Tunneli Tallinnaan, junarata Jäämerelle?

Aloittaja Janne Koskinen, 27.12.2012, 08:10:01

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Osmon hyllystä:

"Tunneli Tallinnaan, junarata Jäämerelle?
26.12.2012 13:00
Jättiluokan strategisia liikennehankeita on pidetty yhtenä lääkkeenä Suomen nuutuvaan talouteen . Toistaiseksi radan vetäminen Jäämerelle tai tunnelin kaivaminen Tallinnaan on kuitenkin jäänyt ajatusten ja selvitysten tasolle.

Pelkkää utopiaa hankkeet ei välttämättä ole. Molemmat olisivat toteutettavissa, jos rahaa, poliittista tahtoa ja rohkeutta investointeihin löytyy. Radan vetämisen Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen on arvioitu maksavan keskimäärin 2,4 miljardia euroa. Merenalaisen Tallinnan-rautatietunnelin hinnaksi on arveltu 2—3 miljardia. Hankkeita voi verrata rakennuskustannuksiltaan ydinvoimalaan.

Esimerkiksi Tallinnan-rautatietunneli lopettaisi puheet Suomesta Manner-Euroopasta eristyksissä olevana "saarena". Rakentaminen veisi noin kymmenen vuotta, mutta se toisi Tallinnan ja Helsingin vajaan tunnin matkan päähän toisistaan.

— Jos noin kannattava hanke olisi Pohjois-Karjalassa, niin se olisi tehty ajat sitten, heittää vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara.

Soininvaaran mukaan hanke muuttuu vielä kannattavammaksi, kun nopea junayhteys Tallinnasta Varsovaan valmistuu. STT "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#1
SAS:n lehdessä oli artikkeli junasta Lontoo-New York tunnissa. Tunnelissa olisi tyhjiö ja junat kulkisivat viisinkertaisella äänennopuedella.

Kun hanke toteutuu on suuni päällä ollut multaa pari metriä jo vuosikymmenien ajan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tauno Hermola

Jos Rail Baltica hanke kiinnostaa, tuolta http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=320660 löytyy tietoa ja keskustelua tällä hetkellä lähes 150 sivua kuuden vuoden ajalta ;D. En tiedä, luetaanko Helsinki-Tallinna tunneli varsinaisesti Rail Balticaan, mutta Rail Baltica ainakin on edellytys sille, että tunnelihankkeessa olisi mitään mieltä; tällä hetkellä ei kai ole mitään henkilöjunayhteyttä edes Virosta Latviaan ::).

Janne Koskinen

#3
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 27.12.2012, 11:20:52
tällä hetkellä ei kai ole mitään henkilöjunayhteyttä edes Virosta Latviaan ::).

Valgassa latvialaiseen junaan vaihtaen onnistuu:

http://www.edel.ee/prices/3/readmore/499/

Ei kovin sujuvaa enkä tunne yhtäkään junaa käyttävää virolaista.

Liputkin tulee ostaa erikseen Tallinna-Valga ja Valga-Riga & Riga-Valga ja Valga-Tallinna.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.12.2012, 11:32:55
Valgassa latvialaiseen junaan vaihtaen onnistuu:

http://www.edel.ee/prices/3/readmore/499/

Ei kovin sujuvaa enkä tunne yhtäkään junaa käyttävää virolaista.

Liputkin tulee ostaa erikseen Tallinna-Valga ja Vlaga-Riga & Riga-Valga ja Valga-Tallinna.

Kehitys on näköjään kehittynyt ;); aikaisemmin piti Valgan asemalta siirtyä rajan yli Latvian puolella olevalle Lugažin asemalle muilla keinoin kuin junalla. Matkaakin on pari kilometriä.

Ari Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.12.2012, 08:14:05
SAS:n lehdessä oli artikkeli junasta Lontoo-New York tunnissa. Tunnelissa olisi tyhjiö ja junat kulkisivat viisinkertaisella äänennopuedella.

Jossain takavuosien Tekniikan Maailmasa oli  sama "ufojuttu"  :)
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!