Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Niin tämä oli Ruotsin "MKL:n" kanta; tiettävästi Ruotsin nykyisellä hallituksella on vahva tahto avata ko. kilpailu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#541
Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 03.09.2008, 16:50:14
Aivan oikeat johtopäätökset Ruotsissa. Luotsaus tulee säilymään valtion yksinoikeutena ja hyvä näin. Turhaa haikailua että se avautuisi myöskään Suomessa kilpailulle, luotsausinframme on lähes identtinen. Eiköhän kannattaisi laittaa meilläkin piste koko BP:n hankkeelle. Jos ruotsi ei avaa kilpailulle, niin täysin mahdoton ajatus että näin tapahtuisi Suomessa.
Luepas kesk. linkin sivu 209.

Varsin tehokas "torppaus" liikelaitosmallille.
Mielummin sitten vaikka viranomaismalli, mutta nykyinen liikelaitosmalli on kyllä kilpailulain ja liikelaitosmallin tarkoituksen vastainen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Liikelaitoksissa ei olekaan mitään järkeä. Olenkin odottanut innolla milloin joku selvitysmies päätty armeijan liikelaitostamiseeen välivaiheena palkka-armeijalle, jonka toiminnot sitten kilpailutetaan kansainvälisillä markkinoilla.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 03.09.2008, 18:02:29
Liikelaitoksissa ei olekaan mitään järkeä. Olenkin odottanut innolla milloin joku selvitysmies päätty armeijan liikelaitostamiseeen välivaiheena palkka-armeijalle, jonka toiminnot sitten kilpailutetaan kansainvälisillä markkinoilla.
Kerrankin samaa mieltä! Vaihtoehdot (realistiset) a) vapaa kilpailu b) viranomaismalli.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#544
http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/48/54/db9efd93.pdf

Muuten tuleeko tämä laki voimaan 01.01.2009 (esityksen mukaisesti). Siinähän (ko. esitys) annetaan SFV:lle mahdollisuus tehdä luotsaussopimus ulkopuolisen tahon kanssa kullekin luotsausalueelle (sivu 188). Suomen lainlaatija voisi selkeydessä ottaa oppia ko. laista.

Ruotsin "MKL" eli kai puhekielessä SFV on kommenttiensa puolesta ryhmittynyt jonkinlaiseen "siilipuolustukseen"; kai Suomen esimerkin pelottamana splittaus ja sijoitus Tiehallinnon kellariin Pasilaan. Siirto Norrköpingiin 1970-luvun alussa tosin saattaa pelastaa ellei mennä de-hajasijoitukseen.

Muutakin hyvää tosta lakiehdotuksesssa on mm. matkanjohtajalla ei enää tarvitse olla linjaluotsinkirjaa, jotta alemmat navigaattorit voivat käyttää omaansa vrt. vanha linjaluotsaussysteemi Suomi-Ruotsi välillä. Suomeenhan tämä pykälä lisättiin viimeksi linjaluotsauspykäliä viilatessa. Huonoa koko rannikon luotsausdispanssien poisto vrt. jäänmurto.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Kyseessä on yhden miehen komitean, pääjohtaja Jonas Bjelfvenstamin valtioneuvos Åsa torstensonille jättämästä osamietinnöstä "Lotsa rätt". Lsäksi löytyy saman hepun tekemä loppumietintö Ruotsin "MKL":n kehittämisestä; "Styra rätt" joka jätettiin 15.5.2008. Mielenkiintoista pohdiskelua. En tunne naapurin lainsäädäntöelinten toimintaa, mutta tuskin lainsäätöelimet niin nopeasti reagoivat, että ehtisi ensivuodeksi.

Janne Koskinen

#546
http://www.sjofartsverket.se/upload/Listade-dokument/_Remisser/Handlingsplan.pdf

Toiminnan tehostamisesta, kommentoin jahka ehdin tutustua (tämän viikon julkaisuja).

Brittien malliin , tiettyjä luotsauksia satamille (satamalaitoksille) mahdollisuuksien mukaan?

Eikös alunperin Suomessakin ollut tarkoitus luoda paikalliset luotsausyksiköt, ei LLL:n kaltaista monsteria?
(ainakin muistaisin jostakin liikelaitostamisaikeiden alkuaikojen muistioista moista lukeneeni)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Suomi voisi joskus ottaa oppia naapurimaan toimintakulttuurista vastaavissa kysymyksissä. Kyllähän tuo suomalaisten touhuaminen esim. MKL:n toimintojen pilkkomisessa on ollut kuin hölmölän saduista, sillä erotuksella, että se on ollut täyttä totta...Olisiko yhtenä syynä, että toimintakulttuuriamme ohjaa ideologinen kiihko puolin ja toisin joka samalla sammuttaa viimeisenkin järjen valon pilkahduksen...Toisena syynä veikkaisin olevan sen, ettää MKL:n päättäjissä häärii puutteellisella koulutuksella varustettuja merikapteeneita liian korkeilla posteilla.

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 05.09.2008, 20:55:29
.Olisiko yhtenä syynä, että toimintakulttuuriamme ohjaa ideologinen kiihko puolin ja toisin joka samalla sammuttaa viimeisenkin järjen valon pilkahduksen...Toisena syynä veikkaisin olevan sen, ettää MKL:n päättäjissä häärii puutteellisella koulutuksella varustettuja merikapteeneita liian korkeilla posteilla.
Ai paska, OT...!
Ihanko totta, olen kyllä huomannut!!!.. Jos ei ukoilla kusi virtaisi suoraan kajuuttaan, olis varmaankin ratkaisut realistisia...!

Janne Koskinen

http://www.regjeringen.no/nn/dep/fkd/Dokument/NOU-ar/1999/NOU-1999-5/6.html?id=141523

Norjan tilanteesta; luotsausta ei (vielä) olla avaamassa, mutta kutteripalveluita kylläkin:

"Kystverkutvalget har vurdert om det kan være formålstjenlig å konkurranseutsette losbåttjenesten i større grad enn i dag. Det er allerede etablert full konkurranse om helikoptertransport av loser til/fra oljetankere som anløper Sture og Mongstad. Et lignende system for anbud på båttjenester kunne i så fall prøves ut, eventuelt i første omgang på de 8 stasjoner som i dag betjenes av Redningsselskapet. Losbåttjenestens primære oppgave er å frakte losen til eller fra et losoppdrag. Losene er avhengige av å ha en losbåttjeneste som alltid fungerer på et høyt sikkerhetsmessig nivå i all slags vær. Dette er forhold som må vektlegges i en eventuell konkurranseutsetting."

Ruotsissa näemme SFV liikelaitostettiin kokonaisuudessaan (mikä oli yksi vaihtoehto Suomessakin):

"Sjöfartsverket är ett affärsverk inom transportsektorn. Verket svarar för sjöfartens säkerhet och framkomlighet.

I serviceutbudet ingår bl.a.:

lotsning


farleder


isbrytning


sjökartläggning


sjöräddning


sjöfartsinspektion


sjömansservice
Verksamheten inriktas huvudsakligen på handelssjöfarten, men hänsyn tas också till fritidsbåtstrafikens, fiskets och marinens intressen.

Jos liikelaitosmalliin halutaan olisi mielestäni Suomessakin tullut käyttää yhden liikelaitoksen mallia; nythän kaikki synenergiaedut eri laitosten välillä on menetetty.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 06.09.2008, 09:57:26
http://www.regjeringen.no/nn/dep/fkd/Dokument/NOU-ar/1999/NOU-1999-5/6.html?id=141523

Jos liikelaitosmalliin halutaan olisi mielestäni Suomessakin tullut käyttää yhden liikelaitoksen mallia; nythän kaikki synenergiaedut eri laitosten välillä on menetetty.





Täysin samaa mieltä. Kun tuon Ruotsin selvityksen "Lotsa rätt"- ja "Styra rätt" raportin lukee ja SFV:n vastineen siihen, ei voi kun ihailla, miten sivistysmaassa toimitaan. Kyllähän svedujen selvitysmiehelle on nauru maittanut kun on palannut Suomesta "opintomatkalta".

Janne Koskinen

#551
POLA taitaa olla pulassa, koska on aloittanut pilot recruitment without closing date:

http://www.pla.co.uk/pdfs/personnel/Advert5.pdf

http://www.pla.co.uk/pdfs/personnel/Interview_arrangements.pdf

Tosin loppupalkallakaan (58000 puntaa) ei lähellekään cityä pääse asumaan.

Viimeinen brittioppilas aloitti 2003, viime vuonna pari italialaista ja polakkia.

Sorry OT.

EDIT: Onpas punta romahtanut; pari vuotta sitten luvattiin muutama tonni vähemmän, mutta euroissa teki valuutakonvertterin mukaan yli 10000 euroa enemmän. Saavat tod.näk. jatkossa haalia oppilaansa Itä-Euroopasta elleivät olennaisesti paranna ansiotasoa (huomioiden Lontoon hintatason).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#552
Luotsiliiton puheenjohtaja vaati HS 03.10.2008 luotsaustoimen viranomaistamista ja liittämistä yhteen VTS-järjestelmän kanssa. Koska en omista HS:n verkkotunnuksia en saa ko. mielipidekirjoitusta auki, mutta oheisena BPL:n vastine asiaan:

Viranomaistyönä luotsaus hidastaisi Itämeren suojelua

Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava esittää (HS 3.10) huolensa Itämeren turvallisuudesta. Perustelut ovat yhteneväiset yksityisen luotsausyhtiön Baltic Pilotin kanssa, joka suorittaa Itämerenluotsausta kansainvälisillä vesillä.

Vastuu Itämeren turvallisuudesta on kansainvälinen, eikä suinkaan pelkästään suomalainen asia. Suomessa noudatetaan jo sääntöjä, jotka edellyttävät aluksia käyttämään joko valtion liikelaitoksen luotsia tai yksityistä linjaluotsia. Kotivesillämme alusturvallisuus on jo tänä päivänä pitkälti turvallisissa käsissä.

Ongelma on liikenne, joka ei kohdistu Suomen satamiin, vaan kulkee aluevesiemme ulkopuolella. Joka päivä Helsingin ulkopuolella kansainvälisillä vesillä kulkee 21 – 22 tankkilaivaa, jotka ovat öljylastinsa kanssa matkalla Venäjältä maailmalle. Kuljetusten määrän uskotaan nousevan ensi vuonna 20 prosentilla, eikä kukaan tiedä tulevaisuuden lukuja.

Käytännöllisin ja nopein keino Itämeren suojelemiseksi olisi luotsinkäyttövelvollisuuden määrääminen aluksille, jotka kuljettavat ympäristölle vaarallisia lasteja. Näin noudatettaisiin HELCOMin eli Itämeren suojelukomission suosituksia.  Tämä ei kuitenkaan voi toteutua, sillä luotseja on liian vähän. Puheenjohtaja Rautavan johtama Luotsiliitto edustaa 200 aktiiviluotsia, jotka pääasiallisesti luotsaavat vain Suomen satamiin. Lisäksi on muutamia yksittäisiä luotseja, jotka suorittavat Itämerenluotsausta omaan lukuunsa.

Sen jälkeen kun Liikenne- ja Viestintäministeriö kielsi yksityisen luotsauksen Suomen rannikolla. Baltic Pilot siirtyi kansainvälisille vesille mm. tankkilaivojen Itämerenluotsaukseen. Myös tätä turvallisuuspalvelua valvoo Suomen Merenkulkulaitos.
Baltic Pilotille oli yllätys, että Itämerellä, Euroopan Unionin merialueella luotsaus on kartellisoitua. Itämeren luotsauksen viranomaiskomissio BPAC (www.balticpilotage.org) on luonut EU:n periaatteiden vastaisen kartellijärjestelmän, jossa on myös edustettuna Suomen valtion luotsausliikelaitos. BPAC:ssa on sovittu, että tanskalaiset luotsaavat Tanskaa ympäröivillä vesillä ja suomalaiset sekä muut Itämeren maat luotsaavat vain omilta aluevesiltä lähteviä aluksia. Markkinat ovat jaettu, eikä EU:n edellyttämä vapaa kilpailu toteudu. Säännöt on luotu yli 25 vuotta sitten, jolloin ei ole voitu huomioida EU:n kilpailumääräyksiä..
Surullisinta asiassa on, että kärsijänä on potilas itse, eli Itämeri. Koska vapaita markkinoita ei ole, niin ei ole myöskään luotsauksen tarjoajia. Tämä johtaa siihen, ettei luotseja ole tarpeeksi silloin kun Itämerenluotsaus muutetaan pakollisiksi tankkilaivoille. Joten tässäkin asiassa Liikenne- ja Viestintäministeriön pitää ottaa aktiivisempi rooli Itämeren turvallisuuden parantamisessa, aivan kuten Vanhanen II hallitusohjelmassa on määrätty.

Luotsiliitto haluaisi yhdistää luotsauksen alusliikennevalvonnan (VTS) kanssa. Valvova ja kaupallinen intressi eivät kuitenkaan voi toimia samassa organisaatiossa, sillä intressiristiriitoja syntyy ennen pitkää. Vastaavien ristiriitojen välttämiseksi liikenneministeriö aikoo jakaa Merenkulkulaitoksen kolmeen osaan, tuotantoyhtiöön, väylävirastoon, sekä turvallisuusvirastoon. Luotsaus eriytettiin Merenkulkulaitoksesta kaupallisena toimena jo vuonna 2004, kun Luotsausliikelaitos perustettiin.
LVM:n on syytä linjata alusliikennevalvonnan tuottamisen malli selkeästi, jotta ei sekoiteta pakkaa enempää. Tässä yhteydessä VTS-toiminnalle ei tule tehdä mitään radikaalia, jota myöhemmin voidaan joutua katumaan. Aivan tarpeeksi isoja asioita tapahtuu jo nyt Merenkulkulaitoksen osalta Liikenne- ja Viestintäministeriön, väylä / turvallisuusvirastohankkeessa.

Yhteiskunnan ja Itämeren rantavaltioiden velvollisuus on luoda alusliikenteen kattava luotsausverkosto Itämerellä ja sen rannikolla. Se voi toteutua ainoastaan avaamalla kilpailu ja erottamalla viranomaistoiminta kaupallisista tehtävistä.

Joakim Håkans
merikapteeni, Itämerenluotsi
Baltic Pilot Ltd
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

JK:n kirjaamassa vastineessa "Hesariin", BPL:n edustaja näkee intressiristiriidan jos luotsaus ja alusliikennepalvelu (VTS) yhdistetään ja siirretään väylävirastoon. Mielestäni sellainen on erittäin suositeltava toimenpide. Jos valtio ottaisi molemmat valvontaansa ja asettaisi ne saman operatiivisen johdon alaiseksi, ei kenellekään synny mitään intressiristiriitaa. Miten alus- meri- ja ympäristöturvallisuus kärsisi sellaisessa vaihtoehdossa? Sitä vartenhan molemmat on luotu? Pitäisikö itseasiassa kilpailla siitä, minkä firman pilotti uskaltaa viedä tankkerin kovimmassa kelissä sisään? Hintakilpailun jälkeen luotsien taso olisi lopulta sitä koulujen rupusakkia, joita ei koskaan merille huolittu, eikä olisi pitänyt edes päästää. Mutta kun "opo" ei nähnyt muuta vaihtoehtoa? Eiköhän Itämeri ansaitse parempaa ja kyllä se parhaiten lähtee yhtisestä VTS - luotsiorganisaatiosta joka toimii valtion täydellisessä kontrollissa ja mieluimmin viranomaistoimena.

Mielestäni ei myöskään tuo rakkaus Itämeren suojelemiseksi ja verinen kilpailu välttämättä kulje käsi kädessä. Itämeren rantavaltioiden luoma "kartelli" ei ole kaiketi estänyt luotsaustoimintaa Itämerellä? BPL saa Suomesta luotsata niin paljon kuin haluaa, sitähän ei kukaan kiellä. Kysyntään saattaa vaikuttaa hinnoittelu, mutta MKL:n taksat ovat enimmäismääriä, joten kysynnän lisäämiseksi voisi kokeilla vaikka taksojen alentamista. Tosin hinnoittelun perusta on jo nyt niin alhainen, että ei siitä firmalle lisäarvoa synny sentin vertaa. Hyvä kun luotsille jää vaivan palkka.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jorma Heiniluoto - 07.10.2008, 19:34:48 JK:n kirjaamassa vastineessa "Hesariin", BPL:n edustaja näkee intressiristiriidan jos luotsaus ja alusliikennepalvelu (VTS) yhdistetään ja siirretään väylävirastoon. Mielestäni sellainen on erittäin suositeltava toimenpide. Jos valtio ottaisi molemmat valvontaansa ja asettaisi ne saman operatiivisen johdon alaiseksi, ei kenellekään synny mitään intressiristiriitaa. Miten alus- meri- ja ympäristöturvallisuus kärsisi sellaisessa vaihtoehdossa? ... Eiköhän Itämeri ansaitse parempaa ja kyllä se parhaiten lähtee yhtisestä VTS - luotsiorganisaatiosta joka toimii valtion täydellisessä kontrollissa ja mieluimmin viranomaistoimena.
Bi$ne$tä ympäristönsuojelun siivellä. Bi$ne$mie$hän tuo Håkans on.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.