kuinka tehdä proomu

Aloittaja Riku Erkoma, 03.12.2013, 16:41:35

« edellinen - seuraava »

Riku Erkoma

Kuten otsikko kertoo niin kuinka tehdä proomu puusta tai metallista ja paljonko tollaisen teko maksaa? ???

Tulis yksityiseen käyttöön joelle

Rami Kristian Wirrankoski

Ensinnäkin MIKSI? Siis mihin käyttöön?
Millainen kuljetustarve? Proomu vai ponttoni?

Maksaa muutamasta tonnista tai kymppitonnista vaikkapa miljoonaan. Riippuen materiaalista ja kuka tekee....
Mahdoton vastata...

Riku Erkoma

Rami, tarvisi tällaisen proomun koska saareen tarvis traktori viiä auttaan mökkitöissä kun ei sitä purkaa ja koota uudelleen jaksais. Traktori on valmet 565 jostain viiskytäluvulla. Puusta me ite ollaan tekemässä. Sielläpäin(joella) ei ole mitään turhaa ja se on kahen kosken välissä ja ainut tie on soraa jossa pikku maanvajoaman ylittävä puinen silta koka ei mersuakkaan oikein kestä. Oliko tossa tarpeeksi selvennystä.

Rami Kristian Wirrankoski

Ahaa OK. No minä kyllä lähtisin ennemmin vahvistamaan sitä siltaa. Kolme vahvaa tukkia ja poikkilankutus, niin johan kestää norsunkin ;)
Ponttoni puusta on kyllä aikamoinne tehtävä ja siitä tulee liian painavakin liiketeltava :/

Rami Kristian Wirrankoski

Tai sitten vr:ltä vanha tavaravaunun pohja. Kestää melkein ikuisesti. Sellainen hankittiin aikoinaan (1970-luvulla) mummolaan johtavan tien sillaksi joen yli ja on edelleen kuin uusi...

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 03.12.2013, 23:39:18
Tai sitten vr:ltä vanha tavaravaunun pohja. Kestää melkein ikuisesti. Sellainen hankittiin aikoinaan (1970-luvulla) mummolaan johtavan tien sillaksi joen yli ja on edelleen kuin uusi...

Meinasin ensin kommentoida, että nämähän soveltuvat erinomaisesti proomun aihioiksi, sillä rautatievaunut ovat tunnettuja kelluvuudestaan. Noh, kyse kuitenkin oli sillasta.

Proomuja voi myös ostaa:

http://www.konetori.com/?page=haku&tyyppi=2&paaryhma=1&hakualue=31&konetyyppi=284&hae=Hae
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Koistinen

ajakaa talvella jäätä pitkin tai tehkää siitä sillasta vankempi. halvimmillaan on tainnut viimeinen tavaravaunu mitä tiedän tainnut jäädä maksamaan noin 3000 euroa. vr:ltä vaunujen ostaminen on hieman hankalempaa nykyään kuin aiemmin,romutettavia vaunuja ei ole hirveästi koska suurinosa menee saneeraukseen tai sitten suoraan purkuun koska ovat sitten niin risoja.

Oiva Kettu

#7
Joo jos siihen saa jään joka kantaamiehen niin ehdottomasti jäätie.  Eli kolaatte jäälle linjan auki ja pakkasilla pumppaatte siihen auratulle lumettomalle jäälle vettä avannosta.  10 asteen pakkasella saa tehtyä jo 2-3 kertaa vuorokauden aikana 2-3cm paksua lisäjäätä. 

Tuollainen vallu painaa konedatan mukaan 1900 kg, noita ei ole olemassakaan nelivetona.  Tuollaisen traktorin uskaltaa ajaa 15cm kovallejäälle , ja huoletonta se on 20cm jäällä.

Aikoinaan armeijassa pioneerikompanjassa ollessa teimme kyllä myös siviilikeikkoja ponttoonikalustolla. Esim metsäkoneita saariin hakkuille ja pari tiekeikaa oli jossa paikallistie oli siltakannen uusimisen takia katki ja armeijan ponttoonisilta korvasi päivän pari.   

Tuollaiset järkevät keikat varmaan jo kielletty varusmiehiltä kun niin pitkää ollu puolustusministereinä kukkahattuja niinku tämä nykyinenkin. Koko puolustusvoimat tuuliajolla kun ei niiden asemaa ole kukaan puolustamssa rahanjaolla.... mutta se taas jo toinen juttu. 1900kg eihän se ole kuin 15 suurta miestä, neljä halpaa venettä vierekkäin ja 50x125 patiskat päälle poikittain ja valmutti hurautat siihen ja ponttooni on halpa kun näin syksyllä huutonettiä ja keltaistapörsiä katselet, keikan jälkeen myy ylimäääräiset vesiurheilutarpeet pois ja olet omillas.  Et sanonnu millainen vesistö on jossa saarenne, jos kovasti kovapohjainen ilmanputsariin vaan snorkkeli ja ajamallakin menee pohjaapitkin....

http://www.youtube.com/watch?v=uM_7_DmQkXI

http://www.youtube.com/watch?v=7k7YTvgsk3M