Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Rontti

LainaaMenee OT:ksi esim. Sunk pilot sanoo luotsia otettaessa ohjattavan kurssin: " please steer 210". Voisiko Suomessakin kutterista ilmoittaa ohjattavan kurssin? Sunk pilotin luotsit ovat nousematta laivaan ellei ohjaa annettua kurssia.
Tuohan on pohjanmerellä ihan normaali käytäntö, että luotsi heittää jonkun sopivan suunnan laivalle. Ja sinänsä ihan hyvä käytäntö niin ei pienen perämiehen ja vittuuntuneen kipparin tarvii sellaisesta sitten riidellä...... ;D

Ylermi Luukko

-lukekaas ihan huviksenne Wikipediasta pikkuisen historiaa, hakusana IASON, muistaakseni nykyäänkin seilailee loota nimeltä JASON.
-siis, on sitä ennenkin tapahtunut kaikenlaista.

Ylermi Luukko

-varmaankin ootte huomanneet sen, että millä mielellä olen sepustuksiani lähetellyt. On vain niin, että entistä työnantajaani en millään tohdi kamalasti moittia, on ainakin ruplat tulleet taskuun ajallaan, ja tulevat edelleen.

- koetin kerran ottaa oheisvirakseni ilman viranomaisen hyväksyntää liikennepoliisin homman, tuloksena oli kaappireissu ja 114 markkaa maksuvelvollisuutta, se kokeilu loppui siihen.Joten se kuuluisa suutari saa pysyä lestissään.

John Hacklin

Tuohan on pohjanmerellä ihan normaali käytäntö, että luotsi heittää jonkun sopivan suunnan laivalle. Ja sinänsä ihan hyvä käytäntö niin ei pienen perämiehen ja vittuuntuneen kipparin tarvii sellaisesta sitten riidellä...... Grin
"Leen" tekeminen ei ole suunnan antamista, vaan äkillistä suunnan kääntämistä avomerellä aallokon auraamiseksi hetkeksi tyveneksi alueeksi. Esimerkiksi joskus näkee laivoja telakoiden koeajokuvissa, joissa tehdään esim  ns. Wilkinsonin törni, joilloin ko. hetken lanaus näkyy. En ala kiistelemään Lankisen ammattitaidon ja näkemysten kanssa, kaipa se sitten niin on. Olen itse kylläkin ottanut kipparinakin luotseja useampiakin kerralla Sunk Pilotilla, kuljettaakseni heitä maihin, mutta eivät hinaajista käsin kylläkään tulleet.
En viitsisi enää vänkäillä asioista, joista minulla mielestäni on jonkinmoinen näkemys valtameriliikenteen päällikkönä, eri asteisesina perämiehinä,+ 25 vuoden luotsikokemus Mäntyluodosta. Saattaa olla, etten kuitenkaan ole kompetentti ko. asioihin ja että kaikki asiat noin yleensäkin on tehty päin persettä.
Yrittäkääpä, "besserwisserit", niitä hinaajista pikkulaivoihin nousemista , kun on tuullut 2 viikkoa lännestä yli 15 m/s, jossain avomeriasemalla,esim. Utössä. Tehkääpä se temppu jokusia satoja,tuhansia kertoja, niin olette kovia kavereita, oikein supermiehiä. Itse en sitä ollut, eivätkä tietääkseni kolleeganikaan.

Rontti

Lainaa"Leen" tekeminen ei ole suunnan antamista, vaan äkillistä suunnan kääntämistä avomerellä aallokon auraamiseksi hetkeksi tyveneksi alueeksi.
Niin no leetä ne ainakin pyytää jolleivat suuntaa anna. Monesti ovat ajelleet rinnalla ja katselleet omasta perspektiivistä eli kutterista ja toivoneet ehkä kurssia tai kääntämään johonkin.
Itse katson sen erittäin hyväksi tavaksi että kutterista tulee infoa koska sieltähän sen parhaiten näkee.
Mutta tapansa kullakin.
Ja olen samaa mieltä, että ei hinaaja ole mikään luotsiveneeksi sopiva vehje. Korkea hökötys joka heiluu aallokossa ku hullu. Aja nyt sellainen sitten laivan sivulle aallokossa niin jotain hajoaa varmasti.
Enkä minä oikeasti kippareitten kanssa riitele. Se on turhaa. Kun päällikkö päättää jotain niin se on sitten siinä. Meni syteen tai saveen. Vastuu on kova juttu.

Kari O. Laine

John, tarkoitat jutussasi varmasti Williamsonin törniä, jolla laiva käännetään takaisin vastakkaiselle kurssille, esim. mereen pudonneen löytämiseksi. Tuo Wilkinson tekee partahöyliä.

John Hacklin

Tuo Ikä kun joskus tekee tepposia, Williamsoniahan minä tarkoitin. Tarkoitus kuitenkin oli kertoa se, miten se kunnon lee saadaan pahoissa keleissä edes hetkeksi.
Mutta nimet kun joskus menevät sekaisin, venäläisilläkin lienee joku oma nimi ko. törnille
"Älkää olko pessimistejä, olkaa onanisteja niinkuin minäkin",sanoi muuan kenraali aikoinaan

Janne Koskinen

-Liikaa yleistin, mutta M-Luoto ja suojaiset paikat eri asioita.
-Kutteri varmasti paras kuljetusmuoto
-valitettavasti oma praktiikka luotsinotosta suurelta osin 95000-155000 dwt:n aluksista
-luotsia on kuljettu helikopterilla (Deutsche Bucht, Sidi Kerir ja Rotterdam), luotsilaivalla (60 metrisella sellaisella Deutshe Bucht sumussa kun ei kopterioperaatioita), hinaajilla (yleisin tapa offshorepoijuissa), soutuvenholla, "breikerilla" (itsekin operoinut), supply-aluksella (suplarista toiseen; DPssa metrin distanssi toiseen suplariin), hydrokopterilla yms. kuttereita unohtamatta
-tarkoitus ei ollut arvostella suomalaista toimintamallia, vaan tuoda uusia ajatuksia
-Baltic pilot kai hakee ainakin aluksi hinaajia vaativia asiakkaita, ei 1000-2000 dwt aluksia
-em. olosuhteissa kai hinaaja joissakin oloissa mahdollinen
-lopetanpa osaltani offtopicin; sorry jos jonkun mielen pahoitin!
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ylermi Luukko

-On teillä vallan hirvee praktiikka, voi kauhistus sentään, johan tässä menee vanhakin ihan sanattomaksi. On se varmaan ollut aikamoista seikkailua supplypaattien välissä soutuvenholla. Sillä sitten ei taida olla mitään tekemistä luotsauksien kanssa.

Janne Koskinen

Offtopicin jatkoa: Soutuvenhoa operoitiin L-Afrikassa ja silloin oli pienempi supply alus kyseinen (luotsi soudettiin luotsipaikalle).
Suplarista toiseen Ågotnesissa; olin itse kaijassa olevassa aluksessa (departing vessel) ja luotsin toi ko. kaijaan tuleva alus;
DP-modessa metrin matkalle ulkosivusta ja norski luotsi loikkasi laivaan (ei leidareita; kannet samalla tasalla).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ylermi Luukko

#70
-huimaa hommaa se luotsin loikkaaminenkin, varmasti kovan luokan koulutus ja harjoittelu.
- taitaa olla niin, että aikas harvassa lootassa on noin hienoja DP-vehkeitä, silti mielenkiintoista, järkevyydestä en osaa sanoa. Ainakin vakuutusyhtiölle saattaa olla hieman vaikeuksia selittää JOS.
- tuollaisissa tilanteissa ainakin itse olisin joka tapauksessa repäissyt muutaman koraanin lehden takataskuun, noin niinkuin henkiseksi avuksi.
-Fundeeratkaapa tlannetta,jossa koko Suomen meritontti varustettaisiin DP-lähettimillä, olis ainakin huoltohommia, silläkin olisi työllistävä vaikutus.
- Ollaan edelleenkin aikas kaukana itse luotsauksesta, jotta näin.


-No nyt selvis sekin, jotta mihin pituushyppyä tarvitaan todellisuudessa, kolmiloikka on vielä epävarmojen harmaassa suossa, ainakaan ei sovellu luotsikäytäntöön, vaan onhan siellä alhaalla se soutuvenho, kunhan ei satu ihan kohdalle.


-jotenkin olin ymmärtävinäni, että L-afrikassa oli menettely hieman toisenlainen kuin täällä Pohjolassa. Oliskohan niin,että L-afrikka, aikas laaja alue, siellä öljyä pumpataan eniten Nigeriassa, sinne ajelevat pönttölaivat, taitaa kaikilla olla DP-laitteisto käytössä, en tiedä.
-vaan kattelittekos te ohjelmaa näköradiosta pari päivää sitten, oli kyse öljysaasteista nimenomaan Nigerjoen suistossa.
- Siellä on muuten hyvä se, että ei ainakaan ole suuren suuria murheita jäistä, siis jotakin hyvää.Silti se luotsin loikkiminen jäi kaivertamaan ajatuksia Mahtaisko ison pönttöaluksen mahtava päällikkö suostua samaan,hänhän valvoo tolkkukonetta, eipä siitä mihinkään lähdetä, epäilen.Olis kiva tietää loikkakokemuksista


3 peräkkäistä viestiä yhdistetty. Jos tulee lisää sanottavaa pian viestin lähettämisen jälkeen, kuuluu ne lisätä viestiin muokkaa-toiminnolla.

Pekka Laakso

#71
Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 30.08.2007, 22:57:45 Yrittäkääpä, "besserwisserit", niitä hinaajista pikkulaivoihin nousemista , kun on tuullut 2 viikkoa lännestä yli 15 m/s, jossain avomeriasemalla,esim. Utössä. Tehkääpä se temppu jokusia satoja,tuhansia kertoja, niin olette kovia kavereita, oikein supermiehiä.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.08.2007, 09:54:37
-Liikaa yleistin, mutta M-Luoto ja suojaiset paikat eri asioita.
-Kutteri varmasti paras kuljetusmuoto

-tarkoitus ei ollut arvostella suomalaista toimintamallia, vaan tuoda uusia ajatuksia
-Baltic pilot kai hakee ainakin aluksi hinaajia vaativia asiakkaita, ei 1000-2000 dwt aluksia
-em. olosuhteissa kai hinaaja joissakin oloissa mahdollinen
No, ilmeisesti tämä keskustelun osahaara hinaajien mahdollisuudesta luotsinotossa on nyt saatu aikalailla päätökseen, että joissain oloissa (esim. Pohjanmeren poijuilla) se voi toimia, mutta Suomen oloissa ei johtuen säistä, laivojen koosta ja niin pois päin. Joten John Hacklin, voit rauhoittua :deal: Tietysti kutteri on se toimivin vaihtoehto, talvisin myös murtaja ja/tai rännin reunalla sillan avulla (johon luotsi tuotu vaikka hydrokopterilla).

Tässähän tosiaan oli käsittääkseni oli kyse uusien ajatusten esilletuomisesta, ja Baltic Pilotin kaluston pohdinnasta. Hinaajankäytön mahdollisuudenhan esitti ensimmäisellä sivulla Janne Koskinen:
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.08.2007, 21:52:31 Alkuvaiheessa luotsikuljetus voidaan hoitaa esim.hinaajin ja tehdä "kokonaisedullinen tarjous hinaus+luotsaus".
johonka sitten asiasta tietämättömänä heitin idean hinaajien käytöstä Baltic Pilotin taustalla olevan hinaajayhtiön kannalta paremman tilin hankkimisen nojalla - hinausreissulla tienaisi enemmän, jos hinaaja kiinni jo luotsinottopaikalla, varsinkin kun yhtiön oletetut ensimmäiset asiakkaat ovat niitä Raumalla hinaajia tarvitsevia. Teoriassa ehkä, mutta perustelitte miksei se käytännössä oikein onnistu. Joten aina sitä oppii jotain uutta. :) Nythän tiedämme myös, että Balticilla on käytössään ainakin 5 nopeaa kutteria; täytyy muuten käväistä lähiaikoina katsomassa, kun Raumalla päin tulee vielä liikuttua...

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 31.08.2007, 13:43:07 - taitaa olla niin, että aikas harvassa lootassa on noin hienoja DP-vehkeitä, silti mielenkiintoista, järkevyydestä en osaa sanoa.
Off-topicissa on varmasti mukavaa seilata, mutta tuota pitää vielä hiukan kommentoida. Tietääkseni DP:eillä metrin säteellä pysyminen, varsinkin hyvässä kelissä tai tuossa kerrotussa laituriolosuhteissa mitään erityistä ole, ja nekin tietysti kehittyvät. Kyllä lähes jokaiseen äskettäin rakennettuun tai rakenteilla olevaan offshorepaattiin on asennettu moderneimmat DP-laitteet, eritoten subsea tai ROV support-aluksiin... Täällä olevat DP-officeerit voivat tietysti korjata/tarkentaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Sami Forsman

Aivan ja joku voi vielä polttaa kielensä :o

2709

Luotsausyhtiö Baltic Pilot puolustaa toimintaansa

Yksityinen luotsausyhtiö Baltic Pilot on jättänyt liikenne- ja viestintäministeriölle selvityksen toimistaan. Yhtiö katsoo toimintansa olevan täysin laillista.

Ministeriökin on myöntänyt, ettei nykyinen laki suoranaisesti kiellä yksityisiä luotsauspalveluita. Ministeriön mukaan lain henki kuitenkin on, että luotsauspalveluista vastaa Luotsausliikelaitos. Vuoteen 2004 toiminta oli Merenkulkulaitoksella.

Baltic Pilot aloitti toimintansa viime viikolla.


Julkaistu 1.9.2007 2:33:05 Turun Sanomat