Princess Cruises, P&O ja RCI fuusioituvat...

Aloittaja Aleksi Lindström, 20.11.2001, 17:50:18

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Brittiläinen varustamo Princess Cruises, sen emoyhtiö P&O Cruises ja jenkkiläinen Royal Caribbean International fuusioituvat, näin syntyy maailman suurin risteilyvarustamo. Uutta nimeä ei ole vielä päätetty.

Uuteen yhtiöön kuuluvat lisäksi:
Celebrity Cruises, Swan Hellenic, AIDA ja A'ROSA.



Eerik Laine

#1
No jopas on kauppa!!!  :o Jäävätköhän Princess Cruises, P&O, ja RCI markkinointiniminä omiksi osikseen yhtiötä vai lyödäänköhän kaikki yhtiöt saman brändin alle?

Aleksi Lindström

#2
Epäilisin vähän että Princess Cruisesin ja RCI:n laivat pistetään saman brändin alle ja muut säilyvät ennallaan. Noiden kahden laivathan ovat tavallaan aika samantapaisia.

Miran Hamidulla

#3
Olipa uutinen! Tosin ei mikään yllättävä sellainen matkailubisneksen tämän hetken näkymien vuoksi. Tullaankohan joitain laivoja myös myymään tuon fuusion jälkeen? Luulisi nimittäin että noilla firmoilla on sellaisia laivoja jotka kilpailevat keskenään samalla alueella samantyyppisillä aluksilla ja syövät toistensa tulosta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#4
Jos tuo kauppa toteutuu, niin luulen että Princess Cruises ja RCI pysyvät omina tulosyksiköinään. Jos kuitenkin niin sattuisi käymään, että Princess ja RCI yhdistettäisiin yhdeksi isoksi risteilyvarustamoksi ja aluksia alettaisiin myymään, niin luulen että myyntilistalle joutuu aluksia vanhimmasta päästä. Tuskin alkavat myymään uusimpia jättiläisiä, koska nämä kaksi varustamoa omistavat viisi maailman suurinta risteily-alusta, tällä hetkellä.

laivat

#5
No, johan on uutinen. Toivottavasti varustamot kuitenkin säilyttävät vanhat, hienot brändinsä. Ei nimittäin olisi kivaa, jos esim. vanha kunnon P&O muuttaisi imagoaan.

Luulen kyllä, ettei noita brändejä tahrita sen enempää, sillä noi varustamothan on suunnattu vähän eri tyyppisille risteilijöille... no joo, ainakin P&O on suunnattu lähinnä briteille, kun taas RCI jenkkiläisille.

laivat

#6
Ai niin, unohdin kokonaan noi mahdolliset myyntilistalla olevat laivat. Eli, ainakain jos olen käsittänyt oikein, niin Pacific Princess on tällä hetkellä makuutettuna jossain päin maailmaa, ja P&O:n Victoria myytynä, mutta sehän on jo vanha juttu. :-/

Mikko-Oskari Koski

#7
Royal Caribbean on niin vahva brändi, ettei sitä ajeta alas, Princesskin tunnetaan hyvin joka puolella maailmaa ja P&O on käsite. Ja mitä noihin muihin tulee, niin monet niistä havittelevat lähinnä äärimmäisen maksukykyisiä asiakkaita, jotka eivät välttämättä halua sekaantua kaiken kansan karnevaaleihin tai rojalkaribbeoihin.

Joten veikkaukseni on: kaikki tai ainakin useimmat tuotemerkit säilyvät.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#8

LainaaEli, ainakain jos olen käsittänyt oikein, niin Pacific Princess on tällä hetkellä makuutettuna jossain päin maailmaa,

Sääli, että vanha kunnon aito ja alkuperäinen "Lemmenlaiva" on päätynyt myynnin kohteeksi. Eikös se ole viime vuodet seilannut Välimerellä?

Matti Kauppinen

#9
Tänään kerrottiin MTV3:n Talousuutisissa, että Carnivalkin on tehnyt tarjouksen Princess Cruisesista ja havittelee sitä itselleen. Toistaiseksi Carnivalin tarjous on kuitenkin hylätty.

Mutta tämä todistaa sen, ettei Carnival aio jäädä katsomaan sivusta kun RCCL kiilaa Carnivalin ohi maailman suurimman risteilyvarustamon tittelistä puhuttaessa.  

Miran Hamidulla

#10
Kuulemma tuo Carnivalin esittämä tarjous on vielä huomattavasti Princessin todellista arvoa suurempi joten tässä taistelussa ammutaan kovilla panoksilla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#11
Miksi muuten Princess Cruises on myynnissä? On Princess konkurssin partaalla vai mistä tuo yhtäkkinen fuusioitumishalukkuus johtuu?

Miran Hamidulla

#12
En tiedä syytä tähän mutta yleensä asiahan on niin että kaikkihan myytävänä jos vain hinnasta sovitaan eli jos esim. Carnival haluaa maksaa ylihintaa Princessistä niin kannattaahan Princessin omistajien silloin myydä kun kerran saa hyvät rahat.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Carnivalin ja RCI:n taistelu Princess Cruisesista on nyt sitten vihdoin päättymässä vuoden kestävän väännön jälkeen Carnivalin voittoon. Näillä näkymin Princessin osakkeenomistajat ovat hyväksymässä Carnivalin noin 5,6 miljardin €:n arvoisen yhdistymistarjouksen. Kiistan ratkeaminen saattaa vapauttaa jäissä olleet uusien risteilylaivojen tilaussopimuksien solmimiset nyt, kun varustamot ovat taas selvillä tulevaisuudestaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Kautiainen

itte asias se on hyväksytty. eli princessin ja Carnivalin fuusio. niin luki turun sanomis.