Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista

Aloittaja Petri Lahti, 22.03.2017, 22:44:31

« edellinen - seuraava »

Petri Lahti

Eckerökonserni harkitsee toimitusjohtajansa mukaan uuden laivan hankkimista Eckerö-Grisslehamn -reitille. Hän toivoisi, että varustamo voisi jatkaa perinnettään eli hankkia joku sopiva alus käytettynä, mutta tarkoitukseen sopivien alusten markkinat ovat kovin pienet. Varustamo totuttelee vähitellen ajatukseen uuden aluksen rakentamisesta. Mitään tarkempaa aikataulua ei vielä ole.

Radioinsertti tästä sekä tietoja vuoden 2016 tilinpäätöksestä: http://www.radiotv.ax/nyheter/eckero-planerar-nytt-tonnage

Eckerön nykyinen alus on rakennettu vuonna 1979. Alusta uudistettiin v. 2005 lopulla ja se aloitti liikenteen reitillään helmikuussa 2006. http://www.faktaomfartyg.se/jens_kofoed_1979.htm

Tauno Hermola

Eiköhän se ADCC vieläkin olisi ostettavissa; siitä saisivat melkein reitille suunnitellun 'puoliuuden' laivan :)

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg153106#msg153106

Mikko-Oskari Koski

ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.
Hakusessa olevan aluksen merkittävin kriteeri taitaakin olla ikä. Vuonna -79 rakennettu peli ei enää ole ihan uusi, joten korvaajaa pitää katsella, vaikkei vaihdos ihan vielä aktuelli olisikaan. Jälkiviisaasti voi sanoa, että jos varustamo ei olisi haalinut kaikkia rahoja, mitä vanhemman tonniston myynnillään sai, voisi armaadassa nyt olla varalaiva (vaikka Alandia tai Roslagen tai ehkä jopa Nordlandia), jota voisi käyttää liikenteen kärsimättä pitkiäkin aikoja hiljaisina vuodenaikoina samaan aikaan, kun Eckerö ja Finlandia saisivat huomattavia teknisiä yms.päivityksiä, joiden turvin sitten taas voisi operoida uusin ilmein.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

#3
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.03.2017, 16:26:04
ADHD ei varmastikaan ole sellainen alus, jota Eckerö tuohon on hakemassa. Etsinnässä lienee suunnilleen nyky-Eckerön kokoluokkaa oleva, ehkä kapasiteetltään hieman isompi, mutta myös helposti kevyempään liikennetarpeeseen soveltuva alus. Sellaisenahan Eckerö on varsin onnistunut, vaikka kesäviikonloppuina se usein onkin loppuunmyyty -suurimman osan vuotta liikennetarve on kuitenkin paljon pienempi eli muutamia kymmeniä auto- ja korkeintaan muutamia satoja matkustajapaikkoja.

En nyt oikein ymmärtänyt, miltä osin ADCC ei olisi sopiva; sehän jopa täyttäisi varsin hyvin esittämäsi vaatimukset uudelle alukselle.

                 M/S Eckerö               M/S Yard N:o 1 (ADCC)
Mitat            121,19 x 24,50 x 5,52 m  133,00 x 21,90 x 5,70 m
GT/DWT           12358/1905               15600/2300
Teho             12503 kW                 20000 kW
Nopeus           20,0                     22,0
Matkustajia      1500                     1500
Hyttipaikkoja    481                       -
Autopaikkoja     256                      320


(Tiedot otettu FoF:sta, Eckerön osalta tietysti nykyasussa l. "efter ombyggnad")

Eihän tietenkään ADCC:kään kasva kesällä isoksi ja kutistu talvella pieneksi, mutta harva alus kai siihen kykenee ;)

Kalle Id

ADHD ei sovi muun muassa siksi, että sen rakentamisesta valmiiksi on jo sopimus Trasmediaterranean kanssa. Järkevää voisi olla hankkia Eckeröä suurempikin alus, jonka matkustajatiloista osa olisi mahdollista sulkea hiljaisempina vuodenaikoina.

Toisaalla uutisoitiin, että uuden Eckerö-Grisslehamn -laivan jälkeen vuorossa olisi Helsinki-Tallinna -linjan aluksen päivitys.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.03.2017, 21:34:33
ADHD ei sovi muun muassa siksi, että sen rakentamisesta valmiiksi on jo sopimus Trasmediaterranean kanssa.

Onhan siitä jonkinlainen sopimus olemassa, mutta se ei ole vieläkään 'tullut voimaan'. Sitäkin on vaikea arvioida, kuinka kiihkeästi Trasmediaterranea aluksen todella haluaa, vai ovatko he vain saaneet laivan omistavalta pankilta(an?) tarjouksen, 'josta ei voi kieltäytyä'. ADCC saattaisi olla edelleen hyvinkin ostettavissa. Juuri tällä hetkellä on varmaan kuitenkin viisasta vain katsoa sivusta, mitä tuosta Trasmediaterranean sopimuksesta lopulta tulee.   

Peetu Kytöranta

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.03.2017, 21:34:33
Järkevää voisi olla hankkia Eckeröä suurempikin alus, jonka matkustajatiloista osa olisi mahdollista sulkea hiljaisempina vuodenaikoina.



Tämän juuri näkisin järkevänä vaihtoehtona. Periaattessa Eckeröllähän on nyt kaikki mitä ton välin laiva tartteekin, mutta tilaa saisi olla oikeastaan joka toiminnolla enemmän, kun ajatellaan kesäsesonkia. Joka paikassa kun on jonoa sen pari tuntia.
Muuna aikana sitten voisi tosiaan sulkea silloin tarpeettomia alueita.


Ja ei kai se ADCC olis niin mikään kovin suuri muutos nykyiseen? Kun kuitenkin se isomman aluksen tilareservi matkais mukana sen suuremmitta kuluitta?

Jussi Laine

Maallikko kysyy, että miten Vikingiltä vapautuva Amorella sopisi linjalle?  Ilmeisesti ainakin Eckerön päässä pitäisi satamaa laajentaa?

Kalle Id

Amorella on sitten aikas paljon liian iso - se on kuitenkin bruttotoneissa kolme kertaa Eckerön kokoinen. Lisäksi Eckerö-Grisslehamn on puhdas päivälinja, joten kaikki Amorellan hytit menisivät hukkaan. Eikä Vikingin intresseissä välttämättä ole myydä laivaa suoraan oman liikenteensä kanssa kilpailevalle linjalle.

Tauno Hermola

Ikääkin Amorellalla on jo lähes 30 vuotta ja se kaikki raskaalla Turku-Tukholma reitillä - ei se laiva ole enää 'uudenveroinen' ;)

En muista, onko ADCC:n ravintola- ja myymälätiloista ollut jotain tietoja aikanaan, jotta voisi siltä osin Eckeröön verrata.

Yksi tavoitehan ADCC:llä oli pieni miehistö - englanninkielinen Wikipedia kertoo miehistön kooksi 61 henkeä - paljonko mahtaa olla Eckeröllä? Tai Rosellalla? Rosellalla on toki hirveästi hyttejä, mutta tuskin niitä Kapellskär–Maarianhamina reitillä paljon käytössä on.

Kalle Id

Rosellassa on (hyttien osalta varsinkin) erona Eckerön mahdolliseen uudishankintaan se, että Rosella on itsensä jo aikaa sitten takaisin maksanut alus (joka sitä paitsi laitettiin alkujaan Maarianhamina-Kapellskär -linjalle väliaikaisratkaisuna, vaikka jäikin lopulta pysyväksi). Eckerön laivalla sen sijaan tulee olemaan huomattavasti korkeammat pääomakustannukset, ihan riippumatta siitä onko laiva uudisrakenne tai käytettynä ostettu, jolloin kannattaa sijoittaa mahdollisimman tehokkaaseen laivaan.

(Jälkeenpäin ajatellen varustamon olisi saattanut olla vuonna 2013 järkevää siirtää itsensä jo aikaa sitten takaisin maksanut Nordlandia Eckerö-Grisslehamn -linjalle ja myydä Eckerö; se olisi varmasti ollut halvin tapa saada isompi laiva linjalle. No, jälkiviisaus on paras viisaus...).

Mikko-Oskari Koski

Vaikka toki toivonkin Märket-kuskillemme ja Eckerö-varustamon pienosakkaalle Mats Sjöströmille kaivinkoneyrityksineen keikkaa Berghamnin sataman rakennustöissä, jaksan epäillä linjalle mahdollisesti hankittavan aluksen maksimimittojen olevan lähellä nyky-Eckerötä. Ainakaan yhtään leveämpi eikä mielellään paljon pidempikään saisi tuo alus olla nykyiseen verrattuna.
Sitten tilanne on toki toinen, jos varustamo toteuttaa pitkäaikaisen uhkauksensa ja suurentaa satamaa myös Birkan käyntitarpeita ajatellen.

Kuten monesti sanottu, ms.Eckerön kaltaisia tilaihmeitä puolentoistatuhannen pokalla on harvassa. On siis erittäin iso riski, että jos Södra Kvarkenin kulkijaa ruvetaan nykyisestä vaihtamaan, mennään huonompaan suuntaan. Ongelman kuljetuskapasiteetin riittämättömyydessä aiheutti varustamon oma ahneus, kun kaikki vanhat lautat, mukaanlukien Nordlandia, mentiin myymään. Norsukin olisi ollut tuolla äärimmäisen hankala käytännössä, aivan liian runsaat hyttitilat olisi pitänyt raivata ja lisäksi molempia satamia suurentaa merkittävästi. Eikä kakkoslautan tarve kuitenkaan ole välttämätön muulloin kuin niinä muutamina kesäviikonloppuina, jolloin sekä Eckerölle että Rosellalle joudutaan myymään eioota autokannelle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Mäkelä

Mobyllähän olis noita sopivan pieniä laivoja kuten vaikka Moby Baby,taitaa vaan olla liian vanhoja.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.04.2017, 13:42:00
Jaksan epäillä linjalle mahdollisesti hankittavan aluksen maksimimittojen olevan lähellä nyky-Eckerötä. Ainakaan yhtään leveämpi eikä mielellään paljon pidempikään saisi tuo alus olla nykyiseen verrattuna.
Eikö joku aika sitten uutisoitu, että Eckerö joka tapauksessa laajentaa satamia valmistautuakseen uuteen alukseen? Vai muistanko nyt ihan väärin? Jos satamaa ei haluta kasvattaa niin sitten ei minun n'hd'kseni laivaakaan kannata alkaa vaihtamaan, koskapa parempaa tuon kokoluokan laivaa tuskin mistään saa.

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 03.04.2017, 14:40:57
Mobyllähän olis noita sopivan pieniä laivoja kuten vaikka Moby Baby,taitaa vaan olla liian vanhoja.
Mobyn pikkukäysät taitavat kaikki olla Eckeröä vanhempia ja pienempiä, joten tuskin sieltä ollaan mitään ostamassa. Sen sijaan jos Eckeröstä luovutaan, voisi Mobyn Elban-linja olla sille ihan relevantti loppusijoituspaikka - jos siis Moby on halukas linjan kalustoa uudistamaan.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.04.2017, 14:25:26
Eikö joku aika sitten uutisoitu, että Eckerö joka tapauksessa laajentaa satamia valmistautuakseen uuteen alukseen? Vai muistanko nyt ihan väärin?
Luultavasti muistelemme samaa juttua, joka ainakin Matsin kertoman mukaan oli enemmänkin varustamon uhittelua MHQ:n suuntaan. Halusivat varmistaa, etteivät satamamaksut nouse, koska vaihtoehtoinen laiturikin Birkalle voidaan tarvittaessa melko lyhyelläkin varoitusajalla tehdä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950