Jäätalvi 2016-2017

Aloittaja Janne Koskinen, 27.09.2016, 15:17:22

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

YLE Savo kertoo Siilinjärven sulkeutuvan ensi viikolla ja Kuopion pian sen jälkeen.

Jäätiedotuksessa ei tästä mainintaa, mutta Raaheen rajoitus 30.12.2016 alkaen.

Edelleen YLE Savo kertoo Saimaan kanavan muilta osin sulkeutuvan 15.01.2017 kuten täälläkin on kerrottu.

Sen sijaan YLE Savon ilmoitus Protectorin, Meteorin ja Iso-Pukin siirtymisestä Suomenlahden jäänmurtoon lienee ilmeinen värinkäsitys.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#31
Hinaaja Kronö on tänään siirtynyt Holmsundista Rundvikiin, joten sen jäänmurtokausi on avattu.  :) Ais:n mukaan avannut rännin/särkenyt jäitä Nordmalingin lahdella. Siellä on nyt laiturissa NBP Cruiser niminen alus. Oisko sitten vähän heikompi "jäissäkulkija" kun ei itse ole avannut ränniä? Voi toki olla että tuuli on pakannut pienen sohjovyön satama edustalle/lahden pohjukkaan?
Edit: Kronö on nyt menossa takaisin kohti Holmsundia.

Janne Koskinen

#32
Kolmas murtaja liikkeelle viikon kuluessa?:

"Tammikuun 3. päivästä alkaen:
Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, I ja II yli 2000 tonnia."

Siilinjärven ja Kuopion sulkemisesta ei mainintaa.

Koskahan muuten Polariksen jääkokeet ajetaan? Vuodenvaihteen pakkasten jälkeen taitaisi olla jäätäkin riittävästi siihen tarkoitukseen?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#33
Vaasassa tasaista jäätä (jota jopa jo kiintojääksi voisi kutsua) "sisäsaaristossa" noin 40-minuutin matkan verran Vaskiluodosta. Jäänraja on aika tarkkaan Nygrund eteläisen ja pohjoisen ulkopuolella/paikkeilla kuitenkaan ulottumatta Östergrunnanille tai Enstenille.
Ränni pysyy hyvin auki kun Wasa Express avaa sen joka päivä. ;D
Ei ihan hetkeen edelleenkään tarvita muuta murtajaa Vaasan väylälle, vaikka sinne pieni rajoitus tuleekin.

Johan Snellman

NORDICA lähti Raumalta pari päivää sitten. Lähestyy nyt Tanskan Skagenia. Minne on menossa?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 02.01.2017, 14:53:51
NORDICA lähti Raumalta pari päivää sitten. Lähestyy nyt Tanskan Skagenia. Minne on menossa?

Grenåhon romutettavaksi?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#36
Janne: Unohditko, että Grenå on Skagenin eteläpuolella. Kevennyksesi ei kelpaa Maikkarin Kymmenen uutisiin. ;)

Sjöfartsverketin sivuilta Ruotsin tulevista rajoituksista (lähdesivun kirjoitusvirheistä.en mene takuuseen):

"From 3 januari 2017
Ångermanälven
Lägst isklass II och 2000 dwt

From 5 januari 2017
Haraholmen
Lägst isklass II och 2000 dwt

From 7 januari 2017
Skellefteå - Örnsköldsvik
Lägst isklass II och 2000 dwt¨

Mälaren
Lägst isklass IC och 1300 dwt
Lägst isklass II och 2000 dwt"


Mälarenilla ei karttojen mukaan vielä näytä olevan muodostunut paljoakaan jäätä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Penttilä


Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Penttilä - 03.01.2017, 11:15:06
Arctia lähettää jäänmurtajan Tyynellemerelle – valtio joutuu vuokraamaan korvaajan Ruotsista

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3150827/Arctia+lahettaa+jaanmurtajan+Tyynellemerelle++valtio+joutuu+vuokraamaan+korvaajan+Ruotsista

Tämä on kerrassaan erikoinen juttu. :o No kaipa Arctian toimari on jostakin selvänäkijän pallosta nähnyt ettei Nordicaa tarvita kotovesillä... Toivottavasti Nordican vuokraaminen kattaa sitten vuorostaan  Ruotsalaisilta vuokraamisen tai muuten olisi kirveelle töitä...

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#40
G. Nevelskoy on siis myöhässä, joten tämä on ilmeisimmin korvauskeikka, mikä selviää tuosta Kauppalehden artikkelista. Juttujen sävy taas selittynee toimittajien taustoilla, eikös tämä Haapavaara ollut mukana sekä Koillis- että Luoteisväylien läpiajoilla tekemässä raportaasia reissuista?

Jos tuo Turun Sanomien saama tieto Frejstä pitää paikkansa, niin PolarIs ei korvannutkaan Voimaa eikä Frejtä, vaan Nordican. Yksinkertaista eikö vain?  :) Silti, vaikuttaa järkevältä tilanteelta, sillä talvea 2011 lukuun ottamatta viime vuosina ei olla tarvittu koko kalustoa moniin talviin eli hyvin suurella todennäköisyydellä "Rauman murtajat" eivät välttämättä edes aktivoituisi tulevanakaan talvena. No, sehän nähdään pian. Kuitenkin tuntuu vähän siltä, että.joku nostaa tästäkin poliittisen debaatin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#41
HILMAn mukaan jäänmurtopalveluita on ostettu Ruotsista kuudella miljoonalla eurolla:

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-030440

Itse suhtaudun Nordican "yllätysrahtaukseen" positiivisesti. Tuleva jäätalvi tuskin tulee olemaan niin vaikea, että koko kotimaista jäänmurtajalaivastoa tarvittaisiin Suomen aluevesillä.

Keskustelua Nordican Sahalinin seikkailusta voinee jatkaa kesäkeikkalangassa, vaikka talvikaudella tällä kertaa ollaankin liikkeellä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Ylläpito päättänee mitkä viestit siirretään vai siirretäänkö yhtään mitään. Mietin vaan vielä sitä, että jos paluumatka olisi toukokuussa, niin voisiko tulla Koillisväylän läpi? VSS alukset palasivat päättyneenä vuonna - tosin parempaan aikaan loppukesästä ja alkusyksystä - Sahalinilta sekä Skotlantiin (Brage) että Uddevallaan (Vidar) juuri sitä kautta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.01.2017, 15:25:36
Mietin vaan vielä sitä, että jos paluumatka olisi toukokuussa, niin voisiko tulla Koillisväylän läpi?

Teoriassa kyllä, koska aluksen jääluokka (DNV POLAR-10 Icebreaker) on varmasti riittävä ja venäläiset edellyttävät joka tapauksessa, että alus tulee osana ydinmurtajan vetämää saattuetta. Pohjoisessa kevät tulee kuitenkin myöhään ja talvi on tuolloin vasta taittumassa kevääksi, joten jääolot ovat varmasti haastavat ja matka pitkä. Viikko takaperin Koillisväylällä oli tällaista:

http://www.upstreamonline.com/live/1202332/yamal-lng-to-get-module-delivery

40 jalan kontit näyttävät aika pieniltä noiden vallien rinnalla...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 03.01.2017, 11:38:35
Tämä on kerrassaan erikoinen juttu. :o No kaipa Arctian toimari on jostakin selvänäkijän pallosta nähnyt ettei Nordicaa tarvita kotovesillä... Toivottavasti Nordican vuokraaminen kattaa sitten vuorostaan  Ruotsalaisilta vuokraamisen tai muuten olisi kirveelle töitä...

Jäätalven kovuudesta ei voi todeta muuta kuin että kovaa ja pitkää jäätalvea ei saada.
Jos nyt tulisivat pysyvät pitkät pakkaset, niin jääkansi tulisi lämpimän veden päälle.
Huolimatta parin päivän paukkupakkasista 10-15 vrk ennuste lupaa plussaa ainakin Etelä-Suomeen ensi viikon lopulle.

Hetkellisesti voidaan kova jäätilanne saadakin, mutta tämä sulaa joka tapauksessa aikaisin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama