Stadiongracht karille Rauman edustalla

Aloittaja Juha Pitkänen, 29.12.2010, 08:55:46

« edellinen - seuraava »

Toni Redsven

Mistä vain halvalla saa, laadusta tinkien...

Jussi Laine

Lainaa
Tämä sopisi kyllä johonkin loppukevennykseen että "pelastusalukselle" murretaan jäitä että pääsee paikan päälle :-)) Siihen päälle sitten vielä virosta hälytetään hinaajia vetämään laivaa karilta. Oi luoja. No saapa tästä hyvät naurut :-))

Eikö Raumalla olisi ollut esim. Neptun ja Mäntyluodossa Porin Karhu joista kumpi tahansa olisi voinut käydä helposti vetämässä tuon laivan karilta irti? Järki hoi..


Ei laivaa vedetä niin vaan karilta vaan kyseessä on meripelastustehtävä, jotka perinteisesti ovat olleet onnistuneina hyvin rahakkaita. Ennen palkkio riippui aluksen arvosta mutta en tunne näitä nykyisiä käytäntöjä.
Tässä ko. tapauksessa varustamo haluaakin ilmeisesti hieman murtaa AH yhtiön monopoliasemaa. AH ei ole ollut perinteisesti niitä halvimpia.

Ari Leskinen

Tuskin laatuongelmia tulee tämänhetkisille porukalle. Heillä on tieto, taito ja välineet omasta takaa. Hinaajat tosin tulevat määrätyistä syistä muualta, mutta jos kevennystyö onnistuu hyvin, voimaa ei irrotuksessa edes tarvita.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pekka Laakso

#18
Lainaus käyttäjältä: Samuli Lehtinen - 01.01.2011, 18:31:56
Tämä sopisi kyllä johonkin loppukevennykseen että "pelastusalukselle" murretaan jäitä että pääsee paikan päälle :-)) Siihen päälle sitten vielä virosta hälytetään hinaajia vetämään laivaa karilta. Oi luoja. No saapa tästä hyvät naurut :-))

Eikö Raumalla olisi ollut esim. Neptun ja Mäntyluodossa Porin Karhu joista kumpi tahansa olisi voinut käydä helposti vetämässä tuon laivan karilta irti? Järki hoi..
Minuakin kummastuttaa varustamon päätös valita pelastusyhtiö. Kuten jo aiemmin kirjoitin on Spliethoff jos kuka ollut AH vakioasiakas riippumatta satamasta, jossa AH tarjoaa avustuspalveluja. Vaikuttaa ihan "Sinäkin Brutukseni" tilanteelta Joakimille. ::)

Länskärin nettiuutisten mukaan ei oltu saatu ensimmäisellä yrittämällä irti. Sillä välin Saimaagracht päässyt turvallisesti satamaan, ja on jo lastaamassa tai ainakin odottamassa lastaamista.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ville Walden

Spliethoff sai ehkä "tarjouksen josta ei voi kieltäytyä"... Mutta tilanne alkaa kohta näyttämään jopa huolestuttavalta... Ihan vaan jos katselee tuota Marinetrafficin "näytä reittiä" haverialukselta.... Siellä on nyt vuorokausi revitty, köydet on kaikki poikki, ym ym.... Merenkuluntarkastaja on tänään mennyt paikalle, ja (jostain syystä) Öljyntorjunta-alus Hallikin on nyt paikalla....
Se vaan tahtoo olla niin, että kun tuommosta laivaa hinkataan kiven päällä, niin ne vauriot vaan lisääntyy...
Voipi olla Pekka, että Hollannissakin muistetaan taas vanha sananlasku: "Vanhassa vara parempi"...  ;)
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Pekka Laakso

#20
Lainaus käyttäjältä: Emil Östman - 01.01.2011, 20:54:55
Mitäs tämän jälkeen tapahtuu, kun alus on saatu irti karikolta? Telakka kutsuu? Olettaen, että mitään sen vakavampaa ei tapahdu.
Ihan maalaisjärjelläkin voi päätellä, että kun laiva on saatu irti, pohja tutkittua sukeltajien toimesta ja päässyt satamaan purkamaan lastinsa, kutsuu laivaa telakka. Minkä voi vahvistaa siis siitäkin, että varustamo lähetti toisen yllämainitsemani laivan lastaamaan tälle tarkoitetun paperilastin.

Länskärin uusin versio kuvan kera:
http://www.ls24.fi/raumajaalue/hollantilaista_rahtialusta_yritettiin___toistamiseen_irrottaa_karilta_2846018.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Kaijanmäki

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 01.01.2011, 20:36:22
. Merenkuluntarkastaja on tänään mennyt paikalle, ja (jostain syystä) Öljyntorjunta-alus Hallikin on nyt paikalla....

Ihmettelisinpä suuresti, jolleivat olisi paikalla. Kumpikin taho on siellä omien viranomaistehtäviensä edellyttäminä.
Ainakin muutama vuosi sitten, kun olin noissa hommissa mukana, oli irroittamisen aloittamiselle oltava lupa niin merenkulku- kuin öljyntorjuntaviranomaiselta.


Pekka Laakso

Onkohan kohualus Marss-1 ollenkaan menossa onnettomuuspaikalle?  ??? Marinetrafficin mukaan pyörii edelleen Hangon edustalla...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.01.2011, 22:10:48
Onkohan kohualus Marss-1 ollenkaan menossa onnettomuuspaikalle?  ??? Marinetrafficin mukaan pyörii edelleen Hangon edustalla...

Siltä ei vaikuta eli Impissä ollut tieto oli väärä. On nyt avustanut AHTS:eja Hangosta ulos kohti Solitairea.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.01.2011, 22:10:48
Onkohan kohualus Marss-1 ollenkaan menossa onnettomuuspaikalle?  ??? Marinetrafficin mukaan pyörii edelleen Hangon edustalla...

Jättikö Marss-1 menemättä Raumalle kun merenkulun tarkastaja on siellä?
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Aleksi Lindström


Pekka Laakso

Nyt siis merellä ankkurissa sukeltajien tutkittavana. LS mukaan tarvitsi tyhjentää vain painolastivesiä sisältäen varmaankin myös tuota ylimääräistä painolastia.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Teemu Knuutila

#27
Lainaus käyttäjältä: Samuli Lehtinen - 01.01.2011, 18:31:56
Tämä sopisi kyllä johonkin loppukevennykseen että "pelastusalukselle" murretaan jäitä että pääsee paikan päälle :-)) Siihen päälle sitten vielä virosta hälytetään hinaajia vetämään laivaa karilta. Oi luoja. No saapa tästä hyvät naurut :-))

Eikö Raumalla olisi ollut esim. Neptun ja Mäntyluodossa Porin Karhu joista kumpi tahansa olisi voinut käydä helposti vetämässä tuon laivan karilta irti? Järki hoi..

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.01.2011, 20:18:33
Minuakin kummastuttaa varustamon päätös valita pelastusyhtiö. Kuten jo aiemmin kirjoitin on Spliethoff jos kuka ollut AH vakioasiakas riippumatta satamasta, jossa AH tarjoaa avustuspalveluja. Vaikuttaa ihan "Sinäkin Brutukseni" tilanteelta Joakimille. ::)

Länskärin nettiuutisten mukaan ei oltu saatu ensimmäisellä yrittämällä irti. Sillä välin Saimaagracht päässyt turvallisesti satamaan, ja on jo lastaamassa tai ainakin odottamassa lastaamista.

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 01.01.2011, 20:36:22
Spliethoff sai ehkä "tarjouksen josta ei voi kieltäytyä"... Mutta tilanne alkaa kohta näyttämään jopa huolestuttavalta... Ihan vaan jos katselee tuota Marinetrafficin "näytä reittiä" haverialukselta.... Siellä on nyt vuorokausi revitty, köydet on kaikki poikki, ym ym.... Merenkuluntarkastaja on tänään mennyt paikalle, ja (jostain syystä) Öljyntorjunta-alus Hallikin on nyt paikalla....
Se vaan tahtoo olla niin, että kun tuommosta laivaa hinkataan kiven päällä, niin ne vauriot vaan lisääntyy...
Voipi olla Pekka, että Hollannissakin muistetaan taas vanha sananlasku: "Vanhassa vara parempi"...  ;)


Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 02.01.2011, 01:38:25
Jättikö Marss-1 menemättä Raumalle kun merenkulun tarkastaja on siellä?

No niin, miksi eestiläinen ammattitaito olisi suomalaista ammattitaitoa huonompaa, kuten eräistä kirjoituksista voisi lyhyellä matikalla päätellä ?
Sitten, merenkuluntarkastaja on paikalla tsekkaamassa aluksen vaurioita ja näkemänsä / kokemansa perusteella määrää alukselle joko luvan mennä saatettuna satamaan, hinattuna, tai omin konein. Sen jälkeen luvan jatkaa omin konein telakalle jne. eli eipä nämä herrat ole katselemassa työehtosoppareita...

Jaa, että Jason ja Porin Karhu olisi helposti vetäneet laivan graniitilta, maybe, mutta tulee muistaa, ettei vakuutusyhtiökään suostu mitenkään / mielellään lisävaurioiden syntyyn, eli lastin kevennys tietty eka, sitten hinaus.

Edelleen, varustamo ei yksinään voi päättää pelastusyhtiötä vaan mukana kuvioissa on vahvasti myös vakuutusyhtiö, eikä pelkkä laivan arvo ole oleennaista, vaan mukaan lasketaan myöskin aluksen lastin arvo jne...

Ihmettelen hieman sitä, että kun kilpailu on kansainvälistä samoin miehistö ja alusten kipparit, sekä alukset, ei kai kukaan tosissaan esitä väitettä, että jonkin muun maan (kuin suomalaiset) hinuri kipparit / miehistö olisi paskempaa kuin suomalaiset... HALOO !!!
Lopuksi, hinta on se tosiasia joka ratkaisee, sekä tietenkin  fakta, että hommat onnistuvat ;) !
P.S. Eikä sitä pelastuspalkkiotakaan heru ellei homma onnistu...
Edelleen, vakuutusyhtiöiden intressinä on lisävahinkojen estäminen, esim. öljyvuodot tms. ei ole niinsanottua, että suomessa olisi ainoastaan yksi pelastusyhtiö, eli taisi olla hokun hinta pikkusen kallis, FSS:n soppariin verrattuna, yksinkertaista, eikö ?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 02.01.2011, 19:46:42

Jaa, että Jason ja Porin Karhu olisi helposti vetäneet laivan graniitilta, maybe, mutta tulee muistaa, ettei vakuutusyhtiökään suostu mitenkään / mielellään lisävaurioiden syntyyn, eli lastin kevennys tietty eka, sitten hinaus.


Lehtitiedot yhdistettynä allekirjoittaneen hämärtyneeseen käsityskykyyn antoivat ainakin allekirjoittaneelle käsityksen että sitä koitettiin hinata kiveltä ainakin kahdesti ennen kevennystä?

Saattaa olla että joku detalji jäi lukematta/käsittämättä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Walden

#29
Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 02.01.2011, 19:46:42

mutta tulee muistaa, ettei vakuutusyhtiökään suostu mitenkään / mielellään lisävaurioiden syntyyn, eli lastin kevennys tietty eka, sitten hinaus.

Lopuksi, hinta on se tosiasia joka ratkaisee, sekä tietenkin  fakta, että hommat onnistuvat ;) !
P.S. Eikä sitä pelastuspalkkiotakaan heru ellei homma onnistu...
Edelleen, vakuutusyhtiöiden intressinä on lisävahinkojen estäminen, esim. öljyvuodot tms. ei ole niinsanottua, että suomessa olisi ainoastaan yksi pelastusyhtiö, eli taisi olla hokun hinta pikkusen kallis, FSS:n soppariin verrattuna, yksinkertaista, eikö ?


On yksinkertaista.... Ja Grachtin keula senkun vajoaa Rauman edustalla...  :o

http://www.merivartiosto.fi/rvl/lsmv/home.nsf/PFBD/D3E7D9F97FC927BAC22578080000B7FA/$file/Stadiongracht.JPG?OpenElement

Edit: Ja kuten Jannekin tuossa kirjootteli, ja itekin taisin tuolla edellä mainita että alus näytti liikkuvan paljonkin kun sitä toista vuorokautta riuhdottiin...
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!