Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Rontti

LainaaOlet aivan oikeassa siinä, että luotsi on laivalla vain ja ainoastaan neuvonantajan asemassa. Mutta niin valitettavaa kuin se onkin, niin ne laivat joissa päällikkö ei esimerkiksi halua / osaa manoveerata, ruorimiehet eivät tunne numeroita, perämiehet eivät löydä luotsipaikalle yms. ovat vahvasti lisääntymässä.

Eikös se neuvonantaja ole juurikin se luotsin rooli? Päällikkö ei aina ole oikeassa mutta päällikkö on päällikkö joka vastaa jollastaan. Joskus vaan törmänny sellaiseen, että luotsi ottaa yli koko homman ja alkaa esiintymään päällikkönä, valvovana viranomaisena ja konepäällikkönä.....jne.
Kerran Norjassa sellainen neropatti päätti hypätä suoraan puikkoihin eli otti ohjailuvastuun itselleen kunnes huomasi itsekin ja tietenkin me muutkin saman tien ettei äijä ymmärrä ohjailupotkureilla (Aquamaster) ajamisesta sen enempää kuin sika satellitista. Onneksi oltiin leveässä vuonossa niin mitään dramaattista ei päässyt tapahtumaan....... :o

Täma mainitsemasi ongelma epäpätevistä henkilöistä taitaa kyllä löytyä enimmäkseen tuolta meidän itänaapurin laivastosta?
Se, että näin on saattaa olla pelkkää teatteria, koska he kyllä osaavat tekeytyä niin saatanan avuttomiksi jotta muut tekisivät homman puolestaan. Tämän oon nähny niin miljoona kertaa jäänmurskaajan prykalta kun tekevät kaikkensa päästäkseen hinaukseen, koska silloin meno on huomattavasti helpompaa. Kyllä ne veijarit osaa.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 20.10.2008, 21:03:09
Täma mainitsemasi ongelma epäpätevistä henkilöistä taitaa kyllä löytyä enimmäkseen tuolta meidän itänaapurin laivastosta?

En kyllä menisi välttämättä allekirjoittamaan tuota näkemystä. Henkilökohtainen mieliteeni kun on, että nämä "ongelmat" eivät ole mitenkään kansallisuuteen sidonnaisia ts. samanlaisia tilanteita tulee toisinaan esimerkiksi hollantilaisten, ruotsalaisten, norjalaisten, saksalaisten (muutamia mainitakseni) kanssa. Suomalaisissa laivoissa en tosin ole kertaakaan törmännyt tilanteeseen jossa päällikkö ei olisi osannut käsitellä alustaan.

Jorma Heiniluoto

Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 20.10.2008, 20:23:25


Laajentaisin mielelläni keskustelua siihen, että nyt on kovasti innostusta laajentaa luotsausta myös koskemaan koko Itä-merelle, kertokaas, maailman viisaat, että miksi? Että brygällä olisi sitten expertti joka ei tunne laivan laitteita eikä ohjailuominaisuuksia, melkoinen lisä...
Kuinka minusta tuntuu että vihtaani on kustu?
Vaikea luoda toimivaa järjestelmää Itämerelle. Yhtenä käyttökriteerinä tai käyttövelvoitteena voisi olla se, että päälliköltä ja päällystöltä puuttuu kokemus alueelta. Ainakin ekavisiitillä voitaisiin velvoittaa luotsinkäyttöä määrätynkokoiselta käysältä. Vapaaehtoinen luotsinkäyttöhän itämerellä toimii. Tosin JH pitää sitäkin toimintaa luotsien laittomana kartellina.

...taitaa olla luotsausrintamalla aika hiljaista? Ei ainakaan ais-tiedot kerro BP:n luotsaustoiminnasta. Ehkä meillä jo vuodenvaihteessa on uusi laki jolloin laivat ovat taas vapaata riistaa.

Lauri Vuorinen

Katsokaapa Luotsausasetuksesta Itämeren luotsin pätevyys, ei tarvihe olla kummonenkaan merenkulkia ettät ne täyttää, enempi kiinnostaa se että nämä vaatimukset ovat nk. yleiset, eli kuka tahansa alkuvaatimukset täyttävä on oikeutettu hakemaan tätä pätevyyttä, vaan noinkohan sen saa? Koska siinähän viranomainen takaa yksityiselle pätevyyden toimeen jota, tämä sama viranomainen myy palveluna, eli onko tässä ristiriita? Hups :)
brgds

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 23.10.2008, 22:17:41
Katsokaapa Luotsausasetuksesta Itämeren luotsin pätevyys, ei tarvihe olla kummonenkaan merenkulkia ettät ne täyttää, enempi kiinnostaa se että nämä vaatimukset ovat nk. yleiset, eli kuka tahansa alkuvaatimukset täyttävä on oikeutettu hakemaan tätä pätevyyttä, vaan noinkohan sen saa? Koska siinähän viranomainen takaa yksityiselle pätevyyden toimeen jota, tämä sama viranomainen myy palveluna, eli onko tässä ristiriita? Hups :)

Kyllä saa ja miksei saisi? Ihan vain mielenkiinnosta jälleen kerran eli mikä viranomainen myy Itämerenluotsausta palvelunaan? Ainakin minun tietääkseni kaikki Itämeren luotsaukset tehdään yksityishenkilöinä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 23.10.2008, 22:31:26
Kyllä saa ja miksei saisi? Ihan vain mielenkiinnosta jälleen kerran eli mikä viranomainen myy Itämerenluotsausta palvelunaan? Ainakin minun tietääkseni kaikki Itämeren luotsaukset tehdään yksityishenkilöinä.

Saattaapi helposti syntyä käsitys viranomaispalvelusta, jos balticpilotage neuvoo Itämerenluotsia tarvitsevan ottamaan yhteys MKL:n VTS:n (mites E. Kotirannan ehdottaman VTS:n yksityistämisen jälkeen).

Vaan asiaan: Ranskassa on tehty julkista liikelaitosta koskeva ratkaisu, jossa liikelaitos velvoitettiin maksamaan kilpailussa syrjityille yksityisille yrityksille takautuvasti korvauksia kymmeneltä (10)
vuodelta. Mielenkiintoista miten tämä suhtautuu aikanaan BPL:n.

Muutenkin LVM on kunnostautunut viime aikoina kyseenalaisella tavalla, muistaen Brunilan eron MK:n johtokunnasta:

Brunilan lähtö liittyy Merenkulkulaitoksen sekä liikenne- ja
viestintäministeriön pitkään kiistaan jäänmurron hinnasta.

Merenkulkulaitos ostaa varustamoliikelaitokselta eli Finstashipiltä
jäänmurtopalveluja.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan liikenneministeriö pakotti
Merenkulkulaitoksen maksamaan ensi vuoden jäänmurtopalveluista noin 800 000
euroa enemmän kuin aiemmin oli sovittu.

Merenkulkulaitoksen johtokunta protestoi ministeriön päätöstä, mutta
ministeriö jyräsi lähettämällään kirjeellä johtokunnan.

Merenkulkulaitos olisi halunnut ratkaista kiistan välimiesoikeudessa, mutta
Finstaship kieltäytyi menemästä oikeuteen.

Ministeriö ei myöskään hyväksynyt sitä, että Merenkulkulaitos olisi vienyt
riidan oikeuteen.

Finstashipin laivastoon kuuluu kolme monitoimimurtajaa ja viisi tavallista
murtajaa. Brunilan edustama metsäteollisuus on suuri kuljetuspalveluiden
ostaja.

(lainaus HS)

Toisaalta muistuu Kuitusen ja Lagerroosin ero VR:stä:


Johto lähtee - makuuvaunut tulevat
Keskiviikko 22.10.2008 klo 13:06 (päivitetty ke 13:10) Kauppalehti


Henri Kuitunen ja Antti Lagerroos.

VR:n toimitusjohtajan Henri Kuitusen ja yhtiön hallituksen puheenjohtajan Antti Lagerroosin eilinen eroilmoitus avasi salamannopeasti ovet VR:n uusille junatilauksille.

VR:n ylimääräinen yhtiökokous päätti keskiviikkona, että yhtiö tilaa aiemman investointiohjelmansa lisäksi 20 kaksikerroksista makuuvaunua.

Tilaus toteutetaan normaalilla avoimella tarjouskilpailulla, jonka valmistelu käynnistetään viivytyksittä.

Yhtiön mukaan kalustohankintojen aikaistamisella vastataan rautatieliikenteen kasvusta aiheutuvaan lisäkysyntään ja parannetaan samalla palvelutasoa siten, että rautatieliikenteen kilpailukyky kasvaa entisestään.

Tilauksesta ja sen aikataulutuksesta on sovittu pääministeri Matti Vanhasen ja omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Jyri Häkämiehen kesken.

VR oli tiistaina uutisotsikoissa johdon erottua tehtävistään. Suomen hallitus on vaatinut, että VR:lle rakennetaan uusia junanvaunuja Otanmäen tehtaalla Vuolijoella. VR:n toimitusjohtaja Henri Kuitunen ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos vastustivat hanketta.

Hallitusomistajan kanta lopulta voitti. Kalustohankintojen aikaistamisesta tiedotti valtioneuvoston kanslia. Sen mukaan VR:n investointipäätös on tärkeä esimerkki nykyisessä suhdannetilanteessa.

Kauppalehti

(lainaus Kauppalehti)

En vieläkään käsitä tätä leikkiä: haalitaan businessihmisiä johtoon, mutta ei haluta pelata liikemaailman tapaan.

Joko homma on businesta tai virkamiestouhua ei mitää ihme liikelaitosleikkiä vailla vastuuta mistään (valtio pelastaa aina).

LVM ainakaan ei saisi vastata yhdestäkään liikelaitoksesta, koska homma on kaikkea muuta kuin hanskassa.





"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 23.10.2008, 23:43:55
Saattaapi helposti syntyä käsitys viranomaispalvelusta, jos balticpilotage neuvoo Itämerenluotsia tarvitsevan ottamaan yhteys MKL:n VTS:n.

Niinpä niin... vanhalla kansalla on tähän tilanteeseen ihan oma sanontakin: "Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää". Mitä ajatuksia muuten tämä LVM:n antama uusin lausunto herätteli?

Jorma Heiniluoto

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 24.10.2008, 02:05:04
Niinpä niin... vanhalla kansalla on tähän tilanteeseen ihan oma sanontakin: "Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää". Mitä ajatuksia muuten tämä LVM:n antama uusin lausunto herätteli?

En ole nähnyt LVM:n lausuntoa, mutta jos huhut pitävät paikkansa, niin ei mikään ihme jos BP:n pilotit pysyvät visusti kotonaan. Ilmeisesti ohjauskirja lähtee samantien hyllylle jos erehtyvät luotsaamaan. Pitää kysellä MKL:stä tänään Aaltoselta, mikä on homman nimi.

Joakim Håkans

Tervehdys kaikille ja erityisesti Jorma Heiniluodolle,

Parahin Jorma,

Voisit sinä omalla nimelläsi kirjoittaa kuten luotsi Sami Saarinen. Olet näemmä luottamuksen mukainen mies, kun olet saanut Finnpilotilta tai Luotsiliitolta osaksi tietoa kirjeestä, jonka Liikenne- ja Viestintäministeriö lähetti Merenkulkulaitokselle paimennusmielessä rajoitetulla levityksellä.
Merenkulkulaitos pyysi Liikenneministeriötä selventämään ohjeita seuraavista syistä, lainaus alkaa:
Merenkulkulaitoksella ei ole keinoja toiminnan estämiseen, vaikka LVM katsoo yksityisen luotsauksen edelleen olevan laitonta eikä syyttäjän päätöksen perusteella enää voi puuttua yksityiseen luotsaukseen. Lainaus loppu

Jorma, tietosi merenkulusta ja luotsauksesta Kotkassa ja yleisesti on jopa sitä tasoa, että suosittelisin sinun hakeutuvan Luotsiliittoon, vaikkapa jopa pääluottamusmieshommiin.

LVM on toden totta lähettänyt mylly kirjeen merenkulkulaitokselle jossa uhkaillaan ja vaaditaan yksityisen luotsauksen kitkemistä keinolla millä hyvänsä.

Valitettavasti Baltic Pilotille ei edes kyseistä mylly kirjettä toimitettu, vaikka mielestäni olemme asianomaisia. Sain kuitenkin ongittua uhkailukirjeen käteeni, valitettavasti se on pdf muodossa, joten en pysty / osaa sitää liittää forumin sivuille.

Jorma, koska näemmä tunnet luotsit niin hyvin, niin voisitko kysyä mitä lakimies Ilmari Haapajoki, joka on Luotsiliiton uskottu mies sanoo seuraavasta:
Onko nyt niin, että ministeriö voi tulkita lakia ilman viittausta yhteenkään juridiseen tulkintaan. Eli ministeriö tukeutuu Oikeuskanslerin kantaan, joka on mielipide. Lisäksi oikeuskansleri totesi selvästi, että luotsauslaki on epäselvä ja siksi ministeriö asetti työryhmän tulkitsemaan lakia ja esittämään tarkennuksia.
Jos laki on epäselvä, syyttäjä toteaa laillisuusperiaatteen nojalla ettei rikosta ole tapahtunut eikä laki säädä monopolia, niin mistä nyt nousee ministeriön kirkas kanta siitä, että laki säätää monopolin ja kieltää yksityisen luotsauksen. Tälle ei ole edelleenkään esitetty laillisia perusteluja.

Ministeriö selvästikin uhkaa luotseja luotsauskirjan menetyksellä luotsauslain rikkomuksen vuoksi. Syyttäjä kuitenkin juuri totesi, etteivät luotsit olleet rikkoneet luotsauslakia toimiessaan yksityisenä luotsina. Millä perusteella ministeriö siis katsoo luotsauslakia rikottavan? Voiko luotsauskirjan perua, jos sille ei ole laillisia perusteluja?

Lisäksi ministeriö uhkaa uudelleen oikeuskanslerilla, joka on jo antanut lausunnon asiasta ja sen johdosta on perustettu luotsauslakityöryhmä. Toisena lisäuhkauksena on valtakunnansyyttäjä, jonka toivotaan ottavan syyteharkinta omaan hoitoonsa. Se saattaisi olla myös paras vaihtoehto Baltic Pilotille, sillä ratkaisu tuskin voi päätyä muuhun kuin kihlakunnansyyttäjän kantaan.

Tätä kutsutaan myös pekkaroinniksi, eli suojellaan liikelaitoksia yksityisten kustannuksella.

Hyviä luotsauksia itse kullekkin toivottaen!

Joakim Håkans


Jorma Heiniluoto

Terve Joakim Håkans!

Hyvä että selvensit asiaa, sillä en saanut asiasta parhaiten tietävää tahoa kiinni tänään. Tietoni ovat kyllä peräisin "yleensä hyvin asioista perilläolevista luotsilähteistä", mutta valitettavasti pätevyyteni "kirjapätevyys" ei riitä tuohon vaativaan ammattiin. Kannattajajäseneksikin kun päsisi niin olisin tyytyväinen, sillä aika tehokasta on heidän ay-toimintansa ollut niin tässä luotsauskiistassa kuin ilmeisesti myös palkkarintamalla ja yleensä aika matalalla profiililla ovat asioitaan käsitykseni mukaan hoitaneet. Pääluottamusmieheksi minua tuskin valittaisiin, vaikka pätevyyttä siihenkin kyllä löytyy.

Sinänsä en ota kantaa Joakim Håkansin ylläoleviin väitteisiin, koska en ole LVM:n tekstiä nähnyt, mutta kuuleman mukaan se on rankkaa tekstiä MKL:n johtaja Aaltoselle ja johtavalle lakimiehelle, vähän kaiketi annetaan ymmärtää, että herrat eivät ole alkuunkaan tehtäviensä tasalla, jos nyt näin kauniisti yrittäisi muotoilla. Täysin samaa mieltä. Johtaja Aaltosen toiminta koko kiistan aikana on ollut virkamiehenä alaarvoista tasoa. Pitäisi ehkä pystyä itse tekemään johtopäätöksiä, ettei niitä tee joku muu.

Ystävyydellä Jorma "Jonttu" Heiniluoto

Lauri Vuorinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 23.10.2008, 22:31:26
Kyllä saa ja miksei saisi? Ihan vain mielenkiinnosta jälleen kerran eli mikä viranomainen myy Itämerenluotsausta palvelunaan? Ainakin minun tietääkseni kaikki Itämeren luotsaukset tehdään yksityishenkilöinä.
Valitan vastaukseni viipymistä, mutta lähinnä tarkoitin esim. jää"luotsina" toimimista, oletan että ilman Itämeren luotsikirjaa en voi toimia nk. jää"luotsina", jos kohta MKL kutsuu tarjoamaan palvelua Ice Advisor- palveluksi, ja aivan kuiten radion luontoillassa, kysynkin nyt mikä on MKL'n luotsien pätevyys ohjailla Aframax värkkejä, yleensäkään, saati sitten jäissä? Tiedän että esim. Emäsalon luotsit sen osaavat, mutta kuinka lienee muiden luotsien tai jäänmurtaja kippareiden pätevyys tähän?
Toinen kysymys onkin, mikä ero on vastuussa jos laivalle tullut mies on Ice Pilot tai Ice Advisor? Nada?
brgds

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 27.10.2008, 22:47:13
Valitan vastaukseni viipymistä, mutta lähinnä tarkoitin esim. jää"luotsina" toimimista, oletan että ilman Itämeren luotsikirjaa en voi toimia nk. jää"luotsina", jos kohta MKL kutsuu tarjoamaan palvelua Ice Advisor- palveluksi, ja aivan kuiten radion luontoillassa, kysynkin nyt mikä on MKL'n luotsien pätevyys ohjailla Aframax värkkejä, yleensäkään, saati sitten jäissä? Tiedän että esim. Emäsalon luotsit sen osaavat, mutta kuinka lienee muiden luotsien tai jäänmurtaja kippareiden pätevyys tähän?
Toinen kysymys onkin, mikä ero on vastuussa jos laivalle tullut mies on Ice Pilot tai Ice Advisor? Nada?


Periaatteessahan sinne saa laittaa jääluotsiksi vaikka postimiehen Tiutisista (Kanadassa kerran mentiin kaijaan jossa käy 2-3 alusta per vuosi ja luotsi kertoi olevansa paikallinen postimies) sillä IMO tai muukaan viranomainen ei jääluotsia vaadi. Taitaa olla vaan käynyt niin, että venäläiset tarjoavat ko. palvelua halvemmalla ja suhteet ja kommunikointi venäläisiin murtajiin yms. lienee helpompaa. Tällä Ice Advisorilla taisi olla kaksi toimeksiantoa talvella 2006-2007 ja nolla talvella 2007-2008 (korjatkaa jos tiedätte paremmin). Taisi loppua suomalaisten leipä sillä saralla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Aihetta sivuten:

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Isoveli+tiet%C3%A4%C3%A4+parhaiten/1135240567151

En ole muuten kuullut A. Vehviläisen koskaan lausuvan omaa mielipidettään, vain ja ainoastaan virkamiesten kirjoittamia vastauksia eduskuntakyselyihin yms.

Voisikohan hän tulla esiin ja linjata esim. visionsa luotsauksen tulevaisuuden suhteen?

Vaikeneminen ei ole aina viisautta. Sen asian olen viime aikoina oppinut, että kyllä herra ministerissä kuvailtu virkamiesten vedättäminen vs. ministerit on täyttä totta ainakin tämän päivän Suomessa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaPeriaatteessahan sinne saa laittaa jääluotsiksi vaikka postimiehen Tiutisista (Kanadassa kerran mentiin kaijaan jossa käy 2-3 alusta per vuosi ja luotsi kertoi olevansa paikallinen postimies) sillä IMO tai muukaan viranomainen ei jääluotsia vaadi. Taitaa olla vaan käynyt niin, että venäläiset tarjoavat ko. palvelua halvemmalla ja suhteet ja kommunikointi venäläisiin murtajiin yms. lienee helpompaa. Tällä Ice Advisorilla taisi olla kaksi toimeksiantoa talvella 2006-2007 ja nolla talvella 2007-2008 (korjatkaa jos tiedätte paremmin). Taisi loppua suomalaisten leipä sillä saralla.

Tarjouduin aikoinaan itsekin Ice Advisoriksi mutta kuten Janne mainitsi niin se homma kuivui kasaan lähes alkumetreiltä. Ja sillä hommalla ei ollut mitään tekemistä varsinaisen luotsaamisen kanssa vaan ainoastaan toimia jää ajo asiantuntijana ja kommunikoida suomalaisten jäänmurtajien kanssa sekä välittää tuoretta jäätietoa suomenlahdelta ja näin auttaa valitsemaan sopivaa reittiä.
Ei nyt ihan postimies ois kelvannut mutta Stasin perämies kylläkin. Noh...eipä nissä suurta eroa........ ;D