Jäätalvi 2015-2016

Aloittaja Janne Koskinen, 06.11.2015, 13:03:47

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

#15
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 07.01.2016, 19:59:53
PortNetin mukaan Otso lähtisi huomenna illalla, AIS sillä ainakin on jo päivitetty. Arctia ei vielä ole tiedottanut aiheesta...
Hyvin todennäköista että lähtee.  :thumb:  Sjofartsverket tiedottaa Alesta. Jäänmurtojojohtajan mukaan koko Perämeri (Bottenviken/Pohjanlahti) jäätyisi viikon kuluessa? Merenkurkku ei kyllä vielä jäädy viikon kuluessa on oma arvioni ::)
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Ale-forst-ut-av-de-svenska-isbrytarna/
SMHI:n Polarviewin ennusteen mukaan myös Merenkurkku olisi jäässä myös reilun viikon päästä, mutta en usko täysin siihen ennusteeseen. ::)
http://www.smhi.se/polarview/

Pekka Laakso

Otso onkin jo nyt liikkeellä...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#17
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/148668/6.+Liikennerajoitusennuste+8.1.2016.pdf/349cbf4b-b9b6-4daf-90b4-efb5fff60b49

Kaakonkulmalle (Hamina, Kotka, Loviisa) tulisivat rajoitukset ennusteen mukaan 13.01.2016, joten voisi arvella Voiman suuntaavan ensi viikolla toiminta-alueelle?

Saimaalle kauden korkeimmat rajoitukset ensi viikolla ennen kauden lopetusta 24/25.01.2016.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#18
En nyt jaksanu ruveta kelaamaan vanhoja topickeja...mutta kuinkas kauan Frej:n rahtaus on voimassa? Sjöfartstidningenin mukaan kun Frej kuuluu "Liikenneviraston/Suomen jäänmurtovahvuuteen"?  ::) Tuleeko Polaris vain ajamaan testejä tänä vuonna Perämerelle?
http://www.sjofartstidningen.se/forsta-isbrytarna-igang/
"Finska Trafikverket har till sitt förfogande fem konventionella och två multipurpose-isbrytare som ägs av Arctia, samt den svenska isbrytaren Frej och Alfons Håkans isbrytare/AHT Zeus."
EDIT: Joku oli vastannu Sjöfartstidningetissä että Frej olisi rahdattu 5 vuodeksi Trafille talvesta 2011. Eli tämä talvi lienee sitten viimeinen sopimustalvi jos ko. vastaus pitää paikkansa? Vastaajan mukaan vastaus on haettu suoraan jostain Trafin tiedotteesta yms.

Pekka Laakso

Arctian tiedote (vihdoin kunnollisella kuvalla muokkausten jälkeen) Otson aktivoitumisesta:
http://arctia.fi/2016/01/08/jaanmurtaja-otso-peramerelle/

Minun silmissä tuo suurikokoinen satelliittipalloantenni maston huipussa näyttää kyllä melko kammottavalta... Helikenttähän on mukana vain kesäkeikoilla, lienee nyt Raumalla talvisäilössä?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#20
EVA-316 aloittaa huomenna Pärnunlahdella:

http://arileht.delfi.ee/news/uudised/laupaeval-algavad-parnu-ja-liivi-lahel-jaamurdetood?id=73383731http://arileht.delfi.ee/news/uudised/laupaeval-algavad-parnu-ja-liivi-lahel-jaamurdetood?id=73383731

"Veeteede ameti otsusel algavad jäämurdetööd Pärnu ja Liivi lahel tänavu 9. jaanuaril."

Rajoitukset voimaan 14.01.2016:

"Alates 14. jaanuarist peab Pärnu sadamasse sisenevatel ja sealt väljuvatel jäämurdja poolt teenindatavatel laevadel olema vähemalt jääklass 1C (Lloyd`s Register) või samaväärne teiste klassifikatsiooniühingute jääklass ja peamasina võimsus mitte vähem kui 1600kW. Jäämurdja ei teeninda vedurlaev-pargas koosseise, teatas veeteede amet."

EVA-316 lekottanut klo. 15.00 Tallinnasta ja ETA puoliltapäivin huomenna Pärnu.

EDIT; "Pärnu lahel ja Liivi lahel hakkab riik jäämurdetöid tegema veeteede ameti mitmeotstarbelise laevaga Eva 316, mis on ehitatud 1980. aastal Soomes Savonlinnas.

Varujäämurjaks Pärnu ja Liivi lahel on vedurlaev Protector, mis on ehitatud 1995. aastal Soomes Turus ja mille omanik on AS Alfons Hakans ning mille kasutamiseks on riigihanke korras sõlmitud leping algavaks jäämurdehooajaks."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Ymer aloittaa jäänmurtokauden huomenna.  :)
"Ymer: Påbörjar isbrytningsverksamhet under morgondagen"

Janne Koskinen

#22
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.01.2016, 17:17:36
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/148668/6.+Liikennerajoitusennuste+8.1.2016.pdf/349cbf4b-b9b6-4daf-90b4-efb5fff60b49

Kaakonkulmalle (Hamina, Kotka, Loviisa) tulisivat rajoitukset ennusteen mukaan 13.01.2016, joten voisi arvella Voiman suuntaavan ensi viikolla toiminta-alueelle?

Saimaalle kauden korkeimmat rajoitukset ensi viikolla ennen kauden lopetusta 24/25.01.2016.

"Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA ja IB yli 2000 tonnia sekä IC ja II yli 3000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, I ja II yli 2000 tonnia.
Kuopio, Siilinjärvi, Puhos ja Joensuu, IC yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 2000 tonnia.

Liikennerajoitusmuutokset: Tammikuun 13. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Loviisa, Kotka ja Hamina, I ja II yli 2000 tonnia.
Tammikuun 14. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Saimaa ja Saimaan kanava, IC yli 2000 tonnia.
Tammikuun 16. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA ja IB yli 2000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, IA ja IB yli 2000 tonnia ja II yli 3000 tonnia."

http://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/148668/7.+Liikennerajoitusennuste+11.1.pdf/6b1963e5-71a0-40ef-8230-91f620699e2c

Ensi viikolla nousisi Hamina, Kotka, Loviisa 1A-B 2000 dwt / 1C-II 3000 dwt:n
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#23
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 08.01.2016, 17:37:48
En nyt jaksanu ruveta kelaamaan vanhoja topickeja...mutta kuinkas kauan Frej:n rahtaus on voimassa? Sjöfartstidningenin mukaan kun Frej kuuluu "Liikenneviraston/Suomen jäänmurtovahvuuteen"?  ::) Tuleeko Polaris vain ajamaan testejä tänä vuonna Perämerelle?
http://www.sjofartstidningen.se/forsta-isbrytarna-igang/
"Finska Trafikverket har till sitt förfogande fem konventionella och två multipurpose-isbrytare som ägs av Arctia, samt den svenska isbrytaren Frej och Alfons Håkans isbrytare/AHT Zeus."
EDIT: Joku oli vastannu Sjöfartstidningetissä että Frej olisi rahdattu 5 vuodeksi Trafille talvesta 2011. Eli tämä talvi lienee sitten viimeinen sopimustalvi jos ko. vastaus pitää paikkansa? Vastaajan mukaan vastaus on haettu suoraan jostain Trafin tiedotteesta yms.

Ruotsalaisten tilanne olisi hmm. mielenkiintoinen jos kunnon talvi tulisi. Asiaa toki helpottaisi se että esim. kaksi Vikingiä (Balder prompt ja Tor 16.01.2016) olisi saatavissa viikon loppuun mennessä, jos SMA ne SPOT-markkinoilta rahtaisi. Loke Viking olisi sekin prompt available (olikos se just Loke, joka kävi jääkokeissakin Perämerellä?). Tosin hinaushaarukkaahan noissa sen sarjan AHTS:ssa ei ole, mutta jääluokka kuitenkin. Onkos muuten Triton KBV 002:ssa hinaushaarukkaa tai edes mahdollisuutta siihen?

EDIT: Vielä "Frejstä": "Jäänmurtopalvelut

"Jäänmurtopalveluilla tarkoitetaan jäissä tapahtuvaa alusten avustamista ja hinaamista. Liikennevirasto on tehnyt jäänmurtopalvelusopimuksia Ruotsin valtion, Arctia Shipping Oy:n, Alfons Håkans Oy:n sekä muiden yksityisten hinaajayhtiöiden kanssa." Eli Ruotsin valtiolla viitattaneen "Frejhin", jonka sopimus lienee voimassa talven loppuun? Ja Frej lienee sitten kolmas eli seuraava murtaja "Liikuntaviraston" alaisuudessa?

Mielenkiintoista taustatietoa KBV 001-sarjasta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kombinationsfartyg_001-serien

"Den 12 februari 2004 gav regeringen Kustbevakningen och Sjöfartsverket i uppdrag att gemensamt utreda förutsättningarna för att gemensamt kunna nyttja de tre fartygen ur Vikingklassen. Dessa fartyg ägs privat och används främst som offshorefartyg i Nordsjön. Genom ett avtal med Sjöfartsverket kan de dock även användas som isbrytare vid svåra vintrar. På grund av att fartygen bland annat har mycket stor bogseringskapacitet ville man utreda om det gick att anpassa Viking-klassen så att de motsvarade kraven som Kustbevakningen angett för de nya fartyg som ville anskaffa."

Tämähän ei kuten tunnettua toteutunut.

"2011 kritiserade TV-programmet Uppdrag granskning den bristande insatsberedskapen av fartygen för nödbogsering.  Som orsak angavs främst att Kustbevakningens personal till vardags inte utför bogseruppdrag och därför har för dålig praktisk erfarenhet och rutin för att kunna utföra nödbogsering i dåligt väder. Programmet uppgav att nödbogsering aldrig har övats under realistiska förhållanden, framför allt inte med stora fartyg i dåligt väder. Av juridiska skäl får Kustbevakningen inte utföra kommersiell bogsering annat än i nödsituationer för att inte konkurrera med Bogserföretagen."

Mahtaakohan tota hinaamista olla harjoiteltu esim. viime talvena?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 11.01.2016, 17:59:11
Mikäs sen Botnican käyttö on (ollut) Virossa?
Toissa talvena oli muistaakseni hetken aikaa ajossa, mutta oliko sillä haarukka peitettynä? Foorumin hakutoiminnolla voi yrittää katsoa onko tänne kirjoitettu siitä mitään.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#26
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 11.01.2016, 17:59:11
Mikäs sen Botnican käyttö on (ollut) Virossa?

Suomenlahdella avustellut mm. toissa talvena.

Pärnun väylän syvennys 7,5 metriseksi ei ole vielä valmistunut, joten ei tonne Botnicaa vielä voi lähettääkään. Syvennyksen valmistuttuakin 7,5 m syväys vaatii Botnicalta minimaalista painolastia ja bunkkeria ja miinusvedellä tulos olisi no show.
(Juuri nyt esim. vesi -46 cm.)

EVA-316:n avustuksesta on annettu kriitisiäkin lausuntoja esim. Protectorin aikaisimpiin avustuksiin verrattuna.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#27
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.01.2016, 14:27:21
Ruotsalaisten tilanne olisi hmm. mielenkiintoinen jos kunnon talvi tulisi. Asiaa toki helpottaisi se että esim. kaksi Vikingiä (Balder prompt ja Tor 16.01.2016) olisi saatavissa viikon loppuun mennessä, jos SMA ne SPOT-markkinoilta rahtaisi. Loke Viking olisi sekin prompt available (olikos se just Loke, joka kävi jääkokeissakin Perämerellä?). Tosin hinaushaarukkaahan noissa sen sarjan AHTS:ssa ei ole, mutta jääluokka kuitenkin. Onkos muuten Triton KBV 002:ssa hinaushaarukkaa tai edes mahdollisuutta siihen?
Loke? Eikun Brage Viking, jonka kuvasin Holmsundissa menossa jääkokeisiin.
https://onedrive.live.com/?cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%211032&parId=326FF44563CCF52%211028&o=OneUp
Eipä tollasella haarukalla juurikaan hinailla. ::)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 11.01.2016, 18:53:26
Loke? Eikun Brage Viking, jonka kuvasin Holmsundissa menossa jääkokeisiin.
https://onedrive.live.com/?cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%211032&parId=326FF44563CCF52%211028&o=OneUp
Eipä tollasella haarukalla juurikaan hinailla. ::)

Niin ja bulbikeulaisena (kuten Triton KBV 002:kin) ei mikään "first choice" jäänmurtoon, mutta varmaan "tositilanteessa" noitakin harkittaisiin. Mikä muuten on KBV 002:n ja muiden sarjan alusten "haarukkatilanne"?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.01.2016, 18:05:05
Toissa talvena oli muistaakseni hetken aikaa ajossa, mutta oliko sillä haarukka peitettynä? Foorumin hakutoiminnolla voi yrittää katsoa onko tänne kirjoitettu siitä mitään.

Ainoa Botnican käyttö Virossa, mitä Jäätalvi-keskusteluista löysin, oli kausi 2012-2013 ja silloinkin vain pari päivää tammikuun lopussa; helmikuun alussa jäätilanne oli helpottunut, joten murtajaakaan ei enää tarvittu. Maaliskuun alussa oli sitten vielä jotain avustuksia.