MarineTraffic.com

Aloittaja Jukka Koskimies, 24.09.2008, 16:41:20

« edellinen - seuraava »

Jukka Koskimies

Helsingin lähivesiltä on jo useamman kuukauden ajan puuttunut toimiva AIS-järjestelmä. Porkkalan OH2KKU-aseman toimintahäiriön takia myös siltä aineistonsa saava aprs.fi on Helsingin seudun osalta ollut pimeänä.

Mielenkiintoisen parannuksen tilanteeseen tuo MarineTraffic AIS -järjestelmä, joka kattaa Suomenlahden länsiosan aina Helsingin seuduille saakka. Järjestelmää kehittää ja ylläpitää kreikkalaisen Egean yliopiston Department of Product & Systems Design Engineering, siis ei mikään harrastelijajoukko. Sillä näyttää olevan myös laaja merenkulku- ja yliopistoalan sponsorituki, niin että sen jatkuvuuteen ja kehittymiseen luulisi voivan uskoa.

Helsingin seudun puuttuvan perus-AIS:in korvaajana tämä järjestelmä on tietenkin kovasti tervetullut.  MarineTraffic.com on kuitenkin lähtenyt laajentamaan mm. AIS-signaaliaineiston hyväksikäyttöä, samaan tapaan mutta laivaharrastuksen kannalta paljon monipuolisemmin kuin radioamatöörivetoinen, omalla tavallaan mainio aprs.fi.  Asioista laajemmin kiinnostunut löytää järjestelmää tutkailemalla hämmästyttävän paljon  jännittävää.

Järjestelmässä on neljä pääosaa:

Live Map on lähes (max. tunnin viiveellä) tosiaikainen AIS-järjestelmä, jonka käytöstä lähemmin edempänä.

Vessels hakee nimen perusteella järjestelmässä aktiivisen aluksen, sen perustiedot, useista valokuvineen sekä viimeisen sijainnin. Tätä kautta pääsee sen yksityiskohtaisempiin tietoihin.

Ports löytää järjestelmän kattamat satakunta satamaa (meitä lähinnä Tukholman) ja mm. niissä olevien sekä lähteneiden, saapuneiden ja saapuvien laivojen luettelot sekä tilastografiikkaa ao. sataman toiminnasta.

Gallery on valokuvakokoelma järjestelmän tuntemista tuhansista aluksista aakkosittain tai alustyypeittäin sekä satamista, joita tällä hetkellä näyttää olevan 174. Galleriaan voi käyttäjä Shipspotting-tyyliin lisätä itse ottamiaan kuvia.

Alkuperänsä takia MarineTraffic.com on luonnollisesti parhaimmillaan Kreikan ja muun Välimeren alueen olosuhteissa, mutta vähemmän yksityiskohtaisesti kattaa myös koko Euroopan aina Suomen rannikoita myöten. Mistähän se mahtanee saada Suomenlahden, etenkin Helsingin lähivesien aineiston, mihin aboais ei tunnetusti ylety?

Järjestelmä aukeaa sen enempiä kyselemättä osoitteesta http://www.marinetraffic.com/ais/

Mallikuvia sen AIS -osuudesta löytyy täältä:  http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/MarineTraffic%20AIS/



Kenny Leong

#1
Kiitos tästä vinkistä. Näyttää olevan aika tarkka AIS, eikä pahempaa viivettä näytä olevan mitä nyt olen 10min seuraillut tätä AISia verraten Helsingin sataman webcamia http://www.portofhelsinki.fi/default.asp?docId=12876
Katsotaan nyt vielä kun Julia lähtee laiturista että kuinka ajantasalla tämä http://www.marinetraffic.com/ais/ oikein on...

Jukka Koskimies

Minäkin katselin kun Gabriella lähti, niin kolmisen minuuttia yli puolen kuva jo liikahti. Sitten seuraa helposti kyllä minuuttien viiveitä ennen kuin kuva hyppää seuraavaan paikkaansa. Ei minusta ihan pahalta näytä.

Kenny Leong

Juu kyllä. Toimiva systeemi. Mahtavaa.

Kimmo Heinonen

#4
Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 24.09.2008, 17:52:37
Katsotaan nyt vielä kun Julia lähtee laiturista että kuinka ajantasalla tämä http://www.marinetraffic.com/ais/ oikein on...

jooo... joudut nyt pari päivää sitten kyttäämään - ilmeisesti...  ::) (<- http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13158.msg104296#msg104296 )

Jees... kyllä hyvältä vaikuttaa tää tsydeemi...

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Heinonen - 24.09.2008, 18:33:43
jooo... joudut nyt pari päivää sitten kyttäämään - ilmeisesti...  ::) (<- http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13158.msg104296#msg104296 )

Juu huomasinkin tuon hetken päästä ;D

Petri Lahti

#6
Mistä MarineTraffic AIS saa datansa? Lueskelin kyllä sivut läpi ja dataa on helppo toimittaa joko AIS-vastaanottimelta MarineTrafficin omalla Windows-ohjelmalla tai vaikkapa Shipplotterilla.

Asia kiinnostaa siksi, että MarineTrafficin kattavuus on ainakin nyt melko hyvä ja Turun seudulla näkyvät myös B-luokan laitteet, siis lähinnä huviveneitä.. Itse kuulin MarineTrafficista tänään ensimmäisen kerran, mutta voisiko tällä olla jo datantoimittajina riittävästi harrastajia vai onko mukana esim. viranomaistoimijoita vai valuvatko kaupalliset AIS-datat vahingossa sinne jotain muuta kautta? Data näyttäisi olevan pitkälti samaa kuin Siitechillä. Onko datan saaminen turvattu jatkossa?

MarineTrafficin käyttöliittymä tuntuu helpommalta kuin esim aprs.fi, mutta ei läheskään niin monipuolinen. JavaScriptillä GoogleMapin päälle tehty rakennelma ei varmaankaan toimi kovin hyvin ainakaan vanhemmissa matkapuhelimissa.

Toistaiseksi Aboais jatkaa Shipplotter-verkossa...

Jukka Koskimies

Kun tämä homma minua aikalailla kiinnostaa, kirjoitin noille kreikkalaisille ja mm. kysyin Helsingin aineiston alkuperää. Samalla tietysti mainitsin aprs.fi:n tämän hetkisestä ongelmasta Helsingin seudulla. Tuli tämänlainen vastaus:

Dear Jukka,

Thank you for your compliments and for your support. It would be very interesting to see more areas of Finland covered.

We are currently building an interface with aprs.fi to mutually exchange our data.

Regarding the source of Helsinki data, they are coming from an American company with whom we are exchanging data for some areas. So, this receiver is not directly within our network and we do not know the contact details.

Kind Regards

Dimitris

Dimitris Lekkas
Dept. of Product and Systems Design Engineering
University of the Aegean
Syros, 84100, Greece
Tel. +30 22810 97100


Siispä täytyy vain toivoa, että tuo amerikkalainen firma jatkossakin hoitaa täkäläisen aineistonkeruun. Toisaalta on jännittävää kuulla, että kreikkalaisilla on yhteistyötä aprs.fi:n kanssa. Kun kaksi hyvää pelaa yhteen, niin on toiveita että jotain syntyy.

Toisaalta olisi mahtavaa, jos meilläkin saataisiin joku pystyttämään AIS-signaalien keruuasemia muutamalle meidän katvealueelle, ennen kaikkea itäiselle Suomenlahdelle. Täytyy ihailla tapaa, jolla MarineTraffic:in väki (systeeminsä "Cover your Area" -osiossa)  kannustaa ja ohjeistaa tiedonkeruuasemien perustamista ja jopa tarjoaa tarvittavat vimpaimet kuukauden ajaksi lainaan, jotta avustajaehdokas voi kokeilla mm. suunnittelemansa paikan soveltuvuutta signaalien vastaanottoon ennen kuin lähtee ostamaan omaa laitteistoa. Ei ihme, että Kreikan vesialue ihan ulointa saaristoa myöten näyttää olevan täydellisesti katettu.

Muuten siitä ajantasaisuudesta. Olen parina päivänä seurannut Siljan ja Vikingin iltalauttojen sekä Finnladyn/Finnstarin lähtöpuuhia Kustaanmiekkaan asti sekä Julian seikkailuja Etelä-Sataman altaassa ja johtopäätös on selvä: systeemi seuraa tapahtumia ihan tyydyttävästi muutaman minuutin viiveellä. Sen päivityskiertohan on 90 sekuntia, mutta useimmiten vain joka toinen kierros aiheuttaa laivasymbolin siirtymisen kartalla. Tuon uuteen paikkaan pomppaamisen jälkeen merkki on kyllä aika lähellä oikeaa paikkaa.

Jos haluaa seurata satamaan saapumassa olevien laivojen etenemistä avomerellä, mihin itse AIS-järjestelmää lähinnä käytän, muutaman minuutin viiveellä ei ole mitään merkitystä. Ja sitä paitsi laivan infokupla kertoo miltä hetkeltä (kuinka kauan sitten) nyt annettu paikannustieto on peräisin sekä toisaalta laivan nopeuden, niin ketteräaivoinen voi vielä täsmentää arviotaan sen tosiaikaisesta sijainnista.




als

#8
Tuossa on myös yksi toinenkin mielenkiintoinen ominaisuus. Valitsemalla 'Go to vessel' ja sieltä jokin alus, näät tämän aluksen reitit ilmeisesti parin päivän (tai vuorokauden) ajalta. Alus-symboolia reitillä klikkaamalla näät mm. aluksen nopeuden siinä pisteen kohdalla.
Mielenkiintoista seurata esim. Romantikan vauhteja ja reittejä aamuyöltä tai huomata Starin tekevän jo 15 solmun nopeutta Länsisataman edustalla, ennen Pihjalasaarta lähdettäessä.

Jukka Koskimies

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 25.09.2008, 00:06:13
Itse kuulin MarineTrafficista tänään ensimmäisen kerran, mutta voisiko tällä olla jo datantoimittajina riittävästi harrastajia vai onko mukana esim. viranomaistoimijoita vai valuvatko kaupalliset AIS-datat vahingossa sinne jotain muuta kautta? Data näyttäisi olevan pitkälti samaa kuin Siitechillä.

Minä puolestani kuulin nyt ensi kertaa Siitechistä. Aineisto on selväsi ihan sama, mutta Siitechin käyttöliittymä on perin ankea. Olisikohan Siitech tuo amerikkalainen yhtiö, johonka MarineTrafficin kaveri viittaa? Mutta jollakinhan pitää kuitenkin olla ne vastaanottimet täällä Helsingin maisemissa!


Kullervo Sonninen


Timo Lehtinen

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Esa Saaristo

Olen seurannut Botnican matkaa Italiaa kohden AIS:sta.Pettymyksekseni huomasin ,että seuranta loppui Kanaalin länsipäähän.Onko mitään linkkiä ,josta näkyisi tilanne siitä eteenpäin ?  :thumb: Kiitos etukäteen..

Sampo Karppinen


Pekka Laakso

Marinetrafficin tarkkuudesta voinee olla montaa mieltä: nimittäin löysin juuri mainion esimerkin: MT tietojen mukaan Sisu oli noin 2 minuuttia sitten nähty Hangon itäpuolella 13,4 solmun vauhdilla suuntaan 147˚, kun todellisuudessa Sisu jököttää paraikaa Kotkan Kantasatamassa. :D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.