Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Mikko Valli

Merenkurkun lauttahanke ei etene – tukihakemuksessa todettu puutteita
Merenkurkun autolauttahanke viivästyy. Merenkurkun Midway Alignment -hankkeen EU-rahoitushakemuksessa on havaittu puutteita. Hakemuksen käsittely on keskeytynyt eikä se etene seuraavaan hakuvaiheeseen.

Merenkurkun Midway Alignment -hankkeen hankehakemus on läpikäynyt teknisen tarkastelun. Hakemuksen on tarkastanut EU:n Innovoinnin ja verkkojen toimeenpanovirasto.  Hakemuksessa on todettu puutteita eikä hanke etene tällä hakukierroksella seuraavaan vaiheeseen.

Hankekoordinaattori Mathias Lindström uskoo kuitenkin hankkeen jatkumiseen.

– Nyt täytyy istua alas ja miettiä, mitä se tarkoittaa meidän aikataululle. Hakukierroksia on tulossa lisää, ehkä jopa tänä vuonna, toteaa Lindström.

Lindströmillä ei ole vielä tarkaa käsitystä siitä, mitä puutteita hakemuksessa on ollut. Hän sanoo, että seuraavaksi analysoidaan palaute ja sen jälkeen muokataan hakemusta.

Komission tukeen luotetaan

Lindströmin mukaan hankkeelle on komisiossa edelleen vahva tuki. Siksi hän luottaa siihen, että hanke edistyy eikä tule kaatumaan hakemuksessa todettuihin puutteisiin.

– EU on kuitenkin jatkuvasti peräänkuuluttanut juuri Midway Alignmentin kaltaisia innovatiivisia hankkeita. Nyt tarkistamme työn aikataulua, ja järjestelemme ja hiomme hankkeen teknisiä perusteluja, Lindström tiivistää.

Midway Alignment of the Bothnian Corridor -hankkeen tavoitteena on parantaa Pohjois-Eurooppaa halkovaa itä-länsisuuntaista liikennejärjestelmää. Hanke sisältää uuden Vaasan ja Uumajan välille räätälöidyn matkustajalautan, joka soveltuu talvimerenkulkuun ja käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.

http://yle.fi/uutiset/merenkurkun_lauttahanke_ei_etene__tukihakemuksessa_todettu_puutteita/8928802

Mika Liinamaa

Wasalinen ensimmäinen kvartaali 2017 vaikuttaa lupaavalta. Wasalinen aikaisia ennätyksiä on taas onnistuttu rikkomaan.

Ensimmäisen kvartaalin jälkeen matkustajamäärissä kasvua 14% (3990 matkustajan kasvu). Rahtimäärät puolestaan kasvoivat 29,1% Uumajassa hotellipakettien myynti kasvanut 8,9% ja vastaavasti Vaasassa kasvua tapahtunut 20,4%

Yllä mainitut peräisin Pohjalainen-lehdestä (20.4.2017).

Mika Liinamaa

Tämän päivän Pohjalainen kertoo lisää lupaavia uutisia rahdin ja matkustajamäärien kehityksestä.

Tämän vuoden 5 ensimmäisen kuukauden aikana rahtia on kuljetettu enemmän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana kuin kertaakaan aikaisemmin varustamon olemassaolon aikana vuodesta 2013 lähtien. Rahtimetreillä mitattuna tammi-toukokuussa kasvua tapahtunut 20,7% Matkustajamäärät ovat nekin kasvaneet samana ajankohtana 9,3% Wasalinen kautta varattujen hotelliyöpymisten osalta kasvua kertynyt Vaasassa 58% ja Uumajassa 23%

Hyviä kasvuprosentteja, vaikka menneiden aikojen tax-free aikaikauteen onkin vielä matkaa valovuoden verran. Niihin aikoihin on vähän turha edes verrata. Konsepti on sen jälkeen niin vahvasti muuttunut.

Juhani Mehto

Wasa Express saa lisää matkustajakapasiteettia pelastusvarustusta ja istumapaikkoja lisäämällä. Kapasiteetti kasvaa näillä toimilla 850:stä 915:een. Lisäistumapaikkoja tulee muuttamalla konferenssitiloja istumasalongiksi.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mika Liinamaa

Herätellään vähän taas tätäkin keskustelua hyvillä uutisilla. Pohjalainen 4.1.2018 kirjoittelee tiivistetysti näin.

Vuosi 2017 oli Wasalinelle ennätyksellinen. Kasvua löytyi joka osa-alueella. Liikevaihto kasvoi 13,2% ollen 19,3 miljoonaa euroa. Eniten kasvua tuli rahdista. Rahtimetreissä 26,6% nousua ja tonneissa mitattuna kasvua 24,3%. Syyksi kasvulle mainittiin yleinen talouden piristyminen ja asiakkaiden luottamus laivayhtiötä kohtaan. Uusi aluevaltaus on voimakas kasvu Virosta Ruotsiin suuntautunut liikenne.

Matkustajamäärien osalta myös kasvua 8,4% matkustajamäärien ollessa lähes 200 000. Kasvua haetaan myös edelleen matkustajamäärissä, ertyisesti Ruotsista Suomeen päin.

Myös laivaa on tarkoitus hieman ehostaa.


Noin siis tiivistettynä Pohjalaisen artikkeli. Ihan lupaavia lukemia jälleen tuolta rintamalta. Ehkä Se uusi laivakin saa taas lisää tuulta purjeisiin näillä uutisilla.

Ari-Jukka Perkiomaki

#215
Lainaus käyttäjältä: Mika Liinamaa - 07.01.2018, 19:48:29
Ehkä Se uusi laivakin saa taas lisää tuulta purjeisiin näillä uutisilla.
Kun olisikin saanut. Päivän VK:n juttu ei paljoa lupaa.  :'(
https://www.vk.se/plus/2203696/nytt-drapslag-for-farjeprojektet
Vapaasti käännettyä:
Eli Ruotsin valtio/hallitus ei ole myöntämässä 250milj.kruunun rahoitusta, jolloin myös rahoitus raukeaa myös Suomen puolella.
Jutun mukaan virallista päätöstä ei ole julkistettu, mutta VK:n saamien tietojen mukaan suoraan Ruotsin infrastruktuuri ministerin tiedotusvastaavalta rahoitus päätös on negatiivinen hankkeen kannalta. :'(
Uumajan kunta jatkaa rahoituskuvioiden järjestelyä, ja ei aio antaa periksi.  :thumb:

EDIT 1: Ota nyt sitten näistä selvää. Vasabladet puhuu ainoastaan että tuet Holsmundin satamaan on evätty, ja tuet uuteen alukseen on eri asia?   ::) Kaikkihan on kuitenkin yhdessä paketissa Midway Alignment.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/173740


Kalle Id

Mä olin siinä käsityksessä, että Midway Alignment -paketti on se, jolla haetaan EU-tukea (koska EU-tuen saamisen ehdot on ajoittain hyvin jännät kun joskus niihin tutustuin)? Jos näin on, niin Ruotsin valtio on vapaa tukemaan vain osaa paketista jos se haluaa. Se tosin saattaa sitten entisestään mutkistaa EU-rahan saantia...

Kalle Id

Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen kehitysyhtiö Kvarken Link on lähettänyt kiinnostustiedustelut uuden laivan rakentamisesta 17:lle telakalle. Tarkoituksena on kartoittaa, mitkä telakat ovat kykeneviä suunnitellun laivan rakentamaan ja mikä uudisrakenteen todellinen hintaluokka olisi. Vasabladet kertoo aiheesta tarkemmin toisella kotimaisella: https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178255

Ari-Jukka Perkiomaki

"De utlovade miljonerna till Kvarkenfärjan kommer troligen att finnas med i vårens tilläggsbudget, det lovar Kommunikationsministeriet enligt Yles uppgifter".
Luvatut miljoonat mukaan kevään lisäbudjettiin?  :D :thumb:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/185583
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/20/ministeriet-forsakrar-i-var-kommer-de-utlovade-miljonerna-till-kvarkenfarjan

Ari-Jukka Perkiomaki

Hieman uutta asiaa uuden aluksen rahoituskuvioista.  :thumb:
Vaasan kaupunki aikoo investoida 25milj€ uuteen alukseen ja sitoutua takaamaan 35€milj€ lainan. Tämän esityksen tekee Vaasan kaupunginhallitus kaupungin valtuustolle.  Kaupungin takaus ja rahoitus täytyy siis ensin hyväksyä kaupungin valtuustossa, sekä vaatii tietysti että myös muut rahoittajat tulevat mukaan hankkeeseen vaadituilla osuuksilla.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/16/stadsstyrelsen-sager-ja-till-ny-kvarkenfarja-beredd-att-satsa-25-miljoner

Ari-Jukka Perkiomaki

#220
Vasabladetissa olevan jutun mukaan uuden aluksen rahoitusjärjestelyjen suunnitelmat ovat nyt valmiit.  :thumb:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/193163
Asiasta kertoo myös Uumajan sanomalehti VK. VK:n juttu on maksumuurin takana, joten en nyt sitä linkitä. Enää on jäljellä, että Vaasan Kaupungin valtuutetut hyväksyvät kaupungin osuuden.  :thumb:
Uumajan kaupungin täytyy myös hyväksyä Vaasan tavoin rahoituspaketti, mutta käytännössä kenenkään ei enää Uumajassa pitäisi tulla hankkeen tielle. Projektijohtaja on siis täysin varma, että uuden aluksen tilaus tulee tapahtumaan. :thumb:
Euroopan investointipankki EIB on suurin rahoittaja isolla lainalla. Vaasan kaupungin lisäksi Uumajan kaupunki rahoittaa hanketta 250miljoonalla kruunulla. Jutussa mainitaan, että Ruotsin valtio ja EU eivät tulleet mukaan rahoitukseen. ??? >:( :finger:  Jutussa ei mainita mitään Suomen valtion osuudesta? Mitenköhän sille kävi?
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 21.03.2018, 23:09:31
"De utlovade miljonerna till Kvarkenfärjan kommer troligen att finnas med i vårens tilläggsbudget, det lovar Kommunikationsministeriet enligt Yles uppgifter".
Luvatut miljoonat mukaan kevään lisäbudjettiin?  :D :thumb:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/185583
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/20/ministeriet-forsakrar-i-var-kommer-de-utlovade-miljonerna-till-kvarkenfarjan
Ilmeisesti EU kuitenkin edelleen täälläkin kirjoitettujen tietojen mukaan osallistuu jotenkin hankkeeseen, mutta oman käsityksen mukaan nyt sitten vain itse infrastruktuurin parantamiseen, eli satamien jne. kehittämiseen?
11 telakkaa on ilmaissut kiinnostuksen rakentaa uusi alus. Näistä valitaan 4-5 lopulliseen tarjouspyyntöön. Syyskuussa 2018 valitaan sitten sopivin telakka tarjousten perusteella. Syys-lokakuun vaihteessa 2018 pitäisi aluksen rakentava telakka olla selvillä. Uusi alus voisi olla liikentessä joskus helmikuussa 2021 suunnitelmien mukaan. :thumb:




Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 19.04.2018, 09:52:20 Jutussa ei mainita mitään Suomen valtion osuudesta? Mitenköhän sille kävi?

Omat tiedot ovat täysin uutisten varassa, mutta aamuisen YLE:n jutun mukaan
Lainaa"Valtio lupasi jo aikaisemmin rahoitusta hankkeeseen ja tällä hetkellä neuvotellaan tavasta, jolla se tulee."

Juha Paulavuo

Suunnitelmat uuden laivan saamiseksi Merenkurkkuun etenevät. Kvarken Link Ab on kutsunut neljä telakkaa jättämään sitovat tarjoukset uuden laivan rakentamisesta. Telakoista kolme on eurooppalaisia ja yksi aasialainen.

Telakoiden on määrä jättää tarjouksensa jo elokuun loppuun mennessä. Tavoitteena on, että sopimus voidaan allekirjoittaa ennen vuodenvaihdetta. Merenkurkun uuden laivan toimitusajaksi on määritelty huhtikuu 2021.

https://yle.fi/uutiset/3-10301083

Marko Manninen

#223
On herännyt itselle kysymys tästä Vaasa-Uumaja välin liikenteestä, että mikseiköhän Eckerö tai Viking ole olleet kiinnstuneita ostamaan yhtiöö. Kerta nyt on tosdistettu, että siinä voi harjoittaa bisnestä. Jotenkn harmittaa se Silja Linen luopuminen reitistä aikanaan vedoten tax freen loppumiseen.

Toivottavasti tilaus tulisi Raumalle!
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Kvarken Link tuskin lienee myytävänä, mutta uuden aluksen operointi saatettaisiin kilpailuttaa. Siinä tilanteessa Eckerö voisi tosiaan -niin halutessaan- olla mahdollinen toimija, mutta yhtä hyvin voi olla, ettei moinen sitä kiinnosta. Eihän Eckerö tiettävästi lähtenyt kisaamaan Ålandstrafikeninkaan operoinneista, vaikka siinä oltaisiin oltu kirjaimellisesti varustamon kotivesillä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950