Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Itse olen kyllä skeptinen ehdotetun uusiokäytön suhteen. Runkomuoto ei tosiaan oikein sovellu kovaan merenkäyntiin ja keulapotkureistakin on avovedessä vain haittaa.

Nuo tanskalaiset ovat muuten ainoat kahdella keulapotkurilla varustetut jäänmurtajat, jotka on rakennettu jossain muualla kuin Helsingissä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Tanskalaisiin murtajiin liittyen vastaan tuli mielenkiintoinen seikka lukiessani Hanrik Ramsayn teosta Jääsaarron murtajat (1949). Ramsayn mukaan 1800-luvun lopulla, kun Suomeenkin hankittiin ensimmäinen jäänmurtaja, pahimmat jäät olivat Tanskan salmissa. Ensimmäistä jäänmurtajaa (Murtaja) hankittaessa erikseen varoiteltiin, että ei se murtaja Hangossa mitään hyödytä kun Tanskan salmet ovat läpipääsemättömässä jäässä - ja niin kävikin esim talvella 1893. Ja nyt Tanskan jäänmurtajat ovat olleet 16 vuotta vailla työtä noilla vesillä... ehkä ilmastonmuutoksessa siis on jotain perää.

Vähän enemmän asiaan liittyen, erityisesti Thorbjørnin kohdalla tuntuu rehellisesti sanottuna urvolta, että noinkin uusi murtaja (valmistunut 1980) on mitä ilmeisimmin päätymässä pois murtajakäytöstä. 60-luvulla valmistuneet Danbjørn ja Isbjørn ovat asia erikseen, mutta luulisi Thorbjørnin ikäiselle murtajalle löytyvän jostain työtä ihan jäänmurtotehtävissä.

Janne Koskinen

#347
Norjan murtajatilauksesta (oli keskustelua aiheesta jo täälläkin uuden murtajan tilaus topicissa):

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2013/12/05/italia-tuo-jaanmurtajien-luvattu-maa/201316933/12

Voitaisiin jo lopettaa puheet arktisesta hypestä. Suomi on siitä kelkasta tippunut tai itse asiassa ei siinä kelkassa koskaan ollutkaan.

Ainoa keino saada vakuudet kohdalleen tässä taloustilanteessa lienee valtio-omistus, mutta tässä ideologisessa ilmapiirissä (KOK. pääministeripuolueena) se ei ole mahdollista.

Sarkozy ja Berlusconi olivat kuitenkin siihen valmiita vaikka veljespuolueista olivatkin vallan huipulla ollessaan.

http://www.marinelink.com/news/fincantieri-norwegian361540.aspx

"The ship will be named "Kronprins Haakon", in honour of the heir to the Norwegian throne and will be built in Italy in the Fincantieri integrated shipyard in Riva Trigoso-Muggiano, before undergoing final outfitting and sea trials in Norway at VARD – a member of the Fincantieri Group."

Norjalaista "kotimaisuuttakin" ilmassa.

Fincantierin arktiseen osaamiseen luottaa toinenkin naapuri:

http://www.seatrade-global.com/news/europe/fincantieri-secures-high-tech-russian-projects.html
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#348
Norjalaiset kyllä tarvitsevat oikean tutkimuslaivan. Norjan polaari-instituutin Lance, jolla itsekin olen ollut, ei pärjää kovinkaan pahoissa jäissä. Tästä syystä norskit ovatkin vuokranneet silloin tällöin ruotsalaisten Odenia, joka ei ymmärrettävistä syistä ole mikään pitkän tähtäimen ratkaisu.

Kannattaa pitää mielessä, että Fincantieri osti norjalaiset telakat STX:ltä jokin aika sitten. Tästä syystä aluksen runko rakennetaan nimenomaan Italiassa ja hinataan varustetavaksi VARDin telakalle Norjaan. VARD (entinen STX OSV) ei ole ennenkään rakentanut runkoja omalla telakallaan, vaan teettänyt ne alihankintana esimerkiksi Romaniassa.

Mielestäni on turhaa sensaatiohakuisuutta valittaa jäänmurtajatilauksen valumisesta Italiaan - eihän kukaan avautunut siitäkään, että Arctia Karhun runko rakennetaan Latviassa ja hinataan vesillelaskun jälkeen Riikaan varusteltavaksi. Samalla tavalla Uudenkaupungin Työvene taisi tehdä myös Merivoimien öljyntorjunta-alus Louhen kanssa, mutta silti alusta taidetaan pitää suomalaisena. Helsingin telakka teettää lohkonsa ymmärrettävistä syistä Venäjällä (vaihtelevalla menestyksellä) ja Turun telakkakin on tuonut osan TUI:n lohkoista käsittääkseni Klaipedasta. Todennäköisesti osa Liikenneviraston murtajankin lohkoista tulee jostain muualta riippumatta siitä, kumpi telakka tilauksen lopulta saa.

Itse jaksan edelleen uskoa suomalaiseen arktiseen osaamiseen. Telakoiden tilanne on toki mitä on ja ilman toimivaa rahoitusta tilauksia ei yksinkertaisesti tule, mutta varsinkin suunnittelun ja uusien aluskonseptien osalta olemme edelleen kirkkaassa johdossa. WADAM, WARC, MARC, AARC... kukaan ei pääse edes lähelle. Tämä ei toki lämmitä kansan syviä rivejä, koska suunnittelun osuus on vain murto-osa aluksen kokonaishinnasta ja jokaisen ulkomailla rakennettavan aluksen kohdalla saadaan pelätä suomalaisen jäänmurtajaosaamisen karkaamista ulkomaisiin käsiin. Tämän aluksen kohdalla norjalaiset vetivät toki kotiinpäin ja tilasivat suunnittelutyön Rolls-Roycelta, jolla on kokemusta myös jäissä kulkevien alusten suunnittelusta. Kyse ei todellakaan ole siitä, että Fincantieri rynnisi Suomen ohi jäänmurto-osaamisessa. Eikä muuten rynni Rolls-Roycekaan suhteellisen konservatiivisella konseptillaan...

edit: Joku vääräleuka voisi sanoa, että Italia on hankkinut jäänmurtajaosaamisen La Spezian romurannoilta, joilla muutama entinen suomalainenkin murtaja on päättänyt päivänsä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#349
Uuden murtajan management kuvioista IS:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288632778803.html

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288632779869.html

Hmm.. "Sen sijaan Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste ei edes lupaa, että yhtiö osallistuu tarjouskilpailuun, kun uusi alus valmistuu vuonna 2015.

– Teemme yhtiössä aikanaan päätöksen, osallistummeko tai miten osallistumme siinä vaiheessa, kun tarjouskilpailu alkaa, Vauraste sanoo."

Taitaa olla Voiman kokoiset YT:t Arctialla 2016?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#350
Taina antaa väärän kuvan säännöllisestä liikenteestä toteamalla, että edestakaisin liikennöivät alukset pitäisivät väylän auki. Jääränneihin muodostuu säännöllisen liikennöinnin seurauksena jääsohjoa, jonka paksuus kasvaa useiden eri mekanismien myötävaikutuksella huomattavasti nopeammin kuin ränniä ympäröivän tasaisen jään paksuus. Melko pian oltaisiin takaisin lähtötilanteessa: laivaväylillä ei kulkisi double acting -alusten lisäksi yksikään muu kauppalaiva ilman jäänmurtajan avustusta. Raahen liikenne ei kuitenkaan ole pelkkää malmin ajamista Luulajaan...

Uusien itsenäisesti jäätä murtavien alusten rakentaminen sopisi toki minulle, mutta näkisin kuitenkin uuden jäänmurtajan kansantaloudellisesti parempana ratkaisuna. Kyseessä on kuitenkin "vain" 125 miljoonan euron investointi, johon saadaan lisäksi noin viidennes EU-rahaa. Vaikea kuvitella valtion antavan nykytilanteessa riittävästi porkkanaa varustamoille (esim. ESL) uusien erikoisalusten tilaamiseksi - jos muihinkin satamiin päästään jäänmurtajan vanavedessä, niin miksi Raaheen tarvittaisiin kallis jäänmurtaja-rahtilaiva? Toisaalta, voisihan nykyhallitus antaa keppiäkin esimerkiksi kieltämällä avustuksen puskuproomuilta, jotka sitovat merkittävästi jäänmurtajakalustoa joka talvi...

edit: Aiheesta on tehty ihan tutkimuskin:

http://portal.fma.fi/portal/page/portal/fma_fi/merenkulun_palvelut/talvimerenkulku/tutkimus/MKL_julkaisu_7_2006.pdf

LainaaAs long as there is no economic incentive for the shipping operators to absorb the additional 10-20% higher investment cost, it is very unlikely that any such investment decisions will be made. All types of vessels fulfil IA Super ice class and are paying the same amount of fairway dues, irrespective of their actual need for icebreaker assistance. The dues are based on the ship's Net Register Tonnage for calculations in Finland, which correspond to a Gross Tonnage of approximately 10,950, used for calculations in Sweden, and the number of voyages. In Sweden, there are
fairway dues on the cargo as well, which is not limited to the number of voyages. This explains the big difference between the fairway dues in Finland and Sweden on this high frequent line. The values both for Finland and Sweden are shown in Table 19. This will be the amount, which the ship operator would save if the vessel were exempt from fairway dues. The saving cannot be considered sufficient to cover the higher investment cost, therefore other incentive schemes should be created for the operators of independently operating vessels. The definition of contractual icebreaking capability must be determined carefully, and the vessels should be able to prove their icebreaking capability in order to be categorised as an independent icebreaking cargo vessel.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.12.2013, 07:31:04
Taina antaa väärän kuvan säännöllisestä liikenteestä toteamalla, että edestakaisin liikennöivät alukset pitäisivät väylän auki. Jääränneihin muodostuu säännöllisen liikennöinnin seurauksena jääsohjoa, jonka paksuus kasvaa useiden eri mekanismien myötävaikutuksella huomattavasti nopeammin kuin ränniä ympäröivän tasaisen jään paksuus. Melko pian oltaisiin takaisin lähtötilanteessa: laivaväylillä ei kulkisi double acting -alusten lisäksi yksikään muu kauppalaiva ilman jäänmurtajan avustusta. Raahen liikenne ei kuitenkaan ole pelkkää malmin ajamista Luulajaan...

Raahen kallioleikkauksin toteutetulla väylällä tämä "sohjoontuminen" on suurempi ongelma kuin missään muualla Perämerellä. Otson ekana talvena käyttivät pulputusta, jonka seurauksen ränniin muodostui "teräsreunat" ja sohjo ei päässyt purkutumaan minnekään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Hmm..

http://barentsobserver.com/en/arctic/2013/12/new-icebreakers-could-be-built-abroad-12-12

"Rosatom is ready to give the 77 billion rubles (€1.70 billion) contract to a foreign company.

As BarentsObserver reported, the Baltic Shipyard in St.Petersburg has started construction of Russia's next generation nuclear-powered icebreaker, which will be the largest in the world.

Baltic Shipyard, which is part of the United Shipbuilding Corporation, is the only bidder for the tender to build the next two icebreakers in the series. The shipyard is, however, not able to agree with the buyer Rosatomflot on the price, Izvestia writes.

The tender on the two vessels has a 77.5 billion rubles (€1.72 billion) price tag, but the shipyard claims that it cannot build the two icebreakers for less than 86.1 billion rubles (€1.92 billion).

Rosatom is not ready to give any concessions and says that the contract could very well be given to a foreign company:

"On the world market there are companies with appropriate experience in construction of icebreakers that are capable of handling the task. Sure, we want the icebreakers to be built be a Russian company, but if a foreign company capable of fulfilling the state orders at the specified price is to take part in the second tender, we could sign a contract with it", a source in Rosatomflot says to Izvestia. "We are not going to increase the price of the contract".

Two of Russia's existing icebreakers, «Taymyr» (1989) and "Vaygach" (1990) were built by the Finnish company Wärtsilä."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Paitsi Suomessa (Urho + Sisu), niin venäjälläkin päädytään elinkaarenpidennys operaatioon:

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=21340

Siis Rosatomin ydinmurtajien reaktorien käyttöaikaa pidennetään 100000:sta tunnista 175000:n tuntiin.

Sivumennen sanoen BLRT:n operaatioista Sisun suhteen taitaa tulla juristeille pitkäaikainen "leipäpuu"?
Taisi suolavesi päästä vikapaikkoihin ja maksumiehestä lienee epäselvyyttä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.01.2014, 19:07:44
Ensi viikolla lisää aiheesta?:

Tai sitten ei.

Liikennevirastolta lisäaikaa jäänmurtajahankinnassa
Liikennevirasto myöntää lisäaikaa tarjousten jättämiselle uudesta jäänmurtajasta. Liikenneviraston mukaan syynä tähän on se, että jäänmurtajahankinnan tarjouskilpailussa mukana olevien telakoiden rahoitusjärjestelyt ovat kesken.
Tarjousten jättämisen määräajan piti päättyä tänään, mutta lisäaikaa annettiin nyt ensi viikon keskiviikkoon saakka.
STT

Tuomas Romu

#356
Aiheesta on myös oma viestiketjunsa, "Liikennevirasto tilaa jäänmurtajan Helsingin telakalta".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Melker Söderudd


Tuomas Romu

Arctia on itsekin antanut lehdistötiedotteen:

http://www.arctia.fi/arctialla_valmiudet_uusiin_investointeihin

Lainaa- Polaariselle osaamiselle on nyt kysyntää ja hyvän taloudellisen tuloksemme sekä osaamisemme ansiosta Arctialla on erinomaiset valmiudet uusiin kalustoinvestointeihin asiakastarpeiden mukaisesti ja sopivien yhteistyökumppaneiden kanssa, toteaa toimitusjohtaja Tero Vauraste.

Ensimmäistä kertaa näen kenenkään kutsuvan Fennicaa ja Nordicaa polaarimurtajiksi. :>
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko Valli