Isabellan tulevaisuus

Aloittaja Jesse Saarimäki, 18.01.2012, 01:15:54

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

http://www.faktaomfartyg.se/isabella_1989.htm ;) Teki 24h risteilyitä Helsingistä kesäkauden 1994 loppuun asti, milloin vaihtoi reittejä Cinderellan kanssa eli siirtyi Helsinki-Tukholma -välille.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.03.2013, 23:56:22
http://www.faktaomfartyg.se/isabella_1989.htm ;) Teki 24h risteilyitä Helsingistä kesäkauden 1994 loppuun asti, milloin vaihtoi reittejä Cinderellan kanssa eli siirtyi Helsinki-Tukholma -välille.

Toimiko Isabella kolmantena laivana Cinderellan korvatessa Olympian huhtikuussa.? Syksyllä kaiketi palattiin normaaliin Helsinki-Tallinna väliseen risteilemiseen. Helsinki-Visby risteilyt kaiketi sijoittui keskikesälle? Toi mua vielä jäi mietityttämään, että missä välissä se kävi vierailee Turku-Maarianhamina-Tukholma linjalla.

Asia ei kuulu Isabellaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. Olenko ymmärtänyt oikein Cinderellan alku taipaleen risteilyistä Ma-Pe kaksi risteilyä Helsinki-Tukholma ja Pe-Ma kolme risteilyä Tallinnan suuntaan?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Arto Papunen

http://www.vikingline.com/Documents/pressreleases/20130314-viking-isabella-fi.pdf

Tuollainenkin lehdistötiedote tullut, noh eipä tuossa juurikaan uutta tammikuiseen tiedotteeseen.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 14.03.2013, 12:18:23
Toi mua vielä jäi mietityttämään, että missä välissä se kävi vierailee Turku-Maarianhamina-Tukholma linjalla.

Asia ei kuulu Isabellaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. Olenko ymmärtänyt oikein Cinderellan alku taipaleen risteilyistä Ma-Pe kaksi risteilyä Helsinki-Tukholma ja Pe-Ma kolme risteilyä Tallinnan suuntaan?

Isabella oli Naantali-Tukholma-reitillä syksyyn 1990 sekä uudelleen kesäkauden 1991. Talvikauden 1990-1991 sekä syksystä 1991 syksyyn 1994 se teki risteilyjä Helsingistä ja siirrettiin sen jälkeen Helsinki-Tukholma-reitille. Turku-Tukholma-reitillä se ei mielestäni ollut vakituisesti ennen vuotta 1997 mutta saattoi tilapäisesti tuurata siellä telakointien aikana tms.

Cinderella teki viikossa syksyyn 1991 asti sekä kesäkaudella 1992 kolme reissua Helsinki-Tukholma (Ma, Ke, Pe) ja ainostaan yhden risteilyn Helsingistä (su). Talvikausina 1991-1992 ja 1992-1993 tehtiin kaksi reissua Helsinki-Tukholma (Ma, Ke) ja kolme risteilyä Helsingistä (Pe-Su).

Arto Papunen

Nyt tuli mieleen että mitä Vikingin kesän tuotteet ovat virolaisen silmin. Tietty osa voi olla vielä tulossa (viron) sivuille myöhemmin mutta olisin odottamassa, että virolaisillekkin olisi tarjolla nyt enempi vaihtoehtoja risteillä, esim yön yli risteilyjä miniristeilyjä 22.30-10.45 Isabellalla. Tietty XPRS on vähän pieni kunnon risteilyyn mutta voisi sillä olla vastaava 20 tunnin risteilyvaihtoehto virolaisille. Samalla sinne voisi ottaa virolaisia artisteja soittelemaan iltavuorolla suomalaisten sijaan.

Tietty en tiedä, millä virolaiset haluavat risteillä vai onko siellä edes risteilykulttuuria, menevätkö mieluummiin Tukholmaan kuin ängevät suomalaisten täyttämille risteilylaivoille.

Mikko-Oskari Koski


Kaipa tuollainen tuote voisi tarjolle tullakin, mutta ei siitä mitään menestystä kehittyisi. Virolainen risteilykulttuuri on niin paljon suomalaista ohuempi, että se toimii korkeintaan sivutuotteena jossain sellaisessa aluksessa, jonka päätuote on jokin muu. Hyvä (oikeastaan ainoa) esimerkki tästä on Tallinkin Tukholman linja, johon toki myydään jonkin verran Tallinnastakin alkavia risteilyjä, mutta jossa tuote ainakin tarjouslähtöjen määrästä ja myös jossain yhteyksissä mainituista matkustajaprofiloinneista päätellen on suunnattu pääasiassa ruotsalaisille.
Suomeen tulevat virolaiset ilmeisimmin haluavat mahdollisimman nopean ja/tai edullisen kyydin yli. Laivamatkustus on virolaisen elinkustannusindeksin mukaan suhteellisen kallista hupia, eikä laivalla tehtävissä ostoksissakaan säästä kotikauppoihin verrattuna, joten senkään varaan eivät varustamot voi mitään laskea.

Mutta tarvematkustustuotteita Virosta Viking voi toki kehittää ja varmasti sen tekeekin. Itse uskoisin eniten nostetta olevan mahdollisuudella matkustaa kevyellä laivanvaihdolla Tallinnan ja Tukholman väli. Tätä tuotetta Viking voisi ainakin autopakettina snorkkelihytillä jopa dumpata alle Tallinkin suoran reitin pyyntöhintojen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950