Runa Riga!

Aloittaja wirrankoski, 03.09.2002, 18:01:06

« edellinen - seuraava »

wirrankoski

Joku lienee käynyt laivalla joskus Riiassa. Jos niin - osaisko kertoa millainen mahdollisuus on saada siellä kuvattua muitakin laivoja? Kartan mukaan matkustajasatama on syvällä sisämaassa, Daugava (?) joen varrella, joten välillä lienee esim. jokin rahtisatama. Jääneekö se kauaksi vai mitenkä? Olkaatten hyvät ja kertokaatten...

t. nimim. "ooppera kutsuu"

Salomon Kaukiainen

Riian matkustajasatamahan on tosiaan 7,5 mailia Daugava-jokea sisämaahan.
Koko joen itä- ja jossain määrin länsipuolikin on suurimmaksi osaksi rahtilaitureita ja lastauspaikkoja lähes joen suusta lähtien kaupunkiin asti. Samoin matkustajasatamassa on mahdollista päästä aivan laivojen viereen mikäli siellä nyt joku toinen matkustajalaiva sattuu olemaan.

Itse en hirveän tarkasti pystynyt joenvarren paikkoja näkemään lähdön ja saapumisen tapahtuessa hämärän/pimeän aikaan, mutta vaikutti siltä että mahdollisuudet laivojen kuvaamiseen olisi todella hyvät, tuolloin ei vaan rahtilaivoja paljoa ollut satamassa joulunpyhien takia.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Santeri

#2
Tämän näköistä on ainakin jossain kohtaa ja luulen, että kuvan oikeassa reunassa näkyvä seinä on Riikan varsinainen terminaali.
Kuvassa näkyy myös aidan toisella puolella maihinnousuportaat ja sen takana nostureita ja muistaistaakseni satama-alue jatkuu sinne eli merelle päin. Toisessa suunnassa on taas keskusta.
Asiasta en tiedä, koska kuva on otettu kesällä 2001, mutta luulen kuitenkin, että kauhean väärässä en ole.



Arttu Laaksonen

#3
Joo siinä joen varressa on kyllä paljon erikokoisia rahtilaivoja, mutta se suurin rahtisatama taitaa sijaita vähän kauempana. Siitä Daugavasta meinaan haarautuu sellainen pienempi pätkä, ja Cinderellalta kun katsoin tänä kesänä, niin sen haaran päässä näkyi useita rahtilaivoja, tosin vaan näkyvyys sinne on sieltä joelta aika huono metsän takia.
.: FAQ :.

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 03.09.2002, 20:50:52 Tämän näköistä on ainakin jossain kohtaa ja luulen, että kuvan oikeassa reunassa näkyvä seinä on Riikan varsinainen terminaali.
Kuvassa näkyy myös aidan toisella puolella maihinnousuportaat ja sen takana nostureita ja muistaistaakseni satama-alue jatkuu sinne eli merelle päin. Toisessa suunnassa on taas keskusta.
Asiasta en tiedä, koska kuva on otettu kesällä 2001, mutta luulen kuitenkin, että kauhean väärässä en ole.

Näinhän se on. Kuvassa oleva rahtilaiva (ilmeisesti Sea Trader) on laiturissa jota Finnjet on käyttänyt risteilyillään. Silloin käveltiin laivan peräportista ulos ja laituria pitkin viereiseen terminaaliin. Europa käytti kaupungin puolimmaista laituria, joka ei ihan näy kuvassa. Kuvassa olevat laivaannousuportaat oli ilmeisesti Mono Linen Russia varten, nykyään satamassa on ilmeisesti vähän paremmat viritykset Max Molsia varten. Samoin Operaa varten on todennäköisesti jouduttu kehittämään jonkinlainen matkustajasilta, siltä laivalta kun on peräportin kautta poistuminen hieman hankalampaa  ;)
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

wirrankoski

Kiitokset vinkeistä yms. Nyt on matka Silja Operalla tehty. Laivasta noustiin maihin 2-kannen kautta, laivan sb-sivulta, jossa avattavassa luukussa on hydraulinen tasonostin erikorkuisia laitureita varten, johon laskusilta voidaan helposti asettaa.


wirrankoski

Kysyn, vaikka lienee turhaa (?) onko jollakin foorumin lukijalla varmaa tietoa siitä missä tällä hetkellä Baltic Kristina Riiassa makaa?
Matkustajasatamassa, joella, vaiko telakalla??
Kysymyksen syyn arvannettekin...eli matkaa olis tiedossa sinne...