Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Ylermi Luukko

-ja sitten te poijjaat, fundeeratkaa hieman termiä asiakasystävällisyys, tarkoittaako se sitä, jotta käräjäoikeudessa asiakas on aina oikeassa, saattaa muuten johtaa kummallisiin päätöksiin.

Ville Valonen

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 27.08.2007, 18:04:09
-kaikennäköisiä nimiä kirjoittajien joukosta löytyy näköjään
-vaan sellaiset nimet tällä palstalla, jotka eivät osaa tai eivät uskalla osallistua omalla nimellään, niin heitä en kaipaa, en todellakaan, he ovat joulupukkeja, siis heitä ei ole olemassakaan.

Täsmälleen samaa mieltä.. nyt kun olen ehtinyt lukea melkein kaikki vähänkin kiinnostavat ketjut niin ehdoton ylilyönti on kirjoittaa maan johtavan hinaajayrittäjän nimellä ::) (Hinaaja Janet Viestiketju) Meinaan että ei kai kukaan tosissaan usko että yrityksen toimitusjohtaja kirjoittelee noin lapsellista tekstiä. Nettietiketistä ei ollut tietoakaan vaan leikiteltiin henkilönimillä ja titteleillä. Jotenkin artikulointi vaikutti enemmän 13 vuotiaan nörtinalun viritelmältä ja titteleiden käyttö viittasi enimmäkseen märkiin uniin suuresta tulevaisuuden haaveesta....merikapteenin urasta ;D

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 25.08.2007, 12:15:41
Käyttäjänimi Ville Valonen tarkoittanee Turkulaisyritystä, joka varustamotoiminnan ohella hoitaa myös yksityissatamaa länsirannikolla?

Anteeksi tyhmyyteni (tuon sen esille silloin kun en todellakaan tiedä), mutta mistä satamasta tässä on kyse? :o

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 28.08.2007, 13:37:01
Anteeksi tyhmyyteni (tuon sen esille silloin kun en todellakaan tiedä), mutta mistä satamasta tässä on kyse? :o

Oiskohan tæmæ?   http://www.meriaura.fi/olkiluoto.html
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#49
Nyt pientä offia, mutta olisikohan parilla kirjoittajallla aihetta keskittyä olennaiseen (eli itse topicin aiheeseen) sen sijasta, että keskitytään piilov*ttuilemaan muille kirjoittajille jne. Pistää lähes vihaksi lukea tuollaisia, kun aiheesta löytyy muutenkin runsaasti keskusteltavaa/pohdittavaa.. :deal:

Vielä luotsien kuljettamisesta hinaajilla, mitä mieltä J. Hacklin on hinaajien käytöstä talviolosuhteissa - mahdollista vai yhtä mahdotonta kuin avovedessä? Näin asiasta maallikkona kiinnostaisi myös tietää miksei Suomessa tuo onnistuisi, jos ja kun J.Koskisen mukaan on yleistä täysin ulkomerellä poijulastauspaikoilla? Kapeista väylistä kuten Raumalla vai... ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Rontti

Tässä on kyse hiekkalaatikon valtiaan kisailusta. LLL tarjosi satama-avustuspalveluja luotsauspalvelujen yhteyteen kuten jään poisto laivan ja laiturin väliltä ja mahdollisesti pientä työntöpalvelua yms. neljäsosalla siitä hinnasta mitä AH niin siitäkös AH nosti äläkän ja teki valituksen ja nyt vedetään sitten kissan häntää hiekkalaatikolla puolin ja toisin ja ilmeiseti LLL yrittää antaa takaisin.
Tästä asiasta J Hacklin osaa varmaan valaista yksityiskohtaisemmin?

John Hacklin

Tässä on kyse hiekkalaatikon valtiaan kisailusta. LLL tarjosi satama-avustuspalveluja luotsauspalvelujen yhteyteen kuten jään poisto laivan ja laiturin väliltä ja mahdollisesti pientä työntöpalvelua yms. neljäsosalla siitä hinnasta mitä AH niin siitäkös AH nosti äläkän ja teki valituksen ja nyt vedetään sitten kissan häntää hiekkalaatikolla puolin ja toisin ja ilmeiseti LLL yrittää antaa takaisin.
Tästä asiasta J Hacklin osaa varmaan valaista yksityiskohtaisemmin?

En oikein tiedä, mitä sisäpiiritietoja minulla pitäisi olla? En ole koskaan kuullut LLL:n tarjonneen jäänmurtopalveluja, olin sentään ko. putiikissa 25 vuotta. Joku tietysti on voinut heittä ilmaan ko. ajatuksen, mutta mistään tarjouksista en ole kuullut.
Niistä hinaajien käytöstä luotsin vientiin yleensä. Varmasti jossain Alandia Bayssa se saattoi onnisuakin, mikäli varsinkin lastissa ollessa on osattu tehdä kunnon "lee". Se on taito, jonka soisi säilyvän merenkulkijoilla. 
Yrittäkääpä mennä 25 m/s tuulessa hinaajalla johonkin 2000-5000 DWT tyhjään laivaan avomerellä, tuppaa talvikuttereillakin käymään niin, että laivan kyljet tulevat sisään. Rotterdamissakin kalusto on vallan jotain muuta kuin hinaajat,paitsi satamaluotseilla. Että sillee

John Hacklin

P.Laaksolle vielä; kuljetetaanhan luotseja laivaan myös jäänmurtajilla talvisin, jääolosuhteissahan ei paljon "swelliä"tuppaa olemaan. Kyse on nyt vain aallokosta ja kahden raskaan aluksen voimista.

Jari Nieminen

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 28.08.2007, 16:24:08
P.Laaksolle vielä; kuljetetaanhan luotseja laivaan myös jäänmurtajilla talvisin, jääolosuhteissahan ei paljon "swelliä"tuppaa olemaan. Kyse on nyt vain aallokosta ja kahden raskaan aluksen voimista.
OTOT:
Nyt kyllä uskallan olla erimieltä tuon swellin suhteen jäissä!!

John Hacklin

No, mieltä saapi olla mitä tahansa. Kaipa se Hogukin olisi jättänyt ne "kutterit" hankkimatta jos nykyisellä, laajalla pienhinaaja, pelastushinaaja ym. kalustolla tuo homma toimisi. Ne jääswellit taitavat olla enepikin niitä jäävellejä, kunnioituksella JH

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 27.08.2007, 18:04:09
-kaikennäköisiä nimiä kirjoittajien joukosta löytyy näköjään
-vaan sellaiset nimet tällä palstalla, jotka eivät osaa tai eivät uskalla osallistua omalla nimellään, niin heitä en kaipaa, en todellakaan, he ovat joulupukkeja, siis heitä ei ole olemassakaan.

Jos tällä tarkoitetaan minua, niin kyllä minä olen oikeasti minä enkä mikään tuplanimimerkki. Sen sijaan olen täysin maallikko merenkulkuasioissa ja kokemukseni luotsitoiminnasta rajoittuu siihen, että olen nähnyt luotsin kiipeävän laivaan Harmajan edustalla. Minulla ei ole myöskään mitään tekemistä merenkulun kanssa tai tässä viestiketjussa mainittujen yritysten kanssa.
Kiinnostuin tästä aiheesta ainoastaan yritysten välisen KILPAILU problematiikan kannalta, koska toimin itse erittäin kilpaillulla alalla.

Minulle ei ollut koskaan tullut mieleenkään, että luotsauskin voisi olla yksityistä liiketoimintaa mutta nyt kun se on sanottu, niin miksei. Arvostan Håkansin innovatiivista ajattelutapaa löytää uusia toimintamalleja. Ymmärtääkseni Håkans-yhtiöt olivat suurin voittaja, kun kunnallista satamajäänmurtoa yksityistettiin 80-luvulla ja se oli aikoinaan merkittävä askel uudenlaiseeen toimintamalliin.

Se myrsky vesilasissa, joka on syntynyt tästä uudesta yksityisestä luotsausyhtiöstä osoittaa, että alalla on tarvetta tuuletukseen. Ymmrärrettävästi Luotsausliikelaitoksessa ollaan tuohtuneita, kun keikka ei tule enää kuin Manulle illallinen. Mieleen muistuu vastaava tapaus 90-luvun alusta kuinka tuohtuneita Helsingin taksit olivat kun Airport taxi-yhtiölle annettiin toimilupa ja pelättiin, että leipä loppuu just.

Terve kilpailu on ollut hyväksi kaikilla toimialoilla, niin miksei luotsauksessakin. Viimeiset 30 vuotta on Helsingistä lähtenyt joka ilta kaksi laivaa Tukholmaan vaikka talvikautena ne vähäiset matkustajat sopisivat hyvinkin yhteen mutta kilpailu pitää virkeämpänä ja ehkä ne hyttien kokolattiamatotkin uusitaan tiuhempaan...

Vaikka uusi luotsausyhtiö saisi 10 % markkinaosuuden, niin se pakottaa markkinajohtajan tarkastelemaan toimintatapojaan. Joku pelkäsi tässä viestiketjussa, että Balticpilot kuorii kerman ja valtio ei saa enää ylijäämäänsä Finnpilotilta. Uskoisin tämän olevan turhaa, sillä verottajan käsi on Suomen yrittäjän taskussa niin syvällä, että kyllä valtio aina omansa saa. Luotsien palkoista menee verot, sotut ym. ym.

Korostaisin vielä, että en epäile yhdenkään luotsin ammattitaitoa ja minusta sillä ei voi olla eroa lukeeko luotsin tilinauhassa  Finnpilot vai Balticpilot. Ammattimiehiä ja koulunsa käyneitä kaikki. Sen takia en maallikkona ymmärrä miksi Luotsiliitto vastustaa Balticpilotin tuloa vaikka uusi yhtiöhän järjestää lisää työpaikkoja luotseille ja luotsiveneiden kuljettajille?   

Rontti

LainaaNyt kyllä uskallan olla erimieltä tuon swellin suhteen jäissä!!

Ei jäärännissä pahemmin kyllä swelliä ole tai itse en ainakaan ole sitä huomannut jäänmurskaimen sillalta kun luotsi on nostettu laivaan ns. luotsikraanalla.
Mutta jään reunassa sohjovyössä swelliä kyllä esiintyy mutta eipä siellä yleensä tarvitse luotsien kanssa operoida.

Ylermi Luukko

-mitäs, jos samantien yksityistettäis vaikkapa tuo oikeuslaitos. Vanhoja tuskastuneita lautamiehiä on aikas paljon,luullakseni.

Ville Valonen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 28.08.2007, 16:04:47
Tässä on kyse hiekkalaatikon valtiaan kisailusta. LLL tarjosi satama-avustuspalveluja luotsauspalvelujen yhteyteen kuten jään poisto laivan ja laiturin väliltä ja mahdollisesti pientä työntöpalvelua yms. neljäsosalla siitä hinnasta mitä AH niin siitäkös AH nosti äläkän ja teki valituksen ja nyt vedetään sitten kissan häntää hiekkalaatikolla puolin ja toisin ja ilmeiseti LLL yrittää antaa takaisin.
Tästä asiasta J Hacklin osaa varmaan valaista yksityiskohtaisemmin?

Tämä asia on totta. Olen kuullut samaa että raumalla on innovatiivisia kutterikuskeja ja ehdottivat johdolle että tällaista palvelua voisi ruveta harrastaan. Tästä suivaantuneena AH valitti kai peräti ministeriöön asti että kyseessä on epäreilu kilpailu kun LLL,la on oma mies laivassa kun pitää valita jäänpoistoon käytettävä hinaaja >:( En silti usko että LLL yrittää antaa takaisin koska johdon (sen AH fleece-takkisen miehen) ::) kommentti  raumalaisille oli että AH,n kanssa ei ruveta kilpaileen ja sillä siisti ::)

Muuten, te jotka tunnette noita lakipykäliä niin mikä on tilanne jos Balticpilotin luotsi aiheuttaa onnettomuuden tai ympäristökatastrofin. Luotsithan siellä ovat aivan normaaleissa työsuhteissa ja työnantaja on heistä vastuussa. Ymmärtääkseni tämä oli yksi suurimmista ongelmista LLL,n eriyttämisessä Mkl,sta.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 28.08.2007, 16:16:18
Niistä hinaajien käytöstä luotsin vientiin yleensä. Varmasti jossain Alandia Bayssa se saattoi onnisuakin, mikäli varsinkin lastissa ollessa on osattu tehdä kunnon "lee". Se on taito, jonka soisi säilyvän merenkulkijoilla. 

Menee OT:ksi esim. Sunk pilot sanoo luotsia otettaessa ohjattavan kurssin: " please steer 210". Voisiko Suomessakin kutterista ilmoittaa ohjattavan kurssin? Sunk pilotin luotsit ovat nousematta laivaan ellei ohjaa annettua kurssia.
Kamala vuorottelu muuten POLA:ssa (port of London authorities) 24h on / 48 h off; kerran vuodessa 3-4 viikon loma (riippuen palvelusvuosista). Kertoivat: " we have not had any British applicants on 21st century". Viime vuonna aloitti yksi puolalainen ja kaksi italialaista luotsioppilasta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama