Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Rontti

LainaaMiten Janne sitten on mahdollista, että Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa esim. on yksityinen luotsausmonopoli, ei niiden monopoliluotsiyhtiöt tietääkseni viinaa valmista, eivätkä kasinoa pyöritä??

En oo Janne mut ihmettelen suuresti varsinkin kun en tunne ym maiden lainsäädäntöjä, että miten edes on mahdollista, että on yksityinen monopoli? Kuulostaa kovin oudolta EU:ssa ja jos esim. BPL saa perustaa yksityisen luotsausyrityksen, sen saa perustaa sitten kuka tahansa. Ja tällä hetkellä kuka tahansa luotsausoikeuden omaava henkilö on oikeutettu suorittamaan luotsauksia pätevyytensä puitteissa. Joten eikun pojjaat tienaamaan.

Pohditaas vähän asiaa vielä. Jos tuollaista todella alkaa tapahtumaan, että BPL:n luotsit menettävät kirjansa niin tuohan sotii kaikkea oikeustajua vastaan. Silloin pitäisi jokaisen linjaluotsin menettää kirjansa joka menee vaikka ruotsin lipun alla olevaan laivaan linjaluotsiksi. Tai jotain sellaista täysin järjetöntä.
Tai miten käy Viking Linen linjaluotsin jos vaihtaa vaikka Tallinkiin tai Birkaan? Kirjat hyllylle?

Entäpä jos Perämies Möttönen on Urhossa ajomiehenä ja päättääkin häipyä Svenskien murtajiin joka onkin vuokrattuna suomen vesille niin pitäisikö häneltä ottaa kipparinkirja pois?

Näitä juttuja voi saivarrella maailman tappiin eikä niissä ole vitunkaan järkeä. Ei yhdessäkään.

Jorma Heiniluoto

Baltic Pilotilta vaaditaan selityksiä
RAUMA JA ALUE | 11.11.2008 klo 14.37 |
Baltic Pilotin Markku Soini on saanut odotusten mukaisesti yhteydenoton merenkulkulaitokselta.

Soinilta pyydetään selvitystä viime viikonvaihteessa Rauman edustalla tapahtuneesta yksityisestä luotsauksesta. Selvityksen tekoon on aikaa kuluva viikko.

Merenkulkulaitos on ilmoittanut joutuvansa harkitsemaan Soinin luotsin ohjauskirjan peruuttamista. Laitos katsoo Soinin toistuvasti harjoittaneen luotsaustoimintaa luotsauslain ja Luotsausliikelaitokselle annetun yksinoikeuden vastaisesti.

Luotsauskiistaa puitiin myös Varsinais-Suomen syyttäjävirastossa. Syyttäjä katsoi, ettei menettelyssä tapahtunut rikosta.




Janne Koskinen

TS aiheesta:

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2008-11-12,104:4:576068,1:0:0:0:0:0:

¨Julkaistu 12.11.2008 1:31:18

Baltic Pilot taas ministeriön hampaissa
Epäselvä laki uhkaa viedä luotsilta lupakirjan

Jukka Vehmanen

Yksityistä luotsausta koskeva, lain epäselvyydestä johtuva kiista on saanut taas jatkoa. Merenkulkulaitos on puuttunut liikenneministeriön paimentamana yksityistä luotsaustoimintaa harjoittavan turkulaisen Baltic Pilotin palveluksessa olevan yksityisen luotsin toimintaan, koska tämä luotsasi viikonvaihteessa rahtialuksen Rauman satamaan. Merenkulkulaitos ilmoittaa vakavasti harkitsevansa luotsille myönnetyn ohjauskirjan peruuttamista.

Ministeriön mielestä Merenkulkulaitoksella on yksinoikeus luotsaukseen Suomen aluevesillä. Ministeriö on kiistellyt asiasta Baltic Pilotin kanssa jo viime vuoden elokuusta lähtien.

- Olemme käynnistäneet prosessin, kuten liikenneministeriö on edellyttänyt. Kuulemme asianomaisia ja katsomme tilanteen, merenkulkulaitoksen meriliikenteen ohjauksen johtaja Matti Aaltonen kertoo.

Baltic Pilotin toimitusjohtaja Joakim Håkans sanoo, että asia viedään hallinto-oikeuteen, jos ohjauskirja peruutetaan.


Ministeriö patistelee merenkulkulaitosta

Varsinais-Suomen syyttäjävirasto katsoi hiljattain, ettei laki yksiselitteisesti kiellä yksityistä luotsausta. Kihlakunnansyyttäjä teki ratkaisunsa tapauksessa, jossa yksityinen luotsi luotsasi alusta, jolle oli määrätty luotsauslaissa luotsinkäyttövelvollisuus.

Merenkulkulaitos ilmoitti ministeriöön, ettei sillä ole syyttäjän päätöksen jälkeen edellytyksiä eikä keinoja puuttua yksityiseen luotsaukseen. Ministeriö ei ilmoitukseen tyytynyt, vaan lähetti merenkulkulaitokseen paimenkirjeen, jossa patisteltiin toimenpiteisiin.

Ministeriö katsoo, ettei syyttäjän päätös tee yksityisestä luotsauksesta laillista. Ministeriö aikookin ottaa tehdyt syyttämättäjättämispäätökset esiin oikeuskanslerinviraston ja valtionsyyttäjänviraston kanssa.

Baltic Pilot on jo tarkistanut valtionsyyttäjän kannan asiaan. Yhtiön mukaan valtionsyyttäjä on samaa mieltä kuin kihlakunnansyyttäjä.

Ministeriön mukaan oikeuskansleri Jaakko Jonkan tekemä päätös antaa luotsausliikennelaitokselle yksinoikeuden luotsaukseen ja valvontaviranomaiselle mahdollisuuden puuttua yksityiseen luotsaustoimintaan.

Oikeuskansleri ei ottanut kuitenkaan päätöksessään suoraan kantaa yksityisen luotsaustoiminnan laillisuuteen. Hänen mukaansa yksityisen palvelutarjonnan laillisuuden arviointi ei kuulu oikeuskanslerin toimivaltaan. Tästä huolimatta hän totesi, että lainsäädännön kokonaisuutta tarkasteltaessa käy ilmi, että luotsauksessa vallinnutta monopoliasemaa ei ole ollut tarkoitus muuttaa.

Hän korostikin, että vaikka laissa ei erikseen kielletä yksityistä luotsaustoimintaa, niin se ei tarkoita, että yksityinen toiminta olisi laillista.

Luotsaustoiminnan järjestämistä selvittämään on asetettu työryhmä, jonka pitäisi saada työnsä valmiiksi vielä tänä vuonna.

Julkaistu 12.11.2008 1:31:18¨

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jorma Heiniluoto

Merenkulkulaitos tutkii laivan harhailun Kotkassa
12.11. 20:29


KOTKA. Suomalainen kuivalastialus Belgard meni ilman luotsia Hallan sataman sijasta yllättäen Sunilan laituriin viime lauantaina Kotkassa. Merenkulkulaitos tutkii tapausta, joka ei aiheuttanut vaaraa päivänvalossa, hyvässä säässä ja hiljaisessa liikenteessä.

Melko erikoinen tapaus tuli ilmi vasta, kun Kotka VTS alkoi lopulta radioteitse kysellä laivan päälliköltä sen yllättäen muuttunutta määränpäätä. Laiva oli tulossa irtopuulastissa Ruotsin Kalmarista Kotkaan.

- Kotka VTS:n tiedusteltua syytä satamanosan vaihtumiseen päällikkö havahtui, kertoo johtaja Matti Aaltonen Merenkulkulaitoksen meriliikenteen ohjauksesta.

Hän arvelee, että yksi syy harhautumiseen voi olla päällikön ajatuskatko. Belgard-alukselle on aikoinaan myönnetty erivapaus luotsinkäytöstä.


....Nämä erivapaudet luotsaukseen ovat vielä oma erikoisuutensa.





Kimmo Rantanen

Tämän mukaan Soinin oikeudet luotsaukseen on jo peruutettu Merenkulkulaitoksen toimesta...

Luotsauskiistan otteet tiukentuvat
13.11.2008  YLE - Turun Radion uutiset

Luotsausoikeuksista käytävässä kiistassa otteet tiukkenevat.

Merenkulkulaitos on peruuttanut luotsinoikeudet henkilöltä, joka on työskennellyt yksityiselle luotsausyritykselle Baltic Pilotille.

Ammattiluotsi Markku Soini katsoo, että oikeus peruutetaan hänen työnantajansa vuoksi, eikä minkään lakirikkomuksen takia.

Baltic Pilot on saanut oikeiden luotsaukseen syksyllä 2007, eikä toimintaan aluksi puututtu.

Luotsien ammattiliiton kantelun jälkeen suhtautuminen on muuttunut ja Merenkulkulaitos on ryhtynyt peruuttamaan luotsausoikeutta.

Markku Soini katsoo, ettei Merenkulkulaitoksella ole lainmukaisia perusteita peruutta hänen luotsikirjaansa.

Edes luotsauslaissa ei ole annettu Luotsausliikelaitokselle monopolia luotsauksiin, toteaa Soini.

Jan Holm

Kyllä on aika syvältä valtion toimet!
Jos "herroja" kiinostaa joku ala niin tunkevat sormensa sinne ja vaikka väkisin ottavat mitä haluavat.
Ja sitten kun yksityiset yrittävät samoille aloille leipää jakamaan ja ehkä tarjoamaan samaa palvelua edullisemmin kuin MONOLI tarjoaa,
niin kyllä kapuloita löytyy valtiolta mitä heittää rattaisiin.
Oikeus olisi myös ottanut kantaa rajusti mikäli valtio olisi ollut oikeessa mutta kun näin ei ole ovat hiljaa.
Kuinka voidaan tulkita päätöksiä monella eri tapaa? Taitaa lait olla suur-piirteisiä??
Oikeuksien päätökset pitäisi olla aina kyllä/ei tai laiton/laillinen, sevät rajat eikä mikään lumeen kustu viiva. (keväällä ei enää näy)
Onnea taistoon Baltic Pilot!

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 13.11.2008, 12:40:53
Kyllä on aika syvältä valtion toimet!
Jos "herroja" kiinostaa joku ala niin tunkevat sormensa sinne ja vaikka väkisin ottavat mitä haluavat.

Jotenkin taas alkaa tuntumaan etteivät kaikki näe tuota metsää puilta. Eli kuka oikeastaan onkaan tunkenut sormiaan ja minne.

BPL:n tiedotuspolitiikan rumputulen alla on näköjään unohtunut se, mistä tämä koko homma on saanut alkunsa. Alunperin kyse on huolimattomasti tehdystä lainsäädännöstä / virkamiespäätöksistä, joita yksityinen yrittäjä on yrittänyt käyttää hyväkseen. Kyseiseen asiaan (eli lainhengen tulkitsemiseen) saatiin kuitenkin vastaus jo aikoja sitten oikeuskanslerin lausunnosta, joka suhteellisen yksiselitteisesti totesi että nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista yksityistä luotsausta, koska lakia säädettäessä luotsaus on tarkoitettu vain ja ainoastaan valtion yksinoikeudeksi. Oikeuskansleri myöskin kehotti muuttamaan lakia siten, että tulkinnanvaraa ei enää olisi ja tätähän tuo työryhmä yrittää juuri parhaillaan tehdä.

Miten sitten tämä asia oikein onkaan saatu käännettyä täysin päinvastaiseksi? BPL:n taitavan tiedottamisen johdosta toisten mielestä oikeuskansleri on puolueellinen ja toisten mielestä valtio taas vastaavasti koettaa "härskisti varastaa" yksityisen yrittäjän tuloja. Miten on edes mahdollista varastaa sellaisia tuloja, joiden keräämiseen kyseisellä yrityksellä ei ole edes ollut oikeutta? Entä minkä ihmeen takia valtio haluaisi tehdä suuren tulonsiirron yksityissektorille mahdollistamalla yksityisen luotsauksen? Kysymys mikä tulisi esittää on, että mitä hyötyä luotsauksen yksityistämisestä olisi Suomelle valtiona?

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 13.11.2008, 12:40:53
Ja sitten kun yksityiset yrittävät samoille aloille leipää jakamaan ja ehkä tarjoamaan samaa palvelua edullisemmin kuin MONOLI tarjoaa,
niin kyllä kapuloita löytyy valtiolta mitä heittää rattaisiin.

Uskon että valtiokin kykenisi tuottamaan kyseisiä palveluja nykyistä edullisemmin, mutta tämän hetken lainsäädännön valossa se ei vain ole mahdollista. Ts. LVM määrää luotsaustaksat, MKL määrää luotsattavat väylät ja sääolosuhteet määräävät tarvittavan kaluston eli Finnpilotin mahdollisuus vaikuttaa tulokseensa on kohtuullisen vähäinen.

Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 13.11.2008, 13:16:39
Toivottavasti tuo Finnpilot saa oikeuden kädestä tässä asiassa. Olisi mukava kuulla jokin vastaus asiasta EU:n puolelta.

Saanen tiedustella, että kuinka sinä näet Finnpilotin tämän kiistan toisena osapuolena? Finnpilotilla ei ole ollut mitään tekemistä sen kanssa miten laki on alunperin kirjoitettu, miten sitä tulkitaan tai miten näitä tulkintoja valvotaan. Finnpilot on ainoastaan liikelaitos, joka tarjoaa luotsauspalvelua Suomen rannikolla. Mitä taas tuohon EU:hun tulee, niin muistaakseni kyseinen instanssi on todennut luotsauksen olevan kansallinen asia eli EU:n puolesta jokainen jäsenvaltio voi toimia aivan oman päänsä mukaisesti.

Teemu Knuutila

#727
Kyllä yksityisellä yrityksellä on minusta oikeus toimia luotsaus alalla nykyisen lain puitteissa. Eri asia on jos lakia muutetaan, mutta se jää nähtäväksi onko se mahdollista... ;)
Se, että MKL peruuttaa kirjat on kyllä peruusteetonta, ja se aikanaan todetaan hyvin todennäköisesti myös oikeussaleissa, ainakin toivon niin.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 13.11.2008, 15:03:44
Kyllä yksityisellä yrityksellä on minusta oikeus toimia luotsaus alalla nykyisen lain puitteissa.

Niin... ilmeisesti LVM:n käsitys ei kuitenkaan oikein vastaa tuota sinun käsitystäsi. Kyseinen ministeriö on kuitenkin sen verran suuri instanssi (mitä tulee asian käsittelyyn), että uskon ainakin itse toistaiseksi heidän tulkintaansa asiasta.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 13.11.2008, 15:03:44
Se, että MKL peruuttaa kirjat on kyllä peruusteetonta

MKL:llä on käsittääkseni oikeus peruuttaa ohjauskirjat (samoin kuin mm. pätevyyskirjat) mikäli he näkevät siihen olevan tarvetta. Oman uskomukseni mukaan kyseisen sanktioinnin perusteena ei edes tarvitse olla rangaistava rikos vaan esimerkiksi jatkuva sääntöjen, MKL:n ohjeistuksen yms rikkominen. Luonnollisesti mikäli jollain on aivan eksaktia tietoa valvovan viranomaisen oikeudesta peruuttaa myöntämiään pätevyyksiä, niin otan nöyränä tietoja vastaan.

Teemu Knuutila

Mutta mihin lakiin ohjauskirjan peruuttaminen tässä tapauksessa liittyy ?
Ei taida olla lakia ko. tapausta varten olemassakaan. Tuntuu käsittämättömältä, että MKL peruuttaa kirjat "oman käden oikeudella"...
Soini kun ei ole ollut jurrissa, rikkonut hyvää merimiestapaa tms.,  hänellä myös on voimassaoleva merimieslääkärin todistus jne. Eli onko syytä olemassa, joka antaisi oikeuden peruuttaa kirjat, kun käsittääkseni hän on toiminut ainoastaan hänellä olevan pätevyyden sallimissa puitteissa. ???
Ei kyllä mahdu millään kaupunkilais eikä maalaisjärkeen !

Joakim Håkans

#730
LEHDISTÖTIEDOTE 13.11.2008

Liikenneministeriö tulkitsee lakeja omin päin

-   luotsausyhtiö ja luotsi valittavat hallinto-oikeuteen

Liikenne- ja viestintäministeriö on vaatinut Merenkulkulaitosta peruuttamaan yksityisen luotsin Markku Soinin ohjauskirjan luotsauslain toistuvan rikkomisen perusteella. Liikenneministeriö tai Merenkulkulaitos eivät kuitenkaan ole esittäneet päteviä perusteita peruuttamiselle. Merenkulkulaitos on 13.11.2008 peruuttanut Markku Soinin luotsin ohjauskirjan.
Merenkulkulaitos on jo kerran aikaisemmin vaatinut rangaistusta Baltic Pilot Ltd Oy:n palveluksessa olevalle luotsille samalla perusteella. Tällöin Varsinais-Suomen kihlakunnansyyttäjä totesi syyttämättäjättämispäätöksessään (15.10.2008), ettei luotsi ollut rikkonut luotsauslakia ja ettei yksityinen luotsaus ole lainvastaista eikä rangaistavaa. Baltic Pilot on tiedustellut tämän jälkeen asiassa myös valtakunnansyyttäjän kantaa. Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske on päätynyt rangaistavuuden osalta samaan tulokseen kuin kihlakunnansyyttäjä.
Vaikka luotsilla on ollut Merenkulkulaitoksen myöntämä ja voimassa ollut ohjauskirja Merenkulkulaitos on perunut luotsin ohjauskirjan sillä perusteella, että luotsaus olisi valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin monopoli. Syyttäjät ovat kuitenkin todenneet, ettei luotsauslaissa säädetä luotsausta valtion monopoliksi.
Yksityistä luotsausta elinkeinonaan harjoittava Baltic Pilot ja luotsin ammattia harjoittava pätevä luotsi ovat näin joutuneet viranomaisen oman tulkinnan uhreiksi ilman pätevää perustetta. Merenkulkulaitos vetoaa päätöksessään siihen, että se on sopinut menettelystä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Päätöksen taustalla on oikeuskanslerin (28.11.2007) mielipide luotsauslaista, jonka mukaan lain julkilausumattomana tarkoituksena oli säätää luotsaus valtiollisen luotsausliikelaitoksen monopoliksi.
Oikeuskansleri toteaa kuitenkin mielipiteessään, että luotsausmonopolin pätevyys olisi edellyttänyt luotsauslain säätämistä perustuslain säätämisjärjestyksessä. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Suomen perustuslain mukaan elinkeinotoiminnan rajoitukset on säädettävä poikkeuksellisessa järjestyksessä eikä tavallisella lailla. Sekä kihlakunnansyyttäjä että apulaisvaltakunnansyyttäjä ovat todenneet, ettei luotsia voida tuomita laillisuusperiaatteen vastaisesti. Rikoksen tunnusmerkit on kerrottava laissa, jotta rikoksesta voidaan tuomita. Virkamiehen mielipide ei riitä määrittämään lain sisältöä. Tästä huolimatta liikenne- ja viestintäministeriö on ohjeistanut Merenkulkulaitosta peruuttamaan Markku Soinin luotsin ohjauskirjan.

-   Liikenne- ja viestintäministeriön vetkuttelu ja vastahakoisuus yksityisen luotsauksen tilanteen korjaamiseksi on käsittämätöntä. Ministeriöllä on käytössään kaikki keinot lainsäädännön  selkiinnyttämiseen, mutta ministeriö ei ole saanut mitään aikaiseksi. Yksityisen ja valtiollisen luotsauksen vastakkainasettelu on ollut ajankohtainen jo yli vuoden, toteaa merikapteeni Joakim Håkans.

Oikeustaistelu jatkuu
Baltic Pilot ja ohjauskirjansa menettänyt luotsi Markku Soini valittavat Merenkulkulaitoksen päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen ja vaativat perusteettoman päätöksen kumoamista.
Lisäksi he tulevat myöhemmin vaatimaan liikenne- ja viestintäministeriöltä korvauksia perusteettomasta ja jatketusta elinkeinotoiminnan ja ammatinharjoittamisen estämisestä sekä Euroopan unionin kilpailulain tahallisesta rikkomisesta ja valtiollisen liikelaitoksen suojelemisesta avoimilla markkinoilla.

Lisätietoja:
Merikapteeni, toimitusjohtaja Joakim Håkans, Baltic Pilot Ltd Oy puh. +3585063304
Luotsi Markku Soini, puh.+358400143 980

LIITTEET
-   Merenkulkulaitoksen kirje yksityiselle luotsille 11.11.2008
-   Yksityisen luotsin vastaus Merenkulkulaitokselle 13.11.2008
-   Merenkulkulaitoksen päätös kumota Markku Soinin elinkeino 13.11.08
-   Yksityinen luotsaus Suomessa, yhteenveto tapahtumista 2000–2008


Merenkulkulaitoksen kirje yksityiselle luotsille 11.11.2008
   


Luotsi Markku Soini



Viite   Luotsaustapahtumat 8.11.2008

Asia   Kuuleminen luotsin ohjauskirjan mahdollista peruuttamista koskevassa asiassa


Merenkulkulaitos on tiedottanut alan toimijoille 28.11.2007 luotsauslain valvonnasta. Valtioneuvoston oikeuskanslerin 28.11.2007 tekemän päätöksen ja liikenne- ja viestintäministeriön kannan mukaisesti seuraavaa:

"Merenkulkulaitos käynnistää ministeriön kanssa käymissään neuvotteluissa sovitut luotsauslain vaatimat toimenpiteet niitä aluksia kohtaan, jotka käyttävät muuta kuin Luotsausliikelaitoksen luotsia."

Olette 3.7.2008 toiminut päällikkönä aluksessa, joka on käyttänyt yksityistä luotsia.  MKL ilmoitti tapauksesta poliisille ja asia päätyi Varsinais-Suomen syyttäjänviraston ratkaistavaksi epäiltynä luotsausrikkomuksena.  Syyttäjä katsoi, ettette rikoslain laillisuusperiaate huomioiden laiminlyönyt velvollisuuttanne käyttää luotsia ja ettei yksityinen luotsi ole luotsannut ilman oikeutta, joten mainittu menettely ei kummankaan osalta syyttäjän päätöksen mukaan ollut rikos.

Syyttäjän päätöksestä huolimatta ministeriö katsoo, että luotsin ohjauskirjan peruuttamista koskevan säännöksen (Luotsauslain 13 §) soveltaminen tulee kysymykseen tilanteissa, joissa yksittäinen luotsi on toistuvasti rikkonut luotsauslakia ja harjoittanut luotsaustoimintaa luotsauslain 4 ja 6 §:n ja Luotsausliikelaitokselle annetun yksinoikeuden vastaisesti.  Lisäksi ministeriö ei näe syytä, että MKL poikkeaisi 28.11.2007 alan toimijoille tiedottamastaan toimintalinjasta.

MKL:n tietoon on tullut, että olette 8.11.2008 toistuvasti harjoittanut luotsaustoimintaa luotsauslain ja Luotsausliikelaitokselle annetun yksinoikeuden vastaisesti, minkä perusteella MKL joutuu vakavasti harkitsemaan Teille myönnetyn luotsin ohjauskirjan peruuttamista.

Tämän vuoksi Teille tarjotaan hallintolain 6. luvussa säädetty mahdollisuus tulla kuulluksi asiassa lausumalla mielipiteenne asiasta sekä antamalla selvityksenne, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Teidän on toimitettava mahdollinen selvityksenne viimeistään 14.11.2008 Merenkulkulaitokselle.  Määräaikaa voidaan tarvittaessa pyynnöstänne pidentää.


Johtaja    Matti Aaltonen

Yksityisen luotsin vastaus Merenkulkulaitokselle 13.11.2008
Merenkulkulaitos
Johtaja Matti Aaltonen
ASIA:   
SELVITYS LUOTSAUSTA KOSKEVASSA ASIASSA

Merenkulkulaitos on 11.11.2008 päivätyllä kirjeellään varannut minulle tilaisuuden tulla kuulluksi luotsin ohjauskirjan mahdollista peruuttamista koskevassa asiassa.

Selvityksenäni esitän kunnioittavasti seuraavaa:

Myönnän toimineeni 3.7.2008 päällikkönä luotsinkäyttövelvollisessa aluksessa, joka on käyttänyt yksityistä luotsia.

Myönnän, että olen 8.11.2008 yksityisenä luotsina toistuvasti harjoittanut luotsaustoimintaa luotsatessani alusta, joka oli velvollinen käyttämään luotsia.

Merenkulkulaitos on myöntänyt minulle luotsin ohjauskirjan ja on siten luotsauslain 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyväksynyt minut toimimaan luotsina.

Luotsauslain 12 §:n 1 momentissa on tyhjentävästi säädetty luotsin luotsausoikeudesta. Viimeksi mainitun säännöksen mukaan luotsilla on oikeus luotsata niillä väylillä, joihin hän on Merenkulkulaitoksen myöntämällä ohjauskirjalla saanut luotsausoikeuden. Lienee riidatonta, että olen saanut ohjauskirjan sille väylälle, jolla kyseinen luotsaus 8.11.2008 tapahtui.

Luotsauslain 13 §:n 2 momentin mukaan Merenkulkulaitos voi peruuttaa luotsin ohjauskirjan, jos luotsi toistuvasti rikkoo luotsauslakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tai muita alusliikennettä koskevia säännöksiä ja määräyksiä tai muutoin vaarantaa toiminnallaan alusliikenteen turvallisuutta.

Minä en 8.11.2008 enkä muulloinkaan ole rikkonut luotsauslakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tai muita alusliikennettä koskevia säännöksiä ja määräyksiä enkä muutoinkaan toiminnallani ole vaarantanut alusliikenteen turvallisuutta. Näin ollen Merenkulkulaitoksella ei ole lain mukaisia perusteita tai edellytyksiä peruuttaa luotsin ohjauskirjaani.

Tässä yhteydessä haluan erikseen viitata siihen, että Varsinais-Suomen kihlakunnansyyttäjäviraston merioikeusasioihin erikoistunut kihlakunnansyyttäjä on nimenomaisesti ottanut kantaa siihen, olenko 3.7.2008 aluksen päällikkönä menetellyt virheellisesti tai luotsauslain vastaisesti, kun olen käyttänyt yksityistä luotsia. Samassa yhteydessä syyttäjä on ottanut kantaa myös siihen, onko yksityinen luotsi menetellyt virheellisesti luotsatessaan luotsinkäyttövelvollista alusta. Syyttäjä ei katsonut minun eikä luotsin menetelleen luotsauslain vastaisesti.

Sen enempää luotsauslaissa kuin missään muussakaan laissa ei Luotsausliikelaitokselle ole annettu yksinoikeutta luotsauksiin. Luotsaus on elinkeinotoimintaa ja yksinoikeuden eli monopolin perustaminen edellyttäisi erityistä lainsäädäntöjärjestystä, jota ei ole noudatettu luotsauslakia säädettäessä.

Lopuksi totean, että luotsina toimiminen on elinkeinoni, jonka harjoittaminen kävisi mahdottomaksi, mikäli luotsin ohjauskirjani peruutettaisiin edes lyhyeksi määräajaksi. Perustuslain turvaamaan elinkeinovapauteen puuttuminen edellyttää erittäin vahvoja laillisia perusteita. Sellaisia ei tässä tapauksessa ole.

Kunnioittavasti

Turussa 13.11.2008


Markku Soini
Luotsi

Merenkulkulaitoksen päätös kumota Markku Soinin elinkeino 13.11.08          2511/512/2008



Luotsi Markku Soini


Viite   Luotsaustapahtumat 8.11.2008

Asia   Luotsin ohjauskirjan peruuttaminen


Merenkulkulaitos on tiedottanut alan toimijoille 28.11.2007 luotsauslain valvonnasta Valtioneuvoston oikeuskanslerin 28.11.2007 tekemän päätöksen ja liikenne- ja viestintäministeriön kannan mukaisesti seuraavaa:

"Merenkulkulaitos käynnistää ministeriön kanssa käymissään neuvotteluissa sovitut luotsauslain vaatimat toimenpiteet niitä aluksia kohtaan, jotka käyttävät muuta kuin Luotsausliikelaitoksen luotsia."

Varsinais-Suomen syyttäjänvirasto on ottanut kantaa 3.7.2008 tapahtuneeseen yksityiseen luotsaukseen, jota poliisi tutki epäiltynä luotsausrikkomuksena.  Syyttäjän mukaan yksityistä luotsia käyttäneen aluksen päällikkö ei rikoslain laillisuusperiaate huomioiden laiminlyönyt velvollisuuttaan käyttää luotsia eikä yksityinen luotsi luotsannut ilman oikeutta, joten mainittu menettely ei kummankaan osalta syyttäjän päätöksen mukaan ollut rikos.

Syyttäjän päätöksestä huolimatta ministeriö katsoo edelleen, että luotsin ohjauskirjan peruuttamista koskevan säännöksen (Luotsauslain 13 §) soveltaminen tulee kysymykseen tilanteissa, joissa yksittäinen luotsi on toistuvasti rikkonut luotsauslakia ja harjoittanut luotsaustoimintaa luotsauslain 4 ja 6 §:n ja Luotsausliikelaitokselle annetun yksinoikeuden vastaisesti eikä ministeriö edelleenkään näe syytä, että MKL poikkeaisi 28.11.2007 alan toimijoille tiedottamastaan toimintalinjasta käynnistää luotsauslain vaatimat toimenpiteet yksityistä luotsausta tapahtuessa.

MKL:n tietoon on tullut, että olette 8.11.2008 toistuvasti harjoittanut luotsaustoimintaa tavalla, joka ministeriön kannan mukaan on luotsauslain ja Luotsausliikelaitokselle annetun yksinoikeuden vastaista, minkä perusteella MKL on harkinnut Teille myönnetyn luotsin ohjauskirjan peruuttamista.  Teille on tarjottu mahdollisuus tulla kuulluksi asiassa ja MKL on tutustunut siinä tarkoituksessa MKL:lle toimittamaanne selvitykseen.  MKL katsoo kuitenkin, että selvityksessänne ei ole esitetty mitään sellaista, joka poistaisi perusteen peruuttaa Teille myönnetty luotsin ohjauskirja.

Merenkulkulaitos on tänään päättänyt peruuttaa Teille 15.8.2008 myönnetyn luotsin ohjauskirjan määräajaksi, joka päättyy 31.5.2009.  Teitä pyydetään palauttamaan ohjauskirjanne Merenkulkulaitokselle.

Merenkulkulaitos liittää oheen valitusosoituksen.


   Johtaja       Matti Aaltonen


   Johtava lakimies   Hannu Makkonen

LIITE LEHDISTÖTIEDOTTEESEEN
Yksityinen luotsaus Suomessa 2000-2008
2000
-   Merenkulkulaitos käynnistää selvitykset viranomaistoimintana suoritettavan luotsauksen siirtämisestä luotsausliikelaitokselle, luotsauksen yksityistämisestä ja toiminnan kilpailuttamisesta
2004
-   Liikenne- ja viestintäministeriö toteuttaa Merenkulkulaitoksen valvonta- ja liiketoimintajaon. Luotsauslain muutoksella 1.1.2004 perustetaan valtiollinen luotsausliikelaitos Finnpilot. Samalla Merenkulkulaitos alkaa valvoa luotsausta ja luotsauksen tarjonta siirtyy sen alaiselle Finnpilotille
2007
-   Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Harri Cavén myöntää 5.9.2007 sähköpostilla yksityiselle luotsausyritykselle Baltic Pilot Ltd Oy:lle luvan aloittaa yksityinen luotsaus Suomen merialueella. Merenkulkulaitos ei puutu toimintaan, koska sen oman tulkinnan mukaan luotsauslaki ei kiellä yksityistä luotsausta eikä luotsausta ole säädetty valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin monopoliksi
-   Yksityinen luotsausyritys Baltic Pilot Ltd Oy aloittaa toimintansa Raumalla luotsaamalla ulkomaisia kauppa-aluksia. Yrityksellä on kymmeniä kansainvälisiä asiakkaita, jotka haluavat kilpailuttaa valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin palvelutason.
-   Finnpilot lähettää 7.9.2007 varustamoille kirjeen, jossa se toteaa suomalaisten luotsausmaksujen perimisen olevan sen yksinoikeutena
-   Baltic Pilot katsoo ministeriöstä saamansa luvan perusteella, että sen toiminta on lainmukaista ja yritys palkkaa henkilökuntaa, tilaa käyttöönsä kahdella miljoonalla eurolla luotsauksessa tarvittavaa aluskantaa, solmii toimintaan liittyviä vuokra- ja muita sopimuksia
-   Luotsien ammattiliitto Luotsiliitto kantelee oikeuskanslerille Merenkulkulaitoksen ja Baltic Pilotin toiminnasta. Luotsiliiton mukaan Merenkulkulaitos on ylittänyt toimivaltuutensa salliessaan yksityisen luotsauksen
-   Oikeuskansleri antaa 28.11.2007 ratkaisunsa, jonka mielipiteenä on, että luotsauslain tarkoituksena oli säätää luotsaus Finnpilotin monopoliksi. Oikeuskansleri kuitenkin toteaa, ettei monopolia ole todettu luotsauslaissa eikä luotsauslakia ollut säädetty perustuslain säätämisjärjestyksellä, mikä olisi ollut edellytys monopolin säätämiselle ja vapaan elinkeinotoiminnan rajoittamiselle
-   Liikenne- ja viestintäministeriö päättää oikeuskanslerin mielipiteeseen vedoten, että Merenkulkulaitoksen on kiellettävä yksityisen luotsausyrityksen toiminta
-   Suomen Kilpailuvirasto toteaa 4.12.2007 liikenne- ja viestintäministeriölle tekemässään aloitteessa, että luotsaustoimintaa voitaisiin harjoittaa myös kilpailu sallien, koska kilpailevalla toiminnalla voitaisiin varmistaa julkisen palvelun tehtävää hoitavan Finnpilotin toiminnan tehokkuus. Lisäksi Suomen Kilpailuvirasto toteaa, että Merenkulkulaitoksessa on ollut esillä myös taloudellisen kilpailun ja kilpailuttamisen mahdollistavia luotsauksen kehitysvaihtoehtoja. Lisäksi Kilpailuvirasto katsoo, että olisi kilpailulain mukaista avata luotsaus kilpailulle samalla kun Finnpilot laajentaa toimintaansa yksityisten hallitsemille toimialoille.
2008
-   Baltic Pilot kantelee yksityisen luotsauksen kieltämisestä EU:n komissiolle. Kantelun mukaan Suomen valtio rikkoo unionin kilpailulakeja, kun se pitää luotsausta valtion monopolina ja samalla valtio suojelee liikelaitoksensa toimintaa. Kantelija katsoo, että Liikenne- ja viestintäministeriö kovensi viranomaistoimintaansa sen jälkeen, kun oli käynyt ilmeiseksi, että Finnpilotille on tulossa varteen otettava kilpailija.
-   Suomen Kilpailuviraston tekemän selvityksen mukaan Baltic Pilotin markkinaosuus luotsauspalveluista oli vain 1,5 prosenttia, kun sen toiminta keskeytettiin
-   EU:n kilpailuvirasto jättää kantelun tutkimatta, koska Liikenne- ja viestintäministeriö oli asettanut työryhmän selvittämään luotsauslain tarkentamista. Myöhemmin ministeriö jatkaa työryhmän toimikautta vuoden 2008 loppuun, kun työryhmä ei antanutkaan esitystään alkuperäisessä määräajassa.
-   Kesällä 2008 Merenkulkulaitoksen myöntämän ohjauskirjan omaava luotsi Kimmo Lehto luotsaa alusyhdistelmää, jonka tulee käyttää luotsauslain mukaista luotsia. Aluksen päällikkönä toimii merikapteeni Markku Soini. Soini ei ollut ottanut luotsiksi valtiollisen luotsausliikelaitoksen luotsia. Menettelyn hyväksyi laivaisännän periaatteella Baltic Pilotin toimitusjohtaja Joakim Håkans. Menettelyn tarkoituksena oli saada tuomioistuimelta valituskelpoinen ratkaisu ja samalla selvitys siitä, mihin lainkohtiin yksityisen luotsauksen kieltäminen perustui
-   Varsinais-Suomen syyttäjäviraston kihlakunnansyyttäjä Markku Heikonen toteaa 15.10.2008 tekemässään syyttämättä jättämispäätöksessään, etteivät Lehto, Soini ja Håkans olleet syyllistyneet mihinkään rikokseen. Heikonen ei löytänyt ainuttakaan lainkohtaa, jonka perusteella hän voisi tehdä syyttämispäätöksen. Heikonen toteaa päätöksessään, että laillisuusperiaatteen mukaan rikokseen syylliseksi saa katsoa vain sellaisen teon perusteella, joka tekohetkellä on laissa nimenomaan säädetty rangaistavaksi.
-   Kihlakunnansyyttäjä toteaa päätöksessään, ettei voimassa oleva luotsauslaki kiellä yksityisen luotsausyrityksen toimintaa eikä myöskään määritä luotsausta valtion luotsausliikelaitoksen Finnpilotin monopoliksi. Tämän perusteella Baltic Pilotin toiminta on ollut laillista ja hyväksyttävää jo silloin, kun se aloitti toimintansa syksyllä 2007.
-   Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske yhtyy Varsinais-Suomen kihlakunnansyyttäjän ratkaisuun marraskuussa.
-   Baltic Pilot ja sen pätevä luotsi suorittavat 8.11.2008 yksityisen luotsauksen, joka suoritetaan luotsauslain mukaisesti ja noudattaen Merenkulkulaitoksen antamia säännöksiä. Baltic Pilot ilmoittaa luotsauksesta Merenkulkulaitokselle
-   Merenkulkulaitos ilmoittaa kirjeitse luotsille 11.11.2008, että käynnistää kuulemismenettelyn luotsauslain toistuvan rikkomuksen vuoksi.  Merenkulkulaitos uhkaa peruuttaa luotsin ohjauskirjan sillä perusteella, että luotsauslaki säätää luotsauksen valtiollisen luotsausliikelaitoksen monopoliksi
-   Luotsi Markku Soini kiistää rikkomuksen 13.11.2008 päivätyssä lausunnossaan Merenkulkulaitokselle
-   Merenkulkulaitos päättää peruuttaa 13.11.2008 Markku Soinin ohjauskirjan, mikä tarkoittaa, ettei hän voi enää harjoittaa ammattiaan
LIITE LEHDISTÖTIEDOTTEESEEN

LUOTSAUSFAKTAT
-   Suomen luotsivelvollisesta laivaliikenteestä käyttää vain 40 prosenttia valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin palveluja
-    60 prosentilla aluksista on yksityiset varustamojen palkkaamat linjaluotsit tai osa aluksista on vapautettu muista syistä luotsinkäyttövelvollisuudesta
-    Finnpilotin palveluksessa on noin 200 luotsia.
-   Yksityisiä linjaluotsikirjoja on noin 3200 kappaletta suomalaisilla ja ulkomaalaisilla merikapteeneilla. Yksityiset luotsit toimivat Merenkulkulaitoksen myöntämien ohjauskirjojen perusteella määrätyillä merialueilla tai väylillä. Yksityinen luotsaus tapahtuu samoilla merialueilla, joilla myös valtiollinen luotsausliikelaitos Finnpilot toimii
-   Suurin osa linjaluotsikirjoista on ulkomaalaisilla, mikä merkitsee yksityisen kilpailuelementin olemassa oloa jo nykyisessäkin luotsaustoiminnassa. Mm. Tallink-Siljan (virolainen varustamo), Viking Linen (ahvenanmaalainen varustamo) ja Finnlinesin (italialaisten omistama varustamo) aluksilla on linjaluotsit. Tosiasiallisesti luotsaustoiminta ei ole ollut valtion monopolina eikä sitä ole sellaiseksi lailla myöskään säädetty
-   Useissa EU:n jäsenmaassa harjoitetaan jo tällä hetkellä paikallisen merenkulkuviranomaisen valvomaa yksityistä luotsaustoimintaa. Sellaisia maita ovat Englanti, Espanja, Hollanti, Italia, Kroatia, Liettua, Malta, Puola, Ranska, Saksa ja Slovenia. Portugalissa, Turkissa ja Kreikassa on sekä valtiollinen että yksityinen luotsaus-palvelu. Tanskassa on sekä yksityistä, että valtiollista luotsauspalvelua. Yksityistä luotsausta ryhdyttiin harjoittamaan lokakuussa 2007

Rontti

Johan meni jumalauta törkeeks koko touhu.
Minkä rikoksen tai rikkeen Soini on muka tehnyt?
On kyllä niin saatanan ämmämäistä touhua alkaa iskemään puukkoa yhden luotsin selkään vain siksi, että kiista koskee yrittäjää ja valtiota.

Toivottavasti MKL saa turpiinsa tuossa ja huolella. 

P.S Oletko Sami Saarinen sinä todella sitä mieltä, että kun olet suorittanut luotsikirjat niin olet samalla myynyt itsesi (sielusi) vain ja ainoastaan valtion monopoliin?

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 13.11.2008, 16:03:23
P.S Oletko Sami Saarinen sinä todella sitä mieltä, että kun olet suorittanut luotsikirjat niin olet samalla myynyt itsesi (sielusi) vain ja ainoastaan valtion monopoliin?

Tuosta sielun myymiestä niin tiedä, mutta nykyisen lainsäädännön vallitessa KYLLÄ. Ainahan minulla on mahdollisuus lähteä niin halutessani takaisin laivoille ja ajaa siellä aluskohtainen linjaluotsinkirja.  ;D

Sami Saarinen

Tuossa kirjoituksessasi on muutamia kohtia, joissa käytetty sanamuoto kiinnostaa...

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 13.11.2008, 15:46:52
Luotsien ammattiliitto Luotsiliitto kantelee oikeuskanslerille Merenkulkulaitoksen ja Baltic Pilotin toiminnasta.

Eikö tuo luotsiliiton kantelu koskenut ainoastaan MKL:n toimia valvovana viranomaisena?

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 13.11.2008, 15:46:52
...johon kuului myös kilpailu yksityisessä hinauksessa.

Tämä on mielenkiintoista tietoa. Olisiko sinulla osoittaa tapausta, jossa Finnpilot on korvausta vastaan tehnyt hinauskeikkoja?

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 13.11.2008, 15:46:52
60 prosentilla aluksista on yksityiset varustamojen palkkaamat linjaluotsit tai osa aluksista on vapautettu muista syistä luotsinkäyttövelvollisuudesta

Tuo prosenttiluku kuulostaa hieman harhauttavalta. Saattaisin vielä uskoa että 60% luotsauksista suoritetaan linjaluotsien / luotsinkäyttövapautuksien toimesta (kun otetaan huomioon kaikki matkustaja-alusliikennekin), mutta että 60% aluksista?

Lainaus käyttäjältä: Joakim Håkans - 13.11.2008, 15:46:52
Suurin osa linjaluotsikirjoista on ulkomaalaisilla, mikä merkitsee yksityisen kilpailuelementin olemassa oloa jo nykyisessäkin luotsaustoiminnassa. Mm. Tallink-Siljan (virolainen varustamo), Viking Linen (ahvenanmaalainen varustamo) ja Finnlinesin (italialaisten omistama varustamo) aluksilla on linjaluotsit. Tosiasiallisesti luotsaustoiminta ei ole ollut valtion monopolina eikä sitä ole sellaiseksi lailla myöskään säädetty

Eikö tuo Ahvenanmaa enää kuulu Suomeen... noh sattuuhan sitä?  ;D Eikö olisi myös oleellista mainita, että tosiasiallisesti niin linjaluotsaus kuin luotsausvapautuksetkin ovat näitä lakiin merkittyjä kilpailukeinoja valtion luotsauksen vastapainoksi. ?

Joakim Håkans

Hyvä Sami!

Osaat lukea paremmin kuin Liikenneministeriön virkamiehet. Korjaan panovirheen ettei mene hotapulverit väärään kurkkuun.

T: JH