Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 29.07.2008, 11:50:54
Kansalaistottelemattomuus ja kapinointi ei ainkaan paranna hänen asemaansa mahdollisena uskottavana toimijana alalla, päinvastoin.
Tuosta sanamuodosta kapinointi saattaisin epäillä tekstiä suoraan T.T:ltä "lainatuksi". Mutta asiaan eli liikelaitostyöryhmä jatkaa todellakin vuoden 2009 loppuun. Kuitenkin LLL:n kohdalla saatetaan joutua jo aikaisemminkin toimenpiteisiin. Mielenkiintoista, mutta HS:n epäillyn "luotsausrikkomuksen" tiimoilta otti yhteyttä eräs mainitsematon ammattiliito tai pikemminkin heidän edustajansa eli ei tätä julkisuuspeliä BPL avannut. Jätetään kuitenkin "keittiöjurismi" sikseen ja annetaan alan ammattilaisille työrauha.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Knuutila

Totta, annetaan virkamiehille työrauha eli "luotsaus" rauha.
Olen itse "puolueettomana" aivan täysin varma, että jonakinpäivänä on Suomen vaan vapautettava luotsauskin markkinatalouden armoille. Kannattamattomista väylistä järjestetään tarjouskilpailut, ja valtio sitoutuu maksamaan tukea ko. väyläosuuksilla, siitä, että jokin (asianmukaiset pätevyydet omaava) instanssi suinkin luotsauksen mahdollisimman halvalla hoitaisi
Lyhyesti: Saattaahan asiassa käydä niinkin, että Finn Pilot ja yksityinen olisivat (kollegoita)......
Kunhan viimeinen oksa taipuu, myös pohjolassa luotsataan "omaan" pussiin, merellä, sekä raiteilla...

Teemu Knuutila

#527
Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 28.07.2008, 21:25:19
Aihehan kiinnostaa minua kuin kilo paskaa... On vain ollut ennenkin tapana huomauttaa kun topic kääntyy kahden henkilön väliseksi "chatiksi" että sen voi hoitaa jotenkin muutenkin. Laitoit näköjään itsekin keskustelu-sanan lainausmerkkeihin.
Ihan OT, mut joitakin saattaa kiinnostaa, muut asiat kuin toisia. Jos moder(aa)oottori niin haluaa, voidaan sananvapautta rajoittaa tasapuolisesti kaikilta: eli kiinni koko paska, jos fooorumin tarkoitus on toimia ompelukerhona..... Foorumithan ovat sitävarten, että niissä nimenomaan vaihdetaan mielipiteitä ja näkökulmia, joskus jopa hyvinkin kärkkäästi !!! Ja se kait on koko homman suola, vai pitäisköä sanoa kuten minua kiinnostaa...suolainen ja karvainen !!!

Jorma Heiniluoto

Janne Koskinen(Håkansin alter ego?), minulla ei ole kunnia tuntea mainitsemaasi herra T.T:tä(luotsi). Muistaakseni hänen hinaajankäyttönsä oli aiheuttanut myös sinulle suunnatonta tuskaa toisaalla tässä forumissa. Vainoharhaisuudessasi näet jokaisessa erimielisessä kirjoituksessa potentiaalisen uhkatekijän. Mielestäni kirjoituksesi toisaalla forumissa ovat asiantuntevia ja pyrit hankkimaan vastaukset niitä kaipaaville. Tässä keskustelussa asiantuntemustasi vaivaa selkeä tietämättömyys ja puolueellisuus. Uskottavuutesihan joutui ikävälle koetukselle hinaajakeskustelussa. Luottamuksenhan voi menettää vain kerran, vai mitä?

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 29.07.2008, 15:20:36
  Luottamuksenhan voi menettää vain kerran, vai mitä?
Ei, kyllä tämä kuuluisa henkilö sanoi "mies voi menettää kunniansa ainoastaan kerran", (vapaasti suomennettuna), luottamuksen saattaa saada kovalla työllä takaisinkin.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 29.07.2008, 14:50:41
Totta, annetaan virkamiehille työrauha eli "luotsaus" rauha.
Olen itse "puolueettomana" aivan täysin varma, että jonakinpäivänä on Suomen vaan vapautettava luotsauskin markkinatalouden armoille.

...Näin arvostettu eurooppalaisen merenkulun suurvalta; Suomi voisi näyttää jälleen kerran maailmalle esim. Yhdysvallat, Saksa, Ranska, Belgia, Norja, Ruotsi, Espanja, Italia ja Hollanti (muutaman pienen merenkulkumaan mainitakseni) esimerkkiä miten niidenkin on aika opetella markkinatalouden aakkoset, tällä maailmanlaajuisella, keinotekoisella suojelujärjestelmällä ylläpidetylle globaalille kartellille jota luotsaukseksi kutsutaan. Onneksi pieni suomalainen perheyritys on nähnyt maailmanlaajuisen monopolistien salaliiton ja on taas ryhtynyt päättäväisesti ja täysin pyyteettömästi ideologiseen taisteluun tämän kansainvälisen syndikalismin kukistamiseksi ja kaksi yhtiön luotsiveteraania heittävät kaiken peliin; näiden oikeuden esitaistelijoiden kohtaloa seurataan henkeä pidätellen kuin päivittäistä saippuaoopperaa..miten heidän käy? Joutuvatko Baltic Pilotin sankarimme maan väkivaltakoneiston ja kansainvälisten luotsimonopolistien uhreiksi? Tuomitaanko nämä viattomat ammatinharjoittajat! Seuraamme henkeä pidätellen mitä seuraavassa jaksossa tapahtuu.

Hauskaa kesän jatkoa!
jore

Jouni Haimi

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 28.07.2008, 22:41:43
Tuollainen keittiöjuristeria on aika lapsellista! Ensi vuonna ei tapahdu luotsauksen suhteen yhtään mitään. Håkans on nyt lähtenyt avoimesti järjestäytynyttä yhteiskuntaa vastaan:

Poliisi tutkii Baltic Pilotin luotsikokeilua
Julkaistu: 22:01

Petja Pelli

helsingin sanomat



Luotsausyritys Baltic Pilot on järjestänyt ennakkotapauksen luotsaamisen valtionmonopolia koskevassa kiistassa.

Yrityksen työntekijä luotsasi kahden aluksen ylileveää yhdistelmää Paraisten edustalla heinäkuun alussa, vaikka oikeuskansleri Jaakko Jonkka linjasi viime marraskuussa, että luotsaus Suomen vesillä on valtion Luotsausliikelaitoksen yksinoikeus.

Merenkulkulaitos sai tempauksesta tiedon etukäteen tekijöiltä itseltään. Turunmaan kihlakunnan poliisilaitos tutkii tapausta luotsausrikkomuksena.


Baltic Pilot lopetti luotsaamisen Suomen vesillä, kun oikeuskansleri oli kertonut tulkintansa. Nyt yritys ryhtyi käytännön toimiin saadakseen valtionmonopolin perusteista oikeuden päätöksen.

"Laki on tässä epäselvä. Nyt haluamme ihan oikeasti kokeilla", kertoo kokeilun toista alusta kipparoinut toimitusjohtaja Joakim Håkans.

Håkansin mukaan luotsaus oli laillinen, koska laissa sanotaan suoraan vain, että luotsilla täytyy olla hallussaan Merenkulkulaitoksen luotsauskirja, joka yrityksen luotsilla oli.

Baltic Pilot on suuren hinausfirman Alfons Håkansin yhteistyökumppani. Håkansin mukaan luotsaustoiminta "ei ole kultakaivos", mutta siitä riittäisi sivutyötä hinaustehtäviä odottaville työntekijöille.


Luotsausliikelaitoksen hallintojohtaja Juha Ylä-Autio on huolissaan luotsaustoimintaan pyrkivästä yrityksestä. Hänen mukaansa vaarana on, että yritys kerää osan potista vilkkailla merialueilla ilman vastuuta vähän liikennöidyistä vesistä.

"Nykyisellä mallilla hiljaisille alueille taataan luotsauspalvelut vilkkaiden alueiden tuotoilla", Ylä-Autio toteaa.

Useimmissa maissa, kuten Yhdysvalloissa ja valtaosassa EU-maista, laivojen luotsaus hoidetaan yhden toimijan mallilla.


Täytyy nostaan Håkanssin porukalle luovasta laintulkinnan hausta. Kun ajattelee eteenpäin niin yksi instanssi joka luo laintulkintaa  on korkein oikeus,sitäkö hokun porukka ajaa takaa kun oikeuslaitos tuomitsee pykälien mukaan eikä lain hengen mukaan?




JNordman

Kymen Sanomissa luotsausasiaa:

Luotsauskiista poliisin tutkittavaksi


Ennakkotapauksen järjestäneet Baltic Pilotin luotsit haluavat oikeuden päätöksen luotsausmonopolista.

KOTKA. Viime marraskuussa yksityisen luotsaustoiminnan lopettanut Baltic Pilot haluaa oikeuden päätöksen luotsauksen valtionmonopolin perusteista. Jotta tämä onnistuisi, yhtiön luotsit luotsasivat yksityishenkilöinä kahta alusta heinäkuun alussa Paraisten edustalla.

Luotsit ilmoittivat toimistaan Merenkulkulaitokselle ennakkoon. Poliisi tutkii nyt tapausta luotsausrikkomuksena. Baltic Pilot lopetti viime vuonna nelisen kuukautta kestäneen luotsaustoiminnan oikeuskanslerin lausunnon ja liikenne- ja viestintäministeriö kiellon jälkeen.

Viranomaisten kanta on, että luotsaus Suomen vesillä on valtion Luotsausliikelaitoksen Finnpilotin yksinoikeus.

Baltic Pilotin toimitusjohtaja Joakim Håkans on edelleen vahvasti toista mieltä.

- Luotsauslaissa ei lue mitään Luotsausliikelaitos Finnpilotista. Siellä todetaan yksiselitteisesti, että luotsata saa Merenkulkulaitoksen luotsauslupakirjan omaava henkilö.

Håkansin mielestä laki antaa ainakin yksityishenkilölle oikeuden luotsata. Niinpä heinäkuussa Paraisten vesillä luotsit toimivat yksityishenkilöinä.

- Jos se olisi kiellettyä, niin kyllä se pitäisi olla kirjattuna laissa ja asetuksissa.

Monopoleja voidaan Håkansin mielestä säätää, mutta vain lain puitteissa ja erityisin sosiaalisin syin kuten Raha-automaattiyhdistyksen tai Alkon kohdalla on kyse.

- Vahingossa ei mitään laillista monopolia voi syntyä.

Viime marraskuun jälkeen Baltic Pilot on hakenut ratkaisua tähän luotsausmonopolista käytävään kiistaan.

- Liikenne- ja viestintäministeriö ja Merenkulkulaitos eivät ole antaneet selkeitä päätöksiä tai määräyksiä. Ministeriö kyllä näytti punaista valoa toiminnallemme, mutta kun haimme luotsauslupaa, he totesivat ettei heillä ole toimivaltaa antaa sitä, Håkans päivittelee.

Yhtiö kanteli asiasta myös EU:n komissiolle, joka ei kuitenkaan ottanut asiaa käsiteltäväkseen, koska asian käsittely Suomessa on kesken.

- Tässä on oltu vähän kuin löyhässä hirressä. Kaikkea on kokeiltu, mutta mistään ei oikein tule selvää vastausta. Nyt toivotaan tulkintaa oikeudelta.

Aloite yksityiseen luotsaustoimintaan tuli Håkansin mukaan perheyrityksen hinausfirman asiakkailta.

- He eivät ole olleet tyytyväisiä Finnpilotin toimintaan ja ovat halunneet vaihtoehdon valtiolliselle liikelaitokselle. Yrittäjän tulee vastata asiakkaan pyyntöihin.

Håkans sanoo luotsauksen sopivan hyvin perheyritykselle, koska sillä on jo osa tarvittavasta logistiikkaketjusta. - Meillä on jo luotsien kuljetuskapasiteetti olemassa Suomen rannikolla liikelaitokselle kannattavissa ja kannattamattomissa satamissa kuten Raumalla.

Yhtiö ei Håkansin mukaan yritä päästä keräämään rusinoita pullasta. Luotsausta halutaan tarjota kattavasti Suomessa.

- Olemme jo satsanneet kolme miljoonaa euroa luotsienkuljetuskalustoon.



Jorma Heiniluoto

Vastine Kymen Sanomissa 5.8.2008

                                               LUOTSAUSKIISTAA ON TURHA KÄRJISTÄÄ

Kymen Sanomissa 1.8. uutisoitu juttu Paraisilla hinaajayhtiö Alfons Håkansin hinaajalla tehdystä tahallisesta luotsausrikkomuksesta osoittaa tekijöiltään lähinnä röyhkeää piittaamattomuutta valtion hallintojärjestelmiä kohtaan.

Viime marraskuussa oikeuskansleri antoi selkeän tulkinnan nykyisestä luotsauslaista ja siitä, että luotsauspalvelujen tuottajana voi toimia koko maassa vain valtion luotsausliikelaitos. Lainlaatijan tahto oli selkeästi käynyt ilmi lain perusteluissa, mutta itse lakitekstistä joku saattoi päätellä muuta. Oikeuskansleri totesi myös lausunnossaan, että liikenne- ja viestintäministeriön pitää selkeyttää lakia niin, että lainlaatijan tahto ilmenee siitä selkeämmin.

Ministeriö onkin asettanut asian johdosta työryhmän, joka selvittää, millaisia muutoksia luotsauslakiin pitäisi tehdä: avataanko toimintaa kilpailulle vai säilytetäänkö se valtion monopolina?

Työryhmä antaa selvityksen toiminnastaan vuoden loppuun mennessä, joten hinaajayhtiö Alfons Håkansin ja sen aputoimijan Baltic Pilot Oy:n provokatiivinen toiminta nykytilanteessa on vähintäänkin arveluttavaa.




TAPIO TUOMISTO

pääluottamusmies

Luotsiliitto ry




Janne Koskinen

Aihe lienee alioikeudelle varsin vaikea ja tutkinnanjohtaja on jopa harkinnut asian jäädyttämistä, koska ei näe rikosta, mutta asian käsittely saatetaan ennakkoluonteisuuden yms. vuoksi viedä KHO:n käsittelyyn, koska asiaan liittyvien jo mainittujen OK:n päätöksen ja muiden seikkojen vuoksi aihe on kirjoltaan varsin laaja. Joka tapauksessa pitkä prosessi on edessä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jouni Haimi

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 06.08.2008, 08:40:36
Aihe lienee alioikeudelle varsin vaikea ja tutkinnanjohtaja on jopa harkinnut asian jäädyttämistä, koska ei näe rikosta, mutta asian käsittely saatetaan ennakkoluonteisuuden yms. vuoksi viedä KHO:n käsittelyyn, koska asiaan liittyvien jo mainittujen OK:n päätöksen ja muiden seikkojen vuoksi aihe on kirjoltaan varsin laaja. Joka tapauksessa pitkä prosessi on edessä.

Niinpä on pitkä prosessi ja se kun on saatu loppumaan niin kenties luotsauslakikin on muuttunut ???

Jorma Heiniluoto

J.Håkans kuittaa Kymen Sanomissa tänään

Luotsaus on elinkeino eikä viranomaistoimi

7.8. 04:00


Luotsiliiton pääluottamusmies Tapio Tuomisto kirjoittaa Kymen Sanomissa 5.8. luotsauksesta niin kuin se olisi valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin luotsien erioikeus. Näin asia ei kuitenkaan ole. Oikeuskansleri totesi omassa kannanotossaan viime vuoden lopulla, että nykyinen luotsauslaki on epäselvä.

Oikeuskansleri myös totesi että koska luotsaus ei ole viranomaistoimintaa, se on voitu liikelaitostaa. Siksi oikeuskansleri edellytti, että liikenne- ja viestintäministeriö selvittää asian ja tekee esityksen lain parantamisesta.

Oikeuskansleri otti myös kantaa luotsauksen yksinoikeuteen ja katsoi sen olleen ajateltu liikelaitos Finnpilotin yksinoikeudeksi. Suomessa ei kuitenkaan voida määrätä mitään elinkeinotoimintaa tai ammatin harjoittamista yksinoikeudeksi tai monopoliksi oikeuskanslerin mielipiteellä. Se voi tapahtua ainoastaan perustuslain säätämisjärjestyksessä. Tämä on suomalaisten perusoikeus.

Yksityinen luotsausyritys Baltic Pilot Oy on lähes vuoden ajan toistuvasti pyytänyt luotsausta valvovalta merenkulkulaitokselta valituskelpoista päätöstä luotsaustoiminnan asemasta. Sitä ei ole kuitenkaan toimitettu.

Jokaisella Suomen kansalaisella ja yrityksellä on oikeus saada viranomaiselta päätös, josta voidaan valittaa asianmukaisessa järjestyksessä eri oikeusasteisiin. Pitkään jatkuneesta epätietoisuudesta johtuen Baltic Pilot suoritti täysin turvallisesti ja pätevien luotsien vastuulla puoli tuntia kestäneen luotsauksen elokuun alussa.

Baltic Pilot ilmoitti siitä etukäteen ja jälkikäteen merenkulkulaitokselle. Nyt käynnistyneen poliisitutkinnan kautta viranomaiset joutuvat antamaan yksityisen luotsauksen kieltämiselle perustelunsa, joista Baltic Pilot voi valittaa tarvittaessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Kaikki tämä on ollut välttämätöntä myös siksi, että lainsäätäjät heräävät huomaamaan sen, miten merenkulkuviranomaiset suojelevat valtiollisen Finnpilotin toimintaa kilpailulta EU:n kilpailuoikeuden vastaisesti. Luotsina toimimisen oikeus kuuluu Suomessa henkilöille, joilla on luotsin pätevyys ja merenkulkulaitoksen myöntämä luotsauskirja. Luotsausta ei ole säädetty Finnpilotin palveluksessa olevien henkilöiden yksinoikeudeksi.



JOAKIM HÅKANS

Itämerenluotsi, merikapteeni

Baltic Pilot Oy





Janne Koskinen

#538
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Aivan oikeat johtopäätökset Ruotsissa. Luotsaus tulee säilymään valtion yksinoikeutena ja hyvä näin. Turhaa haikailua että se avautuisi myöskään Suomessa kilpailulle, luotsausinframme on lähes identtinen. Eiköhän kannattaisi laittaa meilläkin piste koko BP:n hankkeelle. Jos ruotsi ei avaa kilpailulle, niin täysin mahdoton ajatus että näin tapahtuisi Suomessa.