Transito

Aloittaja Kimmo Rantanen, 12.11.2006, 00:23:20

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Suomen kautta Venäjälle suuntautuvalle ja räjähdysmäisesti kasvavalle autotransitolle alkaa tulla rajat vastaan ainakin Kaakkois-Suomen tieverkon osalta. Venäjän tullin ansiosta rekkajono ulottuu kohtapuoliin jo Karhulan kanjoniin asti, eikä loppua liikenne-ongelmille näy, ainakaan tällä vuosikymmenellä. Kaakkois-Suomessa rikotaan jo perustuslakia, kun kansalaisten vapaa liikkuvuus estetään venäläisten käyttäessä suomalaisia teitä parkkipaikkoinaan. Hälytysajoneuvot eivät pääse rajaseudulle säädyllisessä ajassa, hengenvaaralliset ohitukset ja lain rikkominen ovat rekkajonoa ohitettaessa arkipäivää. Rekkajono pitäisi laittaa seisomaan vaikka viikon päiviksi eduskuntatalon eteen Mannerheimintielle. Yhtenäinen, pahimmillaan 50 kilometriä pitkä jono Erottajalta Hyvinkään tienoille, sillä erotuksella, että kyseinen tie olisi vain kaksikaistanen. Kuskit p-skalle Oopperatalon eteen ja trokaus käyntiin. Jokohan alkaisi liikenneministeriössä tapahtumaan? Ei muuta kuin tietullit rajalle ja varat tienparannukseen. Venäjällä kyllä osataan keksiä jos jonkinlaista maksua vaikka omavaltaisesti tullimiesten päähänpistosta. Yksi vaihtoehto on rajoittaa rekkojen pääsyä Venäjältä Suomeen, mutta turvallisin ratkaisu olisi mielestäni tietenkin saada suuri osa Venäjälle menevistä autoista junien päälle, mutta ongelmathan ovatkin ilmeisesti jälleen kerran Venäjän päässä. Kotkan Hietasen sataman kenttää laajennetaan jatkuvasti ja pelkästään sen kautta pystytään valmistuttuaan täyteen mittaansa kuljettamaan vuosittain noin 300000 autoa. Haminan sataman tehdessä jatkuvasti tappiota tuleekin mieleeni kysymys olisiko Haminan sittenkin kannattanut yhdistyä Kotkan sataman kanssa samaan kelkkaan hintaa kyselemättä, eikä kilpailla samoista markkinoista Kotkan kanssa? Kotkan satamia laajennetaan joka suuntaan samaan aikaan, kun Haminassa olisi vapaata kapasiteettia mm. Venäjälle menevän transiton käyttöön. Autoja Venäjälle tuovat tahotkin alkavat tosin varmasti etsimään muitakin väyliä, jollaista ollaan jo ottamassa käyttöön Suomenlahden etelärannallakin:

Sillamäeen ensimmäinen lasti transitoautoja

Sillamäen satamaan eli Silportiin Viroon saapui sataman ensimmäinen autojen kuljetusalus viikko sitten. Grande Italia-alus toi autoterminaaliin lähes 3200 autoa. Aluksen pituus on 176 metriä ja kantavuus 13500 dw-tonnia. Silportissa on kaksi 30 metrin levyistä ro-ro-ramppia. Varastoalueen laajuus on tällä hetkellä noin 1,5 hehtaaria ja autojen varastoalueen laajuus noin 4,2 hehtaaria. Noin 10 hehtaarin laajennusalue saadaan käyttöön piakkoin. Silportin sataman laitureiden kulkusyvyydet ovat 12-16 metriä. Silportissa on seitsemän terminaalia, joissa käsitellään muun muassa nesteitä, kuivaa irtotavaraa eli bulkkia, kappaletavaraa sekä ro-ro-lasteja. Euroopasta Venäjälle menevien transitoautojen lasti purettiin Silportin sataman ilmoituksen mukaan 200 auton tuntivauhdilla. Sillamäestä on matkaa Venäjän rajalle Narvaan 25 kilometriä.

Kymen Sanomat 7.11.2006


Kuvia Grimaldin aluksen käynnistä Sillamäessä Silportin sivuilla:
Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3, Kuva 4.

Muualla aiheesta esim:
Helsingin Sanomat
Länsiväylä

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 12.11.2006, 00:23:20
Sillamäen satamaan eli Silportiin Viroon saapui sataman ensimmäinen autojen kuljetusalus viikko sitten. Grande Italia-alus toi autoterminaaliin lähes 3200 autoa.

Ja nyt Grimaldi on tuonut Paldiskin Pohjois-satamaan 3200 Venäjän markkinoille roudattavaa (ei Transit, vaan) transito-Fordia Grand Benelux-laivalla -> KUVA

http://www.postimees.ee/171106/esileht/olulised_teemad/tarbija24/auto/auto/229146.php?r

Kimmo Rantanen

Autojen tuonti Kotkan sataman kautta kasvaa sitä vauhtia, että laituripaikatkin alkavat loppua. Hätäratkaisuna ollaan nyt muuttamassa Puolanlaituria autolaivojen purkupaikaksi. Puolanlaituriin rakennetaan ensin yksi autolaivapaikka ja myöhemmin on mahdollisuus tehdä laituria jatkamalla toinenkin. Hietasen autokentälle ei tule Puolanlaiturilta ajomatkaa juurikaan entistä enempää, mutta sen ilmestyksen haluan nähdä jos ja kun ainakin aluksi parituhatta autoa kulkee lähes katkeamattomana letkana yleisen tien kautta Hovinsaaren entiselle teollisuuskaatopaikalle. Ongelmana voi pitää Puolanlaiturin syvyyttä (8,5 metriä), joten perinteisistä Kotkan kävijöistä sinne voisi rantautua vielä syväyksensä puolesta periaatteessa ainakin kaikki UECC:n autolaivat (esim. Nobleza 8,4m ja Transgard 6,7m), mutta Torrens (10,5m) ja kumppanit ovatkin sitten jo liian suuria Puolanlaituriin. Toinen rajoite onkin se miten tuon kokoluokan vehkeitä saadaan turvallisesti pyöriteltyä niin pienessä tilassa. Onhan tietenkin hinaajat keksitty ja ensi kesänä onkin tarkoitus päästä ruoppaamaan kääntöallasta nykyistä syvemmäksi. Tall Ships' Racen ajaksi ruoppaus joudutaan ainakin keskeyttämään tai sitten töitä siirretään kokonaan aloitettavaksi vasta elokuun alkuun.   

Pekka Laakso

Nooh, valmistelua pahimman varallehan nämä uudet järjestelyt Puolanlaiturilla tulevat olemaan. Naskihan painottaa aamun KySassa (viestisi ilmeinen lähde... ::)), että Puolanlaituri autojentuonnissa on vain vara-alue, jota käytetään siinä tapauksessa, että tosiaankaan Hietaseen ei kaikkia saapuvaksi odotettuja kaaralaivoja mahdu. Esim. tilanteessa, jos Torrensin kaltainen Wallenius Wilhelmsen on juuri saapunut Hietaseen, ja muut laituripaikat olisivat jo Finnlinesien, SECU-laivan ja TransAtlanticin Amerikan-vuoron sekä jo jonkun UECC:n feederin takia täynnä, voisivat saapuvaksi odotettavat ylimääräiset UECC:n laivat (tai miksei liikenteen kasvaessa jonkun kilpailevankin operaattorin) käväistä purkamassa autot Puolanlaiturille ilman laituripaikan vapautumisesta aiheutuvaa myöhästymistä. Toinen skenaario voisi olla, että Hietasessa purkaisi lastiaan useampi autolaiva yhtäaikaa - mahdollisesti taas yksi valtameriluokan paatti - jolloin autojen virta laiturilta kentälle olisi melkoisen ruuhkaista. Tällainen tilanne voitaisiin välttää ohjaamalla 1-2 feederiä Puolanlaituriin...

KySassa mainittiin myös, että nyt alueella toimivat bulkkifirmat, etupäässä Bulk Boys Oy niminen firma, sekä myös uutta suurta varastoaan jo lähes vuoden rakennuttanut Baltic Bulk Oy, valittavat, että miksei satamayhtiö kertonut heille etukäteen päätöksestä valjastaa Puolanlaituria autojentuontia varten. Laiturialueen varaaminen transitoautoille kun supistaa bulkkifirmojen tarpeita laajentaa toimintojaan entisestään.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Ennätysmäärä tuontiautoja Hietaseen superviikolla
28.7. 04:00

Kaksi jättialusta toi Japanista ja Koreasta yhteensä yli 11 000 autoa Hietasen satamaan.

Tall Ships' Races -tapahtuman ja meripäivien superviikko oli superia myös autotuonnin suhteen. Keskiviikon ja lauantain välisenä aikana Hietasen satamassa purettiin kahdesta Wallenius Wilhelmsenin autojenkuljetusaluksesta yli 11 000 Venäjän markkinoille vietävää autoa.

Koskaan aiemmin Hietasessa ei yhdellä kertaa ole purettu tällaista määrää autoja. Automäärä vastaa lähes kymmentä prosenttia Suomessa tänä vuonna myytävistä uusista henkilöautoista.

Johtaja Kimmo Särmäkari Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandista arvioi yhtiön tuovan Kotkaan tänä vuonna noin 200 000 autoa. Kesäkuussa kasvua tuontimäärissä oli viime vuoteen verrattuna 80 prosenttia.

- Uskomme, että kasvu autojen tuonnissa Venäjälle jatkuu niin suurena, että Kotkalla varmasti säilyy vahva markkina-asema. Nopein kasvu Itämeren alueella on Kotkassa, Särmäkari sanoo.

Tämän johdosta yhtiö on Särmäkarin mukaan satsannut Kotkassa autojen varastointialueisiin.

- Satamayhtiö on rakentanut meille lisää alueita ja me olemme pidentäneet vuokrasopimuksia satamayhtiön kanssa. Tämän vuoden aikana kenttäalueemme tuplaantuvat Hietasessa, Särmäkari sanoo.

Hietasen autokenttä kasvaa kesän loppuun mennessä 35 hehtaarilla. Tämän jälkeen tuontiautoilla on käytettävissään noin sadan hehtaarin asvaltoitu kenttäalue. Entisen Puolanlaiturin alueella käytettävissä on noin 10 hehtaarin alue.

Satamayhtiön toimitusjohtaja Kimmo Naski arvioi Kotkan kautta kulkevan tänä vuonna noin 300 000 autoa. Arvioon on suhtauduttava tietyllä varovaisuudella, sillä viime vuonna Naski joutui korjaamaan ennustetta muistamansa mukaan seitsemän kertaa.

Toteutuessaan 300 000 auton määrä merkitsisi autoliikenteen kasvua noin 50 prosentilla. - Tällä hetkellä ollaan vielä yli 70 prosentin kasvussa, Naski sanoo.

Satamayhtiölle autoliikenne merkitsee liikevaihdosta noin 12 prosentin siivua. Euroissa se on runsaat 3,7 miljoonaa euroa. Tuloja kertyy autoista saatavista tavaramaksuista, laivojen alusmaksuista ja autokenttien vuokrista.


http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=8

Pekka Laakso

Yksi toistaiseksi maailman suurimmista autolaivoista, Wallenius Wilhelmsenin Faust on juuri nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Kotkassa. Ohessa hieman juttua Kymen Sanomista:

Maailman suurin autolaiva Hietasessa
11.5. 20:35

Viime vuonna Etelä-Koreassa valmistuneella Faustilla on kaksi sisaralusta Fidelio ja Fedora.

KOTKA. Kotkaan Hietasen satamaan kiinnittyi sunnuntaina yksi maailman kolmesta suurimmasta autojen kuljetusaluksesta, Wallenius Wilhelmsen Logistics -yhtiön operoima ja Wallenius Lines Ab:n omistama Faust. Alukseen mahtuu 8000 keskikokoista henkilöautoa.

Laivan pituus on 227,8 metriä, leveys 32,2 metriä ja korkeus yläkannelle 34,7 metriä. Laivan bruttovetoisuus on 71 583 GT-yksikköä. Ruotsin lipulla seilaava Faust toi Kotkaan Japanista lähes 5 000 autoa, jotka jatkavat matkaansa Venäjälle.

Aluksen syväys on 9,5-11,3 metriä ja kantavuus maksimisyväyksessä 30 383 dw-tonnia.

Tätä ennen suurin Kotkassa käynyt autolaiva oli lokakuussa Hietasessa käynyt saman yhtymän Elektra, jonka kapasiteetti on 7 200 autoa ja bruttovetoisuus 67 264 GT-yksikköä. Sen pituus ja leveys ovat kuta kuinkin samat kuin Faustin.


http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/05/11/Maailman+suurin+autolaiva+Hietasessa/200835235524/4
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.05.2008, 03:12:17
Yksi toistaiseksi maailman suurimmista autolaivoista, Wallenius Wilhelmsenin Faust on juuri nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Kotkassa. Ohessa hieman juttua Kymen Sanomista....

Tässä vielä tuo laajempi paperiversiossakin julkaistu versio uutisesta:

Maailman suurin autolaiva toi lähes 5000 autoa Kotkaan
12.5. 04:00 Kymen Sanomat

Ust-Lugasta tulee Kotkalle ja Hangolle kilpailija jo tässä kuussa. Wallenius Wilhelmsen Logistics uskoo Kotkan kasvulukuihin ainakin tänä vuonna.

KOTKA. Kotkaan Hietasen satamaan kiinnittyi sunnuntaina yksi maailman kolmesta suurimmasta autojen kuljetusaluksesta, Wallenius Wilhelmsen Logistics -yhtiön operoima ja Wallenius Lines Ab:n omistama Faust. Alukseen mahtuu 8000 keskikokoista henkilöautoa.

Laivan pituus on 227,8 metriä, leveys 32,2 metriä ja korkeus yläkannelle 34,7 metriä. Laivan bruttovetoisuus on 71 583 GT-yksikköä. Ruotsin lipulla seilaava Faust toi Kotkaan Japanista lähes 5 000 autoa, jotka kaikki jatkavat matkaansa Venäjälle.

Aluksen syväys on 9,5-11,3 metriä ja kantavuus maksimisyväyksessä 30 383 dw-tonnia. Viime vuonna Koreassa valmistuneella laivalla on kaksi sisaralusta Fidelio ja Fedora, joka tuli liikenteeseen tänä keväänä.

Tätä ennen suurin Kotkassa käynyt autolaiva oli lokakuussa Hietasessa käynyt saman yhtymän Elektra, jonka kapasiteetti on 7 200 autoa ja bruttovetoisuus 67 264 GT-yksikköä. Sen pituus ja leveys ovat kuta kuinkin samat kuin Faustin.

Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari kertoo, että näin ison laivan kääntely on Kotkassa hankalaa.

- Sopivin kokoluokka on tämän päivän normaali standarditaso eli 6500 auton laiva, jonka pituus on 200 metriä.

Kotka ja Hanko ovat saamassa kilpailevan sataman Venäjän Ust-Lugasta, joka on Suomenlahden rannikolla noin 34 kilometriä Seiskarista etelään.

- Lisäksi siellä on 4-5 muuta autoterminaalihanketta. Autoliikenne Ust-Lugaan alkaa jo tässä kuussa. Pinta-alaltaan se on Kotkaa pienempi, mutta sen läpäisykyky nopeiden toimitusten takia on Kotkan ja Hangon luokkaa, sanoo Särmäkari.

- Autojen tuonti Kotkaan riippuu maailman markkinoiden ja Venäjän tuonnin kehityksestä, mutta uskomme tämän vuoden kokonaislukuihin vielä kasvua jonkin verran viime vuoteen verrattuna. Kotka ja Hanko ovat olleet tämän alkuvuoden transitoautotuonnissa lähes tasavahvoja. Hanko lienee edellä lähinnä Suomen tuontiautojen takia, hän jatkaa.

Särmäkarin mielestä Hietanen on tällä hetkellä jäämässä pieneksi.

Hän arvioi, että tänä vuonna Venäjän satamiin siirtyy suuri osa kasvusta samaan tapaan kuin aikoinaan Hangosta Kotkaan.

- Jos Kotka jatkaa nykyisellä ennätystasolla ja määrät kasvavat vielä enemmän, kasvu siirtyy silloin Venäjän satamiin.

Faust, Fidelio ja Fedora eivät ole maailman suurimpia autolaivoja kovin kauan, koska uusia isompia on jo tilattu.

- Autojen kuljetusalusten tärkeä ominaisuus on tekniikan monipuolistuminen. Pelkkä autokapasiteetti ei ole ratkaisevin. Parin viikon kuluttua on odotettavissa yksi suurimmista autolasteista, joita Kotkaan on tuotu. Se tarkoittaa yli 5000 autoa.

Faust

Large car truck carrier, LCTC
Omistaja: Wallenius Lines Ab, Ruotsi
Operaattori: Wallenius Wilhelmsen Logistics
Valmistaja Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering,
Korea, 2007
Pituus 227,8 m
Leveys 32,26 m
Korkeus yläkannelle 34,7 m
Syväys 9,5/11,3 m
Kantavuus max. syväys 30 383 dwt
Bruttovetoisuus 71 583 GT
Nettovetoisuus 33 546 NT
Autokansia 13 kpl
Kansien kokonaisala 67 300 m²
Autokapasiteetti 8000
Pääkone, B&W 16 000 kW


Ja tässä on pätkä toisesta Kymen Sanomien uutisesta Transito-aiheeseen liittyen:

Viro etsii satamilleen korvaavaa liikennettä
9.5. 04:00 Kymen Sanomat

Venäjän transitoliikenne putosi noin 40 prosenttia Virossa patsaskiistan takia.

KOTKA. Venäjän kanssa vuosi sitten syntynyt patsaskiista on merkinnyt transitoliikenteen selvää kutistumista Virossa. Torstaina Kotkassa vieraillut Viron talous- ja viestintäministeri Juhan Parts sanoo pudotuksen olleen noin 40 prosentin luokkaa.

Osan tästä Venäjälle ja Venäjältä maailmalle suuntautuvasta tavaraliikenteestä on sanottu siirtyneen mm. Kotkan satamaan. Parts tosin sanoi käyneensä torstaina Kotkan satamassa, jossa hän ei nähnyt mustia ja likaisia säiliövaunuja.

- En tiedä, minne ne ovat siirtyneet.

Venäjän päätöstä vetää liikennettä pois Virosta ei ole jääty murehtimaan. Parts sanoo, että tästäkin leikkauksesta täytyy ottaa positiivinen puoli irti.

- Meidän satamamme ja niiden ympärille kehittynyt toiminta oli liian keskittynyt yhteen suuntaan. Vuoden aikana on aktiivisesti etsitty vaihtoehtoisia toimintoja. Itä-länsi -suunnan lisäksi pitää kehittää pohjoinen-etelä -suuntaa.

Torstaina Kotkassa järjestetty seminaari Viron markkinoista oli Partsin mukaan yksi tapa yrittää löytää uusia mahdollisuuksia....

Janne Koskinen

Tosta Ust-Lugasta tuli mieleen, kun en ole vuosiin ajellut Porkkalasta sisäväylää "Kaakonkulmalle", niin mites jos nyt paukahtaa kunnon jäätalvi? Muistaakseni toi sisäväylä on 9 metrin väylä, mutta paikoin perin kapea eli mites jonkun ison autolaivan kanssa Porkkalasta sisään ja sisäväylää Kotkaan; syväys ei taida olla ongelma, mutta tällä "liikennefreqvenssillä" ainakin kohtaamisia piisaa ja missä jääluokassa noi autolaivat yleensä on? (Jätän nyt tarkoituksella sekoittamatta luotsien riittävyyttä ja "rännisusia" tähän keskusteluun.) Voipi tulla "pieniä" viivästyksiä, mutta eipä noi autolaivat taida olla venäläisten murtajienkaan prioriteettilistan kärjessä, eli tökkii varmaan autokuljetukset Ust-Lugaankin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Ei taida olla valtameriautolaivoja jääluokassa. Ainoita vaan nämä Itämeren pikkufeederit ja ro-roista muutetut Boren paatit. Viime talvena yksi Wallenius (Turandot) sai tulla tietääkseni luvan turvin Kotkaan tammikuussa, mutta eihän täällä mitään jäitä ollut edes satamalaiturissakaan. Eli Suomeen ei niitä jäätalvena tuoda, venäläisten käytännöstä ei tietoa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.10.2008, 00:48:48
Ei taida olla valtameriautolaivoja jääluokassa. Ainoita vaan nämä Itämeren pikkufeederit ja ro-roista muutetut Boren paatit.

Yhdyn näkemykseesi noista jääluokista. Tuli muutaman valtamerivehkeen tiedot tarkistettua ja vahvasti näytti luokkaa II tunkevan. Poikkeuksia kuitenkin löytyy (kuten totesit) noista UECC:n laivoista mm. Auto-sarjan P- ja S-luokka näyttävät olevan IA:ssa ja jäissäkulku ominaisuuksien luulisin (ihan vain perstuntumalta) olevan Russ:in laivojen luokkaa eli eivät ihan helposti jää kiinni.

Mitä taas tuohon talviväylän käyttöön tulee, niin en ainakaan itse ihan riemusta kiljuen lähtisi tuollaista 230 metristä tunkemaan Pellingistä lävitse, jollei olisi aivan pakko. Toisaalta mahtuvathan ne sieltäkin tulemaan, mutta kalsareiden pyykkäämisen ja verenpaineen osalta jättäisin mielelläni yrittämättä.  ;)

Kimmo Rantanen

Uutta autoliikennettä Hietaseen
20.10. 16:14  Kymen sanomat

KOTKA. Autojen käsittely Hietasen satamassa lisääntyy. UMP Seaways on tehnyt Mann Lines -varustamon kanssa yhteistyösopimuksen merituontiliikenteestä, jonka pääasiallinen lasti on henkilöautoja.

Ensimmäinen erä Kotkan kautta Venäjälle vietäviä autoja lastattiin laivaan Harwichissa Englannissa viikolla 42. Ne puretaan Hietasessa Stevecon Ro-Ro-terminaalissa tänään. Vuositasolla uuden reitin kautta arvellaan kulkevan noin 25 000 autoa. Osapuolet ovat neuvotelleet myös muusta liikenteestä ja sen operoinnista Stevecon terminaaleissa.


UPM aloittaa henkilöautojen laivauksen Hietasessa
20.10.2008  YLE Kymenlaakson radion uutiset

UPM aloittaa henkilöautojen tuonnin Hietasen satamaan Kotkaan. UPM Seaways ja englantilainen Mann Lines varustamo ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan varustamo kuljettaisi Englannin Harwichista Kotkaan noin 25 000 henkilöautoa vuodessa.

Ensimmäinen 500:n auton lasti puretaan tänään. Tähän asti Harwichin liikenteen purkusatama on ollut Turku. UPM Seawaysin yksikönjohtaja Jukka Hölsän mukaan päänavaus Englantiin on yhtiölle tärkeä ja saattaa tuoda myös jatkosopimuksia.

Hietasen kautta kulkee tänä vuonna kaikkiaan noin 450 000 henkilöautoa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:09:35
UPM aloittaa henkilöautojen tuonnin Hietasen satamaan Kotkaan. UPM Seaways ja englantilainen Mann Lines varustamo ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan varustamo kuljettaisi Englannin Harwichista Kotkaan noin 25 000 henkilöautoa vuodessa.

Ensimmäinen 500:n auton lasti puretaan tänään. Tähän asti Harwichin liikenteen purkusatama on ollut Turku. UPM Seawaysin yksikönjohtaja Jukka Hölsän mukaan päänavaus Englantiin on yhtiölle tärkeä ja saattaa tuoda myös jatkosopimuksia.

Ja mainittakoon, että aluksina linjalla on - kuten UPM:n mukanaolosta jo selviää - Godbyn UPM:lle että Mann linesille rahdatut Misana ja Misida. Ratkaisu tulee myös helpottamaan alusten aikatauluja, uskaltaisin väittää. :deal:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.10.2008, 23:40:51
Ja mainittakoon, että aluksina linjalla on - kuten UPM:n mukanaolosta jo selviää - Godbyn UPM:lle että Mann linesille rahdatut Misana ja Misida. Ratkaisu tulee myös helpottamaan alusten aikatauluja, uskaltaisin väittää. :deal:

Onneksi ehdin kuvata molemmat täällä, jos Turku jää jatkossa siskoilta väliin...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:09:35
Uutta autoliikennettä Hietaseen
20.10. 16:14  Kymen sanomat

Siinä oli tällä kertaa hyvät uutiset ja tässä tulee sitten ne huonot heti perään...

Kotkan ja Hangon autosatamat tukossa
Maanantai 20.10.2008 klo 06:22 (päivitetty ma 09:24)  Kauppalehti

Suomalaissatamat ovat tukossa, koska noutojen määrä on jäänyt jälkeen satamiin tulevista uusia autolasteista, tänään ilmestynyt Kauppalehden Vip-liite kertoo.

Maailman suurin autojen merikuljetuksiin erikoistunut varustamo Wallenius Wilhelm Logistics hakeekin uusia, Suomen satamat korvaavia reittejä Venäjälle suuntautuvalle autotransitolle.

– Etsimme korvaavia reittejä koko ajan ja olemme jo löytäneet uusia vaihtoehtoja Itämeren alueelta. Ne otetaan käyttöön välittömästi, kertoo Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari. Tarkemmin hän ei vielä reiteistä kerro.

Henkilöautojen kauttakuljetusten rajuin kasvu alkoi taittua jo elokuussa ja syksyn aikana tilanne on dramaattisesti huonontunut.

Tilanteeseen vaikuttavat myös Pietarin satamassa avatut kaksi uutta autoterminaalia, jotka vetävät todella hyvin.

Autotransiton takkuilu on Kotkan lisäksi näkynyt Hangossa ja muissakin Itämeren satamissa jo useita kuukausia.

Särmäkari kertoo yhtiönsä etsivän siksi uusia välivarastoja eri puolilta Eurooppaa.

Itärajan takana kaikki mahdolliset paikat, kuten maahantuojien ja myymälöiden varastot ovat täynnä. Siksi tukos on vahvistunut kauttakulkuliikennettä vastaanottavassa satamapäässä, hän sanoo.

Jorma Heiniluoto

Miksiköhän pitää etsiä uusia välivarastoja kun ongelman ydin on siinä, että Itänaapurissa autokauppa on totaalisesti pysähtynyt!