Kautta aikojen suurimmat Suomessa käyneet konttilaivat

Aloittaja Juho Simonen, 16.11.2003, 19:12:08

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.10.2006, 15:43:02
Taitaa mennä kärkipaikka lopultakin uusiksi... Maersk on nimittäin tuomassa Pietari-Kotka reitilleen toisen Huskyn eli Maersk Rijekan tilalle huomattavasti suurempaa jääluokallista alusta, nimittäin 1683 TEU:n Maersk Vancouveria. Alus on tietääkseni suurin JJ. Sietasin telakan rakentama konttialus ja ensimmäinen tyyppiään, jota sittemmin on rakennettu jo ihan kelpo määrä. Tässä vielä kuva.

Voisivat sitten ainakin nimetä sen uudestaan. Kuulostaa melko pölvästiltä ajeluttaa Maersk Vancouveria seudulla jossa ei ole Vancouveria lähimaillakaan.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

#16
Nyt tapahtuu tälläkin saralla, oikein rytinällä! Nimittäin juuri Rostockissa luovutettu valtameriluokan konttialus Maersk Buffalo saapuu huomenissa Mussaloon lastaamaan. Vinhannäköinen midseppi on konttikapasiteetiltaan noin 4300 TEU ja kooltaan Panamax. Paatti on täten kaikkein suurin itäisellä Itämerellä käynyt konttialus, Pietarin suurinhan on toistaiseksi jotain 2700 TEU:n luokkaa... Tosin Gdyniassa on vieraillut muutamia vastaavankokoisia Panamaxeja, mm. yksi tämän sisarista.

Ohessa vielä sisaraluksen tietoja kuvineen:
Klik
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jonne Reitti

^Nopeus lähes 30 solmua  :o EIpä taida montaa laivaa Itämerellä likkuua, jotka tuon ohi menevät.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.06.2007, 11:53:33
Nyt tapahtuu tälläkin saralla, oikein rytinällä! Nimittäin juuri Rostockissa luovutettu valtameriluokan konttialus Maersk Buffalo saapuu huomenissa Mussaloon lastaamaan. Vinhannäköinen midseppi on konttikapasiteetiltaan noin 4300 TEU ja kooltaan Panamax. Paatti on täten kaikkein suurin itäisellä Itämerellä käynyt konttialus, Pietarin suurinhan on toistaiseksi jotain 2700 TEU:n luokkaa... Tosin Gdyniassa on vieraillut muutamia vastaavankokoisia Panamaxeja, mm. yksi tämän sisarista.

Ohessa vielä sisaraluksen tietoja kuvineen:
Klik

Mites paljon tohon Maersk Jenaziin mahtuu kontintynkää? Se kävi Pietarissa joskus keväällä. Sehän on valtamerikippo kanssa. Eikö? Taitaa olla suurimpia käyneitä.

Tommosia Maersk Buffaloita kun kävis harva se päivä täällä kääntymässä niin hyvä tulis. Mahtaakohan käydä Buffalossa tämä kaukalo useinkin?
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 25.06.2007, 15:55:01
Mites paljon tohon Maersk Jenaziin mahtuu kontintynkää? Se kävi Pietarissa joskus keväällä. Sehän on valtamerikippo kanssa. Eikö? Taitaa olla suurimpia käyneitä.

Saman lähteen mukaan (MAERSK JENAZ):
maximum TEU capacity: 2.824

http://containerinfo.co.ohost.de/


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 25.06.2007, 15:55:01 Tommosia Maersk Buffaloita kun kävis harva se päivä täällä kääntymässä niin hyvä tulis.
Jos vain täällä pohjolassa olisi tarpeeksi lastia, taloudellisemmat väylämaksut suurikokoisille aluksille, ja pelkkää kilpailua valtamerioperaattoreiden kesken ilman noita Tiimlainsseja ja Unihveedereitä, niin...

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 25.06.2007, 15:55:01
Mites paljon tohon Maersk Jenaziin mahtuu kontintynkää? Se kävi Pietarissa joskus keväällä. Taitaa olla suurimpia käyneitä.
Niinpä juuri, taitaa tuo Jenaz olla tuon jo mainitun lähteen mukaan suurempi kuin sitä ennen Pietarissa käynyt jo nimeään vaihtanut Maersk Perth.. Molemmat kuitenkin lienevät ne suurimmat Pietarissa piipahtaneet...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Uunituoreen Ankkurin mukaan Maersk Buffalo lastaa Kotkassa tyhjiä kontteja ja jatkaa torstaina Dunkerquen satamaan. Dunkerquesta alus jatkaa Suezin kanavan kautta Kaukoitään siirtyäkseen Maersk Linen Tyynenmeren reitille, johon kuuluu satamia Kiinassa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja Yhdysvaltojen länsirannikolla...

Pekka Laakso

#22
Nostetaanpa tämä vuosien takainen aihe esille, sillä mikäli Maersk Linen nettiaikatauluihin on yhtään uskominen, alkaisi Kotkassa käydä jonkun ajan päästä tavallista suurempia konttialuksia ihan viikottain. Näin ainakin kaavailevat...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.05.2013, 02:10:02
Nostetaanpa tämä vuosien takainen aihe esille, sillä mikäli Maersk Linen nettiaikatauluihin on yhtään uskominen, alkaisi Kotkassa käydä jonkun ajan päästä tavallista suurempia konttialuksia ihan viikottain. Näin ainakin kaavailevat...

Ihan ammatillisesta mielenkiinnosta ja oman kykenemättömyyden vuoksi eli minkä kokoisia aluksia on suunnitteilla ja milloin niiden tulisi mahdollisesti aloittaa?

Juhani Mehto

#24
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 17.05.2013, 19:28:30
Ihan ammatillisesta mielenkiinnosta ja oman kykenemättömyyden vuoksi eli minkä kokoisia aluksia on suunnitteilla ja milloin niiden tulisi mahdollisesti aloittaa?

Maerskin aikatauluja voi katsella osoitteessa https://www.maerskline.com/frameset.jsp, kirjoittamalla satamakenttään Kotka. Seuraavan kahden kuukauden aikana on tulossa ainakin siskokset (tai ainakin hyvin samankaltaiset) Maersk Niamey, Nedlloyd Adriana, Ocean Promise, Anna Schulte, Esther Schulte ja Thekla Schulte, kaikki 210 m ja noin 2550 TEU. Ensimmäinen käynti olisi toukokuun 30. päivänä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.05.2013, 21:00:52
Maerskin aikatauluja voi katsella osoitteessa https://www.maerskline.com/frameset.jsp, kirjoittamalla satamakenttään Kotka.

Kiitokset linkistä. Kyseiset himmelit vaikuttavat ihan passelin kokoisilta Mussaloon eli tuskin aiheuttavat sen suurempia naamanliikkeitä.  ;D

Pekka Laakso

#26
Maersk Niamey on jo lisätty HaminaKotkan saapuvien laivojen listalle, ja Maerskin aikataulut ovat ennallaan eli sieltä se näyttää tulevan ensi viikolla.

Nuo sarjan Maersk Ni -alkuiset sisaret eroavat muista kaavailluista siten, että niillä on jääluokka. Ovat siksi olleet vakiokävijöitä Pietarissa jo pidemmän aikaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Toiseksi suurimman Suomessa käyneen konttilaivan titteli on jälleen menossa uusiksi, sillä ensi viikolla Maersk on tuomassa Kotkaan 2872 TEU:n kokoista Hammonia Antofagasta -nimistä paattia. Kuten MT:n linkistä näkee, paatti on jo saapunut Itämerelle.

http://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:757986/imo:9399753/mmsi:636091507/vessel:HAMMONIA%20ANTOFAGASTA
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Toiseksi suurimman Suomessa käyneen konttilaivan titteli siirtyy jälleen: Nyt vuorossa on 3600 TEU:n upouusi jääluokallinen Vayenga Maersk, joka saapuu maanantaiaamuksi Kotkaan. Saman alusluokan Venta Maersk taas on korkkaamassa maailman ensimmäistä lastissa olevan konttilaivan Koillisväylän läpikulkua.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.08.2018, 14:53:54
Tämä Maerskin Koillisväylän koematka pysyy aikataulussaan, laivaksi on paljastunut Venta Maersk.
http://www.highnorthnews.com/maersk-container-ship-embarks-on-historic-arctic-transit/

Samaa alusluokkaa tultaneen näkemään lähiaikoina myös Kotkassa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

245-metrinen Hapag-Lloydin "vanha kanadanlaiva" Mississauga Express saapuu ensi viikolla sekä Vuosaareen ja Kotkaan ollen yksi pisimmistä konttilaivoista Suomen satamissa. Tietääkseni Vuosaaren pisin. Kotkan pituusennätyshän on edelleen vuonna 2007 käväisseellä Maersk Buffalolla (nyk. Seago Istanbul).

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Mississauga-Express-9165358.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.