Galaxyn siirtoa toiselle reitille huhutaan pohdittavan

Aloittaja rasanttu, 25.08.2014, 18:56:59

« edellinen - seuraava »

rasanttu

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/25/tallink-silja-ser-over-aborutten

Mitäpä mietteitä herättää? Näyttäisi siltä ettei Turku elätä nykyistä määrää aluksia. Voisiko Tallink alkaa liikennöimään virolaisella miehistöllä Tallinna-Helsinki-Tukholma reitillä Galaxyllä?

Janne Koskinen

Mahdollista joskaan ei todennäköistä on TS:n vetäytyminen Turun linjalta kokonaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Alton

Minut ainakin yllätti täysin. Europan ja Baltic Queenin paikanvaihdon jälkeen uskoin, että Tallink ei ainakaan vuoteen vaihda alusten linjoja. Mikäköhän laiva nyt sitten tulee Turun aamun lähtöön ?

Itse veikkaisin Galaxyn siirtyvän Tukholma-Tallinna reitille. Asiakkaat saattoivat nähdä Baltic Queenista Romantikaan siirtymisen tason alentumisena. Galaxyn linjalle tuominen toisi taas hieman uudemman laivan. Tosin Victoria 1:n ja Galaxyn ikäero on vain kaksi vuotta, mutta matkustajien mielikuvissa Galaxy saattaa olla paljon tuoreemman oloinen. m/s Victoria 1 tai Romantika tulisi tällöin Turun linjalle, jos Galaxylle halutaan edelleen korvaaja.  Eihän tällainen siirto kovin tärkeä olisi, mutta en oikein mitään Tallinkin kannalta parempaakaan siirrosta keksiä.

En oikein usko tuohon Santun ehdottamaan Tallinna-Helsinki-Tukholma. Serenade ja Symphony ovat juuri remontoidut eli niitä tuskin korvataan lähitulevaisuudessa. Eikä Helsinki-Tukholma välillä tarvita lisää kapasiteettia. Itse uskoisin enemmän tähän Tallinna-Tukholma linjaan ilman mitään lisäkoukkauksia. Vaihtoehtoja, joista Santtu myös mainitsi, on myös Turun linjan lopetus, jatko yhdellä laivalla tai toisen laivan korvaaminen pienemmällä rahtipainotteisemmalla.

Olisiko Seawind (Tai Seawindin korvaaja, jos tällainen jostain hankitaan.) ja Baltic Princess sopiva pari vai tarvitsisiko toisen laivan olla kuitenkin hieman suurempi matkustaja kapasiteetiltaan ?

Janne Koskinen

Joka tapauksessa TS:llä on YT:t menossa SEKOn kanssa. Muistaakseni Seawindissa on eri sopimus ja periaatteessa eri työnantajakin eli joko Galaxyn tai Galaxyn ja Symphonyn lippu vaihtuu. Seawindin tulevaisuudesta en aavistele mitään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jani Nousiainen

Lisätään tähän soppaan se, että Europalta kuultuna  Baltic Queen olisi vain noin 3 kk Tallinna - Helsinki linjalla. Eli  voisi olla jopa  Galaxyn paluu Tal - Hel  linjalle. Mutta aika näyttää.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Janne Koskinen

#5
Yksi mahdollisuus saattaisi olla Ruotsin toiminnoista (siis varustamotoiminnasta) luopuminen. Ilmeisesti Ruotsin lippu on matkustajaliikenteessä kallis ja rahtilaivoilla noudatettua TAP-avtalet järjestelmää (nykyisin max. 66% miehistöstä EU:n ulkopuolelta omilla sopimuksilla) ei matkustajaliikenteeseen voi soveltaa? Mieleen tulee Symphonyn liputus Suomeen ja Ruotsin konttorin sulkemisesta tuleva säästö.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

#6
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.08.2014, 19:39:22
Joka tapauksessa TS:llä on YT:t menossa SEKOn kanssa. Muistaakseni Seawindissa on eri sopimus ja periaatteessa eri työnantajakin eli joko Galaxyn tai Galaxyn ja Symphonyn lippu vaihtuu. Seawindin tulevaisuudesta en aavistele mitään.
Pitäisin kyllä varsin todennäköisenä loppuunajetun ja polttoainetaloudeltaan 1970-luvun alkua edustavan Seawindin poistumista vuodenvaihteen jälkeen. Mitä sitten muuten tulee liikenteen jatkoon, niin reitin ajaminen yhdellä laivalla tuskin olisi erityisen kannattavaa, meneehän siinä samalla mahdollisuus muunmuassa varsinkin kesäisin ja pikkujouluaikaan suosittuihin Ahvenanmaan päiväristeilyihin. Vikingillä epäilemättä heitetään hattua ilmaan, jos kilpailija nyt heittäisi tässä niinsanotusti pyyhkeen kehään.
Rikkidirektiivin kehittäjätkin varmaan hykertelevät tyytyväisyyttään, väheneväthän päästöt vielä odotuksiakin enemmän, kun laivaliikenne ehkä tämän ansiosta loppuu monilta reiteiltä kannattamattomuuttaan kokonaan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Alm

Itse uskoisin kuvioon, jossa..

HEL-TLL: Galaxy, Star ja Superstar
HEL-STO: Sere ja Symppa
TKU-STO: Baltic Queen ja BP
STO-TLL: Romantika ja Victoria
STO-RIG: Isabelle

SeaWind voitaneen heittää romukoppaan. Lippujenvaihtoihin en ota kantaa.

Peetu Kytöranta

Kuulostaa kyllä hiaman kaukaselta, että TS luapuis Turusta kokonaan. Ehkä lopettamista järkevämpää ja torennäkösempää on tulevaisuuressa laivojen optimointi reitillä. Turusta iltalähtöön kunnon kruiseri olis varmasti paikallaan. Ja riittäiskö Turun aamuun ja Tukholman iltaan enemmän tarvematkustukseen painottuva alus? Meinaan kun ne Tukholman risteilymarkkinat on niin runsaalla tarjonnalla, että onko järkeä yrittääkään kilpailla siällä myähäisen iltalährön voimin?
Ja siis tää kaikki tiätenkin vasta tulevaisuuressa nykysten alusten vanhetessa tai tilanteen salliessa.

Janne Koskinen

#9
Isabelle lähtee kyllä heti kun joku rahtaa. Oma villi veikkaus:

TKU-STO    loppuu
STO-RIG    loppuu
HKI-STO    Sere+Symphony (Suomeen liputettuna)
HKI-TLL     Galaxy+Star+Superstar
TLL-STO    Baltic Queen+Baltic Princess

Romantika+Victoria 1 myydään/vuokrataan (tosin tämäntyyppisille laivoille huonot markkinat, no ehkä asuntolaivoiksi)

Seawind Alangiin.

Romantika+Victoria 1 sitkeilevät kunhan niistä jotenkin päästään eroon. Ongelma on että kirjanpitoarvolla kukaan ei osta pieni autokannellista ravintolapainotteista varsin vaatimattomilla hyteillä varustettua laivaa (ilman rikkipesureita tai kohtuullisen halpaa LNG-muutosmahdollisuuutta), joten leasing asuntolaivaksi lienee paras vaihtoehto, jos Tallink ei halua reilua kirjanpidollista tappiota.

Ei tullut Tallinkista Itämeren tai edes Pohjois-Itämeren valtiasta.

Perusteena satamien karsinta minimiin samoin laivojen lippu Suomi tai Viro. Tällä tavoin päästään Riigan ja Turun terminaaleista ja kuluista eroon. TLL-STO säilyy lähinnä siksi että Tallinnaan ja Tukholmaan on joka tapauksessa liikennettä. Sereä tai Symphonya on turha kaupata minnekään ja eikös niiden dispanssi promenaden suhteen rajaa liikenteen Itämerelle? Asuntolaivoiksi niistä ei ole. HKI-TLL on kuitenkin se tuottoisin linja.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

rasanttu

Eikö nuo kelpaisi Viking Linelle jolla on muutama museoikää lähestyvä laiva?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 25.08.2014, 23:50:35
Eikö nuo kelpaisi Viking Linelle jolla on muutama museoikää lähestyvä laiva?

Tuskin ostaa tolla autokannella ja ilman LNG:tä/pesureita.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.08.2014, 23:46:04

Ei tullut Tallinkista Itämeren tai edes Pohjois-Itämeren valtiasta.


Ai jai, kun on taas vaikea myöntää Tallinkin tämänhetkinen asema. Tietääkseni Skandinaviassa operoivista yhtiöistä Tallinkia suurempia ovat vain DFDS (1569 milj) ja Stena  (1197 milj) mutta kumpikaan ei operoi Pohjois-Itämerelle ja en usko, että niiden liikevaihto Itämerellä ylittäisi Tallinkin 944 milj. liikevaihtoa. (luvut vuodelta 2012)

Janne Koskinen

#13
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 26.08.2014, 00:19:35
Ai jai, kun on taas vaikea myöntää Tallinkin tämänhetkinen asema. Tietääkseni Skandinaviassa operoivista yhtiöistä Tallinkia suurempia ovat vain DFDS (1569 milj) ja Stena  (1197 milj) mutta kumpikaan ei operoi Pohjois-Itämerelle ja en usko, että niiden liikevaihto Itämerellä ylittäisi Tallinkin 944 milj. liikevaihtoa. (luvut vuodelta 2012)

Tallink Gruppilla on kyllä vahvuutensa eli ymmärtääkseni esim. hotellibusiness pyörii hyvin? Tallink Takso taitaa olla nenä pinnalla sekin? Helsinki-Tallinna liikenteessä Tallink on täysin ylivoimainen enkä usko sitä uhkaavan ainakaan volyymin suhteen mikään? Sen sijaan muilla reiteillä onnistumista ei voi ainakaan yleisesti ottaen pitää kovin hyvänä. En jaksa tarkistaa, mutta tosta Tallinkin liikevaihdota merkittävä osuus taitaa tulla muusta kuin lauttaliikenteestä? Minulla ei ole mitään henkilökohtaista syytä mollata Tallinkia ja saamani palvelu on ollut ainakin kohtuullista.

Jos katsotaan yleistä pörssikehitystä ja Tallink Grupp AS:n kehitystä, niin en sitä success-storyksi sanoisi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Marko Manninen

#14
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 26.08.2014, 00:19:35
Tietääkseni Skandinaviassa operoivista yhtiöistä Tallinkia suurempia ovat vain DFDS (1569 milj) ja Stena  (1197 milj) mutta kumpikaan ei operoi Pohjois-Itämerelle ja en usko, että niiden liikevaihto Itämerellä ylittäisi Tallinkin 944 milj. liikevaihtoa. (luvut vuodelta 2012)

Kummatkin liikkuu täällä pohjoisella vesillä. Kummatkin on kärkkymässä Mitä Tallink tekee. Jos Tallink luopuu kokonaan Latvian liikenteestä, niin ei kestä kauaa kun Stena lisää laivan siihen. Regal starin liikenteen loputtua joskun DFDS lisää varmaan laivan Paldinski-Kapellskärin välille. SeaWindin lopetettua Finnlines lisää todennäköisesti vuoroja Naantalista. Vikingillä ei varmasti ole siihen kilpaan resurssiä laivoja lisäämällä.

Muokattasko otsikko oikeaksi? Särähtää korvaan kovasti tämä Silja etuliite laivoihin joihin sitä ei ole edes virallisesti laitettu. Alkuliitteen pois jättäminen esim. Cinderellasta puhuttaessa ei ole niin paha.

Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace