Transito

Aloittaja Kimmo Rantanen, 12.11.2006, 00:23:20

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Joo, autolaivoja, sekä feedereitä että valtamerialuksia on makaamassa useampia, muutamia aivan tässä lähelläkin. Esimerkiksi Elbe Highway on lojunut Haminassa jo joulukuun lopulta, sisar Danube Highway on ollut viime päivät ankkurissa Göteborgin edustalla, Walleniuksen Turandot myöskin ankkurissa Göteborgin edustalla aikataulun mukaan ilmeisesti noin kuukauden ajan!. Lisäksi Auto Baltic odotteli noin viikon tulevaa Kotkassa ennen kuin lähti uudelle Bremerhaven-Kotka kierrokselle viime lauantaina. Kotkalaisille tuttu Noblezakin lienee kettinki pohjassa Southamptonin edustalla...

Mutta jotain parempaakin, Wallenius Wilhelmsen avasi uuden feederreitin Göteborgista/Uddevallasta* (AIS-havainto) Kotkaan ja Pietariin:

WWL begins new feeder service to St. Petersburg
2009-01-21
WWL is building up and strengthening service products to and also in Russia.

A part of this has been to establish a reliable feeder service into St. Petersburg, which can handle both High & Heavy (H&H), NCC and cars.

This would make it possible for the Asia-Europe (AS-EU) and the Atlantic Trades to offer a reliable product directly from Asia and USA, respectively, to St. Petersburg with transhipment in Gothenburg.

Harsh weather conditions

However, due to the ice conditions in St. Petersburg, normally from end of December or early January to some time around April, or longer, and the limited availability of berths for some types of RoRo vessels in St. Petersburg, coupled with the WWL commodity mix, the choices for WWL to find the right vessel, have proven a challenge.

However, new weekly feeder service 'Vinni' arrived on the Swedish west coast last week and immediately entered the new WWL feeder service.

Vinni will be operated by the Transhipment Team in Stockholm and the Gothenburg Operations Department, with help from WWL colleagues in Finland.

The vessel will sail in a weekly service between Gothenburg, Kotka and St. Petersburg. From Gothenburg cargo will be loaded for both Kotka and St.Petersburg and after discharge in Kotka, cars which are managed by WWL's terminal in Kotka, will be loaded and taken into St. Petersburg.


Tiedote kokonaisuudessaan
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Liikenneministeriö haluaa heikentää lisää Suomen ja etenkin Kymenlaakson satamien kilpailukykyä:  :finger:

Venäläisrekkojen painorajoitus pöyristyttää Kymenlaaksossa
12.2. 04:00  KYMEN SANOMAT

KOTKA. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus venäläisten ajoneuvojen ylipainon kiristämisestä 42 tonnista 38 tonniin Suomen teillä tyrmätään laajalla rintamalla.

Kotkan Satama pitäisi painorajoitusta katastrofina koko Kymenlaaksolle.

Liikenneministeriö ilmoitti Venäjälle, ettei Suomi voi enää sallia yli 38 tonnia painavien venäläisten ajoneuvojen liikennöintiä Suomen tieverkolla ilman ylipainolupaa, koska se on lainvastaista.

Koko suomalaisen merenkulku- ja satama-alan sekä Kymenlaakson liiton ja Kymenlaakson kauppakamarin allekirjoittamassa vetoomuksessa vaaditaan, että liikenneministeriö peruisi heti kyseisen painorajoituspäätöksensä, koska se romahduttaisi transiton ja veisi tuhansia työpaikkoja.

Pääministeri Vanhaselle sekä viidelle eri ministeriölle osoitetun vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Kymenlaakson liitto, Kymenlaakson kauppakamari, Straightway Finland, Suomen Huolintaliikkeiden Liitto, Suomen Satamaliitto, Suomen Laivameklariliitto, Satamaoperaattorit ja Suomen Varustamot.

- Painorajoitus siirtäisi transitoliikenteen Suomen reitiltä kilpaileville reiteille, joilla tällaisia painorajoituksia ei ole. Transiton merkitys Suomelle on noin 500 miljoonaa euroa vuodessa. Se työllistää suoraan noin 4000 ihmistä ja välillisesti tuhansia muita. Jo vuodesta 2001 voimassa ollut 42 tonnin raja, joka perustuu Suomen ja Venäjän yhdessä hyväksymään tulkintaan tieliikennelaista, on yhä sallittava, vetoomuksessa vaaditaan.

- Jos Suomi vaatii ylipainolupaa, Venäjä tekee samoin. Lupien kokonaiskustannus nousisi noin 500 euroon kontilta, mitä yritykset ja Suomen reitin kilpailukyky eivät tässä taloustilanteessa kestäisi.

Vetoomuksen allekirjoittajien mukaan monet yritykset ovat jo ilmoittaneet siirtävänsä heti konttiliikenteensä muille reiteille, jos rajoitus tulee käyttöön.

- Kotkan ja Haminan satamista häviäisi heti yli 30 prosenttia transitokonteista ja loppuvuonna vielä enemmän. Se olisi kohtalokasta satamille ja yrityksille. Alue on jo nyt talouskriisin ja paperiteollisuuden rakennemuutoksen kourissa.

Vetoomuksessa hämmästellään, että liikenneministeriö tiedotti rajoituksesta venäläisille osapuolille jo joulukuussa, mutta suomalaisille vasta 29. tammikuuta.

- Lisäksi tuntuu käsittämättömältä, että hallituksen yrittäessä kaikin keinoin elvyttää liikenneministeriö on laatinut kaupan esteen, joka vahingoittaa elinkeinoelämää ja vie työpaikkoja. Lisäksi on muistettava Suomen vahvuudet, kuten pitkä kokemus ja hyvät suhteet venäläisten kanssa sekä kaupassa että logistiikassa.

Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Raimo Mansukoski kyselee hänkin, mitä hyötyä itäliikenteeseen kaavailluilla toimilla saavutetaan vai ammutaanko nyt vain omaan nilkkaan.

Ajoituskin on hänen mielestään kyseenalainen, koska taloudellisessa nykytilanteessa ruuhkia rajalla on vähän ja toisaalta kilpailevissa satamissa Venäjän puolella on tilaa.

Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski kauhistelee, että tällainen päätös voidaan tehdä vain hallinnollisena päätöksenä kuulematta alan toimijoita vieläpä niin, ettei siitä hyödy taatusti kukaan.

- Uskomaton päätös: korostetaan transiton merkitystä ja yhtaikaa ryhdytään potkimaan sitä alas, Naski huokaa.


Satamat menettävät konttiliikennettä
19.2. 16:27  KYMEN SANOMAT

KOTKA/HAMINA. Pelot konttiliikenteen ohjautumisesta Suomen satamien sijasta muualle sunnuntaina voimaan astuneen venäläisrekkojen ylipainomaksun rajan alentamisen johdosta ovat käymässä toteen.

Niin Kotkan kuin Haminan satamajohtajat sanovat tavaravirtojen uudelleen reitityksen alkaneen. - Tällaista viestiä tulee asiakkailta joka taholta, sanoo Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski.

Timo Lehtinen

Satamat menettävät konttiliikennettä
19.2. 16:27


Venäläisrekkojen painorajoitus siirtää liikennettä muualle.
KOTKA/HAMINA. Pelot konttiliikenteen ohjautumisesta Suomen satamien sijasta muualle sunnuntaina voimaan astuneen venäläisrekkojen ylipainomaksun rajan alentamisen johdosta ovat käymässä toteen.

Niin Kotkan kuin Haminan satamajohtajat sanovat tavaravirtojen uudelleen reitityksen alkaneen. - Tällaista viestiä tulee asiakkailta joka taholta, sanoo Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski.


Kuten jo aikaisemmin sanoin, vielä joskus itketään niiden rekkajonojen perään kun on kävynpotkijoita maa täynnä ja satamat tyhjinä...
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Janne Koskinen

Yksi naula transiton arkkuun lisää:

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/884754

Taidetaan päästä rekkaruuhkista lopullisesti.
Käpyjenkerääjien prikaati tosin saa vahvistusta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Kuinkahan iso osa tosta on Venäjän transitoa?

" The amount of cargoes handled at the Freeport of Riga this year has increased by 2.7% ( 11/16/2009 , RBP )


11/16/2009

The amount of cargoes handled at the Freeport of Riga this year has increased by 2.7%

During the first ten months of this year 24.95 MLN tons of cargoes were handled at the Freeport of Riga which is by 2.7% more than during the respective period of 2008.

The largest increase has been in liquid cargo segment, where the amounts of cargoes handled during the first ten months have increased by 27.4%, reaching 5.513 MLN tons. 5.482 MLN tons of oil products were handled at the port this year, which is by 28.1% more than last year. Meanwhile the amount of liquid gas handled at the port this year have decreased by 49.9% reaching 23 000 tons.

The amount of bulk cargoes handled has increased by 0.9% reaching 15.944 MLN tons.

Regarding the bulk cargoes at the Freeport of Riga, coal was handled the most – 12.073 MLN tons which is by 9.5% more than during the first nine months of 2008. Additionally, 1.606 MLN tons of chemical cargoes were handled which is by 0.2% less than during the respective period of last year.

452 800 tons of wood chips were handled, which is by 31.1% less than last year, and 265 700 tons of construction materials which is by 57.9% less than during the first ten months of last year.

The turnover of general cargoes has decreased by 15.8% reaching 3.494 MLN tons.

The number of containers handled has decreased by 15 % to 147 402 TEU.

During 2009 the Freeport of Riga has also serviced 613 787 passengers, including 135 133 cruise passengers. The total number of passengers at the Freeport of Riga has increased by 40.6% if compared to 2008. "

Onko Virosta siirtynyt patsasjupakan seurauksena liikenne Latviaan?

Harvoin vuonna 2009 saa lukea kasvulukuja; kasvu tosin hyvin maltillinen, mutta kasvua kuitenkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.11.2009, 15:37:29
Kuinkahan iso osa tosta on Venäjän transitoa?


Tai voisi(ko) jopa arvailla että Valko-Venäjän transitoa? Latvialla ja VV:llähän on monennäköistä kytkykauppaa menossa tällähetkellä, satama ja terminaali yhteistyötä, rahtijuna infran kehitystä yms. ->

http://www.gudok.ru/transport/zd/?pub_id=333435

http://www.data.minsk.by/belarusnews/112009/206.html

http://translate.google.fi/translate?u=http%3A%2F%2Finforail.pl%2Ftext.php%3Fid%3D28639%26from%3Dmain&sl=pl&tl=en&hl=fi&ie=UTF-8

Onko jollakin muuten aikaa seikkaperäisesti selittää, että paljon suomi hyötyy siitä, kun tavara kulkee suomen satamien kautta?


Ymmärrän toki, että rekkamiehet, junamiehille ja satamamiehille riittää puuhaa, mutta tuleeko rahaa muustakin kuin noista työllistävistä vaikutuksista? Miten raha liikkuu satamissa/ operaattoreillla/lle?

En todellakaan tiedä miten tuo logistiikka bisnes pyörii ja olen aina miettinyt, että miksi ihmiset valittaa pitkistä rekkajonoista.. kaipa siitä jotenkin suomi oy:lle on hyötyä enemmän kuin haittaa?

Kiitos ja kumarrus jos joku jaksaa vääntää tämän asian rautalangasta.

Timo Lehtinen

KySa:sta saksittua. Sanompahan vaan että vielä tulee ikävä rekkajonoja! Mutta kovasti on autoliikenne Ust-Lugaan lisääntynyt. Melkeinpä kaikki mikä ennen tuli Kotka-Haminaan, menee nyt suoraan kohteeseen...

Autorekkojen pitkät letkat eivät palaa
Talvikuukaudet toivat maanteille jonkin verran lisää autorekkoja. Niiden määrän arvioidaan kuitenkin vähenevän kevään koittaessa. Venäjän tuontiautot menevät jatkossa yhä useammin laivalla Ust-Lugan ja Pietarin satamiin.

Autojen transitokuljetusten muutos näkyy Suomen satamissa ja maanteillä. Autorekkojen määrä on noin neljännes huippuvuodesta 2008, jolloin Venäjälle vietiin Suomen kautta lähemmäs 800 000 autoa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Janne Koskinen

Tallinnalainen tapa hankkia transitoa:

"Hope for Russian containers in Muuga
The Port of Tallinn has chosen the Russian Rail Garant group to operate the new container terminal in the port of Muuga. It is located next to Muuga Container Terminal (Muuga CT), which offered a higher price for operating the new terminal. The Russian group was chosen because it promises to start shipments of Russian export containers through the terminal. The port is counting on the container shipping companies being more interested in calling at Muuga when there is cargo available in both directions."

Hiukan sama liike kuin myydä Hietalahden telakka venäläisille eli venäläinen operaattori houkuttelee venäjälle suuntautuvaa konttiliikennettä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

http://www.kymensanomat.fi/Online/2014/10/10/Enn%C3%A4tyksellinen%20alumiinisavilasti%20testaa%20Haminan%20satamaa/2014318027892/4

Brasiliasta Venäjälle suuntaavaa 42 000 tonnin alumiinisavilastia puretaan tällä hetkellä Haminan satamassa. Aluksena CY Thunder -bulkkeri.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#39
Kotkan Hietaseen saapui aamulla muistini mukaan lähes viiden vuoden tauon jälkeen autoja tuova valtameriluokan autolaiva Aphrodite Leader. Tässä välillä melko tarkalleen kaksi vuotta sitten Kotkassa kävi kylläkin yksi varsin suurikokoinen valtameriautolaiva Morning Laura, mutta tietääkseni se vain lastasi venäläisten hylkäämiä autoja pois vietäväksi.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/08/08/Lähes%20200-metrinen%20autolaiva%20saapui%20Hietaseen%20-%20sataman%20liikennemäärä%20edelleen%20kasvussa/2017322547479/4
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.