Finnlines italialaiseen omistukseen?

Aloittaja Miran Hamidulla, 06.06.2005, 17:58:42

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Finnlinesin tiedote kertoo italialaisen suurvarustamo Grimaldi Groupin ostaneen 11.61 % Finnlinesin osakkeista 3.6.2005 ja nousseen siten yhtiön suurimmaksi osakkaaksi. PSi-Daily maritime press clippingsin aihetta käsittelevä artikkeli kertoo Grimaldilla olevan mahdollisesti aikeita laajempaankin omistukseen Finnlinesistä. Aiemminhan Grimaldi on ostanut Pohjoismaista rollareilla Atlantin yli ajavan ACL varustamon 2000-luvun alussa, ja tällöinkin yhtiö aloitti kaupanteon samoin kuin nytkin eli ostamalla pienen vähemmistöosakkuuden yhtiöstä, jonka jälkeen yhtiö nousi vuoden kuluessa koko yhtiön omistajaksi. Toistaako historia taas itseään? Jos näin kävisi, niin tällöin toteutuisi ainakin se pitkään täälläkin kuulutettu visio, ettei Finnlinesistä ole jäljellä muuta suomalaista kuin nimi... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.06.2005, 17:58:42
...ettei Finnlinesistä ole jäljellä muuta suomalaista kuin nimi... ::)

...ja kauanko sitäkään?

Miran Hamidulla

Tiistain Kauppalehdessä Grimaldi Groupin johdon edusmies Bianco Ciarzo kertoo yhtiönsä ostavan jatkossa lisää Finnlinesiä, muttei suostu kommentoimaan kuinka suurta osuutta yhtiö havittelee Finnlinesistä. Kauppalehden saamien varustamoalan arvioiden mukaan syinä Grimaldin ostohalukkuuteen ovat Finnlinesin tekemät rohkeat investoinnit ropax-aluksiin sekä Venäjän liikenteeseen. Liikevaihdoltaan Finnlines on kuitenkin 700 miljoonan euron vuosittaisella liikevaihdolla selvästi suurempi Grimaldia, jonka vuosittainen liikevaihto pyörii 200 miljoonan euron tietämillä, joka pistää epäilemään Grimaldin kykyjä ostaa koko Finnlines, mutta onhan niitä velkarahalla tehtyjä kauppoja aiemminkin nähty.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Päivän Kauppalehti kertoo Grimaldin lähtevän etsimään synergiaetuja Finnlinesin kanssa eri laivareiteillä sekä mahdollisesti myös huolinnassa. Jutussa spekuloidaan muunmuassa mahdollisuudella, jossa Pohjois-Atlantin yli kulkevaa liikennettä harjoittava Grimaldin omistama Atlantic Container Line ja Finnlines loisivat reittiensä yhteistoiminnalla joustavan meritien Pohjois-Amerikan ja Venäjän välille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

Grimaldi Raised its stake in Finnlines
Naples-based Grimaldi Group has once again raised its stake in Finnlines, making purchases that lifted its share in the company from 12.6% to 15.2%, writes John McLaughlin in Naples, according to Lloyd's List.

Grimaldi chief executive Emanuele Grimaldi did not rule out further share purchases, "if the price is right."

As Finnlines' annual meeting got underway yesterday, other major shareholders were preparing to nominate Mr Grimaldi, who is already the largest single shareholder in Finnlines, to a seat on its board.

He cited the possibility of joint operations at Grimaldi's terminal in Antwerp. "They could reach Moscow and Naples, Buenos Aires and New York, all through Antwerp. They could sell not only Antwerp but the world."

As for the benefit to Grimaldi, he said that "through Finnlines, our network will be extended through the Baltic." He added that the two companies were "totally complementary. We do not compete anywhere."


Italialais omistus kasvaa vähän kerrallaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Risto Brzoza

In last copy of Talouselämä 19/2006 there is an article about Finnlines.
Juha Louhki told that if price is right he will sell (10.8%) to Emanuele Grimaldi. At the end of  April Grimaldi owned 17% of Finnlines ! At this moment Grimaldi is the biggest owner of Finnlines.
Few years ago Grimaldi become sole owner of Atlantic Container Line.

Also todays TRADE WINDS write about it:
"Finnish ro-ro owner's second biggest investor will sell if the right offer comes along. "

2709

Laineet myivät osuutensa Finnlinesista 
 
Keskiviikko 28.6.2006 klo 17:58 Kauppalehti Online

PEKKA KARHUNEN/KL

Finnlinesista yli 10 prosenttia vaihtoi omistajaa keskiviikkona.

Finnlinesin suurten osakekauppojen myyjäksi on paljastunut Veikko Laine Oy, Pertti Laine sekä Heli-Maija Laine. He myivät runsaat kymmenen prosenttia yhtiöstä lähes 70 miljoonalla eurolla. Ostajasta ei ollut tietoa vielä keskiviikkona alkuillasta.



Pertti Laine omistaa Veikko Laine Oy:n ja on myös Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja.


Ennen kauppoja Veikko Laine Oy oli Finnlinesin kolmanneksi suurin omistaja. Suurin omistaja on italialainen Grimaldi Group, jolla toukokuun lopussa oli lähes 20 prosenttia yhtiöstä.


Toiseksi suurin omistaja on Jouhkien Thominvest runsaalla neljällä miljoonalla osakkeellaan. Neljättä sijaa ennen kauppoja piti Stora Enso ja viidenneksi suurin omistaja oli Ilmarinen. Kummallakin niillä oli runsaat 2,2 miljoonaa osaketta eli hieman yli viisi prosenttia yhtiöstä.


Pankkiiriliike Evlin sisäisessä kaupassa vaihtui yhteensä 4,4 miljoonaa Finnlinesin osaketta 15,75 euron kappalehinnalla. Kauppasumma kohosi siten lähes 69,4 miljoonaan euroon.


Kaupat tehtiin selvään ylihintaan, sillä aamupäivällä osaketta vaihdettiin 14,30 eurolla. Alkuillasta Finnlinesin osake oli runsaan prosentin verran plussalla 14,73 eurolla.




Risto Brzoza

FINNLINES said on Thursday its largest shareholder, Naples-based Grimaldi Group, had raised its stake in the firm to 30.5%.


Mikko R.

Finnlines aloittaa tulevaisuudessa Grimaldin innoittamana Helsinki - Brasilia linjan, Pietari - New York....yms.

yheistyö kukkii..

Risto Brzoza

And what will happen to ro-pax vessels ordered in Italy ???
Will some of them or all stay in Mediterranean ?

jonas

Lainaus käyttäjältä: Risto Brzoza - 07.07.2006, 09:11:24
And what will happen to ro-pax vessels ordered in Italy ???
Will some of them or all stay in Mediterranean ?


Heh, tällä tahdilla ne vaihtavat omistajaa ilmaiseksi, jos ikinä pääsevät liikenteeseen asti.  :finger:

tporko

Reutersin tiedon mukaan Grimaldi Group on nostanut omistusosuutensa jo 35,4 prosenttiin.

Iltasanomat

Kimmo Rantanen

Grimaldien ostotarjous Finnlinesista lähiaikoina

Suomen suurimpiin kuuluva varustamoyritys Finnlines on siirtymässä yhä varmemmin italialaiseen omistukseen. Jo viime viikon lopussa Grimaldien omistukseen oli siirtynyt noin 35 prosenttia suomalaisvarustamosta.

-Pidän todennäköisenä, etä julkinen ostotarjous on tulossa, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja, merenkulkuneuvos Antti Lagerroos.

Ostotarjous voi tulla nopeastikin, sillä julkinen spekulaatio yhtiön ostamisesta nostaa aina osakkeiden hintaa.


Lisää Turun Sanomissa

Juha-Matti Harjumäki

Italialainen Grimaldi Group nosti omistuksensa varustamokonserni Finnlinesissa tänään 46,2 prosenttiin aiemmasta 35,3 prosentista. Evlin sisäisesti välittämässä kaupassa vaihtui 4,4 miljoonaa Finnlinesin osaketta kappalehintaan 15,95 euroa. Kaupan arvo oli vähän päälle 70 miljoonaa euroa ja osake nousi sillä pörssin vaihtokärkeen.

Grimaldi teki samalla ostotarjouksen lopuista yhtiön osakkeista.Tarjoushinta on 15,95 euroa käteistä osakkeelta ja se ylittää 7,7 prosentilla osakkeen 12 kuukauden keskihinnan. Tarkoituksena on aloittaa ostotarjous ennen lokakuun loppua. Tarjous kestää arviolta viisi viikkoa.


Koko juttu

Kauppalehti 10.10
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9