Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Ylermi Luukko

Agentit saavat olla minun puolestani mitä mieltä hyvänsä, senkun kuljettelevat rahojaan ja raporttejeen paikasta toiseen Mielestäni heillä ei ole suuren suurta merenkulkualan koulutusta saati sitten praktiikkaa käytännön luotsauksesta, siis ko. meklarin lausunnolle "omasta mukavuudesta" en kovin suurta painoa anna. On vaan kaikkien muistettava se,että jos joku menee vikaan syystä tai toisesta, niin aina ollaan käräjäoikeudessa, siellä ei urheudelle anneta kovin suurta painoarvoa. Kirjoittaa nimimerkki: kokemusta on. Y.L.

Ville Valonen

vähän offtopicia  :P mutta tiesittekö että ei nykyään laivojen päälliköt tai luotsit päätä että mitä hinaajaa käytetään aluksen avustamiseen.
esim raumanstevellä on sopimus AH,n kanssa ja esim VTS on ohjeistettu että jos steven agentoima laiva niin pitää aina soittaa AH,lle.

siellä on stevellä tosi nättejä tyttöjä agentteina päivystämässä eivätkä taida tietää millaisen vastuun ottavat kun tilaavat tilanteeseen tai alukselle parhaiten sopivan hinaajan :o

Janne Koskinen

Mahdottoman kompetenttia ainesta LLL:n johdossa, kun liikelaitostaminen polkaistiin liikkeelle ja MKL:n perustettiin uudet johtajien virat; nykyinen LLL:n tj haki talviliikenteen johtajaksi ilman kokemusta murtamisesta tai murtamisen johtamisesta. Toisaalta on se Ollilan "Jorsekin" Shellin hallituksen puheenjohtaja ilman alan kokemusta , mutta johtajaksi tullaankin jotain aivan toista kautta. Onhan liikenneministerikin joskus muinoin ollut kortiton. Tuolta pohjalta voisin itsekin hakea ilmailulaitoksen toimitusjohtajaksi. MKL:n, ilmailulaitoksen ja tiehallinnon yhteensaattamisessa on ilmailulaitos kuulemma tiputettu pois; Tie auki taivaaseen asti iskulause on vaihdettu Tie auki horisonttin asti lauseeseen. Jatkossa kai MKL operoi tiehallinnon kellarista. Ironista, mutta totta tiehallinnon johtajana vaikuttaa MKL:n liikelaitostaja Jukka H. Kumma kun nuo "liikelaitostajat" itse hakevat hallinnon palvelukseen kuten J.H ja M.M. Offtopiciin kai itsekin sorruin, mutta se sallittakoon. En ole katkera, mutta kuitenkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

"Finnpilotin lausunnot liikelaitostamisen oikeaan osumisesta ovat saaneet minut kannattamaan kilpailun sallimista. On turha luulla olevansa guru liiketoiminnassa jos markkinatalouden lakien koura ei tavoita ko. toimijaa."

Vaikken kannatakaan kilpailua tässä luotsausasiassa, niin allekirjoitan kuitenkin näkemyksesi tuosta liikelaitostamismallin ylistämisestä. Toisaalta eipä taida tuolla Finnpilotin johdolla oikein olla muitakaan vaihtoehtoja asian suhteen, mikäli mielii nauttia työpaikastaan hieman pidempäänkin.

John Hacklin

Olen, Sami kanssasi täsmälleen samaa mieltä liikelaitostamisen mielettömyydestä tässä asiassa. Nämä ovat niitä Kimmo Immeri Sasin masinoimasta "Tie auki taivasta myöten" kirjasesta poimittuja malleja, joita toteutettiin. Onneksi rautateillä näitä älyttömyyksiä ei toteutettu, tilanne siellä olisi vieläkin huonompi kuin nyt.
Turvallisuushommassa,kuten luotsaus ko. liikelaitostaminen ei vain nyt lisää turvallisuutta, pikemmin päinvastoin.

Arttu Laaksonen

Ketjun seuraamisen helpottamiseksi, käyttäkää foorumin Lainaus-toimintoa lainatessanne jonkun muun viestiä.
.: FAQ :.

Rontti

LainaaMahdottoman kompetenttia ainesta LLL:n johdossa, kun liikelaitostaminen polkaistiin liikkeelle ja MKL:n perustettiin uudet johtajien virat; nykyinen LLL:n tj haki talviliikenteen johtajaksi ilman kokemusta murtamisesta tai murtamisen johtamisesta. Toisaalta on se Ollilan "Jorsekin" Shellin hallituksen puheenjohtaja ilman alan kokemusta , mutta johtajaksi tullaankin jotain aivan toista kautta. Onhan liikenneministerikin joskus muinoin ollut kortiton. Tuolta pohjalta voisin itsekin hakea ilmailulaitoksen toimitusjohtajaksi. MKL:n, ilmailulaitoksen ja tiehallinnon yhteensaattamisessa on ilmailulaitos kuulemma tiputettu pois; Tie auki taivaaseen asti iskulause on vaihdettu Tie auki horisonttin asti lauseeseen. Jatkossa kai MKL operoi tiehallinnon kellarista. Ironista, mutta totta tiehallinnon johtajana vaikuttaa MKL:n liikelaitostaja Jukka H. Kumma kun nuo "liikelaitostajat" itse hakevat hallinnon palvelukseen kuten J.H ja M.M. Offtopiciin kai itsekin sorruin, mutta se sallittakoon. En ole katkera, mutta kuitenkin.

Näkeehän sen esim. Stasin tapauksessa miten liikelaitostaminen on johtanut siihen, että koko puljaa pyörittää pelkästään insinöörit joilla ei halaistua käsitystä merenkulusta. Jopa toimenvälityksessä jo MKL:n ajoilta istuva mukava naishenkilö tietää enemmän mitä offshore-aluksella tapahtuu kuin muu porukka. Ja vaikka joku näistä uusista vätyksistä olisi jotenkin jo sisäistänyt varustamotoiminnan saloja eivät he tiedä jäänmurrosta eikä offshore-olosuhteista hevon veetäkään.
Mutta näin se tuntuu olevan monessa paikassa, että palkataan hienoja titteleitä vääriin työpaikkoihin. Ja se sitten alkaa maksaa ja paljon.

Lauri Isberg

Lainaus käyttäjältä: Ville Valonen - 16.09.2007, 18:18:16

siellä on stevellä tosi nättejä tyttöjä agentteina päivystämässä eivätkä taida tietää millaisen vastuun ottavat kun tilaavat tilanteeseen tai alukselle parhaiten sopivan hinaajan :o

Onkohan asia oikeasti ihan näin??

Janne Koskinen

Vaikka Suomessa on otettu monissa asioissa kyseenalaista mallia Britanniasta huomioimatta syntyneet ongelmat esim: Posti/Itella yms. (Royal mail palautti vanhan nimen; maksoi miljoonia), niin malli jossa luotsit ovat satamien palkkalistoilla esim. Sunk Pilot/POLA saattaisi olla toimiva Suomessakin esim. Harmajan luotsien palkat maksaisi Helsingin satama (kaupungin omistama liikelaitos). Mallissa satama saisi tietenkin laskutusoikeuden luotsaukseen. Ko. mallissa voitaisiin huomioida elinkustannukset yms. Miksi tuota mallia kannatan on tosiasia ettei luotsauksen palauttaminen MKL:n liene poliittisesti mahdollista. Parempi malli kai tuokin kuin nykyinen. Trinity Housenkaan aikoihin en ole kuullut huokailuja. Maakunnallinen tasa-arvo tietenkin olisi eri asia, mutta mallissa kustannusvastaavuus toteutuisi paremmin. Iso-Britannia ei todellakaan ole ihannemaani, mutta on kai Britanniassakin jotain toteuttamiskelpoista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jonne Reitti

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.09.2007, 16:21:34
Vaikka Suomessa on otettu monissa asioissa kyseenalaista mallia Britanniasta huomioimatta syntyneet ongelmat esim: Posti/Itella yms.

Btw. Itella on vaan konsernin uus nimi, tavallisille kuluttajille posti on yhä edelleen posti ja yrityksien kohalla tuo nimenvaihdos on tapahtunu jo aikoja sitte.

Olli Tuominen

Tänään oli Hesarin mielipidesivuilla Joakim Håkansin kirjoitus, jossa kommentoitiin (väliin melko jyrkkäsanaisestikin) taannoista Hesarin pääkirjoitusta.

Jari Nieminen

#161
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.09.2007, 08:48:50
On kuinka monta keikkaa tahansa, niin viime viikolla Raumalla liikkuessani en nähnyt kertaakaan Baltic Pilotin aissitonta kalustoa työn touhussa, vaikka useamman laivan tulo tai lähtö tuli katsottua.  :deal:

Olen tällä viikolla nähnyt Stridsbåt:in palaavan keikalta. Varmaan vei luotsin Erasmusgracht:ille, eipä muitakaan sillon ollut tulossa sisään.

Janne Koskinen

Satamaliiton kannanotto:    http://www.finnports.com/kannanotot.php?id=71

"Jos Luotsausliikelaitos hoitaa julkista tehtävää, se ei harjoita liiketoimintaa. Luotsausliikelaitoksen nykyinen ja ehdotettu luotsaustaksa eivät perustu liiketaloudellisille perusteille. Luotsaustaksa määräytyy toisaalta luotsausmatkan mukaan, joka kuvastaa kustannuslähtöistä hinnoittelumallia ja toisaalta luotsattavan aluksen koon mukaan, joka lähtee aluksen maksukyvystä. Tällainen maksukykyyn perustuva hinnoittelu on veroille tyypillistä eikä sillä ole mitään tekemistä liiketaloudellisen hinnoittelun kanssa, vaan se on veroille ja julkisille maksuille, kuten väylämaksuille, tavanomainen hinnoitteluperuste.

Jos Luotsausliikelaitos säilyy monopolina tai hyvin määräävässä markkina-asemassa, Luotsausliikelaitokselle ei tule antaa oikeutta itse päättää hinnoistaan ja luotsaustaksa tulee vahvistaa valtioneuvoston asetuksella tai vähintään liikenne- ja viestinministeriön päätöksellä. Niin kauan kuin luotsaustaksaan vaikuttavat muut tekijät kuin liiketaloudelliset tekijät, kuten liikenne- ja aluepoliittiset näkökohdat, on luonnollista, että luotsaustaksasta päätetään yhteiskunnan toimesta."

Baltic Pilot Ltd Oy on aloittanut luotsauspalveluksen tarjoamisen. Kilpailun tulo luotsaukseen on hyvä asia, se on omiaan tehostamaan luotsausta ja laskemaan luotsauksen kustannuksia."

Eli muutoksia oli joka tapauksessa tulossa hinnoitteluun ja lakiin.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaBaltic Pilot Ltd Oy on aloittanut luotsauspalveluksen tarjoamisen. Kilpailun tulo luotsaukseen on hyvä asia, se on omiaan tehostamaan luotsausta ja laskemaan luotsauksen kustannuksia."
No Janne ei muuta kuin paperit vetämään BP:lle jos vaikka tärppäis luotsin jobi.
Ihmettelen suunnattomasti jos luotsausten hinnat putoavat ja kuitenkin säilytetään luotsien ansiotaso samana tai jopa korkeampana kuin LLL:a ja puhutaan liiketaloudesta?? Tällaista yhtälöä ei ole olemassakaan. Ahneus ja voitontavoittelu kuuluvat nykytrendiin ja koska keinot ovat vähissä ja yleensä myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat täysiä pässejä niin ainoaksi keinoksi jää henkilöstökustannusten leikkaus. Ja se taas näkyy äkkiä palvelussa. Tästä on hyvänä esimerkkinä VLL jota johtaa joukko imbesillejä.

Jaakko Mäkinen

Puhutaan koko ajan luotsausliikelaitosksesta niinkuin lakikin puhuu,mutta onko Finnpilot:in virallinen nimi luotsausliikelaitos vai Finnpilot?