Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.09.2007, 23:03:35
Aivan totta, mutta ota John myös huomioon kuinka tosissaan lainaamasi kirjoittaja on viestiä kirjoittaessaan ollut. Erittäin piristävä kevennys ainakin omasta mielestäni.

Varmasti saattoi olla tarkoituksena olla kevennys "Baltic Pilot" keskusteluun, ainakin jonkun mielestä. Mielestäni tämä on SLHY:n laivakeskustelupalsta eikä mikään huumornetti. Ko. asiassasahan esitettii kysymys: Oletteko tavanneet luotsia....jne. Siihen yritin vastata ilman kevennysmieltä.
Asiahan on sikäli vakava, että ne luotsit joille on sattunut ilman omaa syytään tai syystäkin jotain, ovat roikkuneet usein vuosikausia milloin löysemmässä, milloin kireämmässä hirressä. Ainakaan entinen työnantaja ei kyllä mitään taustatukea antanut työntekijöilleen, pikemmin päinvastoin. Korvausvelvollisuudet saattoivat olla tähtitieteellisiä, mutta kohtuullistamista sattoi anoa Valtionkonttorista.

Arttu Laaksonen

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 27.09.2007, 10:28:15
Mielestäni tämä on SLHY:n laivakeskustelupalsta eikä mikään huumornetti.

Korjataan sen verran, että tämä ei ole SLHY:n palsta vaikka SLHY:n sivuilta tänne linkki löytyykin.
.: FAQ :.

Sampsa Sihvola

Juttelin toissapäivänä Pietarista tullessa yksityisen luotsifirman luotsin kanssa:

Pietarissa yksityinen luotsifirma aloitti toimintansa ja toimi useamman vuoden kunnes ministeriö kielsi toiminnan.
Toiminta oli seis pari vuotta ja sitten firma sai taas luvan toimia.

Tuleekohan suomessa tapahtumaan samalla tavalla?


Kyseisellä luotsilla on muuten vuorottelu 3 töissä ja 5 vapaalla (ei huono!). Ja kovasti kehui palkkaansa. Muutenkin tuntuu että muualla luotseilla on mukavampi vuorottelu kuin täällä kotimaassa, ehkäpä kilpailu kehittää tätä puolta kun osaavista luotseista tulee pula (kuten kaiken osaavan päällystön osalta tulee).

Ilmeisesti yksityiset hoitavat paljolti mm. risteilylaivojen luotsaukset ja meillä on ollut yksityinen luotsi, kun mennään Vasileostrovskiy Cargo Terminaaliin (River Port). Muutoin yleensä on ollut valtion luotsi. Tosin on eri agenttikin (täytyypä kysyä agenteilta tilaus perustetita).

Aina en edes tiedä kummalta luotsialukselta kutteri lähtee.


Pietarissa on muuten melkoista sanailua luotsien (eri firma) välillä siitä miten ohitetaan tai kohdataan. Volyymi nousee brygalla välillä melkoiseksi.



Sampsa Sihvola

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 27.09.2007, 11:29:45
Korjataan sen verran, että tämä ei ole SLHY:n palsta vaikka SLHY:n sivuilta tänne linkki löytyykin.

Tätä asiaa kannattaisi korostaa useamminkin. Pelkäänpä pahoin, että monilla on tällainen harhakuva asiasta. :finger:

Janne Koskinen

#184
Lainaus käyttäjältä: Sampsa Sihvola - 27.09.2007, 13:26:46
Kyseisellä luotsilla on muuten vuorottelu 3 töissä ja 5 vapaalla (ei huono!). Ja kovasti kehui palkkaansa. Muutenkin tuntuu että muualla luotseilla on mukavampi vuorottelu kuin täällä kotimaassa, ehkäpä kilpailu kehittää tätä puolta kun osaavista luotseista tulee pula (kuten kaiken osaavan päällystön osalta tulee).
Sampsa Sihvola
Varmasti useimmissa maissa onkin, mutta Britannian 24h on /48h off on kamala (joskus jutellut kahdeksatta luotsausta suorittavan Harwichin luotsin kanssa) ja palkkaus esim. Sunk pilot (Lontoon hintatason huomioiden) noin 36000£ alku; 57800£ loppu ei aplodeja ansaitse (ei mailirahoja tms.).Tolla palkalla ei maksa asuntoa Gravesendista (luotsiasema) tai Lontoon citysta. Ilmankos viime vuonna aloitti kaksi italialaista ja yksi puolalainen oppilas. Muualle Britanniaan on saatu maan kansalaisia luotsioppilaiksi. Saksassa kai 4kk rotaatiossa ja 1kk off; luotsausta seuraa paikka rotaation lopussa. Saksassa toki palkka ilmeisen mainio. Norjassa vuorottelu 2 viikkoa on / 3 viikkoa off; Norjassa kai 4-5 luotsausaluetta, joten opeteltavaa on.
Palkka noin. 400000 NOK (huono Norjan hintatasoon) eli huonompi kuin offshorealuksen 1.tai 2.prm. Kvitsøy pilotissa ainakin yksi svenski eli ulkomaalaisetkin kelpaavat. Tuttavan sukulainen luotsina Sevillassa 72h on / 72h off; palkka 150000-200000 €, mutta sataman piirtokokeen saa puhtain paperein suoritettua vain luotsien kaverit ja sukulaiset. Ministerio do Fomentalle suoritettavan muun luotsausalueen kokeen saa kaikki suoritettua. Vaatimuksena min. 3 vuotta master praktiikkaa. Sevillassa tosin ilmeisesti Espanjan parhaat ansiot.

Edit: Korjasin Sevillan vuorottelun 72h on / 72 h off ja selvyyden vuoksi sen sataman peitepiirroskokeen tarkastavat toimessa olevat luotsit. Sevillan luotsit tunnustavat jopa itse luotsaavansa liikaa, mutta ahneus ja nepotismi ovat valttia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#186
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

John Hacklin

Jannen Turun Sanomien talous linkistä: -90 luvun puolivälin jälkeen ns. luotsien sivutoimisena harjoittama satamaluotsaus yhdistettiin valtionluotsaukseen, eli taksat ympättin yhteen. Sivutoimiset saivat henkilökohtaisen korvauksen, joka uusilta luotseilta on pikkuhiljaa sulanut pois.
Satamaluotsauksen yhdistäminen valtionluotsaukseen tarkoittaa sitä, että aiemmin vapaaehtoinen satamaluotsaus on tavallaan kaikille pakollinen.
Siis jos laiva kulkee Saaristomeren kautta Hankoon, se maksaa 2 kpl satamaluotsauksia, vaikka se ei edes käy satamissa Saaristomerellä. Kyseinen uudistus markkinoitiin nimellä "2 laskun sijasta nyt vain 1 lasku. Summia ei mainittu. Eräs idean isä oli nykyinen Satamaliiton tj. Matti Aura. Kyseisellä uudistuksella hiljennettin kauttakulkuliikenne lähes tyystin, koska on edullisempaa kiertää Ahvenanmeren kautta  Suomenlahdelle mennessä.

Sami Saarinen

Tilannehan tuntuu kehkeytyvän entistä mielenkiintoisemmaksi (tosin odotettuun suuntaan) nyt kun LVM julkaisi vihdoinkin oman kantansa eli kuinka on mahdollista että ministeriö ja valvova viranomainen ovat asiasta ilmeisesti täysin eri mieltä?  ;D

Tällä hetkellä mielenkiintoisin kysymys kuuluu, että kuinka korkea instanssi on ollut taustalla tässä BP:n jutussa? JH tuskin olisi ryhtynyt kyseiseen yritykseen, jollei joku muukin kuin oma lakimies olisi vakuuttanut hänelle hankkeen onnistumista ja MKL:n MM tuskin on sentään aivan omaa yksinkertaisuuttaan laittanut omaa jakkaraansa heilumaan.  ::)

John Hacklin

Tässäpä saattaa olla tukea antanut henkilö, joskaan ei mikään juristi: http://www.uranus.fi/hyotya_ja_huvia...n.php?id=25954

Toki siellä taustalla on pitkälti otettu juridinen puoli selville ja taatusti laatujuristien kera.


Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Olisi aika mielenkiintoista (ainakin lehdistön kannalta) mikäli paljastuisi, että merenkulun turvallisuudesta vastaava virkamies olisi sekaantunut kyseiseen toimintaan.  ;)

Tosin mikäli en väärin muista niin kyseinen henkilö kuuluu kanssa tähän "pyhään kolminaisuuteen", joka vannoo VTS toimintojen nimeen kun puhutaan alusturvallisuudesta.  :P

John Hacklin

Kyllä hän oli eräs keskeisimmistä VTS:n ajamisessa Suomenmaahan. Eräs toinen on MM. Vielä silloin, kun VTS hoiti luotsinvälitystä, hommassa oli joku tolkku kokonaisuuden kannalta ja ainakin meillä homma toimi erinomaisesti.
Edellämainittu johtaja suoritti aikoinaan bravuurityönsä kyseenalaisin keinoin Suomen meripelastusseurassa, siitä kirjoitettiin aikoinaan mm. Venelehdessä iso artikkeli. Sen se ainakin sai aikaan, että latin latia en anna meripelastuseuran toimintaan enää. Tuli katsottua sitä härskiä hommaa suht. koht. läheltä.
Tuo Baltic Pilot homma tosiaan kiinnostaa sikäli, että odotan todellakin aivan aitoja mielipiteitä Merenkulkulaitoksen taholta ja LVM:n taholta. Jokin lopullinen kantahan pitää olla eikä pelkkä"meidän mielestämme".
Toisaalta on myös totta, että Finnpilot itse mokasi saumansa keksimällä ikioman luotsivälityksen, jonka se luuli olevan lähes ilmainen ja työntekijöiden tekevän työtä eri säännöillä kuin Suomessa tehdään vuorotyötä. Lisäksi palvelu huononi totaalisesti kun VHF:n käyttö loppui kommunikoinnissa. En ole tavannut vielä yhtään suomalaista/ulkolaista kipparia, joka olisi systeemiä kehunut,päinvastoin.

Mikael Fors


Edellämainittu johtaja suoritti aikoinaan bravuurityönsä kyseenalaisin keinoin Suomen meripelastusseurassa, siitä kirjoitettiin aikoinaan mm. Venelehdessä iso artikkeli. Sen se ainakin sai aikaan, että latin latia en anna meripelastuseuran toimintaan enää. Tuli katsottua sitä härskiä hommaa suht. koht. läheltä.

Mielenkiintoista, löytyisikö mistään lisää infoa mistä oikein oli kyse...