Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Odenin tilalle? Eikö siellä kuitenkin ole wanhempia murtajia, jotka pitäisi korvata ensin? (Vai onko ruotsalaisen telakan työnjälki niin huonoa, että Oden pitää pistää eläkkeelle ennen vanhempaa Atle-luokkaa?)

Pekka Laakso

#556
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.01.2019, 16:00:02
Odenin tilalle? Eikö siellä kuitenkin ole wanhempia murtajia, jotka pitäisi korvata ensin? (Vai onko ruotsalaisen telakan työnjälki niin huonoa, että Oden pitää pistää eläkkeelle ennen vanhempaa Atle-luokkaa?)
Et lukenut Kalle tarkkaan. Tuo näkyy olevan Polarforskningin hanke tutkimusmatkajäänmurtajaksi, jolla korvataan juuri niitä tekevä Oden. Sjöfartsverket kaavailee aivan muita aluksia Atle-luokan tilalle.

Lainaus:
"Polarforskningssekretariatet har börjat planera för ett nytt svenskt forskningsfartyg, som ska efterträda isbrytaren Oden i mitten av nästa decennium. Sekretariatets chef Katarina Gårdfeldt berättar att det ska bli ett fartyg som inte påverkar den känsliga polarmiljö i vilket det ska fungera som forskningsplattform."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Itse olen elänyt siinä uskossa, että Ruotsissa olisi halua hankkia uusi murtaja Itämeren avustustoimintaan (IB2020-projekti) ja "vapauttaa" Oden täysin tutkimuskäyttöön sekä esimerkiksi McMurdon operaatioon (koska Jenkit eivät tunnu saavan mitään aikaiseksi).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.01.2019, 16:02:39
Et lukenut Kalle tarkkaan. Tuo näkyy olevan Polarforskningin hanke tutkimusmatkajäänmurtajaksi, jolla korvataan juuri niitä tekevä Oden. Sjöfartsverket kaavailee aivan muita aluksia Atle-luokan tilalle.
No jos "ensi vuosikymmenen puolivälissä" pitäisi Oden korvata, niin tulee pikkaisen kiire jos Atle-luokka pitäisi korvata ennen sitä.

Pekka Laakso

#559
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.01.2019, 23:25:30
No jos "ensi vuosikymmenen puolivälissä" pitäisi Oden korvata, niin tulee pikkaisen kiire jos Atle-luokka pitäisi korvata ennen sitä.
Edelleen olen sitä mieltä, että katsot asiaa eri näkökannalta kuin mitä uutiseen on kirjoitettu. Polarforskningin kaavailema tutkimusmurtajahanke on erillinen kuin Sjöfartsverketin kaavailemat tai vasta vaikkapa toivomat hankkeet Atle-luokan korvaajista.

Artikkelista lainattua:
"Det nya fartyget skulle kosta 1,2 miljarder kronor att bygga och Katarina Gårdfeldt hoppas att det kan bekostas av ett eller flera privata företag och att staten sedan chartrar fartyget för olika expeditioner."

Eli tuon perusteella tutkimusmurtaja voisi olla jopa yksityisomistuksessa, jota valtio vain rahtaisi tiettyihin tarkoituksiin.

Täällä Suomessa kuviot ja omistajat ovat nykyään niin erilaiset kuin Ruotsissa, että suoraa vertailua ei voida mitenkään tehdä. Mutta tilanne voisi "kuviteltuna" olla tällainen, että toinen monitoimi olisi vaikkapa vuokrattuna Sykelle tutkimuskäyttöön, ja tässä ajattelumallissa Syke kaavailisi sille korvaajaa. Vertaisin itse mieluiten Arandaan, vaikka se taas menisi jo täysin ohi aiheen.  ;)

Sitä tuo artikkeli ei kerro, mitä Odenille tapahtuisi. Korvattaisiinko se kokonaan, vai luovutettaisiinko se vain pois tutkimuskäytöstä, jolloin se voisi vielä jatkaa uraansa ruotsalaisten jäänmurrossa?

Ja jos ja kun Oden vuokrattaisiin jälleen lähitalvina amerikkalaisille McMurdo-operaatioon, kuten tuo Polarforskning toisessa saman lähteen uutisessa toivoo, niin voisiko sen korvaaja jäänmurrossa löytyä tuosta ketjun edellisellä sivulla mainitusta jäänmurtoyhteistyöstä virolaisten kanssa? Eli vaikka niin, että tarvittaessa Botnica touhuaisi kovempana jäätalvena ruotsalaisten laskuun Merenkurkussa ja pohjoisella Selkämerellä Atle-luokan ja Arctian vehkeiden hoitaessa yhdessä Perämeren jäänmurron? Ari-Jukan suosikkimurtaja Thetis voisi sitten tarvittaessa olla Gävlen edustalla Selkämerellä, etenkin jos Ale joutuisi vielä Vänernille. Toki yhteistyön nojalla Odenin korvaaja voisi löytyä Suomestakin?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7127106

Lainaus:
"Men enligt Katarina Gårdfelt på Polarforskningssekretariatet är nu Sjöfartsverket öppet för att släppa Oden vintertid så att isbrytaren kan återvända till Antarktis.

– Det finns inga löften. Men nu är det är upp till oss att försöka komma på en lösning och ett ersättningsfartyg."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Menee samaan kastiin kuin Arctechin häätäminen Hietalahdesta. Jäänmurtajatukikohta pääkaupungin ydinkeskustassa on suomalainen erikoisuus, jota on ilo esitellä turisteille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Eilispäivän tulevaisuutta - Wärtsilän dokumentti Otson jääkokeista maaliskuussa 1986:

https://www.youtube.com/watch?v=xfFkfiMRP00
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Masalin

Kiina rakentaa ensimmäisen ydinjäämurtajansa. 33000 tonnia, 152 metriä pitkä, 30 metriä leveä ja 18 metriä korkeus. Kaksi 25 megawatin reaktoria, nopeus 11,5 solmua.

https://www.rt.com/business/454674-china-biggest-nuclear-ship/

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#568
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#569
Venäjän jäänmurtajalaivaston uusiminen ja kasvattaminen jatkuu - Pietarissa sijaitseva Baltian telakka sai tilauksen neljännestä ja viidennestä LK-60 -tyyppisestä ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta:

http://en.portnews.ru/news/281452/

Baltian telakka oli yllättäen myös ainut, joka vastasi tarjouspyyntöön - Venäjän kaukoitään rakennettavalta, käytännössä kaikki viimeaikaiset merkittävät venäläiset laivatilaukset haalineelta Zvezdan telakalta puuttui tarvittava lisenssi ydinkäyttöisten laivojen rakentamiseksi.

edit: sama suomeksi:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/venaja-rakentaa-viela-kaksi-uutta-ydinmurtajaa/
All information and details given in good faith but not guaranteed!