Nesteen rahtauksia

Aloittaja Juhani Mehto, 10.01.2006, 10:41:34

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.11.2007, 10:30:07 Ja nyt on neljäskin alus valmis, nimeksi annettiin Sten Aurora. Tuo ennätti ekaa kertaa Suomeen viime lauantaina, 17.11. Sköldvikiin. Sieltä matka jatkuu Kemiin ja taas takaisin Porvooseen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Stenersenille näyttäisi valmistuvan ensi vuonna Sten Suomi-niminen, samaan sarjaan kuuluva pönttö.
Mielenkiintoinen seikka muuten näissä Sten-tankkereissa. Nimittäin kaikki sarjan alukset, jotka ovat Nesteen rahtauksessa, ovat rekisteröity Norjan NIS-rekisteriin, kun taas Maerskille kulkevat muut sisaret seilaavat kaikki Gibraltarin lipun alla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Neste on rahdannut jo viidennenkin sisaraluksen Stenerseniltä, nimittäin viime vuoden lopulla valmistuneen Sten Bothnian. Se on häärinyt tiuhaan Suomen rannikolla viime päivinä. Huvittavaa kuitenkin, että sisko Sten Suomi EI ole Nesteen ajossa.

KUVA
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Raimo Vuorinen

Lainaus käyttäjältä: Tero Marjamäki - 03.05.2006, 21:11:27
täytyy kyll sanoa, että on aikamoinen ero esim. norjalaisessa merenkulussa verrattuna suomalaiseen! tai ainakin laivan rakentamisessa!  ku vertaa näitä stenersenin uusia laivoja nesteen kiinalaisiin, ei voi ku ihmetellä.. on katetut pakat ja lehmänsillan alla lämpimässä kaikki tärkeät hässäkät, niinku vaikka näytteenottopaikat sun muut syöksyventtiilit, joita nesteeläinen merimies kiinan laivassa hakkaa jäävapaaksi joka kerta kun talvella tuulee vähä kovempaa. olisko taas kerran pitäny kysyä niiltä, jotka siellä oikeesti joutuu työskentelemään, eikä vaan ainoastaan keskittyä siihen miten mukava on brykalla istuksia ja kattella kun kulit mätkii jäitä!?!  >:(

Tää on aika hyvä pointti. Meinaan  laivaa kun rakennetaan.niin varustamon puolesta on "öövervaakkarit" jotka kippari kannella ja
siiffi koneessa valvoo ja voi puuttua ajoissa rakennelmiin laivassa,jo suunnittelu puolellla.
Siinä silloin tarvitaan "munaa" kun "övervaakkarina" alkaa vaatia muutoksia rakenne piirustuksiin.

Mitä rederi vastaa.

Kyllä siinä tilasssa homma katotaan aina kotiin päin ja oma tila on etusialla.

"Kulit voi aina hakata jäitä". Kaulus herra "övervaakkari" putsaa kaluunoita ja katsoo kiikariin.

Gallet

#18
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.03.2009, 20:25:51
sisko Sten Suomi EI ole Nesteen ajossa.

Nesteshippingin sivuilla on kuitenkin "product fleetissä" listattuna myös Sten Suomi...

ps. Tuossa vielä "tuore" kuva hänestä 9.2. Sköldvikissä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Elisa Pihkala - 18.03.2009, 22:10:01
Nesteshippingin sivuilla on kuitenkin "product fleetissä" listattuna myös Sten Suomi...

ps. Tuossa vielä "tuore" kuva hänestä 9.2. Sköldvikissä.

Kappas vaan, tuon oman viestini kirjoittaessa tuo ei listalla ollut - sillä bongasin Bothnian nimenomaan sieltä ilman Suomea.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Nesteen kotisivujen mukaan 17.998 dwt:n Besiktas Scotland olisi rahdattu mukaan laivastoon. Sten Balticia ei näyttäisi olevan enää listalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Laine

Tätä kirjoitettaessa Sten Nordic on Inkoon satamassa Fortumin laiturissa ja kuluneena keväänä siellä on vieraillut useita tankkereita, myös Nesteen. Ihmettelen sitä, koska Inkoo shippingin laivalistan mukaan 0 tonnia puretaan ja em. laiturilla ei ole edes mahdollista purkaa öljytuotteita.

Sten Nordic tuli Antwerpenista ja jatkaa matkaa Pietariin. Samaan aikaan Porkkalan selällä on ankkurissa Bit Oakland kemikaalitankkeri matkalla Inkooseen, joka em. laivalistan mukaan tulee Antwerpenistä jatkaen matkaa Rotterdamiin ja purkaa 0 tonnia.

Tietääkö joku mistä on kyse?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 13.06.2018, 17:32:59
Tietääkö joku mistä on kyse?
Tämähän ei ole varsinaiseen otsikkoon liittyvää, mutta vastataan toki. Inkoon Joddbölessä on Huoltovarmuuskeskuksen öljyvarasto, joten kyllä sinne tuodaan ja sieltä viedään öljytuotteita. Koska näitä tuotteita ei voi pitää varastossa ikuisesti, ostetaan uutta tavaraa varastoon ja myydään vanhaa kansainvälisille markkinoille (ettei valtio puutu maansisäiseen kilpailutilanteeseen).

Tässä on hiukan Huoltovarmuuskeskuksen infoa tästä toiminnasta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 14.06.2018, 22:46:46
Tämähän ei ole varsinaiseen otsikkoon liittyvää, mutta vastataan toki. Inkoon Joddbölessä on Huoltovarmuuskeskuksen öljyvarasto, joten kyllä sinne tuodaan ja sieltä viedään öljytuotteita. Koska näitä tuotteita ei voi pitää varastossa ikuisesti, ostetaan uutta tavaraa varastoon ja myydään vanhaa kansainvälisille markkinoille (ettei valtio puutu maansisäiseen kilpailutilanteeseen).

Tässä on hiukan Huoltovarmuuskeskuksen infoa tästä toiminnasta.
Huoltovarmuuskeskuksen öljylaivaukset ovat eri juttu, sillä niitä varten on oma laituri n. 1 km etelänpänä. Mm. Ternvik niminen tankkeri käy siellä silloin tällöin. Jostain luin, että varastoon mahtuu n. 30 laivalastia ja öljy vaihdetaan 10 vuoden välein.

Juhani Mehto

Ainakin kun katsoo Trafin Porttraffic-palvelua, on siellä tankkereilla laitettu lastin osalta, että sekä Sten Nordic että Bit Oakland ovat lastanneet ja niiden jälkeen käynyt Ternholm on taas purkanut koko lastin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.