Arctia Karhu

Aloittaja Jonne Vaalama, 15.07.2012, 07:12:33

« edellinen - seuraava »

Jonne Vaalama

Kuka tietää millä kalustolla Arctia Karhu aloittaa operoinnin?

Juha Paulavuo

Asiaa hieman sivuten

LainaaJäänmurto- ja satamahinausyhtiö Alfons Håkans aikoo viedä Kemin Sataman valmistelevan jäänmurron hankintasopimuksen markkinaoikeuteen. Alfons Håkansin johtajan Joakim Håkansin mukaan markkinaoikeus on ainoa valitustie.

– Asiantuntijoidemme mukaan tapauksessa on toimittu hankintalain vastaisesti, koska hankintaa ei ole kilpailutettu. Hankintaa ei voida tehdä vain yhden toimijan varaan.

Håkansin mielestä hankinnasta olisi pitänyt järjestää tarjouskysely. Kemin Satama Oy on solmimassa hankintasopimusta Arctia Karhu Oy:n kanssa. Arctia on ainoa toimija jonka kanssa Kemin Satama on neuvotellut.

pohjolan sanomat

Kalle Kiirala

Tämä kilpailutuksesta.

Mitä sitä kilpailuttaa jos ei ole kuin yksi yhtiö joka homman kykenee toteuttamaan. "Kemin satama on suorittanut Viitalan mukaan kartoitusta myös muiden palveluntarjoajien osalta mutta muita päteviä toimijoita ei löytynyt" koimme Arctian olevan ainoa tarpeeksi luotettava osapuoli kertoo Reijo Viitala Pohjolan Sanomat lehdessä 13.7.
Joten se siitä.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Kiirala - 15.07.2012, 22:27:10
"Kemin satama on suorittanut Viitalan mukaan kartoitusta myös muiden palveluntarjoajien osalta mutta muita päteviä toimijoita ei löytynyt" koimme Arctian olevan ainoa tarpeeksi luotettava osapuoli kertoo Reijo Viitala Pohjolan Sanomat lehdessä 13.7.

Olisi mielenkiintoista saada tietää, millaiseen "kartoitukseen" herra Viitala tässä viittaa?

Mitä satamajäänmurtoon ja hinausvalmiuspalveluun tulee niin rohkenen väittää, että Suomesta löytyy jopa useampiakin alaan huomattavasti erikoistuneempia yhtiöitä kuin Arctia. Suurimpien satamiemme jäänmurto hoidetaan näiden muiden yhtiöiden voimin, eikä hinauksestakaan puhuttaessa Arctia nyt ihan ensimmäisenä tule mieleen.

Pasi Saarinen

Ei taida ihan olla lainkirjaimen mukainen tälläinen oma kartoitus.  :deal:

Juha Paulavuo

Kemi teettää uuden satamajäänmurtajan. Noin kymmenen miljoonaa euroa maksavan murtajan rakentajasta päätetään vuoden loppuun mennessä. Kemin Satama Oy ja Arctia Shipping Oy ovat perustaneet hanketta varten yhteisyrityksen Arctia Karhu Oy:n. Uuden murtajan lisäksi yhteisyritykseen sijoitetaan nykyiset kaksi satamahinaajaa.

Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste perustelee hanketta Perämeren kasvavalla laivaliikenteellä. Murtajaa voidaan käyttää kesäisin myös muihin tehtäviin, kuten hinauksiin ja öljyntorjuntaan. Alus voi korvata myös suurten jäänmurtajien tarvetta eritoten alku- ja lopputalvesta.

turun sanomat

Tuomas Romu

Millaisen satamajäänmurtajan saa kymmenellä miljoonalla?
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Kalle Kiirala

#8
Ja homma laajenee, hienoa !

Kemin satamayhtiö laajenee Ouluun
Kemin satamayhtiö on mukana yhteisyrityksessä, joka aloittaa satamajäänmurron Oulussa.

Arctia Karhu tekee jo tulevana talvena jäänmurtoa Oulun kaupungin omistamalla satamajäänmurtajalla. Sopimus kattaa myös ympärivuotisen hinausvalmiuden.

Yhteisyrityksen perustaneet Kemin Satama ja valtion jäänmurtoyhtiö Arctia Shipping kertoivat viime viikolla, että ne aloittavat satamajäänmurron Kemi-Tornion satamissa.

Uusi yhtiö rakennuttaa Kemi-Tornioon uuden miljoonia euroja maksavan satamajäänmurtajan, joka on käytössä puolentoista vuoden kuluttua.

http://yle.fi/uutiset/kemin_satamayhtio_laajenee_ouluun/6317364

http://www.pohjolansanomat.fi/Talous/1194769826690/artikkeli/arctia+karhu+myos+oulun+satamaan.html




Toni Lassila

Pienihän se on, mutta Lapin Kansan artikkelin mukaan kokoisekseen tehokas. :)
Katsos on satamamurtaja (edellä mainittu) AIS:sa ei paljoa näy Kemin alueella liikennettä.
Se on ehkä joku katve-alue? :)
V A L M E T

Ari Leskinen

Arctia Shippingin havainnekuvasta vois päätellä, että hinaajaan tulee vetokoukku/vetovinssi ainoastaan perään.
Voi, voi, mitenkähän nykyaikaiset kipparit pärjää, kun tarttis peruutella avustettava laiva kiinni  ;D
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tuomas Romu

No, kulkevathan nuo rakkineet jäissä tunnetusti paremmin perä edellä... ;)

Kukahan tuon mahtaa rakentaa? Kokoluokka on sen verran pieni, etten usko isojen telakoiden vaivautuvan. Uudenkaupungin Työveneelle tuo sopisi passelisti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.10.2012, 23:24:53 Kukahan tuon mahtaa rakentaa? Kokoluokka on sen verran pieni, etten usko isojen telakoiden vaivautuvan. Uudenkaupungin Työveneelle tuo sopisi passelisti.
Tietääkseni missään ei ole puhuttu kahdeksan tarjouskilpailuun valitun telakan kotimaasta. Veikkaisin tapahtuvan Suomen ulkopuolella. Ainakin aluksen design muistuttaa kovasti hollantilaistekeleitä, joten esimerkiksi Hollanti myös rakentajamaana saattaisi olla yksi vaihtoehto. Tai lisenssillä Baltian maissa.

Kaikki siis hetken mielijohteesta kehittynyttä pohdintaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Totta. Toisaalta, vaikka kyseessä onkin suhteellisen pieni alus ja vaikkapa Turun risteilijöihin verrattana lähes olematon pisara meressä, kuinka paljon vaakakupissa painaa kansalaisten mielipide ja suhtautuminen valtion omistaman yrityksen toimintaan? Toisin kuin esimerkiksi metrojunat, jäänmurtajat ovat perinteisesti olleet suomalaista erityisosaamista. Sellaisen tilaaminen ulkomailta tänä maailmanaikana saattaisi olla melkoinen faux pas.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#14
Niin, tosin tuota voidaan pitää myös vain satamahinaajana, jollaisen tilaaminen Suomesta saati sitten ulkomailta tuskin rahvasta kiinnostaa...

Onko missään muuten mainittu uudisrakenteen suunnittelusta eli onko suunniteltu kokonaan Suomessa vai käytetty jotain tunnettua suunnittelufirmaa Hollannissa, Norjassa tms? Kun tuon sivupiirustuksen mukaan näyttää kovin hollantilaiselta...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.