermola

El Faro:n hylyn uskotaan löytyneen 15 000 ft (n. 4.5 km) syvyydestä läheltä aluksen viimeistä tunnettua positiota. Kauko-ohjattavalla sukellusveneellä on nyt tarkoitus varmistaa, että löydetty hylky on todella El Faro.

http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/pr20151031.aspx   

Tauno Hermola

On varmistettu, että löydetty hylky on todella El Faro. Alus on pohjassa pystyasennossa ("upright position", oletan tämän tarkoittavan normaalissa "pohja alaspäin" asennossa),  perä vajonneena n. 30 jalkaa merenpohjaan. Aluksen komentosilta puuttuu, eikä sitä ole löydetty.

http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20151103a.aspx 

Tauno Hermola

Aluksesta irronneet komentosilta ja sen alapuolella oleva kansi on löydetty. Näistä irronneita mastoa ja maston jalustaa ei ole löydetty. VDR (Voyage Data Recorder) oli kiinnitetty tähän kateissa olevaan rakenteeseen, eikä sitä ole löydetty. Etsinnät ja videodokumentointi lopetettiin 15.11, eikä niitä ole tarkoitus jatkaa.

http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR_20151116.aspx

Tauno Hermola

NTSB on julkistanut onnettomuustutkinnan materiaalin ('accident docket').

Lehdistötiedote: NTSB Opens Public Docket on Investigation Into Cargo Ship Sinking; Underwater Images and Video Released
Koko 'docket' (kansio tjsp.) löytyy täältä http://go.usa.gov/c5vYV; lehdistötiedotteessa on myös suoria linkkejä valokuviin ja videoon.

Heikki Saraste

El Faro näyttää olleen höyrylaiva. Uutisissa esitettyjen tietojen mukaan sen höyrykattiloissa oli ilmennyt huollon tarvetta ennen matkaa. 

https://en.wikipedia.org/wiki/SS_El_Faro

Pertti Nuottimäki

Saa sen kuvan että koko laiva olisi ollut romuutuksen tarpeessa.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

Uusi yritys 'mustan laatikon' (VDR) löytämiseksi.

NTSB:n lehdistötiedote NTSB to Launch Second Search Mission to EL FARO

Tauno Hermola

Edellä kerrotut uudet etsinnät käynnistyvät tänään; aikaa etsinnöille on varattu 10 päivää.

NTSB:n lehdistötiedote: Search Resumes for El Faro Data Recorder

Tauno Hermola

Nyt VDR on löydetty! Vielä se pitää saada nostettua ylös ja toivottavasti sisältö luettua.

NTSB:n lehdistötiedote: NTSB Locates Sunken Cargo Ship's Voyage Data Recorder

Tauno Hermola

VDR on saatu pintaan 8. elokuuta ja sen sisältö on menestyksellisesti luettu. Audiotallenteesta selviää mm. se, että päällikkö määräsi jättämään aluksen 7:30 a.m.; noin 10 minuuttia myöhemmin äänitys loppuu.

NTSB:n ledistötiedote: 26 Hours of Information Recovered from El Faro Voyage Data Recorder

Tauno Hermola

Onnettomuustutkinta on täydellisen loppuraportin julkaisua vaille valmis. Lainaus NTSB:n lehdistötiedotteesta:

'The ship departed Florida Sept. 29, 2015, and had a range of navigation options that would have allowed it to steer clear of the storm that later became a Category 4 hurricane.  The captain, consulting outdated weather forecasts and ignoring the suggestions of his bridge officers to take the ship farther south and away from the storm, ordered a course that intersected with the path of a hurricane that pounded the ship with 35-foot seas and 100 mph winds.

As the ship sailed into the outer bands of the storm, about five hours prior to the sinking, its speed decreased and it began to list to starboard due to severe wind and seas.  In the last few hours of the voyage, the crew struggled to deal with a cascading series of events, any one of which could have endangered the ship on its own.

Seawater entered the ship through cargo loading and other openings on a partially enclosed deck in the ship's hull, pooled on the starboard side and poured through an open hatch into a cargo hold.  The hold began to fill with seawater, and automobiles in the hold broke free of lashings and likely ruptured a fire main pipe that could have allowed thousands of gallons of seawater per minute into the ship – faster than could be removed by bilge pumps.

About 90 minutes before the sinking the listing ship lost its propulsion and was unable to maneuver, leaving it at the mercy of the sea.  Although the captain ordered the crew to abandon ship when the sinking was imminent, the crew's chances of survival were significantly reduced because El Faro was equipped with life rafts and open uncovered lifeboats, which met requirements but were ineffective in hurricane conditions.

The NTSB also said that the poor oversight and inadequate safety management system of the ship's operator, TOTE, contributed to the sinking.

"Although El Faro and its crew should never have found themselves in such treacherous weather, that ship was not destined to sink," said Sumwalt.  "If the crew had more information about the status of the hatches, how to best manage the flooding situation, and the ship's vulnerabilities when in a sustained list, the accident might have been prevented."
'

Linkki lehdistötiedotteeseen: Captain's Decisions, Shipping Company's Poor Safety Oversight Led to Sinking, NTSB Says

Loppuraportin 14-sivuinen lyhennelmä https://go.usa.gov/xnRAn sisältää mm. NTSB:n määrittämän 'todennäköisen syyn' ja peräti 53 turvallisuussuositusta.