Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Jussi Lähde

Tuskinpa tuo Baltic Pilot kuitenkaan niin paljon resursseja syö emoyhtiöltä että rahoitusvaikeuksia tulee. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin hokun työntekijäthän tuotakin firmaa pääosin pyörittää. Kalustoon on tietysti laitettu rahaa ja luotsikin palkattu mut ei kai ne nyt niin isoja investointeja ole..

Erik Naarajärvi

Lainaanpa tähän Perusinsinööri Veijo Miettisen tekstiä Tekniikka&Taloudesta muutaman vuoden takaa:
Olipa kerran hevosenlänkitehdas ja traktoritehdas. Maanviljelijät ihastuivat traktoreihin, joka johti hevosten lukumäärän pienenemiseen. Siitä seurasi se, että hevosenlänkitehtaalla alkoi mennä huonosti ja traktoritehtaalla hyvin.
Paikalle kutsuttiin kansantaloustieteen tohtori, jolta kysyttiin, mitä pitäisi tehdä. Johon kansantaloustieteen tohtori tietenkin vastasi, että traktoritehdasta pitää alkaa verottaa entistä huimemmin ja antaa ne rahat hevosenlänkitehtaalle. Muutenhan hevosenlänkitehdas saattaa mennä konkurssiin.
Tehtiin kuten tohtori määräsi, sillä seurauksella, että nurin meni sekä hevosenlänkitehdas että traktoritehdas.

Olli Tuominen

Baltic Pilot pyytää lausuntoa luotsikiistaan Kilpailuvirastolta
Yksityinen luotsausyritys Baltic Pilot pyytää Kilpailuvirastolta lausuntoa siitä, onko Merenkulkulaitos toiminut kilpailulainmukaisesti lähettäessään laivameklareille kirjeen, jossa lausutaan, ettei yksityinen luotsaus täytä liikenne- ja viestintäministeriön mielestä luotsauslaissa mainittua luotsinkäyttövelvollisuutta.

Toimitusjohtaja Joakim Håkansin mukaan Baltic Pilotin asiakkaat ovat kokeneet Merenkulkulaitoksen torstaina antaman tiedotteen uhkauskirjeeksi.

Baltic Pilot pyysi elokuussa 2007 luotsaustoimintaa valvovalta Merenkululaitokselta lausuntoa yksityiseen luotsaustoiminnan aloittamisesta. Tällöin Merenkulkulaitoksella ja sitä valvovalla liikenne- ja viestintäministeriöllä ei ollut huomauttamista asiaan. Sittemmin yksityisen luotsauksen lainmukaisuudesta on syntynyt riita Luotsiliiton ja Baltic Pilotin kesken.

Valtion luotsausliikelaitoksen työntekijöitä edustava Luotsiliitto kanteli Baltic Pilotin ja Merenkulkulaitoksen toiminnasta oikeuskanslerille, jonka päätöstä osapuolet nyt odottavat.

Ville Valonen

huomisesta ettenpäin se sitten on laitonta toimintaa  8) meinaan tuo BP,n luotsaus homma.
Mielenkiinnollla jään odottamaan mitä ne AH,n kaverit seuraavaksi keksii  ;)
Se yksityinen tullaus ja rajavartiosto (Baltic Custom & Coastgard AB) vois olla seuraava aluevaltaus 8) 8)

Janne Koskinen

http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=2&channelid=&channelitemid=16926&channelTypeId=22

"Laintulkinnasta syntynyttä epäselvää tilannetta ei kuitenkaan oikeuskanslerin mukaan voi pitää tyydyttävänä viranomaistoiminnan uskottavuuden kannalta."

Kommentti: Liikelaitostoiminta ei ole viranomaistoimintaa; Fiinpilotin luotsit eivät ole virkasuhteessa (kuten ei konttoriväkikään).
Virkamieslain mukaan virkasuhdetta sovelletaan kun käytetään julkista valtaa eli tällä tulkinnalla romutetaan koko liikelaitosperiaate ja liikelaitoksen olemassaolo.

http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/tiedotteet/show.php?id=375

Lienee edessä edellä mainitsemani Pietarin (Venäjän) tie ja vuosia kestävä selvitys, jonka jälkeen homma ehkä jatkuu yksityisestikin.
Homma kuitenkin todistaa MKL:n liikelaitostamiseen liittyvän idiotismin ja sen laajuuden.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

TS:  http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-11-29,104:4:501655,1:0:0:0:0:0:

      http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-11-29,104:4:501622,1:0:0:0:0:0:

Kuten todettua tuskin maailma ihan staattinen lakien suhteen jatkossakaan on; EU:lla ei tietääkseni ole lakia luotsauksesta, mutta ehkä tämä on hyvä syy aloittaa selvitys laajemmaltikin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Valonen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 29.11.2007, 08:20:15
Kuten todettua tuskin maailma ihan staattinen lakien suhteen jatkossakaan on; EU:lla ei tietääkseni ole lakia luotsauksesta, mutta ehkä tämä on hyvä syy aloittaa selvitys laajemmaltikin.

EU on tietääkseni asian käsitellyt satamadirektiivin säätämisen yhteydessä pari vuotta sitten. Silloin muut satamatoiminnot hyväksyttiin kilpailulle avoimiksi mutta luotsaus kirjattiin jätettäväksi kansalliseksi päätökseksi.

Miten muuten BP on nyt investoinut 1,5 milj e veneisiin jos niillä oli 10 vuoden sopimus luotsien kuljettamisesta AH,n kanssa  ;D
Tuntuu lehdissä menevän AH,t ja BP,t sekaisin  ;)

Rontti

BP pani pillit pussiin niinkuin pitääkin. Oikeus on voittanut taas. Kannattaisi vastaisuudessa ehkä harkita hieman nokkaansa pidemmälle ennekuin alkaa astua jonkun varpaille tai yrittää virittää omia laintulkintoja. Ne tulevat äkkiä kalliiksi.

laivabongari

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 29.11.2007, 20:49:36
BP pani pillit pussiin niinkuin pitääkin. Oikeus on voittanut taas. Kannattaisi vastaisuudessa ehkä harkita hieman nokkaansa pidemmälle ennekuin alkaa astua jonkun varpaille tai yrittää virittää omia laintulkintoja. Ne tulevat äkkiä kalliiksi.


No juu, mikähän oikeus!!!

Topi :finger:

JNordman

Luulisin kuitenkin että "Uusitalon Erkillä"1 on vielä sanansa sanottavana tästä Suomen touhusta...
Niin se Eki sai vaan valtion muuttamaan autoverotustakin kun riittävän kauan uhkasakkoja kansalaisten maksettaviksi lähetteli.  >:(

1 Mistä minä tiedän onko sen oikea nimi Erkki Uusitalo, kun oikeaa nimeä ei ole koskaan kerrottu! Aina vaan puhutellaan etukirjaimilla...  ??? ::)

Tai voihan se tietty esiintyä väärälläkin nimellä, niinkuin suurin osa tässäkin topicissa kirjoittelevista esiintyy.

Voihan vaippa että korpeaa tämä Nooan arkin aikainen politiikka!!!

Pekka Laakso

Jahasjahas, vai niitä samusalakareja näkyisi liikkuvan yhä tässä topicissa. No, samapa tuo, legendaaristahan kaikki tyynni tämän otsikon alla... ::)

Mutta siis asiaan. Vaikka JH ei halua kukkoilla poliiseille, niin ei tapauksen nykyistä käännettä purematta siellä arvon öljy-yhtiö BP:ssä niellä. Jälkipelihän se kaikkein tärkein pelin vaihe onkin. Unohtamatta niitä kalliita investointeja kalustoon... Ohessa JH:n toivonkipinällä höystettyjä lausuntoja BP:n virallisten tiedotteiden muodossa:

Arvoisat nykyiset ja tulevat asiakkaat,

Ohessa lehdistötiedote koskien oikeuskanslerin päätöstä, valitettavasti kanslerin tulkinta on johtanut Merenkulkulaitoksen nopeaan päätökseen kieltää toimintamme. Oikeuskansleri toteaa lausunnossaan ettei mitään laitonta tähän päivään mennessä ole tapahtunut, joten te jotka palvelujamme olette käyttäneet voitte olla huoletta.

Kiitän yhteistyökumppaneita tuesta ja tulemme jatkamaan kamppailuamme elinkeinovapauden puolesta myös luotsauksessa.

Pahoittelemme palvelukatkostamme joka pyrkimystemme mukaan tulee olemaan lyhyt.

Tukijoillemme voin luvata että emme anna periksi.

Luotsausterveisin

Joakim Håkans ja Markku Soini

Baltic Pilot Ltd





BALTIC PILOT LTD OY

Lehdistötiedote 28.11.2007

Luotsauslaki on pikaisesti uudistettava

Oikeuskanslerin tänään antaman kannanoton mukaan yksityisen luotsaustoiminnan lainmukaisuus on epäselvä eikä säädöksistä ilmene tarkkaan lainsäätäjän perimmäinen tarkoitus. Toisaalta julkisena hallintotehtävänä pidetty luotsaus on siirretty valtion luotsausliikelaitokselle, mutta luotsauksen vapaasta kilpailuttamisesta ei ole siirtymäsäännöksiä. Tilanne on tulkinnanvarainen varsinkin, kun Liikenne- ja viestintäministeriön ja Merenkulkulaitoksen kannat eivät ole yhteneväisiä tässä asiassa. Lisäksi Oikeuskansleri katsoo, että perustuslaki takaa elinkeinonvapauden, jonka piiriin kuuluvat myös merenkulun tehtävät.

Yksityistä luotsausta harjoittaneena yrityksenä Baltic Pilot esittää, että Liikenne- ja viestintäministeriö asettaisi viipymättä työryhmän valmistelemaan luotsauslain muuttamista ja ajanmukaistamista. Baltic Pilotin toimitusjohtajan Joakim Håkansin mukaan suomalaisen merenkulun kilpailukyvyn parantaminen edellyttää, että yrittäjät ovat kiinnostuneita merenkulusta ja toimialalla voidaan kilpailla samoilla säännöillä riippumatta yrityksen omistuspohjasta ja ilman julkista tukea verovaroista. Lainsäädännön tulee asettaa luotsaukselle yhtenevät vaatimukset ja säännökset riippumatta luotsausyrityksen omistajasta.

- Autokatsastus on oiva esimerkki siitä, miten aikaisemmin julkisena hallintotehtävänä ollut katsastus on yksityistetty ja siitä huolimatta liikenneturvallisuudesta ei ole tingitty, painottaa, Joakim Håkans.

Baltic Pilot katsoo, että Oikeuskanslerin ratkaisu on vastoin yleiseurooppalaista elinkeinopolitiikkaa ja EU:n ajamaa vapaata kilpailua, jossa yksityisillä yrittäjillä on oikeus kilpailla liikelaitosten kanssa. Baltic Pilotin käsityksen mukaan luotsauslakia tulee tarkastella myös suhteessa kilpailulakiin. Valtiollinen luotsausliikelaitos Finnpilot on ilmoittanut laajentavansa toimintaansa muun muassa jäänmurtoon, joka on monessa satamassa yksityisten yritysten tuottamaa.

- Valtiollinen liikelaitos ei voi käsitykseni mukaan samaan aikaan vaatia monopoliasemaa ja toisaalta laajentaa toimintaansa kilpailemalla. Tämä on vastoin kilpailulain henkeä, toteaa Joakim Håkans.


Baltic Pilot pyysi viime viikolla Kilpailuvirastoa selvittämään viranomaisten ja Finnpilotin toimia. Liikenne- ja viestintäministeriö toimii sekä merenkulkua valvovana viranomaisena että valtion luotsausliikelaitoksen Finnpilotin liiketoimintaetujen edistäjänä. Valvovan viranomaisen tehtävät ja liiketoiminta pitää erottaa nykyistä selvemmin toisistaan.

Baltic Pilot tulee pyytämään myös kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen kannanoton luotsauksen kilpailullisesta asemasta. Useissa muissa EU-jäsenmaissa luotsausta harjoittavat myös yksityiset yritykset. Tälläkin hetkellä 60 prosenttia luotsauksista on linjaluotsausta, joka ei kuulu valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin toimialueeseen. Joakim Håkans katsoo, että Suomen oman kilpailupoliittisen tilanteen näkökulmasta on kestämätöntä, että keskeinen merenkulkua säätelevä lainsäädäntö on tulkinnanvarainen.


Löytyvät http://www.balticpilot.fi/?p=1
Lisäksi siellä myös Merenkulkulaitoksen tiedote luotsauslain valvonnasta
Viite Baltic Pilot Ltd Oy:n toiminta
Asia Luotsauslainsäädännön valvonta
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tomi Liias

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 19.11.2007, 17:07:28
Baltic Pilot pyytää lausuntoa luotsikiistaan Kilpailuvirastolta
Yksityinen luotsausyritys Baltic Pilot pyytää Kilpailuvirastolta lausuntoa siitä, onko Merenkulkulaitos toiminut kilpailulainmukaisesti lähettäessään laivameklareille kirjeen, jossa lausutaan, ettei yksityinen luotsaus täytä liikenne- ja viestintäministeriön mielestä luotsauslaissa mainittua luotsinkäyttövelvollisuutta.
Huhuja kuulin jostain kilpailuviraston tiedotteesta jossa lähes haistatetaan P****t oikeuskanslerin päätökselle. Ongelmia löytyy ainakin kai finpilotin pyrkimyksistä satama jäänmurtoon jne. Ja vähän sen suuntaista tekstiä myös että finpilotin monopoli asemaan puututtaisiin..
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 29.11.2007, 20:49:36
BP pani pillit pussiin niinkuin pitääkin.
Juu-u..pistivät pillit pussiin ainaki muutamaksi viikoksi..  ::)

Pekka Laakso

Voisikohan se Kilpailuviraston tiedote olla tämä oheinen, joka sekin on linkitetty oranssisille sivuille ?

"4.12.2007 - Luotsaustoiminnan avaaminen kilpailulle

Baltic Pilot Ldt Oy (myöhemmin Baltic Pilot) otti 11.10.2007 yhteyttä Kilpailuvirastoon ja kertoi 28.10.2007 aloittamansa yksityisen luotsaustoiminnan kohtaamista vaikeuksista. Luotsaustoimintaa valvovien viranomaisten erilaiset näkemykset toiminnan lainmukaisuudesta hankaloittivat yrityksen tarjoamien palvelujen markkinointia. Lisäksi Kilpailuvirastossa on käsiteltävänä Baltic Pilotin toimenpidepyyntö Luotsausliikelaitos Finnpilotin (myöhemmin Finnpilot) epäillystä määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.

Valtioneuvoston oikeuskanslerin 28.11.2007 tekemän päätöksen johdosta luotsaustoiminta on jäämässä Finnpilotin yksinoikeudeksi. Baltic Pilot lopetti Oikeuskanslerin päätöksen ja merenkulkulaitoksen toimenpiteiden johdosta luotsauspalvelujensa tarjonnan välittömästi. Kaikkiaan Baltic Pilot ehti suorittaa 82 luotsausta, jotka edustavat noin 1,5 %:n markkinaosuutta. Baltic Pilotin toimenpidepyyntöjä käsitellessään Kilpailuvirasto on tullut siihen käsitykseen, että luotsaustoimintaa voitaisiin harjoittaa myös kilpailu sallien. Kilpailevalla toiminnalla voitaisiin varmistaa julkisen palvelun tehtävää hoitavan Finnpilotin toiminnan tehokkuus. Merenkulkulaitoksessa on ollut esillä myös taloudellisen kilpailun/ kilpailuttamisen mahdollistavia kehitysvaihtoehtoja.

Merenkulkulaitoksen kehitystarpeita ja –vaihtoehtoja koskevassa selvityksessä esitettiin vaiheittaista etenemistä uusien palvelumallien käyttöönotossa. Päämääränä oli luotsaustoiminnan alueellinen yhtiöittäminen, johon edettäisiin vaiheittain. Ensivaiheessa organisoitaisiin luotsaus Merenkulkulaitoksen läpi meneväksi prosessiksi, edistettäisiin linjaluotsauskäytännön lisääntymistä sekä sopeutettaisiin luotsaustarjonta muuttuneeseen kysyntään. Ratkaisun perusteluina esitettiin sen olevan palvelun käyttäjille edullinen ja yhteiskunnalle taloudellisempi toimintamalli.

Kilpailuvirasto katsoo, että Luotsausliikelaitoksen perustaminen vuoden 2004 alusta lukien mahdollistaa edelleen etenemisen kohti vuonna 2002 esillä ollutta ratkaisua. Itse asiassa liikelaitostamista voidaan pitää merkittävänä osana suunniteltua vaiheittaista etenemistä. Luotsauksen viranomais- ja tilaajarooli ja palvelutuotanto eriytettiin tuolloin toisistaan. Finnpilot on kehittänyt sittemmin sisäisesti palvelujaan siten, että niitä tarjotaan keskitetysti seitsemän alueen kautta. Samalla luotsausliikelaitos on myös lisäämässä palvelujensa tuotekatetta alueille, jotka ovat tähän asti olleet yksityisen sektorin palvelutuotannon varassa. Tällaisia palveluja olisivat mm. alusten avustus, satamien jäänmurto, erilaiset kuljetuspalvelut tai alusten kiinnityspalvelut. Palvelutarjonnan lisääntyminen näillä markkinoilla saattaa olla palvelunkäyttäjien etujen mukaista, kunhan siihen ei liity määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Vastavuoroisesti myös luotsaus tulisi tällöin avata kilpailulle. Tällöin laivaliikennettä palveleville yrityksille tarjoutuisi yhtäläiset mahdollisuudet kehittää toimintaansa.

Kilpailuvirasto viittaa asiassa myös perustamissopimuksen 86 ja 16 artikloihin, joiden mukaan jäsenvaltiot voivat myöntää yrityksille erityis- ja yksinoikeuksia (artikla 86) sellaisten yleishyödyllisten palveluiden (16 artikla) osalta, joiden tuottaminen kansalaisille tai yrityksille muuten vaarantuisi ja joita markkinamekanismi ei pysty tuottamaan tehokkaasti. Luotsauspalveluiden osalta on em. selvityksessä todettu, että järjestelmän ylläpitoa ohjaa palveluiden tarjonta, ei palveluiden kysyntä. Palvelutuotanto voitaisiin kuitenkin markkinaehtoistaa sallimalla kilpailu ja/tai valitsemalla alueelliset toimijat kilpailuttamalla. Näille voitaisiin asettaa julkisen palvelun velvoite. Kilpailussa ja kilpailuttamisessa voitaisiin edetä myös vaiheittain. Merenkulkulaitoksen luotsaustoiminnan yksityistämistä käsittelevässä muistiossa on tarkasteltu erilaisia etenemisvaihtoehtoja. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena olisi vapaa hinnoittelu ja vapaa kilpailu.

Edellä olevan perusteella Kilpailuvirasto esittää, että liikenne- ja viestintävirasto perustaisi työryhmän selvittämään, miten luotsauspalvelut voitaisiin avata kilpailulle.
..."


http://www.balticpilot.fi/?p=1
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

JNordman

Kilpailuvirasto avaisi luotsauksen myös yksityiselle liiketoiminnalle


http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-12-06,104:4:503113,1:0:0:0:0:0:

Turun Sanomat 6.12.2007

Kimmo Rantanen

Turkulaisluotsi kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle

Turkulainen luotsi Markku Soini on kannellut eduskunnan oikeusasiamiehelle oikeudestaan omaan työhönsä. Soinin mukaan hänen asemansa pätevänä luotsina on asetettu kyseenalaiseksi, kun liikenne- ja viestintäministeriö ohjeisti Merenkulkulaitosta puuttumaan Baltic Pilot Ltd Oy:n luotsauksiin.

Kantelussaan Soini sanoo, ettei laki säädä luotsausta valtion palveluksessa olevan luotsin erioikeudeksi, vaan sallii luotsauksen ohjauskirjat omaaville pätevyysvaatimukset täyttäville yksityishenkilöille. Finnpilotin palveluksessa on Soinin mukaan noin 200 luotsia, linjaluotsikirjoja on suomalaisilla ja ulkomaalaisilla merikapteeneilla noin 3 200.

- Liikenne- ja viestintäministeriön tulkinta on kuitenkin johtanut siihen, että Baltic Pilotin luotsina minulta kumoutuu ilman laillista perustetta luotsin pätevyys, kirjoittaa Soini.

Soinin mukaan luotsaustoiminta ei ole tähänkään mennessä ollut valtion monopoli, eikä sitä ole sellaiseksi säädetty.


Kymen Sanomat 10.12. 16:21