Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Onneksi kukaan asioista oikeasti päättävä ei ole väittämässä, että jäänmurtajien tarve Suomen rannikkoalueilla tulisi poistumaan ilmastonmuutoksen myötä lähitulevaisuudessa. Jos nykyisenkaltainen kehitys jatkuisi ikuisesti, olisivat aikanaan kovimmatkin talvet jäättömiä, mutta pahimmassakaan tapauksessa niin ei tule käymään meidän elinaikanamme - jopa vuonna 2050 (+/- 15 vuotta) vuoden 1997 ilmastonmuutosskenaarioon perustuvan arvion mukaan keskimääräisenä talvena Pohjanlahti jäätyisi merenkurkusta pohjoiseen ja Suomenlahti Helsingistä itään. Ehkä jokaista jäänmurtajaa ei tarvitse tulevaisuudessa korvata uudella, mutta toistaiseksi se lienee paikallaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#136
Venäläisillä aikomuksia laajentaa Suomenlahden pohjukan vakiojäänmurtokalustoa:

Tugs, Towing & Offshore Newsletterin numero 23 kertoo, että jo kuluneena talvena käytössä olleen Kapitan Dranitsynin lisäksi Rosmorport olisi tuomassa Suomenlahdelle Murmanskista sen "puolisisaren" Kapitan Nikolaevin.

Rosmorport kaavailee myös uusia murtajia korvaamaan 80-lukuiset pienehköt Mudyug-luokan murtajansa (Mudyug, sekä alkuperäisasuiset sisarensa Dikson ja Magadan).
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.06.2011, 21:14:17
Venäläisillä aikomuksia laajentaa Suomenlahden pohjukan vakiojäänmurtokalustoa:

Tugs, Towing & Offshore Newsletterin numero 23 kertoo, että jo kuluneena talvena käytössä olleen Kapitan Dranitsynin lisäksi Rosmorport olisi tuomassa Suomenlahdelle Murmanskista sen "puolisisaren" Kapitan Nikolaevin.

Rosmorport kaavailee myös uusia murtajia korvaamaan 80-lukuiset pienehköt Mudyug-luokan murtajansa (Mudyug, sekä alkuperäisasuiset sisarensa Dikson ja Magadan).


Eräs asiasta ainakin jossain määrin perillä oleva henkilö kommentoi Venäläisten murtajien olleen viimetalvena itsekin suurissa vaikeuksissa, ja lähinnä Moskvan sisaraluksineen olleen täysin operointikykyisiä Suomenlahden kalustosta. Eli sikäli olisi syytäkin kaluston uusimiseen. Te jotka olette mahd. paremmin perillä asiasta niin onkohan kuinka totta?

Tuomas Romu

Käsittääkseni suunnitelmissa on hankkia lisää nimenomaan Moskva-luokan tyyppisiä jäänmurtajia, mahdollisesti hieman suuremmalla koneteholla. Kyseessä ei siis liene mikään hukkainvestointi ja suomalaisiin ruoripotkurilaitteisiinkin on ilmeisesti oltu ihan tyytyväisiä.

Jokunen noista voitaisiin rakentaa Helsingissäkin...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Jos uuden hallituksen hallitusohjelmaan ei kuulu murtajahankintaa, niin 4:n vuoteen ei uusia Suomeen hankita.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

J-P Miettinen


TRAFILLE ARCTIA ICEBREAKINGIN MURTAJAT JA RUOTSALAISVAHVISTUS?

On mahdollista, että ruotsalainen jäänmurtaja Oden täydentää Suomen murtajakalustoa. Liikennevirasto on sopinut jäänmurrosta Arctian ja Alfons Håkans -yhtiön Zeuksen kanssa., mutta lisäkalustoa saatetaan tarvittaessa ottaa Ruotsista. 108 m pitkä ja 31m leveä Oden on rakennettu 1988 Götaverkenilla.

Tuomas Romu

Ruotsalaiset varmasti hyppivät innosta ja taputtavat tahdissa, jos Oden karkaa Suomeen. Eikö siellä jo menneinä vaikeina talvina ole kirottu sitä, että maan paras jäänmurtaja luuhastaa jossain Etelämantereella. Toisaalta Odenin avustuskyvystä on oltu montaa mieltä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#142
Epäilen vahvasti Odenin rahtauksessa olevan klausuuli, jonka nojalla ruotsalaiset saavat sen omaan murtoon kovan talven tullessa kuten Viron Viking rahtauksissa on ollut.

Muistaakseni SMA/VSS (Transatlantic) sopimus on katkolla 2015, joten saattaa kuviot Itämerellä olla muuttumassa.

Tosin Suomessa on kovalla hädällä sorvattu pitkät sopimukset, kun kilpailua ehkä vihdoin olisi tulossa Vikingien ja mahdollisten TA:n uudisrakennusten muodossa.

Kun kilpailu on näin rajattu pois ja Arctia ei omalla kassavirrallaan kykene rahoittamaan uudisrakennuksia ja apuun huudetaan mahdollisesti perustettavaa Valtion Infra Oy:tä ja sopimusten läpinäkyvyyskin on kyseenalaista, niin herää kysymys mistä koko liikelaitostamisessa ja OY tsydeemissä on kyse?

Sen voin kertoa ettei ainakaan verorahojen säästöstä tai palvelutason parannuksesta. Anne Brunila teki ainoan mahdollisen ratkaisun erotessaan aikoinaan MKL:n hallituksesta ja sen puheenjohtajan paikalta, kun jäänmurron rahtaustasoa nostettiin kesken sopimuskauden offshoren tappioiden kattamiseksi ja konkurssin välttämiseksi (tai siis liikelaitoshan se silloin oli ja nehän eivät voineet tehdä konkurssia, mutta ruma tappio olisi tullut).

Kauan eläköön ristisubventio!

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#143
Lankulta Odenia koskien saksittua:

http://svtplay.se/v/2477717/oden_halls_hemma

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.672518-lat-oden-vara-?ref=fb

"Efter att USA:s forskningsråd NSF och USA:s utrikesdepartement under våren förgäves sökt diskussion om hur de kan anpassa sig för att inte Sjöfartsverket ska utnyttja klausulen om att kunna ta hem Oden i förtid, skrev USA:s utrikesminister Hillary Clinton i mitten av juni ett brev till Carl Bildt där hon vädjar till Sverige att fortsätta ge McMurdo-stationen det isbrytarstöd den behöver. För bara några dagar sedan fick Carl Bildt ett liknande brev från Nya Zeelands utrikesminister Murray McCully. Ingen av dem har vad vi vet fått något svar."

http://www.dn.se/nyheter/oden-stannar-hemma

J/m Apu:n myynnistä aikanaan vastanneet tulisi saattaa valtakunnanoikeuteen.   :deal:

Huolimatta hallitusohjelman kirjauksesta, niin en usko murtajatilaukseen tällä vaalikaudella.

Valmistellaan tilausta tarkoittanee että tehdään parit suunnitelmat ja korkeintaan pyydetään tarjoukset.

Haiskahtaa että näillä "lisärahtauksilla" ainoastaan pelataan aikaa.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Jostain lehtiartikkelista lueskelin, että jonkinlaista päätöstä uusien jäänmurtajien hankinnan tiimoilta luvattiin melko nopealla aikataululla, mahdollisesti jopa ennen joulua. Toki murtajan hankinta ottaa oman aikansa, ja hankintapäätöksestä on pitkä matka siihen, että teräs alkaa palaa. En kuitenkaan muista yksityiskohtia sen tarkemmin.

Saa nähdä, onko nykyisessä maailmantilanteessa resursseja rakentaa murtajia yksin vai lähdetäänkö kimppaan Ruotsin kanssa. Mikäli uudet murtajat tulisivat Pohjanlahdelle, ei yhteistyö välttämättä tuottaisi ongelmia - käydäänhän jo nyt "vieraissa" varsinkin Raahe-Luulaja -reitillä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Melker Söderudd - 15.07.2011, 19:15:22
Dolly pullautti moulinexit ulos..
Maikkari raportoi:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1361031/suomen-jaanmurtoon-lisakapasiteettia-ruotsista

Loistavaa nyt Arctia tahkoaa moulinexeilla rahaa 365/7/24. Tuskin maltan odottaa listautumista OMX:n.  ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Hiukan laajemmin tämä kuvo aukaisisi Veeteede Ametille mahdollisuuden vuokrata S-lahden "varamurtaja" samoin rahtaus Venäjälle voisi olla mtm:n suhteen mahdollinen, miksei myyntikin jos itänaapuri on kiinnostunut?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

MINTC presents:

"Merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisestä tulisi sopia IMO:ssa

Tiedote 11.07.2011 09.19 fisven

Suomen tavoitteena on, että konetehoa ja jäävahvistuksia koskevat korjauskertoimet toteutetaan niin, että alusten liikkumista jääolosuhteissa ei vaikeuteta. Suomi tulee lisäksi selvittämään jäänmurtokaluston uusimistyön yhteydessä energiatehokkuussääntöjen vaikutuksia jäänmurtajien tarpeeseen ja Itämerellä liikkuviin aluksiin."

Saattaa liittyä rahtaukseen tämänkin, sillä monitoimiset tunnetusti ovat jäissä epätaloudellisia. Monesti olosuhteissa, jotka perinteinen nelipotkurinen klaaraa kahdella tai kolmella koneella mtm tarvitsee kaikki neljä (tai kaksitoista). Uuden murtajan laskelmissa soisin painotettavan perinteisen pienempää kulutusta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

HBL:

http://hbl.fi/nyheter/2011-07-16/finland-snuvar-clinton-pa-isbrytare

"Enligt vd:n för det finska rederiet Arctia Shipping, Tero Vauraste, har Finland haft svårigheter med att upprätthålla servicenivån i den finländska havstrafiken de senaste vintrarna på grund av isen.

– Vi strävar efter att hålla en servicenivå där omkring 90 procent av fartygen får vänta i högst fyra timmar på assistans. I vintras blev genomsnittet 12 timmars väntan och det är för mycket. Under en hård vinter med mycket trafik behöver vi mera kapacitet, säger Vauraste."

Perinteisellä kalustolla sujuisi paremmin.

"Nio isbrytare behövs

Trafikverket i Finland söker nu tilläggskapacitet för de finländska isbrytarna. Behovet är nio isbrytare i beredskap. En anbudstävlan är gjord och det ser ut som om Oden blir den nionde isbrytaren."

Mitäs myitte Apu:n pois? LVM:n on kuitenkin ollut Finstashipin ja Arctian "omistajaohjaaja" koko ajan. Perinteiset (5 kpl)+Zeus+Oden=7 eli miten Oden olis yhdeksäs? Oon ilmeisesti missannut jonkun sopimuksen vai laskeeko Liikennevirasto mtm:t yhä saatavilla oleviksi?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama